AMD Radeon R9 280X och R9 270X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Japp, kan man säga. Eftersom Mantle presenterades helt nyligen så är det inte så klart vilka fler spel som kan tänkas få det. Men EA games verkar ju vara rätt på så det kan bli många.
Och det var jag som sa det om HDMI. AMD har en inställning i sina drivrutiner så att när man skickar bild till en TV över HDMI så kommer inte pixlarna helt rätt. Bilden är lite mindre än TV-ytan. Detta för att man ska kunna se hela bilden på TV-apparater som annars kan lida av problem att skala bilden korrekt. Men TV-apparater som inte klarar sådant är väldigt ovanliga nu förtiden så jag tycker det är en onödig och irriterande funktion. Det innebär att man måste högerklicka nere på i aktivitetsfältet och ta fram grafikinställningarna och justera en slider så att bilden hamnar rätt. De allra flesta tycker inte att det är ett problem alls, jag däremot är ganska envis så jag stör mig på det.
Detta gäller som sagt bara när du kopplar till TV över HDMI. Kopplar du med andra kablar så behöver du inte ändra slidern och kopplar du till datorskärmar är det inget problem heller.

Så det är det vad det är! Har stört mig något otroligt på "dom svarta ramarna" som omsluter bilden på TVn. Är lösningen med slidern bestående eller måste man fixa det varje gång man kopplar in sladden till TVn?

Hoppas iaf att det är löst till dom nya korten.

Edit, ser att du redan svarat på min fråga.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Japp, kan man säga. Eftersom Mantle presenterades helt nyligen så är det inte så klart vilka fler spel som kan tänkas få det. Men EA games verkar ju vara rätt på så det kan bli många.
Och det var jag som sa det om HDMI. AMD har en inställning i sina drivrutiner så att när man skickar bild till en TV över HDMI så kommer inte pixlarna helt rätt. Bilden är lite mindre än TV-ytan. Detta för att man ska kunna se hela bilden på TV-apparater som annars kan lida av problem att skala bilden korrekt. Men TV-apparater som inte klarar sådant är väldigt ovanliga nu förtiden så jag tycker det är en onödig och irriterande funktion. Det innebär att man måste högerklicka nere på i aktivitetsfältet och ta fram grafikinställningarna och justera en slider så att bilden hamnar rätt. De allra flesta tycker inte att det är ett problem alls, jag däremot är ganska envis så jag stör mig på det.
Detta gäller som sagt bara när du kopplar till TV över HDMI. Kopplar du med andra kablar så behöver du inte ändra slidern och kopplar du till datorskärmar är det inget problem heller.

Kan bara flika in här och meddela att defaultinställningen i drivrutinerna till mitt 7970 var att underskanna bilden på min datorskärm. Den hade, och har aldrig varit, kopplad till något annat än den heller. Var mer FYI än något annat, så himla jobbigt är det inte att gå in i inställningarna och justera slidern en gång

Edit: naturligtvis kopplad med HDMI

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Bra köp, funderar på exakt samma, det ett av det snabbaste korten i nya AMD serien men billigare än Asus motsvarighet

ja fatta 10mm heatpipes, kan knappt se det framför mig - helt ofattbart ja asus vill ju ha 3300 för deras som är klockad 1100 - så sinnes. Det snabbaste R9-280X om man får tro Anand Techs Review http://www.anandtech.com/show/7406/the-sapphire-r9-280x-toxic...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

ja fatta 10mm heatpipes, kan knappt se det framför mig - helt ofattbart ja asus vill ju ha 3300 för deras som är klockad 1100 - så sinnes. Det snabbaste R9-280X om man får tro Anand Techs Review http://www.anandtech.com/show/7406/the-sapphire-r9-280x-toxic...

Även enligt detta test så är det snabbaste kortet, slår tom Asus 280X Platinum. Ett givet köp med andra ord då det även är tyst

http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/sapphi...

Verkar vara en vinnare överallt: http://www.bjorn3d.com/2013/10/sapphire-radeon-r9-280x-toxic/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Även enligt detta test så är det snabbaste kortet, slår tom Asus 280X Platinum. Ett givet köp med andra ord då det även är tyst

http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/sapphi...

