Permalänk

Räcker 680W för 290x?

Hejsan! äntligen har 290x kortet kommit och innan jag beställer tänkte jag fråga om Corsair RM 680w 80+ gold modulär räcker? Har inte tänkt att köra SLI/CRF..

Mina olika komponenter:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4053712/klar

Tack för hjälpen och era råd.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D (Artic Liquid Freezer 2 360) | MSI GeForce RTX 4090 24GB SUPRIM X | G.Skill 32GB DDR5 | Seasonic Vertex GX 1000W | Lian Li LANCOOL III | Samsung 49" Odyssey G9 | beyerdynamic dt 1990 pro | ADI-2-DAC FS |

Permalänk
Medlem

Ja

Visa signatur

NZXT S340 | Newton R2M 650w | EVGA GTX970 SC ACX 2.0 | 16gb Vengeance PRO | I5 4690K @ 4.7/1.35 | z97 Krait | Corsair H100i | Samsung Evo 128 | Corsair GT 120 | 3Tb Lagring | Func KB-460 | DT770 80 Ohm | SS Rival | Benq XL2720T |

Permalänk
Inaktiv

Om du hade orkat läsa Sweclockers recension så hade du sett:

Svar: Ja

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Om du hade orkat läsa Sweclockers recension så hade du sett:
http://www.sweclockers.com/image/diagram/4757?k=0b8959877fe11...

Svar: Ja

Förlåt för att jag är okunnig, men läste faktiskt hela recensionen men har ingen aning om det bara är grafikkortet som drar mycket ström, jag trodde det kanske var grafikkortet(405w)+något annat, ville bara vara säker då det handlar om mycket pengar.

Tack för hjälpen och era snabba svar!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D (Artic Liquid Freezer 2 360) | MSI GeForce RTX 4090 24GB SUPRIM X | G.Skill 32GB DDR5 | Seasonic Vertex GX 1000W | Lian Li LANCOOL III | Samsung 49" Odyssey G9 | beyerdynamic dt 1990 pro | ADI-2-DAC FS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jetsetradioh:

Hejsan! äntligen har 290x kortet kommit och innan jag beställer tänkte jag fråga om Corsair RM 680w 80+ gold modulär räcker? Har inte tänkt att köra SLI/CRF..

Tack för hjälpen och era råd.

Inte för att vara elak... Men antar att du läst recensionen.

De är VÄLDIGT lätt att räkna ut själv att 680 W räcker till något som drar 400 W (tillsammans med ett teststystem)... och lägger du till ytterligare 250 W som ett till kort drar... dår är du uppe i 650 W. Så du klarar troligen 2 kort också eftersom du har en bra nätdel med 80+ certifiering (hade du frågat om din nätdel klarar 2 kort hade jag tyckt frågan var mer motiverad)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Skrivet av Jetsetradioh:

Förlåt för att jag är okunnig, men läste faktiskt hela recensionen men har ingen aning om det bara är grafikkortet som drar mycket ström, jag trodde det kanske var grafikkortet(405w)+något annat, ville bara vara säker då det handlar om mycket pengar.

Tack för hjälpen och era snabba svar!

Högst upp i tabellen stod det "Effektmätning för hela systemet".

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

Inte för att vara elak... Men antar att du läst recensionen.

De är VÄLDIGT lätt att räkna ut själv att 680 W räcker till något som drar 400 W (tillsammans med ett teststystem)... och lägger du till ytterligare 250 W som ett till kort drar... dår är du uppe i 650 W. Så du klarar troligen 2 kort också eftersom du har en bra nätdel med 80+ certifiering (hade du frågat om din nätdel klarar 2 kort hade jag tyckt frågan var mer motiverad)

Så rättare sagt skulle jag lika väl kunna ta ett 500w nätagg om jag ändå inte ska köra SLI/CRF.
Och jag har sagt tidigare att jag är okunnig inom detta området hellre fråga än att försöka lista ut själv när man vet att man är osäker inom det.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D (Artic Liquid Freezer 2 360) | MSI GeForce RTX 4090 24GB SUPRIM X | G.Skill 32GB DDR5 | Seasonic Vertex GX 1000W | Lian Li LANCOOL III | Samsung 49" Odyssey G9 | beyerdynamic dt 1990 pro | ADI-2-DAC FS |

Permalänk
Skrivet av Jetsetradioh:

