En minnesmodul dog, Överlever jag med 8gb ram ist för 16?

Permalänk
Medlem

En minnesmodul dog, Överlever jag med 8gb ram ist för 16?

Hej
Har 2st 8gb Corsair Vengeance 1600mhz sittandes i min burk, eller ja, hade..

satt i frid å fröjd å spelade bf4 betan under dom sista dagarna av betatestningen, å vipps så fick jag blåskärm..
fick massa småproblem såsom kraschande program osv under dom följande dagarna, tillslut körde jag memtest, det man lägger in på ett usbminne och bootar med. jorå, ett av minnena var klappruttet. har pratat med Inet där jag köpte dom, skicka in och få nytt, dock är problemet att dom vill ha båda minnena eftersom dom såldes som ett kitt.. är inte så jädra sugen på att vara utan burk i 2v nu när bf4 släpps..

vad gör man? märker jag nån skillnad när jag lirar? spelar enbart på den här burken, kör med en i5 3.4ghz och ett GTX 660 Ti.
har alltid lirat på konsol innan, och övriga datorparken bestå enbart av mac..

Är det vanligt att minnen bara går och dör? är det lite racklig kvalité i Corsair?

Permalänk
Medlem

8 GB i sig är nog inte helt omöjligt att klara sig på.

i dit fall har du dock alla 8 på en ensam sticka, vilket innebär hälften så hög bandbredd gentemot att ha två stickor på 4 GB vardera.
Det kan bli en flaskhals för systemet, det är oklart, kan också vara så att den halverade bandbredden duger finfint också.

Inget fel på kvaliteten på någon av de större märkena när det gäller minnen, du har haft lite osis.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av block:

Hej
Har 2st 8gb Corsair Vengeance 1600mhz sittandes i min burk, eller ja, hade..

satt i frid å fröjd å spelade bf4 betan under dom sista dagarna av betatestningen, å vipps så fick jag blåskärm..
fick massa småproblem såsom kraschande program osv under dom följande dagarna, tillslut körde jag memtest, det man lägger in på ett usbminne och bootar med. jorå, ett av minnena var klappruttet. har pratat med Inet där jag köpte dom, skicka in och få nytt, dock är problemet att dom vill ha båda minnena eftersom dom såldes som ett kitt.. är inte så jädra sugen på att vara utan burk i 2v nu när bf4 släpps..

vad gör man? märker jag nån skillnad när jag lirar? spelar enbart på den här burken, kör med en i5 3.4ghz och ett GTX 660 Ti.
har alltid lirat på konsol innan, och övriga datorparken bestå enbart av mac..

Är det vanligt att minnen bara går och dör? är det lite racklig kvalité i Corsair?

"märker jag nån skillnad när jag lirar?" - Öhh testa kanske?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Entusiast

Bara så du vet så har RAM oftast livstidsgaranti så det är bara att skicka in båda stickorna och få ett nytt par

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Köp ett kit på 4+4, när du fått hem det skickar du in ditt nuvarande kit och sen när du har tillbaka det så har du 24GB ;D

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Köp ett kit på 4+4, när du fått hem det skickar du in ditt nuvarande kit och sen när du har tillbaka det så har du 24GB ;D

Instämmer, ganska smart om du ekonomin

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

8 GB i sig är nog inte helt omöjligt att klara sig på.

i dit fall har du dock alla 8 på en ensam sticka, vilket innebär hälften så hög bandbredd gentemot att ha två stickor på 4 GB vardera.
Det kan bli en flaskhals för systemet, det är oklart, kan också vara så att den halverade bandbredden duger finfint också.

Inget fel på kvaliteten på någon av de större märkena när det gäller minnen, du har haft lite osis.

fän, får testa och se då, det tråkiga är ju att stå helt utan burk i 2 veckor när alla andra få ha underbart krig efter jobbet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

"märker jag nån skillnad när jag lirar?" - Öhh testa kanske?

lite svårt då spelet inte är släppt än, men annars var det en bra idé!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Köp ett kit på 4+4, när du fått hem det skickar du in ditt nuvarande kit och sen när du har tillbaka det så har du 24GB ;D

tyvärr har jag bara två slots för ram på mitt kort..

