Val av samt tankar kring luftkylningslösningar

Permalänk
Medlem

Val av samt tankar kring luftkylningslösningar

Hej! Som titeln lyder så gäller det ett inköp av ny luftkylare då intels stock suger väldigt dåligt (pun intended).

Har kollat runt på Swec ganska mycket samt letat runt på tex Inet efter en vettig lösning.

Processor som ska kylas: i7-3770k.
Budget: 0 - 500kr. Bästa lösningen är målet. betalar gärna 100kr för något som är 20-30% bättre.

Problem: Har Vengence RAM-stickor (ja jag vet, det lät coolt =P)

Övrig information:
Chassi: Fractal Design's XL R2.
GPU: Ett fjuttigt HD 4850.
Mobo: Asus P8Z77-M

SÅ. Nu har jag en del kylare som jag har kollat på och undrar vilken ni tycker verkar bäst samt om ni har några speciella åsikter om andra alt byte av fläkt.
Jag kommer att använda Arctic Silver 5 som kylpasta oavsett vilken kylare jag väljer.

Kylare:
Be Quiet Shadow Rock 2
Be Quiet Shadow Rock PRO SR1
Thermalright Macho Rev. A
Noctua NH-L12
Noctua NH-C12P SE14

Nu är ju Noctua kylarna antagligen de svåraste att använda i min setup iom kylare på Mobo samt mina förbaskade Vengence stickor, men vad tror ni om dem? Är dem så sjukt najsa som dem ser ut att vara (fysiskt samt spec)?

Ser gärna att ni motiverar svar, hjälper mer än vad ni tror.
Tackar på förhand!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

jag har bara hört att noctua ska kyla bra som fan.
annars har jag installerat 2 st be quiet fläktar; en till min bror och en till min kompis. det var dock inte samma som dom du länkade.
har installerat ett Dark Rock Pro 2 och ett vanligt Dark Rock 2.
De är verkligen BeQuiet och dom håller de svalt. Det är iaf dom två modellerna jag har erfarenhet med, och dom är bra. I vilket fall som helst har jag förtroende för be quiet nu så shadow rock pro såg väldigt fin ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

jag har bara hört att noctua ska kyla bra som fan.
annars har jag installerat 2 st be quiet fläktar; en till min bror och en till min kompis. det var dock inte samma som dom du länkade.
har installerat ett Dark Rock Pro 2 och ett vanligt Dark Rock 2.
De är verkligen BeQuiet och dom håller de svalt. Det är iaf dom två modellerna jag har erfarenhet med, och dom är bra. I vilket fall som helst har jag förtroende för be quiet nu så shadow rock pro såg väldigt fin ut

Så BeQuiet gör skäl för namnet?

Jo Noctua ska ju kyla bra, men problemet är ju designen på dem.
Kollade upp Dark Rock Pro 2 och det är verkligen för stort. Vad har du för RAM i burken med vanliga Dark Rock 2'an?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Så BeQuiet gör skäl för namnet?

Jo Noctua ska ju kyla bra, men problemet är ju designen på dem.
Kollade upp Dark Rock Pro 2 och det är verkligen för stort. Vad har du för RAM i burken med vanliga Dark Rock 2'an?

dom jag har köpt och fixat med har varit riktigt nice! jo jag håller med dig, vi kunde nästan inte stänga chassit det är gigantiskt!!
med "vanliga" så kör vi med A-data RAM, bara korta ram-minnen

Permalänk
Medlem

Phanteks PH-TC14PE är annars jäkligt bra, om något över din budget. Stor som fasen så det är värt att tänka på att man använder sig av low-profile ram, men annars borde det inte vara några problem med tanke på ditt chassi.
http://www.dustinhome.se/product/5010617482/phanteks-ph-tc14p...

Edit: Här kan du läsa Swec's test http://www.sweclockers.com/recension/14710-processorkylare-vi...

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

dom jag har köpt och fixat med har varit riktigt nice! jo jag håller med dig, vi kunde nästan inte stänga chassit det är gigantiskt!!
med "vanliga" så kör vi med A-data RAM, bara korta ram-minnen

Okej, najs att det är så bra! Dock använder jag väldigt höga minnen

Skrivet av nccish:

Phanteks PH-TC14PE är annars jäkligt bra, om något över din budget. Stor som fasen så det är värt att tänka på att man använder sig av low-profile ram, men annars borde det inte vara några problem med tanke på ditt chassi.
http://www.dustinhome.se/product/5010617482/phanteks-ph-tc14p...

Edit: Här kan du läsa Swec's test http://www.sweclockers.com/recension/14710-processorkylare-vi...

Jo, köpte chassit för att jag ville kunna köpa whatever utan att bli tillbakahållen av chassit. Dock använder jag väldigt höga minnen :/ Men tack för tipset!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Kan även jag rekommendera be Quiet.
Har en dark rock pro 2 och fläktarna på den är samma som på deras andra kylare och de är väldigt tysta.