Dåligt packeterad disk

Permalänk
Medlem

Dåligt packeterad disk

kartongen som hårddisken var levererad i fanns nästan inget stötdämpande material . Har byggt datorer sen 2001 och beställt många diskar genom åren men aldrig sett något liknande. Den här disken har åkt runt löst inuti kartongen och genom postens hårdhänta hantering undrar vad länge den håller.
Min undran är ska man våga installeraden eller skicka tillbaka skiten.

Visa signatur

Abit

Permalänk
Medlem

SKulle aldrig behålla en sån disk.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Jag har samma erfarenhet med CDON. Nu var min vara inte lika ömtålig, så jag brydde mig inte i att klaga.
Du borde helt klart ringa till dem och förklara hur det är. Jag skulle bett om pengarna tillbaka, och beställt någon annanstans.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

kika upp hälsan på disken via annan dator eller externt kabinett
visar den inte något där ska den ha klarat sig...
udda att den inte hade något dämpningsmaterial i kartongen dock...

Kommer du ha viktiga grejer på den så skickar du tillbaks den och beställer en ny någon annan stans eller meddelar att disken du nyss fått kom utan skydd förutom kartongen och att det inte gillas direkt då hårddisken säkert tagit skada och så skickar du en bild till dem på hur den kom hem till dig.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hedersmedlem

Låg den i en sån plastförpackning som vissa leverantörer använder så ska den förpackningen ta upp stötarna, men jag hade aldrig behållit disken. Jag hade returnerat den på ångerrätt och valt en annan leverantör.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Här är svaret jag fick

Tack för ditt mail.

Det är mycket tråkigt att höra om det inträffade och jag kommer att ta detta vidare med lagret. Du som kund ska självklart få varan packad på ett bra sätt.

Jag hoppas att er hårddisk trots detta fungerar bra och ber dig annars kontakta kundservice på telefon 033-488488, eller via mail på kundservice@netonnet.se

Visa signatur

Abit

Permalänk
Hedersmedlem

Hårdiskar brukar rent generellt klara av hårda smällar innan dem går isönder om ingen yttre skada syns vid så skulle jag prövat att sätta igång den. Det som är mest känsligt är när den är påslagen mot yttre våld då detta kan förorsaka att läs/skriv -huvudet flyttas vilket då får disken bli obrukbar. När man stänger av en mekanisk disk så går den in i ett parkerings -läge vilket gör att disken inte påverkas lika mycket av yttre våld.

Som säkerhets -skäl så skulle jag fotograferat förpackning/kartong och hårdvara samt noterat ner det du beskriver, så att det blir lättare att göra ett garanti/reklamations -ärende om det skulle behövas.

Har dock ingen vetskap om hårdiskens livslängd skulle kunna påverkas efter yttre våld.

Jag tappade en extern disk (avstängd) från 1.6-1.8 meters höjd där det externa plasten flög i flera delar och där klarade disken sig bra och efter 4 år så funkar disken fortfarande.

Det är väl från återförsäljare du har köpt den ifrån?

Men visst det ser ju lite dumt ut om disken ligger oskyddad i kartong då den likväl kan ha skadat vid leverans.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren. Foto har jag redan bifogat till leverantören (Netonnet) synd att det inte går att lägga in här har man otur så kan livslängdens bli kortare
får fundera ett tag till det är en 3TB 5400 Caviar Green disk

Visa signatur

Abit

Permalänk
Medlem

Det är stor skillnad mot en disk som körs och en disk som är avslagen. Jag har fått mycket dåligt förpackade diskar som det inte vart nå problem och som fortfarande, 3 år senare, fungerar bra.

Jag tror att om en påslagen disk klarar kanske 70g i några millisekunder så klarar en avslagen disk 350g (enligt: http://www.seagate.com/em/en/internal-hard-drives/desktop-har...)

Det gör alltså stor skillnad om disken är avslagen eller inte, en faktor med 5 i ovanstående fall.

Permalänk
Medlem

beställde en ssd disk för ett par tusen på cdon för ett par år sedan, posten droppa den i brevlådan ute i 25 minus. den funkar fortfarande, men sjukt att den kom till brevlådan :S

Visa signatur

i5-2500K@5Ghz - Antec KÜHLER H2O 620 - MSI P67A-C45 - OCZ Agility Sata III 120 GB - Crucial M500 250GB - 20GB 1600mhz xms3 - GTX 560 TI OC 1Gb - OCZ sXs2 700W

c2d E6750@3 ghz - GA-EP35-DS3 P35 - 8 Gb 800Mhz xms2 - HD5670 1024MB - CGS 600W

Permalänk
Inaktiv

Jag råkade sparka till min wd disk när jag hade den i sata dockningsstationen samtidigt som den var igång och läste. Kan inte köra klart en chddisk med WD Diagnostic tools. Och jag har tappat diskar från minst 1,5m och de funkar fortfarandeflera år efteråt. Så som de andra säger, stor skillnad på när en disk är på och avslagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klappa:

Jag råkade sparka till min wd disk när jag hade den i sata dockningsstationen samtidigt som den var igång och läste. Kan inte köra klart en chddisk med WD Diagnostic tools. Och jag har tappat diskar från minst 1,5m och de funkar fortfarandeflera år efteråt. Så som de andra säger, stor skillnad på när en disk är på och avslagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Alltsedan Western Digital var först med riktigt parkering av huvuden i hållare utanför skivorna på 3,5"-konsumentdiskar (med Green 2007) så har tåligheten för slag och fall på en avstängd disk ökat rejält. Tidigare kraschlandande huvuden direkt mot skivorna vid avstängning (dock på en speciell del av skivorna avsett för detta) och låg och gnagde och alla smällar påverkade huvudena direkt.

Det har också ökat tåligheten vid drift, om man har tur att slå till en disk när den är parkerad, fast i drift. En del är skraja för höga load/unload-värden och minskar tiden huvuden parkerar, men då ökar också känsligheten för stötar eftersom tiden huvuden svävar över skivorna ökar. Jag har aldrig märkt några problem och ändrar aldrig det WD själva kommit fram till och ställt in i firmware.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Personlig erfarenhet är att avstängda diskar tål väldigt mycket stryk men är de i drift ska de behandlas mycket försiktigt, det kan räcka att stöta till datorn för att krascha en disk när den är igång. Toleranserna är oerhört små och läshuvudena ligger på en luftkudde oerhört nära skivytan, den här bilden visar proportionenra på måtten det handlar om:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har monterat disken och det är inget konstigt med den allt funkar ser bra ut med speedfan . Om jag tolkar detta rätt så tål nyare diskar mera stryk än gamla.

Visa signatur

Abit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kacke:

beställde en ssd disk för ett par tusen på cdon för ett par år sedan, posten droppa den i brevlådan ute i 25 minus. den funkar fortfarande, men sjukt att den kom till brevlådan :S

Inga problem med att skicka en SSD på det sättet. Inga rörliga delar, precis som ett USB minne.

TS, eftersom hddn var avstängd så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Det man kan/bör göra med en ny HDD e att testa den med tex. HDD Tune - långa testet, tar ca. 2 timmar/TB.
Därefter låter man den jobba några 100 timmar som temp/backup. Klarar den detta sätts den i produktion.

Permalänk
Inaktiv

Jag råkade faktiskt ge en lätt spark på datorn häromdan. Ska jag köra WD's diagnostikverktyg för att gå igenom mina diskar för att se att de inte är skadade?