Verkstad skyller på yttre åverkan, Galaxy SIII

Permalänk
Medlem

Verkstad skyller på yttre åverkan, Galaxy SIII

Hej, för ett par veckor sedan så märkte jag att min mobil inte vill ta emot ström från laddaren, jag var tvungen att hålla fast laddaren i ett speciellt läge med ett gummiband för att den ens överhuvudtaget skulle ta emot ström. Jag skickade in den på lagning och nu skriver verkstaden såhär:

Det är inte garanti på apparaten på grund av yttre åverkan på ladduttaget. Går ej att lödda dit nytt uttag. Kostnadsförslaget avser ett nytt kretskort. Med förbehåll för dolda fel och skador på apparaten. Reparation kostar 2087 kr exkl frakt och moms. Apparaten kan returneras oreparerad (kostar 290 kr exkl frakt och moms) eller så kan vi skrota apparaten utan kostnad. Får vi inte svar inom 14 dagar avslutas ärendet och apparaten skickas tillbaka mot debitering.

Vad ska jag göra? Det finns inte en enda skråma på mobilen, jag har alltid varit varsam med den och den ligger alltid stilla när jag laddar den.

Hur ska jag gå tillväga, ska jag prata med min tele2 butik eller ska jag betala skiten?

MVH

Visa signatur

Main: i7 6700K @ 4.6Ghz | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair H75 | Asus GTX 1070 STRIX | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 2600Mhz | Fractal Design Edison M 750W | Samsung 860 1TB SSD | Fractal Design Define C
Unraid NAS: i5 11400 | Gigabyte Z590I Auros Ultra | G.Skill 16GB 3200Mhz | CM V750 SFX | 3x WD Red Plus 4TB | 1x WD Blue SN570 1TB Nvme

Permalänk

Hur kan det då bli sånt extremt glapp i laddkontakten om du alltid varit varsam och ligger still när den laddas? (har du varit försiktig när du satt i laddarn eller bara tryckt in?)

Inte mycket att göra. Är oftast att man får betala om man ska få tillbaka den, blev du säkert informerad om när du lämna in den oxå^^

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRot:

Hej, för ett par veckor sedan så märkte jag att min mobil inte vill ta emot ström från laddaren, jag var tvungen att hålla fast laddaren i ett speciellt läge med ett gummiband för att den ens överhuvudtaget skulle ta emot ström. Jag skickade in den på lagning och nu skriver verkstaden såhär:

Det är inte garanti på apparaten på grund av yttre åverkan på ladduttaget. Går ej att lödda dit nytt uttag. Kostnadsförslaget avser ett nytt kretskort. Med förbehåll för dolda fel och skador på apparaten. Reparation kostar 2087 kr exkl frakt och moms. Apparaten kan returneras oreparerad (kostar 290 kr exkl frakt och moms) eller så kan vi skrota apparaten utan kostnad. Får vi inte svar inom 14 dagar avslutas ärendet och apparaten skickas tillbaka mot debitering.

Vad ska jag göra? Det finns inte en enda skråma på mobilen, jag har alltid varit varsam med den och den ligger alltid stilla när jag laddar den.

Hur ska jag gå tillväga, ska jag prata med min tele2 butik eller ska jag betala skiten?

MVH

Då det är S3an antar jag att det är över ett halvår sedan du köpte den, annars hade du haft garanti enligt lag och då ska butiken själva bevisa att det är du som åstadkommit skadan. Tyvärr har du annars ingen rätt till lagning med avseende på garanti. Det skulle vara om företaget i fråga gör det av ren good-will, men så verkar ju inte fallet.

Antingen får du helt enkelt betala de 2 000kr som en reparation kostar eller så får du öppna upp telefonen för att försöka fixa någon hemmalösning. Själv känner jag att 2 000kr för en så pass gammal telefon är onödigt att betala så jag hade nog sökt efter information på hur man lagar det. Lär ju garanterat vara någon som stött på samma problem innan. Sen lär du dig löda genom Youtube, förhoppningsvis funkar det.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Hur kan det då bli sånt extremt glapp i laddkontakten om du alltid varit varsam och ligger still när den laddas? (har du varit försiktig när du satt i laddarn eller bara tryckt in?)

Inte mycket att göra. Är oftast att man får betala om man ska få tillbaka den, blev du säkert informerad om när du lämna in den oxå^^

Alltid varit försiktig när jag har satt i laddaren, blev ej informerad om att jag skulle behöva betala något när jag lämnade in den.