Verkar vara en vinnare överallt: http://www.bjorn3d.com/2013/10/sapphire-radeon-r9-280x-toxic/

Detta blev vägvisaren! Köper ett 280x toxic imorgon! Jag hoppas nu att inget flaskhalsar ur mitt system

I5 2500k 3.4ghz
P8p67a motherboard pcie 2.0
8gb 1600mhz
700w chieftech

Vad tror ni? Räcker 700w?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beffben:

Detta blev vägvisaren! Köper ett 280x toxic imorgon! Jag hoppas nu att inget flaskhalsar ur mitt system

I5 2500k 3.4ghz
P8p67a motherboard pcie 2.0
8gb 1600mhz
700w chieftech

Vad tror ni? Räcker 700w?

De flesta här verkar säga att det inte ska vara några problem med 700W och att det även går med mindre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beffben:

Detta blev vägvisaren! Köper ett 280x toxic imorgon! Jag hoppas nu att inget flaskhalsar ur mitt system

I5 2500k 3.4ghz
P8p67a motherboard pcie 2.0
8gb 1600mhz
700w chieftech

Vad tror ni? Räcker 700w?

Folk har fått för sig att datorer drar väldigt mycket mer ström än vad de drar.
Sweclockers testsystem drar 370W från väggen med ett fabriksklockat 280X. Det blir runt 330W från nätaggregatet. Och då får man tänka på att Sweclockers har mycket mer tungdriven processor än vad du har. Den drar runt 200W mer vid full processorbelastning. Nu är ju inte grafikkortstestet med full processorbelastning, men i din dator kommer nätaggregatet inte belastas med mer än 300W vid tunga spel. Köp gärna en mätare på teknikmagasinet eller något och mät själv sedan. Så kan du meddela på forumet vad din dator drar sedan.

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att kortet ville ha ett nätagg på minst 700 watt eller något sådant, varför står det så om hela riggen verkar dra så mycket mindre?

Med vänlig hälsning
Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Även enligt detta test så är det snabbaste kortet, slår tom Asus 280X Platinum. Ett givet köp med andra ord då det även är tyst

http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/sapphi...

Verkar vara en vinnare överallt: http://www.bjorn3d.com/2013/10/sapphire-radeon-r9-280x-toxic/

Att det är tyst är väl en högst subjektiv bedömning. Det är ju inte i närheten av lika tyst som Asus kort ur den aspekten.

Permalänk
Medlem

Hej,

Hur ligger det till med PCI-E 2 VS 3? Mitt moderkort har version 2.0. Kommer det att flaska ett 270X eller 280X?

Moderkort: Asus P7P55D Deluxe med en i5 750

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Entusiast
Skrivet av arowe17:

Hej,

Hur ligger det till med PCI-E 2 VS 3? Mitt moderkort har version 2.0. Kommer det att flaska ett 270X eller 280X?

Moderkort: Asus P7P55D Deluxe med en i5 750

Det finns ett antal tester med 7970 på både PCIe 3.0 och 2.0. Det är en knappt mätbar skillnad. Jämför den gröna och blå stapeln i det här tester som motsvarar 3.0 och 2.0 i bandbredd.

http://www.anandtech.com/show/5458/the-radeon-hd-7970-reprise...

Om du däremot går ner till PCIe 2.0 8x så blir det ett tydligare hack i prestandan i vissa spel. Inget stort men ändå tydlig skillnad i mätningarna. Men så länge du har PCIe 2.0 x16 så är det lugnt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Läste någonstans att kortet ville ha ett nätagg på minst 700 watt eller något sådant, varför står det så om hela riggen verkar dra så mycket mindre?

Med vänlig hälsning
Daniel

Jag tror de utgår från att många nättagg är stabilast runt 50% belastning

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Brukar vara mer åt gröna hållet... Men 7990 spöade skiten ut GTX690... Har jag missat något? Trodde GTX 690 höll tronen, men jag hade visst fel.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av vi0lat0r:

Brukar vara mer åt gröna hållet... Men 7990 spöade skiten ut GTX690... Har jag missat något? Trodde GTX 690 höll tronen, men jag hade visst fel.