Så rättare sagt skulle jag lika väl kunna ta ett 500w nätagg om jag ändå inte ska köra SLI/CRF.
Och jag har sagt tidigare att jag är okunnig inom detta området hellre fråga än att försöka lista ut själv när man vet att man är osäker inom det.

varför inte spara lite mer pengar köp nåt nätagg som klarar din spec med +10W *living on the edge* kanske nåt billigt från kina.

du har alltså senaste grafikkortet du listar inte ens vilka andra komponenter du har.
hur många tusen har du spenderat på hela datorn?
och du vill ändå spara in lite mer på nånting som ska funka i flera år. går det sönder pga för hög belastning så finns risken att allt dör.

kör du utan dator bara grafik&nätagg ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonatan80:

varför inte spara lite mer pengar köp nåt nätagg som klarar din spec med +10W *living on the edge* kanske nåt billigt från kina.

du har alltså senaste grafikkortet du listar inte ens vilka andra komponenter du har.
hur många tusen har du spenderat på hela datorn?
och du vill ändå spara in lite mer på nånting som ska funka i flera år. går det sönder pga för hög belastning så finns risken att allt dör.

kör du utan dator bara grafik&nätagg ?

Fan vad dryg du var då.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

skriver de inte 750 watt som rekommenderat?

är väl för att vara på den säkra sidan antar jag. min bror har 620w och han funderar på att köpa nytt till sitt 290x

( han kör i5 sandy bridge och kanske 3 hdd 1ssd)

kommer det dröjja innan 290x släpps med tredjeparts kylare månntro?

Visa signatur

gege

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

varför inte spara lite mer pengar köp nåt nätagg som klarar din spec med +10W *living on the edge* kanske nåt billigt från kina.

du har alltså senaste grafikkortet du listar inte ens vilka andra komponenter du har.
hur många tusen har du spenderat på hela datorn?
och du vill ändå spara in lite mer på nånting som ska funka i flera år. går det sönder pga för hög belastning så finns risken att allt dör.

kör du utan dator bara grafik&nätagg ?

Jag vet exakt vilka andra komponenter jag har, min enda fråga var om 680w räckte..
Om 500+ funkar lika bra så sparar man ju pengar som man kan lägga på annat. Köper bara komponenternmed bra omdömen och visad kvalité. Om du ville veta vad för komponenter jag hade valt till mitt system så är det bara att fråga

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D (Artic Liquid Freezer 2 360) | MSI GeForce RTX 4090 24GB SUPRIM X | G.Skill 32GB DDR5 | Seasonic Vertex GX 1000W | Lian Li LANCOOL III | Samsung 49" Odyssey G9 | beyerdynamic dt 1990 pro | ADI-2-DAC FS |

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Fan vad dryg du var då.

frustrerad!! inte så mycket dryg bara försöka få TS att förstå lite att spenderar man + 10000kr så visst man kan lägga några få hundra på ett nätagg, men inser man att allt kan dö när som helst. ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

varför inte spara lite mer pengar köp nåt nätagg som klarar din spec med +10W *living on the edge* kanske nåt billigt från kina.

du har alltså senaste grafikkortet du listar inte ens vilka andra komponenter du har.
hur många tusen har du spenderat på hela datorn?
och du vill ändå spara in lite mer på nånting som ska funka i flera år. går det sönder pga för hög belastning så finns risken att allt dör.

kör du utan dator bara grafik&nätagg ?

Övriga komponenter är försumbara, vad mer i datorn, som inte redan sitter i Sweclockers testsystem, har du som drar ström i någon större uträckning. En hårddisk drar ~10W, en fläkt någon W. Och senast jag tittade hade Swclockser testsystem en ovanligt törstig CPU så du kan antagligen dra av en 50-100W om du har en "vanlig" SB eller IB. Sen mäter SC från väggen så man får dra bort nätaggets verkningsgrad från faktiska effektbehovet, så där har du ~10-15% marginal till.