Skrivet av Zache_:

Då det är S3an antar jag att det är över ett halvår sedan du köpte den, annars hade du haft garanti enligt lag och då ska butiken själva bevisa att det är du som åstadkommit skadan. Tyvärr har du annars ingen rätt till lagning med avseende på garanti. Det skulle vara om företaget i fråga gör det av ren good-will, men så verkar ju inte fallet.

Antingen får du helt enkelt betala de 2 000kr som en reparation kostar eller så får du öppna upp telefonen för att försöka fixa någon hemmalösning. Själv känner jag att 2 000kr för en så pass gammal telefon är onödigt att betala så jag hade nog sökt efter information på hur man lagar det. Lär ju garanterat vara någon som stött på samma problem innan. Sen lär du dig löda genom Youtube, förhoppningsvis funkar det.

Fick med 2 års garanti när jag köpte den så det ska gå på garantin, verkstaden har inte kommit med några som helst bevis om att det är yttre åverkan, det enda dom har sagt är det som förekommer i mitt första inlägg.

Visa signatur

Main: i7 6700K @ 4.6Ghz | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair H75 | Asus GTX 1070 STRIX | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 2600Mhz | Fractal Design Edison M 750W | Samsung 860 1TB SSD | Fractal Design Define C
Unraid NAS: i5 11400 | Gigabyte Z590I Auros Ultra | G.Skill 16GB 3200Mhz | CM V750 SFX | 3x WD Red Plus 4TB | 1x WD Blue SN570 1TB Nvme

Permalänk
Skrivet av RedRot:

Alltid varit försiktig när jag har satt i laddaren, blev ej informerad om att jag skulle behöva betala något när jag lämnade in den.

Fick med 2 års garanti när jag köpte den så det ska gå på garantin, verkstaden har inte kommit med några som helst bevis om att det är yttre åverkan, det enda dom har sagt är det som förekommer i mitt första inlägg.

Du fick väl skriva under någon, om att du lämnat in den? Ska stå där om dom inte säger något. Alltså informerad, annars kan du såklart kräva att få tillbaka den (mot ev fraktkostnad)
Men om du alltid varit försiktig, hur kan då det bli sånt extremt glapp? Är ju inte precis att laddarn bara sitter löst ;o
Hade min förra mobil i 2år, laddarn sitter lösare än ny, men glappar inte alls (samsung galaxy)

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Kräv bilder på yttre påverkan. Ofta är det helt löjliga saker som små repor på skalet som de anser skadar kompnenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRot:

Alltid varit försiktig när jag har satt i laddaren, blev ej informerad om att jag skulle behöva betala något när jag lämnade in den.

Fick med 2 års garanti när jag köpte den så det ska gå på garantin, verkstaden har inte kommit med några som helst bevis om att det är yttre åverkan, det enda dom har sagt är det som förekommer i mitt första inlägg.

Är du säker på att du fick två års garanti, och inte två års reklamationsrätt? Det är två väldigt olika saker i detta sammanhand. Om det var garanti du fick, och den inte har löpt ut, så är butiken skyldiga att bevisa att det faktiskt är du som har åstadkommit skadan. Se bara till att du har 100% koll på vad du har för rättigheter innan du driver vidare det med butiken så att du inte påstår massa falska saker, det kommer inte öka dina chanser.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Du fick väl skriva under någon, om att du lämnat in den? Ska stå där om dom inte säger något. Alltså informerad, annars kan du såklart kräva att få tillbaka den (mot ev fraktkostnad)
Men om du alltid varit försiktig, hur kan då det bli sånt extremt glapp? Är ju inte precis att laddarn bara sitter löst ;o
Hade min förra mobil i 2år, laddarn sitter lösare än ny, men glappar inte alls (samsung galaxy)

Du har nog missförstått mig, där är inget glapp i ladduttaget som man kan känna med handen, det är heller inte så att jag trycker in laddaren för kung och fosterland varje gång, jag pluggar in den som vanligt bara.

