Micro Displayport för 4K-upplösning med mobila enheter i antågande

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Sjuka summor? Billigaste 2560*1440 skärmarna kostar neråt 4000kr, det är billigt i bildskärmssammanhang. Det är inte så många år sedan en 19" kostade något liknande... eller för den delen inte jättemånga år till som man fick en ganska kass 17" crt för de pengarna.

Kan dock hålla med om att upplösningskriget utspelar sig där det behövs absolut minst.

njaa sedan 19" var så dyrt är det nog länge sen. Farsan köpte ett komplett system år 2005 innefattande 19" och helt okej komponenter för 1000€ prick (även mus o tgb). Så ka ske 10år sedan :S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Enligt http://carltonbale.com/does-4k-resolution-matter/ kan man inte ens med en projektor uppleva skillnaden med 4k. Jag förstår att branchen vill pusha 4k, men finns det någon fördel för hemmabruk?

Den enda fördelen jag kan tänka mig är "retina" datorskärmar, typ 24" med 4k och skalning på 2x. Skulle väl ge motsvarande ~1080p.

Med tanke på att jag, med mina 40 år gamla glasögonförsedda ögon, tydligt kan se pixlarna på min 1024p projicerade bild från soffan tror jag inte riktigt på att det gör noll skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

NHK(Japans motsvarighet till SVT) Är med och utvecklar 16K har för mig att de räknar med att sända i det 2020,
Nu sänds det mesta i 1080i om något år går de över till och sänder i 2K, och 4K kommer inte dröja mycket mer.

Och ja, jag vill ha 20-27" i 2,4,8K eller 16K, Att läsa text i ynka 1080p på 24" är minst sagt plågsamt!

Till de som säger att det är så hög upplösning att det inte gör någon nytta då man inte ser pixlarna så vet ni inte vad ni pratar om.
Och jo, Det synns tydligt, även på flera meters avstånd, skillnad mellan 4K och 1080.
Behövs det? Kanske inte för TV, Det fungerar fint att titta på analoga sändingar med 576 linjer så ni som inte vill ha bättre upplösning kan fortsätta titta på det. Jag föredrar dock högra upplösning, bättre kvällite, och bättre inlevelse.

Nu handlar det här så klart om kabel, och det känns som att de ligger efter. 4K 120Hz för 3D börjar ju dyka upp i hemmen... Thunderbolt finns ju, men låter som att man borde gå över till optisk överföring av video istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NiXZe:

NHK(Japans motsvarighet till SVT) Är med och utvecklar 16K har för mig att de räknar med att sända i det 2020,
Nu sänds det mesta i 1080i om något år går de över till och sänder i 2K, och 4K kommer inte dröja mycket mer.

Och ja, jag vill ha 20-27" i 2,4,8K eller 16K, Att läsa text i ynka 1080p på 24" är minst sagt plågsamt!

Till de som säger att det är så hög upplösning att det inte gör någon nytta då man inte ser pixlarna så vet ni inte vad ni pratar om.
Och jo, Det synns tydligt, även på flera meters avstånd, skillnad mellan 4K och 1080.
Behövs det? Kanske inte för TV, Det fungerar fint att titta på analoga sändingar med 576 linjer så ni som inte vill ha bättre upplösning kan fortsätta titta på det. Jag föredrar dock högra upplösning, bättre kvällite, och bättre inlevelse.

Nu handlar det här så klart om kabel, och det känns som att de ligger efter. 4K 120Hz för 3D börjar ju dyka upp i hemmen... Thunderbolt finns ju, men låter som att man borde gå över till optisk överföring av video istället.

Du har fel!
Alla "Cheap Charlie"" i tråden säger att det de satsat på senaste halvåret är rätt så alla andra måste ha fel.

Permalänk
Medlem

Ska man nu överföra nåt från en mobil enhet till en skärm (oftast TV?) är väl displayport tämligen värdelöst? Vore väl bättre att satsa på HDMI så man slipper två kablar?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BlackBird:

Ska man nu överföra nåt från en mobil enhet till en skärm (oftast TV?) är väl displayport tämligen värdelöst? Vore väl bättre att satsa på HDMI så man slipper två kablar?

Varför behövs det två kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Jag tror absolut att man ser skillnad. Kanske inte "jag ser en pixel" men helheten blir definitivt bättre. Jag ser exempelvis skillnad på 720 och 1080 på en 5tuma mobilskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Again, det här handlar om när du tittar riktigt nära.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

En skärm på 30" med upplösning på 2 560 x 1 600 kostar från Dell ca 10000:- Kan man klaga på det? Känner du dessutom någon student så kan du få studentrabatt... Jisses! Bra saker måste få kosta.

Nu kanske den skärmen du tänkte på är av väldigt hög kvalité, men samtidigt när det går att köpa en 50" TV med 4K upplösning för samma pris så måste man väl ändå kunna säga att det inte är riktigt prisvärt? Bara materialkostnaden för 50" skärmen måste vara avsevärt högre.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Jag ser skillnad på film i HD och verkligheten. Jag vet inte vilken "upplösning" verkligheten har och läser här nått mumbojumbo om båglängder osv, men så länge det syns en skillnad mellan verklighet och bildskärm så finns det utrymme för förbättring.
Känner mig lite "tvingad" att lägga in lite 4K reklam här. LÄNK

Bågminut (den minsta vinkeln mellan två punkter som ögat kan uppfatta), och det är 0 mumbojumbo.

Enkelt, det ger noll och ingen praktisk nytta av att ha högre upplösning på en bild, än den maximala som ögat rent fysiskt kan uppfatta på ett visst betraktningsavstånd. Men givetvis är det ju ingen nackdel i sig med högre upplösning än nödvändigt, bara för det.

Att uppnå och överskrida ögats maxupplösning är enkelt fixat redan i dagsläget. För att däremot få samma bildkvalité (återgivning av ljus/färg/kontrast osv) som naturen/verkligheten så är det långt kvar, precis som du säger.

Vad gäller den nya Displayportkontakten så är den välkommen. Har inget personligt behov av minsta möjliga kontakt, men det är bra att det tas fram ändå.

Edit: Bara för att det är kul att vara den som är den ibland, så gjorde jag nyss ett enkelt experiment för att verifiera den påstådda bågminuten. Ritade två raka tunna linjer med exakt 1 mm avstånd mellan varandra på ett papper, satte fast det på en vägg och backade tills de två linjerna såg ut att fullständigt flyta ihop till en. Tog då ett mått med laseravståndsmätare från pannan till papperet (vilket är en aning orättvist då näthinnan ligger någon cm längre bak än pannan), som visade ganska precis 3,50 meter. Lite trigonometri säger då att min minsta vinkel ligger på ca 0,016 grader, och en bågminut = 1/60 ~= 0,0167. Det verkar stämma bra.

Visa signatur

5950X, 3090