Ett Klickande Ljud Vid Avstängning..

Permalänk
Medlem

Ett Klickande Ljud Vid Avstängning..

Tjena

Någon mer än jag som har ett "klickande" ljud vid avstängning..?
Typ, avslutar Windows...datorn avslutas...blablabla...Precis när strömmen dör, så hör man ett "Klick"...
That's it, aldrig haft de förr? Kan de vara Nätagget som har en säkring? Eller CD/DVD läsaren?
Har ingen mekanisk...:/

Tacksam för lite idéer

Permalänk
Medlem

Finns väl något relä som släpper igenom 3v eller nåt när den är avstängd och slår igång den större nätdelen när du slår igång datorn, om detta börjar leva om kan du höra ett klick.
Kan ju även vara "arcing", överslag som sker i PSU som skapar ett klick, som när du tar i något och du är statisk.

Datorn ansluten till jordat uttag? Alla prylar som har kontakt med datorn sitter i samma uttag eller nyttjar du flera ? (d.v.s. vägguttag). T.ex. är det en klassiker att ha förstärkare på ett uttag och datorn i ett annat och då uppleva trubbel endera i ljudet eller datorn, allrahelst vid ojordade uttag.

Andra saker som kan låta är obalanserade fläktar, när de varvar ner börjar de vobbla och slår i galler eller något.

Öppna upp burken och försök lokalisera ljudet så blir det enklare att avgöra var det kommer ifrån och vad som är orsaken.

Jag skulle däremot gissa på ett relä i nätaggregatet som klickar, alternativt överslag men då är något riktigt galet.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Tjena

Någon mer än jag som har ett "klickande" ljud vid avstängning..?
Typ, avslutar Windows...datorn avslutas...blablabla...Precis när strömmen dör, så hör man ett "Klick"...
That's it, aldrig haft de förr? Kan de vara Nätagget som har en säkring? Eller CD/DVD läsaren?
Har ingen mekanisk...:/

Tacksam för lite idéer

mitt AX 850 klickar till vid avstängning, inget att oroa sig för har haft mitt AX 850 sen de släpptes på marknaden och inga problem hittills!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Finns väl något relä som släpper igenom 3v eller nåt när den är avstängd och slår igång den större nätdelen när du slår igång datorn, om detta börjar leva om kan du höra ett klick.
Kan ju även vara "arcing", överslag som sker i PSU som skapar ett klick, som när du tar i något och du är statisk.

Datorn ansluten till jordat uttag? Alla prylar som har kontakt med datorn sitter i samma uttag eller nyttjar du flera ? (d.v.s. vägguttag). T.ex. är det en klassiker att ha förstärkare på ett uttag och datorn i ett annat och då uppleva trubbel endera i ljudet eller datorn, allrahelst vid ojordade uttag.

Andra saker som kan låta är obalanserade fläktar, när de varvar ner börjar de vobbla och slår i galler eller något.

Öppna upp burken och försök lokalisera ljudet så blir det enklare att avgöra var det kommer ifrån och vad som är orsaken.

Jag skulle däremot gissa på ett relä i nätaggregatet som klickar, alternativt överslag men då är något riktigt galet.

hmm datorn är ansluten till ett jordat uttag..tror inte de är något av de du säger...de låter mer som en säkring än en obalaserad fläkt....föreställ dig eluttagen som finns i t.ex tvättrum i lägenheter...de uttagen brukar ha något lock på...föreställ dig öppna de locket och låta de stänga av sig själv...de typ klappar till...för övrigt funkar datorn utan problem...och ljudet kommer bara när Hag stänger av datorn, inte när jag startar upp den..:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

mitt AX 850 klickar till vid avstängning, inget att oroa sig för har haft mitt AX 850 sen de släpptes på marknaden och inga problem hittills!

hm säker? Jag hade ett ax850..den klicka aldrig inte vad jag kommet ihåg...860 klickar nu...kan de va för att jag utnyttjar agget nu? Jag menar körde singel förr på de andra agget...men du kör du singel nu...:o får lite panik här

Permalänk
Medlem

En mekanisk hårddisk som parkerar läshuvudet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem

Du har inte ett Asus Xonar essence? De kopplar från när man slår av (fast låter iofs också när man startar den).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ll0yd:

En mekanisk hårddisk som parkerar läshuvudet?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av BergHa:

Du har inte ett Asus Xonar essence? De kopplar från när man slår av (fast låter iofs också när man startar den).

Här varken en mekanisk hårddisk eller ett ljudkort

Permalänk
Medlem

Mitt AX1200i klickar också vid avstängning så det är nog någon forma av relä i nätagget. Bör inte vara något att oroa sig för.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

hm säker? Jag hade ett ax850..den klicka aldrig inte vad jag kommet ihåg...860 klickar nu...kan de va för att jag utnyttjar agget nu? Jag menar körde singel förr på de andra agget...men du kör du singel nu...:o får lite panik här

om du googlar det så ser du att princip alla AX modeller och Seasonic modeller som är byggda på samma plattform "lider" av detta, det är inget som negativt påverkar livslängden av ditt nätagg och är bara ett relä som "stänger av" sig inuti agget, sålänge det inte coilwhinar ska du vara nöjd!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

om du googlar det så ser du att princip alla AX modeller och Seasonic modeller som är byggda på samma plattform "lider" av detta, det är inget som negativt påverkar livslängden av ditt nätagg och är bara ett relä som "stänger av" sig inuti agget, sålänge det inte coilwhinar ska du vara nöjd!

Jaoo, de sant :3 Aha, tack för svaren iaf

Permalänk
Medlem

om jag snor tråden lite bara, har samma sak fast när jag sätter på datorn och man hör 2 klickljud, kom efter windows 8.1 och har FD Newton R3 1000w

Visa signatur

CPU: A8-6600K MB: Asrock FM2A88X-ITX RAM: Kingston hyperX grey series 8 gb 1600Mhz NÄTAGG: BeQuite PurePower 350W SSD: Kingston HyperX 3K 120gb HDD: seagate 1Tb LJUDKORT: Asus Essence STX CHASSI: Lian Li PC-Q08B

Permalänk
Medlem
Skrivet av larbarn:

om jag snor tråden lite bara, har samma sak fast när jag sätter på datorn, kom efter windows 8.1 och har FD Newton R3 1000w

Relät ska ju slå på också.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Mitt AX1200 corsair agg klickar också vid avstängning. Är ett relä som slår av. Säkert för 5volt och 12volt railen som slår av. Tror 3.3volt lever hela tiden för att den skall kunna starta. Men jag kan ha fel där.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Tjena

Någon mer än jag som har ett "klickande" ljud vid avstängning..?
Typ, avslutar Windows...datorn avslutas...blablabla...Precis när strömmen dör, så hör man ett "Klick"...
That's it, aldrig haft de förr? Kan de vara Nätagget som har en säkring? Eller CD/DVD läsaren?
Har ingen mekanisk...:/

Tacksam för lite idéer

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2185202

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Relät ska ju slå på också.

Var inte så i början när jag hade det, började efter jag installerade win 8.1 och har haft det i över 1 år, tycker det är konstigt att det tagit 1 år innan den slår på xD

Visa signatur

CPU: A8-6600K MB: Asrock FM2A88X-ITX RAM: Kingston hyperX grey series 8 gb 1600Mhz NÄTAGG: BeQuite PurePower 350W SSD: Kingston HyperX 3K 120gb HDD: seagate 1Tb LJUDKORT: Asus Essence STX CHASSI: Lian Li PC-Q08B