Permalänk
Medlem

såg ju nu att ett kitt med 2x4gb 1600mhz kostar från 5-700:-, blir nog att köpa ett sånt kit, å skicka in mina när dom nya kommer. tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av block:

lite svårt då spelet inte är släppt än, men annars var det en bra idé!

Och du tror att andra har koll då spelet inte släppts?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Och du tror att andra har koll då spelet inte släppts?

kan ju tänkas att nån kanske lirat i alla fall betan med 8gb å kan ge lite input
men det får bli att nödköpa 2x4gb under tiden, var ju så pass billigt
trevlig lördagkväll på er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av block:

kan ju tänkas att nån kanske lirat i alla fall betan med 8gb å kan ge lite input
men det får bli att nödköpa 2x4gb under tiden, var ju så pass billigt
trevlig lördagkväll på er!

Minne är billigt, så kör på

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Betan fungerade bra med 8gig så det är ingen fara på så sätt.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Betan gick även på 4GB i 1080P/ medium inställningar. 8GB kommer att fungera utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av block:

såg ju nu att ett kitt med 2x4gb 1600mhz kostar från 5-700:-, blir nog att köpa ett sånt kit, å skicka in mina när dom nya kommer. tack för svaren!

Hett tips, bredvid citera knappen finns "citera flera" på så sätt slipper du göra 4 inlägg på rad och tråden blir lättare att följa:)

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Hett tips, bredvid citera knappen finns "citera flera" på så sätt slipper du göra 4 inlägg på rad och tråden blir lättare att följa:)

jag såg det sen.. har varit reggad sen 2003 eller nåt, men uppenbarligen inte vart så aktiv..

Permalänk
Medlem

Sitter i ungefär samma sits.. Jag har 2x4gb och ena har precis dött så här två dagar innan release >< Vet inte om jag klarar mig på 4gb till BF4 dock!

EDIT: Är det någon som vet om det går att skicka in ett minne till reklamation när jag inte har originalförpackning kvar? Det står en streckkod på själva minnet, vet inte om det räcker.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Sitter i ungefär samma sits.. Jag har 2x4gb och ena har precis dött så här två dagar innan release >< Vet inte om jag klarar mig på 4gb till BF4 dock!

EDIT: Är det någon som vet om det går att skicka in ett minne till reklamation när jag inte har originalförpackning kvar? Det står en streckkod på själva minnet, vet inte om det räcker.

Du kan reklamera minnet utan originalförpackningen, bara att kontakta stället du köpte dem på och använd antistatpåse samt emballera bra vid returen så att de inte kan skadas om paketet hanteras ovarsamt av posten så ska du se att det löser sig.

Visa signatur

l Lian Li O11 Evo l Ryzen 7800x3d l Asus Rog Strix B650E-F l Lian Li Galahad SL 360 l 32GB G.Skill Trident Z5 6000Mhz cl30 CL9 l MSI 1080TI Gaming X l Samsung 970 evo plus 2tb l WD Black SN850X 2tb l Corsair TX750M 750w l

Permalänk
Entusiast

De flesta underskattar hur "mycket" 8 GiB är.
Det kommer att räcka rätt långt.
Det är oerhört få spel/program som behöver mer. De flesta spelen är skrivna att köras i 32 bitars miljö, så de kan aldrig nyttjar mer än 4 GiB totalt, inklusive grafikminne.
De få speltitlarna som kommer i "äkta" 64 bitars utförande nyttjar givetvis mer RAM, men även där räcker 8 GiB RAM rätt bra.

Det är först när man kör tunga applikationer med stora projekt som man kan "slå i taket". T.ex photoshop med extremt högupplösta bilder och många lager... eller 3D-animering/rendering med stora projekt.
Det finns dock de fåtal människor hår hos Sweclockers som påstår att webbsurfande kommer att behöva mer än 8 GiB, men det har helt enkelt felkonfigurerade webbläsare, eller så har de hundratals tabbar öppna samtidigt, varav majoriteten kör tunga flash-applikationer. De kan i sällsynta fall slå i minnestaket.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)