Nu ska man inte snåla ihjäl sig på nätagget, men det är att slänga pengar i sjön att köpa ett överdrivet kraftigt nätagg, ingenting blir bättre av att man har 1000W marginal på nätagget, man blir bara fattigare. Sen tycker jag att det är bättre att med en given budget ta ett lite klenare nätagg med högre verkningsgrad, till exempel ett 550W gold certat agg i stället för ett 700W bronze, för den lägre strömförbrukningen och värmeutvecklingen kommer man i alla fall ha någon nytta av.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Skrivet av Jetsetradioh:

Jag vet exakt vilka andra komponenter jag har, min enda fråga var om 680w räckte..
Om 500+ funkar lika bra så sparar man ju pengar som man kan lägga på annat. Köper bara komponenternmed bra omdömen och visad kvalité. Om du ville veta vad för komponenter jag hade valt till mitt system så är det bara att fråga

som svar på din fråga. utan dator så klarar ditt nätagg av 290x.
har du en strömsnål i3 som drar några fyttiga watt eller värsta i7:an på nästan 140W, skillnaden är ju rätt så stor

om ingen annan vet vad du har hur kan man då svara på frågan ?

jag har 14 äpplen räcker det att fylla bagageluckan med?
2 pers tror att det inte räcker med 14äpplen det får ju plats i en ica kasse.
frågan är hur många äpplen låg där innan?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

som svar på din fråga. utan dator så klarar ditt nätagg av 290x.
har du en strömsnål i3 som drar några fyttiga watt eller värsta i7:an på nästan 140W, skillnaden är ju rätt så stor

om ingen annan vet vad du har hur kan man då svara på frågan ?

jag har 14 äpplen räcker det att fylla bagageluckan med?
2 pers tror att det inte räcker med 14äpplen det får ju plats i en ica kasse.
frågan är hur många äpplen låg där innan?

Förstår dig
Här är mina nuvarande val av komponenter :
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4053712/klar

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D (Artic Liquid Freezer 2 360) | MSI GeForce RTX 4090 24GB SUPRIM X | G.Skill 32GB DDR5 | Seasonic Vertex GX 1000W | Lian Li LANCOOL III | Samsung 49" Odyssey G9 | beyerdynamic dt 1990 pro | ADI-2-DAC FS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

varför inte spara lite mer pengar köp nåt nätagg som klarar din spec med +10W *living on the edge* kanske nåt billigt från kina.

du har alltså senaste grafikkortet du listar inte ens vilka andra komponenter du har.
hur många tusen har du spenderat på hela datorn?
och du vill ändå spara in lite mer på nånting som ska funka i flera år. går det sönder pga för hög belastning så finns risken att allt dör.

kör du utan dator bara grafik&nätagg ?

Allvarligt talat... De är väl helt rätt tänkt?! Vet man att man inte tänkt använda mer 500 W vilken nytta har man då av "möjligheten" att förbruka 350 W till? De ger absolut ingenting. Watt hetsen på nätdelar.... ja... onödigt för väldigt många. Sitter på 550 W och varför ska jag ha mer om jag inte tänkt plöja ner 10000 kr i flera grafikkort? Och angående Kina så tillverkas nog både dyra och billiga nätdelar där... Och dessutom när de gäller nätdelar... Funkar de så funkar de.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Ja. Watthetsen är helt sjuk. Folk verkar tänka "ju högre nummer desto bättre är det!" så sitter folk med en i5 och ett medelmåtta grafikkort och ett nätagg på 1200W

Permalänk
Skrivet av sork01:

Ja. Watthetsen är helt sjuk. Folk verkar tänka "ju högre nummer desto bättre är det!" så sitter folk med en i5 och ett medelmåtta grafikkort och ett nätagg på 1200W

inte så mycket ''watt hets'' från min sida men ohms lag gör att man kan räkna ut vad datorn drar. vet ja att datorn drar X watt + 25% så får man en bra marginal. nätagget kommer att klara av den press som krävs

TS första fråga var ju hur långt är ett snöre? svaret är Grön

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

inte så mycket ''watt hets'' från min sida men ohms lag gör att man kan räkna ut vad datorn drar. vet ja att datorn drar X watt + 25% så får man en bra marginal. nätagget kommer att klara av den press som krävs

TS första fråga var ju hur långt är ett snöre? svaret är Grön

Nej, min första fråga var ''räcker ett 680w nätagg för ett r9 290x tänker inte köra SLI/CRF " det är en ja/nej fråga..

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D (Artic Liquid Freezer 2 360) | MSI GeForce RTX 4090 24GB SUPRIM X | G.Skill 32GB DDR5 | Seasonic Vertex GX 1000W | Lian Li LANCOOL III | Samsung 49" Odyssey G9 | beyerdynamic dt 1990 pro | ADI-2-DAC FS |