Nä det är så det brukar vara mellan de korten.

Permalänk

Jag har precis hämtat mina två stycken XfX 280x kort, och det står faktiskt på lådan att det är "Unlocked Voltage" for Digital voltage, Max power!

Känns bra!

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Att det är tyst är väl en högst subjektiv bedömning. Det är ju inte i närheten av lika tyst som Asus kort ur den aspekten.

Asus kortet är ca 2 Db tystare men Toxic kortet är lite mer klockat så ingen big deal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Asus kortet är ca 2 Db tystare men Toxic kortet är lite mer klockat så ingen big deal

ja å sitter man å gamear på sommaren så har jag hellre 2Db högre ljudnivå än 10grader varmare kort. asus platinum är tytstare men även 10 grader varmare ju :D. de va de om det

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Slog till på ett Asus GTX 780 DC2 OC istället, så nu slipper jag ha huvudbry kring detta iaf!

Permalänk

Det blev riktigt fint i lådan!

http://i240.photobucket.com/albums/ff276/ErniE__/20131016_213...

Men hur dem tänkte med dessa korta cross-fire bryggor är ett mysterium...

http://i240.photobucket.com/albums/ff276/ErniE__/20131016_214...

Samt att jag inte fick något Gold Game Bundle som det stod när jag köpte dem. Har mailat och klagat hos net-on-net och undrar vart det är!

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av YspiloN^:

Det blev riktigt fint i lådan!

http://i240.photobucket.com/albums/ff276/ErniE__/20131016_213...

Men hur dem tänkte med dessa korta cross-fire bryggor är ett mysterium...

http://i240.photobucket.com/albums/ff276/ErniE__/20131016_214...

Samt att jag inte fick något Gold Game Bundle som det stod när jag köpte dem. Har mailat och klagat hos net-on-net och undrar vart det är!

CF bryggan, ja hur tänkte dem då *hahaha* fast det finns väl längre CF brygger at köpa - fick du inte med fler längder med moderkortet ???

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

CF bryggan, ja hur tänkte dem då *hahaha* fast det finns väl längre CF brygger at köpa - fick du inte med fler längder med moderkortet ???

Jag fick med en lång för CLI och en kort för CF. Jag skall dock till inet imorgon och köpa två stycken 10CM. Ja du läste rätt TVÅ!
Det står i Catalyst att man skall använda båda bryggorna.

Jag har även bumpat upp det ena kortet i 1100Mhz och minnena i 1600Mhz.
Jag har kört kombustor stability test fem gånger utan problem, och dem är svala som tusan!
Så detta bådar gott!

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av YspiloN^:

Jag fick med en lång för CLI och en kort för CF. Jag skall dock till inet imorgon och köpa två stycken 10CM. Ja du läste rätt TVÅ!
Det står i Catalyst att man skall använda båda bryggorna.

Jag har även bumpat upp det ena kortet i 1100Mhz och minnena i 1600Mhz.
Jag har kört kombustor stability test fem gånger utan problem, och dem är svala som tusan!
Så detta bådar gott!

fan va sweet, synd att de han höja priset innan jag han lägga beställning, fast jag blir förhopningsvis nöjd med mitt Toxic när det nu kommer.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av YspiloN^:

Det blev riktigt fint i lådan!

http://i240.photobucket.com/albums/ff276/ErniE__/20131016_213...

Men hur dem tänkte med dessa korta cross-fire bryggor är ett mysterium...

http://i240.photobucket.com/albums/ff276/ErniE__/20131016_214...

Samt att jag inte fick något Gold Game Bundle som det stod när jag köpte dem. Har mailat och klagat hos net-on-net och undrar vart det är!

Riktigt snyggt! Dags att kicka igång lite benchmarks då?

Permalänk
Skrivet av Omitron:

Riktigt snyggt! Dags att kicka igång lite benchmarks då?