Visa signatur

Main: i7 6700K @ 4.6Ghz | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair H75 | Asus GTX 1070 STRIX | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 2600Mhz | Fractal Design Edison M 750W | Samsung 860 1TB SSD | Fractal Design Define C
Unraid NAS: i5 11400 | Gigabyte Z590I Auros Ultra | G.Skill 16GB 3200Mhz | CM V750 SFX | 3x WD Red Plus 4TB | 1x WD Blue SN570 1TB Nvme

Permalänk
Avstängd

Stå på dig, någon goodwill får hur som helst inte de här som de beter sig.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av RedRot:

Hej, för ett par veckor sedan så märkte jag att min mobil inte vill ta emot ström från laddaren, jag var tvungen att hålla fast laddaren i ett speciellt läge med ett gummiband för att den ens överhuvudtaget skulle ta emot ström. Jag skickade in den på lagning och nu skriver verkstaden såhär:

Det är inte garanti på apparaten på grund av yttre åverkan på ladduttaget. Går ej att lödda dit nytt uttag. Kostnadsförslaget avser ett nytt kretskort. Med förbehåll för dolda fel och skador på apparaten. Reparation kostar 2087 kr exkl frakt och moms. Apparaten kan returneras oreparerad (kostar 290 kr exkl frakt och moms) eller så kan vi skrota apparaten utan kostnad. Får vi inte svar inom 14 dagar avslutas ärendet och apparaten skickas tillbaka mot debitering.

Vad ska jag göra? Det finns inte en enda skråma på mobilen, jag har alltid varit varsam med den och den ligger alltid stilla när jag laddar den.

Hur ska jag gå tillväga, ska jag prata med min tele2 butik eller ska jag betala skiten?

MVH

Aj då s3:ans port behöver lödas ditt Otur att du inte hade en s2:a eller note 2 -.- En microusb till dom kostar i princip inget och skitlätt att göra men kan du löda så dra hem en sådan.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Är du säker på att du fick två års garanti, och inte två års reklamationsrätt? Det är två väldigt olika saker i detta sammanhand. Om det var garanti du fick, och den inte har löpt ut, så är butiken skyldiga att bevisa att det faktiskt är du som har åstadkommit skadan. Se bara till att du har 100% koll på vad du har för rättigheter innan du driver vidare det med butiken så att du inte påstår massa falska saker, det kommer inte öka dina chanser.

Där är fortfarande garanti på den, mobilen är inte mer än 8 månader gammal, men verkstaden har inte bevisat att den är skadan vi yttre påverkan.

Visa signatur

Main: i7 6700K @ 4.6Ghz | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair H75 | Asus GTX 1070 STRIX | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 2600Mhz | Fractal Design Edison M 750W | Samsung 860 1TB SSD | Fractal Design Define C
Unraid NAS: i5 11400 | Gigabyte Z590I Auros Ultra | G.Skill 16GB 3200Mhz | CM V750 SFX | 3x WD Red Plus 4TB | 1x WD Blue SN570 1TB Nvme

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Aj då s3:ans port behöver lödas ditt Otur att du inte hade en s2:a eller note 2 -.- En microusb till dom kostar i princip inget och skitlätt att göra men kan du löda så dra hem en sådan.

Att fixa detta själv är inga problem då kompetens finns, det är bara det att jag inte har tagit sönder min telefon, där är garanti på den och den ska lagas utan att jag ska behöva betala en enda krona.

Visa signatur

Main: i7 6700K @ 4.6Ghz | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair H75 | Asus GTX 1070 STRIX | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 2600Mhz | Fractal Design Edison M 750W | Samsung 860 1TB SSD | Fractal Design Define C
Unraid NAS: i5 11400 | Gigabyte Z590I Auros Ultra | G.Skill 16GB 3200Mhz | CM V750 SFX | 3x WD Red Plus 4TB | 1x WD Blue SN570 1TB Nvme

Permalänk
Medlem

Börja med att kräva bild på felet för det har du rätt till.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Somsagt du måste bevisa att du inte har förstört den med yttre påverkan. Kan "lätt" göras med bilder osv..

Permalänk
Avstängd

Vilken verkstad är det? Telecare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av RedRot:

Hej, för ett par veckor sedan så märkte jag att min mobil inte vill ta emot ström från laddaren, jag var tvungen att hålla fast laddaren i ett speciellt läge med ett gummiband för att den ens överhuvudtaget skulle ta emot ström. Jag skickade in den på lagning och nu skriver verkstaden såhär:

Det är inte garanti på apparaten på grund av yttre åverkan på ladduttaget. Går ej att lödda dit nytt uttag. Kostnadsförslaget avser ett nytt kretskort. Med förbehåll för dolda fel och skador på apparaten. Reparation kostar 2087 kr exkl frakt och moms. Apparaten kan returneras oreparerad (kostar 290 kr exkl frakt och moms) eller så kan vi skrota apparaten utan kostnad. Får vi inte svar inom 14 dagar avslutas ärendet och apparaten skickas tillbaka mot debitering.

