Garantiärende SIBA/Samsung

Permalänk
Mattecoach

Garantiärende SIBA/Samsung

Hej,

Jag köpte en Samsung Galaxy Note 10.1 för strax över ett år sedan. När jag använde Skype under veckan slutade mikrofonen på det medföljande headsetet att fungera. Detta hände utan att jag gjorde någonting med headset eller sladd, jag satt stilla vid ett skrivbord.

Samsung har enligt sin hemsida 2 års garanti på surfplattor och tillbehör, och de skriver också att man bör vända sig till återförsäljaren.

Jag åkte alltså till SIBA idag, där mannen vid Service-disken först var väldigt tydlig med att han inte ville ta emot headsetet då garantin hade gått ut (SIBA har själva ett års garanti). Jag påpekade att Samsung har 2 års garanti, varpå han svarade att han kunde reklamera produkten, men om reklamationen gick igenom så får jag ett nytt headset. Han tyckte också att "plasten såg lite dragen ut vid kontakten". Reklamationen skulle ta 2-3 veckor.

Har detta gått rätt till? Bör jag vända mig direkt till Samsung? Jag kunde inte hitta några kontaktuppgifter för garantiärenden på deras hemsida, annars skulle jag skickat ett mail dit.
Känns riktigt surt att ev. behöva betala minst 200 kr för undersökningen om de påstår att det inte är ett ursprungsfel, men eftersom jag inte har behandlat headsetet ovarsamt så kan jag inte se att jag skulle ha orsakat det.

Permalänk
Medlem

Siba och andra lador brukar vägra mer än ett års garanti oavsett om tillverkaren lämnar längre garanti.
Garanti är frivilligt från säljaren.
Däremot har man tre års reklamationsrätt.

Headsetskada brukar ofta klassas som slitage efter så pass lång tid,
men ring eller mejla Samsung och hör vad de säger.
http://www.samsung.com/se/support/main/supportMain.do?support...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte att det kommer att bli något problem, men blir det det så hade jag påtalat lite artigt för dem att det inte spelar någon roll att de har 1 års garanti, för konsumentköplagen i Sverige ger 3 års reklamationsrätt, plus att Samsung ger 2 års garanti. Headsets är på intet sätt undantagna från konsumentköplagens 3 år.

Hur de för övrigt ska felsöka produkten och konstatera vad som är fel vet jag inte, för allt är väl helgjutet. Så det enda de kan göra är att prova dem och titta på utsidan. Är utsidan felfri så borde det vara grönt med ett byte.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av SUMITOMO:

Siba och andra lador brukar vägra mer än ett års garanti oavsett om tillverkaren lämnar längre garanti.
Garanti är frivilligt från säljaren.
Däremot har man tre års reklamationsrätt.

Headsetskada brukar ofta klassas som slitage efter så pass lång tid,
men ring eller mejla Samsung och hör vad de säger.
http://www.samsung.com/se/support/main/supportMain.do?support...

Jag mailade Samsung nu. Ang. det fetade: handlar inte detta om ifall det är ovanligt slitage? 2 års garanti måste ju innebära att de garanterar att man ska kunna använda produkten i 2 års tid, då slitage bör förekomma (eftersom den används).

Skrivet av giplet:

Jag tror inte att det kommer att bli något problem, men blir det det så hade jag påtalat lite artigt för dem att det inte spelar någon roll att de har 1 års garanti, för konsumentköplagen i Sverige ger 3 års reklamationsrätt, plus att Samsung ger 2 års garanti. Headsets är på intet sätt undantagna från konsumentköplagens 3 år.

Hur de för övrigt ska felsöka produkten och konstatera vad som är fel vet jag inte, för allt är väl helgjutet. Så det enda de kan göra är att prova dem och titta på utsidan. Är utsidan felfri så borde det vara grönt med ett byte.

Jag vet inte heller vad som skulle gå fel, men jag gillar inte att betala mer för en felsökning än vad det skulle kosta med en ersättningsvara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tror inte att det kommer att bli något problem, men blir det det så hade jag påtalat lite artigt för dem att det inte spelar någon roll att de har 1 års garanti, för konsumentköplagen i Sverige ger 3 års reklamationsrätt, plus att Samsung ger 2 års garanti. Headsets är på intet sätt undantagna från konsumentköplagens 3 år.

Hur de för övrigt ska felsöka produkten och konstatera vad som är fel vet jag inte, för allt är väl helgjutet. Så det enda de kan göra är att prova dem och titta på utsidan. Är utsidan felfri så borde det vara grönt med ett byte.