Det kommer, så fort jag har fått mina två crossfirebryggor som är 10Cm långa istället.
Dessa följde ju inte med xD

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk

Jag måste bara säga att jag har fått mina koder för Gold Game Bundle från Net-On-Net också. Ni som beställt XfX 280x som detta fanns med i, skall ringa in till supporten. Eftersom det var lite oklarheter hur dessa skulle skickas ut.

Glöm dock inte bort att använda dem före 31/12 2013

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk

Jag testade att köra "Thunder Run" på BF3 med V-sync och Ultra på och har 120Fps stabilt genom hela uppdraget.
Testade att stänga av V-sync och Fpsen peakade på 200! Men då var det ganska mycket hopp mellan 200 - 125 osv. men inte
under 120Fps!

Skall fixa mer benchmarks senare, men måste säga att jag är imponerad!

Dock är jag mindre imponerad av drivrutinerna. Dock vet jag att det är BETA men grafikkort nummer två ser jag inga temperaturer på inte heller klock osv.
Det gjorde jag den första halvtimmen av testning, men sedan låste sig datorn och den stängde av sig illa kvickt och svarade inte förens jag drog ur strömsladden, då startade den. Sedan fick jag installera om drivrutinerna minst fem gånger innan båda skärmarna fungerade osv.

Någon mer som har haft dessa problem med Crossfire?

Får hoppas det blir bättre om några veckor!

*Edit*

Uppdaterat BIOS utan resultat, nu fungerar dock korten som dem skall och spel flyter på som smör.
Dock kan jag fortfarande inte se temps, core clocks, memory clocks på GPU2 som jag kunde för ca två timmar sedan.

Slänger jag igång GPU-Z så ser jag temps osv. men då låser sig det andra kortet på 100% usage. Mystiskt värre.

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YspiloN^:

Jag testade att köra "Thunder Run" på BF3 med V-sync och Ultra på och har 120Fps stabilt genom hela uppdraget.
Testade att stänga av V-sync och Fpsen peakade på 200! Men då var det ganska mycket hopp mellan 200 - 125 osv. men inte
under 120Fps!

Skall fixa mer benchmarks senare, men måste säga att jag är imponerad!

Dock är jag mindre imponerad av drivrutinerna. Dock vet jag att det är BETA men grafikkort nummer två ser jag inga temperaturer på inte heller klock osv.
Det gjorde jag den första halvtimmen av testning, men sedan låste sig datorn och den stängde av sig illa kvickt och svarade inte förens jag drog ur strömsladden, då startade den. Sedan fick jag installera om drivrutinerna minst fem gånger innan båda skärmarna fungerade osv.

Någon mer som har haft dessa problem med Crossfire?

Får hoppas det blir bättre om några veckor!

*Edit*

Uppdaterat BIOS utan resultat, nu fungerar dock korten som dem skall och spel flyter på som smör.
Dock kan jag fortfarande inte se temps, core clocks, memory clocks på GPU2 som jag kunde för ca två timmar sedan.

Slänger jag igång GPU-Z så ser jag temps osv. men då låser sig det andra kortet på 100% usage. Mystiskt värre.

Du kanske brännt något på korten, se om du kan reklamera och invänta 780ti som säkert har högre kvalite.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Du kanske brännt något på korten, se om du kan reklamera och invänta 780ti som säkert har högre kvalite.

Det var ULPS som spökade! Efter att jag stängt av det så fungerar korten som dem skall!

Jag hade glömt bort att jag skrivit i denna tråden!

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av YspiloN^:

Det var ULPS som spökade! Efter att jag stängt av det så fungerar korten som dem skall!

Jag hade glömt bort att jag skrivit i denna tråden!

Hur nöjd är du med dem i crossfire ??? jag har inte fått mitt toxic än och börjar på komma på de baner att jag eventuellt ska skaffa 2

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

Hur nöjd är du med dem i crossfire ??? jag har inte fått mitt toxic än och börjar på komma på de baner att jag eventuellt ska skaffa 2

Jättenöjd efter lite pillande, som vanligt med crossfire! ^^

Men har spelat Crysis 3 och Battlefield 3 och är mycket nöjd. Dock skulle Crysis 3 behövt ännu mer kräm, det är ju
fruktansvärt krävande, men helt spelbart.

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670