Vad ska jag göra? Det finns inte en enda skråma på mobilen, jag har alltid varit varsam med den och den ligger alltid stilla när jag laddar den.

Hur ska jag gå tillväga, ska jag prata med min tele2 butik eller ska jag betala skiten?

MVH

Vill bara säga, Byta den dära "Kretskortet" Går på 20 minuter och är extremt lätt, Och kostar inte många kronor, Tror jag köpte mitt för 13kr+frakt ifrån england för min Galaxy Note

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk

Dem snackar skit, detta är mycket vanligt. Tror du mig inte så kontakta mig via PM så berättar jag mer och hur du kan gå till väga.

Visa signatur

|||

Permalänk
Medlem

[EDIT] fel tråd

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RedRot:

Hej, för ett par veckor sedan så märkte jag att min mobil inte vill ta emot ström från laddaren, jag var tvungen att hålla fast laddaren i ett speciellt läge med ett gummiband för att den ens överhuvudtaget skulle ta emot ström. Jag skickade in den på lagning och nu skriver verkstaden såhär:

Det är inte garanti på apparaten på grund av yttre åverkan på ladduttaget. Går ej att lödda dit nytt uttag. Kostnadsförslaget avser ett nytt kretskort. Med förbehåll för dolda fel och skador på apparaten. Reparation kostar 2087 kr exkl frakt och moms. Apparaten kan returneras oreparerad (kostar 290 kr exkl frakt och moms) eller så kan vi skrota apparaten utan kostnad. Får vi inte svar inom 14 dagar avslutas ärendet och apparaten skickas tillbaka mot debitering.

Vad ska jag göra? Det finns inte en enda skråma på mobilen, jag har alltid varit varsam med den och den ligger alltid stilla när jag laddar den.

Hur ska jag gå tillväga, ska jag prata med min tele2 butik eller ska jag betala skiten?

MVH

Har du provat använda en ny laddare?
Dessa laddare brukar börja glappa efter ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter kontakten ytmonterad på ett kretskort kan mycket väl kretskortet vara skadat varför de har rätt i förslaget MEN det är en usel konstruktion!
Reparationen kostar ju närme 3000:- med alla avgifter så skrotning verkar vara det rätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Är du säker på att du fick två års garanti, och inte två års reklamationsrätt?

Reklamationsrätten är tre på år och lagstadgad.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Vilken verkstad är det? Telecare?

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som infocare? Kanske är samma sak dock?

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det är med all säkerhet Deltaservice det handlar om här. Ett företag som har fått alldeles för mycket business sedan Anovo gick i konkurs. Tjurigare verkstad får man leta efter, och det kommer från mig som har i princip daglig kontakt med dem på grund av felaktigt påstådda kostnadsförslag där garanti / vårt trygghetspaket fortfarande gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Reklamationsrätten är tre på år och lagstadgad.

Okej men längden av reklamationsrätten har ingen betydelse i detta fall. Vad jag menade var att när garantitiden gått ut så är det ditt eget ansvar att bevisa att det är fabrikationsfel, även om du har kvar reklamationsrätt.

Hoppas det löser sig TS. Nästa gång får du välja butik med eventuella serviceärenden i åtanke. En av anledningarna till att Inet blivit så populärt. Jag tycker ofta det är värt de extra hundralapparna det kan kosta.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

re

Inte fan ska man behöva vara "försiktig" när man laddar sin telefon visst jag fattar att skiten inte är gjort för att man ska ta en hammare och slå in laddsladden med eller rycka den in och ut 5000ggr efter varandra men att handskas med telefonen som om man bar på en bomb låter som kass design/kvalitet.

Skulle aldrig hända med en iPhone

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av junkan:

Sitter kontakten ytmonterad på ett kretskort kan mycket väl kretskortet vara skadat varför de har rätt i förslaget MEN det är en usel konstruktion!
Reparationen kostar ju närme 3000:- med alla avgifter så skrotning verkar vara det rätta.

det tråkiga med skrotning är att om det är företaget jag tror det är så lagar de skiten och lägger ut den på blocket efter... de skrotar den inte.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Det är vanligt att kontakten är dåligt monterad.