Stämmer, men märk väl att reklamationsrätt är INTE samma sak som garanti. Så headsettet kan mycket väl ha t,ex 1 års garanti. Reklamationsärende ställer lite större krav på kunden.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Hörlurarna räknas väl som tillbehör så då får du nog bara ett års garanti

Mobil
Carry in 24 månader

Smartphone
Carry in 24 månader

Galaxy Note
Carry in 24 månader

Surfplatta
Carry in 24 månader

Mobiltillbehör
Medföljande produkten Carry in 24 månader
Köpt separat Carry in 12 månader
Batteri Carry in 6 månader

http://www.samsung.com/se/support/warranty/warrantyInformatio...
är dom snälla så får du 2års garanti

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag köpt ett nytt för några hundra lappar ist. Dom som följer med brukar inte vara jättebra.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av MoNkeY-05:

Stämmer, men märk väl att reklamationsrätt är INTE samma sak som garanti. Så headsettet kan mycket väl ha t,ex 1 års garanti. Reklamationsärende ställer lite större krav på kunden.

Se fetat i nästa citat, 24 månader.

Skrivet av vinylens:

Hörlurarna räknas väl som tillbehör så då får du nog bara ett års garanti

Mobil
Carry in 24 månader

Smartphone
Carry in 24 månader

Galaxy Note
Carry in 24 månader

Surfplatta
Carry in 24 månader

Mobiltillbehör
Medföljande produkten Carry in 24 månader

Köpt separat Carry in 12 månader
Batteri Carry in 6 månader

http://www.samsung.com/se/support/warranty/warrantyInformatio...
är dom snälla så får du 2års garanti

Se fetat. Det var ju medföljande tillbehör, 24 månader?

Skrivet av simon253:

Personligen skulle jag köpt ett nytt för några hundra lappar ist. Dom som följer med brukar inte vara jättebra.

Jag har andra hörlurar, men just headset tycker jag är svårt att hitta bra. Detta var absolut över godkänt, bättre än det jag fått med till andra produkter. Men visst, är det krångel så kan man ju se det som att jag var dumsnål. Tycker dock att det borde gå på garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Se fetat i nästa citat, 24 månader.

Jag skrev t.ex. Det var allmän info, inte ärendespecifikt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem

Garanti är ju som sagt frivillig och om nu samsung ger 24 månader och SIBA endast 12 månader så har jag svårt att se hur Samsung kan lämpa över det på återförsäljaren om det inte finns något sorts avtal mellan dem. Det tar ju lite tid att hantera ärenden. Normalt när det handlar om utökad fabriksgaranti så brukar man väl behöva gå till tillverkaren direkt och t ex skicka in till deras verkstad. Viktigt att komma ihåg då är att vid garanti så kan du få betala frakten ..

Reklamation ska dock självklart gå till SIBA men där är det som sagt högre beviskrav och ett headset som satts in/tagits ut, virats runt plattan eller hur det nu lagrats kan ju ha skadats av handhavandet så det kan vara bra att söka runt på nätet och se om det är ett vanligt problem med detta headset. Då är det enklare att hävda ursprungsfel.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Garantin kan säker skilja sig lite olika på vad vad som ingick i paketet. Ex. batterigaranin hos samsung ligger bara på 6 månader för galaxy s4 trots att själva mobilen har bättre garanti

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Om Samsung erbjuder 2 års garanti så är det det som gäller, Siba får helt enkelt ta sitt ansvar och skicka in headsetet till Samsung åt dig, annars kan du alltid göra det själv. Jag brukar dock föredra att återförsäljaren sköter sådana ärenden om jag har köpt produkten i en butik.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Mattecoach

Jag ville bara uppdatera, om någon är nyfiken.

Jag var idag hos SIBA och hämtade ut mitt nya headset. Jag är ju nöjd med att jag fick ett nytt headset, men samtidigt så blev jag väldigt dåligt bemött i butiken. Det känns också väldigt långsamt att undersöka något så enkelt på två veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Jag ville bara uppdatera, om någon är nyfiken.

Jag var idag hos SIBA och hämtade ut mitt nya headset. Jag är ju nöjd med att jag fick ett nytt headset, men samtidigt så blev jag väldigt dåligt bemött i butiken. Det känns också väldigt långsamt att undersöka något så enkelt på två veckor.

Om du blir ila behandlad bör jag föreslå att du inte handlar där någon gång framöver.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Jag ville bara uppdatera, om någon är nyfiken.

Jag var idag hos SIBA och hämtade ut mitt nya headset. Jag är ju nöjd med att jag fick ett nytt headset, men samtidigt så blev jag väldigt dåligt bemött i butiken. Det känns också väldigt långsamt att undersöka något så enkelt på två veckor.

Äh två veckor är inget. När jag hade en Acer liquid telefon blev mjukvaran cp. Jag fick tillbaka den två månader senare