Du ska få den lagad. Även om man bortser från ev garanti så är detta lätt att hävda är ett ursprungligt fel eftersom det är totalt orimligt att man skulle ha orsakat detta felet själv genom onormal användning.
Om de inte vill reparera får butiken ge dig pengarna tillbaka.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zache_:

Är du säker på att du fick två års garanti, och inte två års reklamationsrätt? Det är två väldigt olika saker i detta sammanhand. Om det var garanti du fick, och den inte har löpt ut, så är butiken skyldiga att bevisa att det faktiskt är du som har åstadkommit skadan. Se bara till att du har 100% koll på vad du har för rättigheter innan du driver vidare det med butiken så att du inte påstår massa falska saker, det kommer inte öka dina chanser.

Aj aj aj... jag blir rent ut sagt mörkrädd när jag läser detta inlägg som inte har koll ÖVERHUVUDTAGET.

Man kan inte få två års reklamationsrätt, man har ALLTID 3 år reklamationsrätt på produkter du köper. Där det inom 6 månader från att varan är köpt är upp till butiken att bevisa att det är TS som har brukat yttre våld. Efter 6 månader så måste TS bevisa detta för butikern/verkstaden men han när som helst under dessa 3 åren hävda reklamationsrätt!

NEJ, butiken är inte alls skyldiga att bevisa att det är TS som har åstadkommit skadan om de ger garanti. Garanti är en frivillig del som butiken ger till sina kunder, därav har de alltså helt rätt att sätta upp sina egna regler och villkor för garantin.

Mitt tips till TS:
Be om bildbevis av verkstaden. Leta upp andra på nätet som har samma problem (De finns jag lovar) och i många fall står det nyttig information där, kan exempelvis vara så att en mobil av samma fabrikant hade exakt samma fel efter 2 månader och man kanske kan hävda att du fick ett måndagsex med dålig kontakt. Finns en chans till det.
Ligg på de, klaga, var missnöjd, oftast brukar det gå att lösa då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Okej men längden av reklamationsrätten har ingen betydelse i detta fall. Vad jag menade var att när garantitiden gått ut så är det ditt eget ansvar att bevisa att det är fabrikationsfel, även om du har kvar reklamationsrätt.

Hoppas det löser sig TS. Nästa gång får du välja butik med eventuella serviceärenden i åtanke. En av anledningarna till att Inet blivit så populärt. Jag tycker ofta det är värt de extra hundralapparna det kan kosta.

Bevisbördan faller på konsumenten efter 6 månader enligt KKL. Vad villkoren i garantin säger vet jag inte men tvivlar på att den fråntar brukaren allt ansvar.

Inet har bevisat att man skiter i KKL när man bortser från lagstadgade rättigheter och skyller på tillverkarens garantivillkor, så den butiken är nog inte bättre än andra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiFibrorn:

Man kan inte få två års reklamationsrätt, man har ALLTID 3 år reklamationsrätt på produkter du köper. Där det inom 6 månader från att varan är köpt är upp till butiken att bevisa att det är TS som har brukat yttre våld. Efter 6 månader så måste TS bevisa detta för butikern/verkstaden men han när som helst under dessa 3 åren hävda reklamationsrätt!

NEJ, butiken är inte alls skyldiga att bevisa att det är TS som har åstadkommit skadan om de ger garanti. Garanti är en frivillig del som butiken ger till sina kunder, därav har de alltså helt rätt att sätta upp sina egna regler och villkor för garantin.

Jag är väl medveten om Reklamationstiden på tre år, jag förstärkte bara frågan angående om TS möjligtvis förväxlat två års garanti med reklamationstid.

Är du helt säker på det andra? Jag tolkar det som att om företaget ger garanti längre än sex månader så är det precis som de första sex månaderna, bara att det är förlängt. Säljaren kan alltså inte avbryta garantin hur som helst utan att komma med bevis. Annars fallerar ju hela grejen med att ge förlängd garanti. Saxat detta från Konsumentverket.

Citat:

Garantin gäller inte om du varit oaktsam
För att säljaren ska slippa stå för garantin, måste han kunna bevisa att felet beror på till exempel:

en olyckshändelse efter det att du har fått varan
vanvård
onormal användning
att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar
Garantibestämmelserna gäller även om någon annan än säljaren till exempel tillverkaren, har gett garanti för säljarens räkning.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein