Inkomstkyftor i Sverige - Klyftorna är större än vad du tror

Permalänk

Inkomstkyftor i Sverige - Klyftorna är större än vad du tror

Tankar? Snart är det ju val, är detta ett problem? Är det något parti som vill göra det rättvisare? Kan ett svenskt parti göra något?! Det är ju ett globalt fenomen

Videon tycks vara inspirerad av den amerikanska varianten som är rätt så gammal..

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

På den gamla goda tiden hade vi räfst och reduktion, knappast möjligt med dagens lagar och eller för den delen relevant. Icke existerande inkomster förräntas inte. Sett över en lång period så kommer kapitalansamlingen alltid att ske där kapitalet redan finns, individuella rörelser är möjliga men på det stora hela fungerar marknaden så att de i botten, ja de blir kvar i botten.
Nu är det dock inte särskilt intressant med nominella summor, det intressanta är hur köpkraften förändras och inte då i förhållande till den rikaste procenten utan till kvartilens historiska köpkraft.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd

Det är rättvist att om man äger eller är styrelseledamot för ett fet mångmiljardföretag som anställer (försörjer) en jädra massa anställa, så ska man också ha en fet lön. Tycker jag då.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Det är rättvist att om man äger eller är styrelseledamot för ett fet mångmiljardföretag som anställer (försörjer) en jädra massa anställa, så ska man också ha en fet lön. Tycker jag då.

Går också att vända på det hela och se det som att det är tackvare de anställda som det är just ett fett mångmiljardföretag och att då ägaren eller styrelseledamoten borde vara lite mer ödmjuk is sitt löneuttag. Tycker jag då

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Ni kan tycka vad ni vill om inkomst och förmögenhetsfördelning, det är en väl etablerad vetenskaplig sanning att samhällen mår bra av en jämn inkomst och förmögenhetsfördelning.

Permalänk
Avstängd

Kommunism kommer inte hjälpa en enda människa att få det bättre. Det finns hur många exempel som helst att titta på. Ingen -ism är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så att vissa kör volvo och andra kör porsche är helt enkelt fel enligt vetenskapen? Intressant.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Jag själv som är ute och småjoggar ibland stör mig grymt mycket på att vissa är bättre löpare än mig, vad kan sverige göra åt saken så att alla får lika dålig kondition som mig? Detsamma gäller ekonomi, jag stör mig på att vissa personer har bra ekonomi och har råd att köpa bostäder och hus, jag vill att alla i sverige ska ha minst lika kass ekonomi som mig. -Undra vilket parti jag ska rösta på?

Eller så kan man vända på synsättet och fundera på hur de som har det sämre ska få det bättre och det att det finns en liten skara som har det extremt bra är fullkomligt irrelevant.
Angående problemet idag så handlar det i princip bara om arbete, det är brist på enklare arbeten som någon vill betala skitmycket pengar för att få någon att utföra. Detta leder till att många inte har något arbete och de lyckostarna som har arbete får slita som bara tusan för att ha kvar det.
-Det finns många olika metoder till att försöka förbättra arbetsmarknaden med olika för och nackdelar, jag tycker partier är dåliga på och förklara hur deras plan är.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag själv som är ute och småjoggar ibland stör mig grymt mycket på att vissa är bättre löpare än mig, vad kan sverige göra åt saken så att alla får lika dålig kondition som mig? Detsamma gäller ekonomi, jag stör mig på att vissa personer har bra ekonomi och har råd att köpa bostäder och hus, jag vill att alla i sverige ska ha minst lika kass ekonomi som mig. -Undra vilket parti jag ska rösta på?

Klockren beskrivning !

Vi måste ju kunna göra något åt de där hurtiga löparna ? Kan man inte typ sparka dem på smalbenet så de skadar sig och inte kan springa lika fort ?
Då skulle klyftorna mellan oss och de där hurtbullarna minska och alla skulle vara lyckliga.
Vänsterpolitik i ett nötskal. Att hjälpa folk har inget värde i sig för dem. Det viktiga blir att alla har det likadant, vilket i praktiken oftast betyder lika jävligt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Klockren beskrivning !

Vi måste ju kunna göra något åt de där hurtiga löparna ? Kan man inte typ sparka dem på smalbenet så de skadar sig och inte kan springa lika fort ?
Då skulle klyftorna mellan oss och de där hurtbullarna minska och alla skulle vara lyckliga.
Vänsterpolitik i ett nötskal. Att hjälpa folk har inget värde i sig för dem. Det viktiga blir att alla har det likadant, vilket i praktiken oftast betyder lika jävligt.

För att fortsätta analogin så har vi ju en progressiv skattesats så i realiteten så drar ju de duktiga springarna redan de långsammare med snören och vissa dras till och med på en skrinda
Tycker det är en mer rimlig lösning än att alla ska vara lika duktiga.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Problemet är att ni förutsätter att folk är rika i proportion till vad de gjort sig förtjänta av genom hårt arbete (som kondition och löpning). Detta är givetvis långt ifrån sanningen vilket gör hela er anologi skrattretande.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Problemet är att ni förutsätter att folk är rika i proportion till vad de gjort sig förtjänta av genom hårt arbete (som kondition och löpning). Detta är givetvis långt ifrån sanningen vilket gör hela er anologi skrattretande.

Nej, löpning är samma sak då vissa har mycket lättare att springa långt/snabbt än andra. Så analogin fungerar faktiskt ganska bra.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Skrivet av Woland:

det är en väl etablerad vetenskaplig sanning att samhällen mår bra av en jämn inkomst och förmögenhetsfördelning.

Det är faktiskt sant. Irriterande, men sant.[1], [2]
Det finns nog inget annat så välbevisat sammanhang inom sociologi. Sveriges höga politiska och ekonomiska stabilitet, och relativt harmoniska samhälle, är länkad till vår progressiva löne/skattepolitik.

Så ja, ökande löneklyftor i Sverige är ett problem, eftersom det leder till ökad brottslighet, minskat förtroende, minskad livslängd, ökad arbetslöshet, ökad barnadödlighet...

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Videon är ju som man förväntar sig. Frågeställningen är i grunden om våran bild av hur resursfördelningen ser ut stämmer överens med hur den faktiskt ser ut. Tyvärr så blandar man olika begrepp och poängen försvinner någonstans där man förväxlar inkomst med tillgångar.

Skrivet av MyZk0:

Snart är det ju val, är detta ett problem?

Ja, vi håller definitivt val på fel sätt. Avskaffa fyraårsperioden och inför direktdemokrati i kombination med representativ demokrati.

Skrivet av MyZk0:

Är det något parti som vill göra det rättvisare?

Ja, enligt partiets egen referensram. Vem som alltså än försöker kommer att misslyckas då rättvisa är subjektivt. Ergo, frågan är felställd.

Skrivet av MyZk0:

Kan ett svenskt parti göra något?! Det är ju ett globalt fenomen

Vad har våra nationella partier för betydelse för ett globalt fenomen? Och ja, vilket parti som helst kan göra något. Men är det önskvärt?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Nej, löpning är samma sak då vissa har mycket lättare att springa långt/snabbt än andra. Så analogin fungerar faktiskt ganska bra.

nej det gör den inte, den är riktigt dålig, ytlig samt alldeles för simplistisk och fattar du inte varför så är det för att du inte besitter tillräckliga kunskaper inom varken löpning eller ekonomi.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Problemet är att ni förutsätter att folk är rika i proportion till vad de gjort sig förtjänta av genom hårt arbete (som kondition och löpning). Detta är givetvis långt ifrån sanningen vilket gör hela er anologi skrattretande.

Du tror inte det är så att det är en stor mängd personer som är fattiga pga egna klantiga och dumma val i livet också då eller är alla fattiga pga förtrycket från de rika och onda?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Du tror inte det är så att det är en stor mängd personer som är fattiga pga egna klantiga och dumma val i livet också då eller är alla fattiga pga förtrycket från de rika och onda?

Jag är ingen nobelpristagare i ekonomi men det kan möjligtvis vara en kombination.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Jag är ingen nobelpristagare i ekonomi men det kan möjligtvis vara en kombination.

precis som med de rika alltså.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Problemet är att ni förutsätter att folk är rika i proportion till vad de gjort sig förtjänta av genom hårt arbete (som kondition och löpning). Detta är givetvis långt ifrån sanningen vilket gör hela er anologi skrattretande.

Det varierar givetvis, men sambandet torde vara ganska starkt.
Iallfall om man med "hårt arbete" menar något i stil med envist , långvarigt, kämpande och kombinerat med lite smarta beslut på vägen.
Rent fysiskt hårt arbete är det väl förvisso de längre ner på löneskalan som utför.

Få torde bli godtyckligt belönade med stora summor pengar utan att vara någorlunda förtjänta av dem i form av en rimlig motprestation. Undantag finns naturligtvis alltid dock.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Du tror inte det är så att det är en stor mängd personer som är fattiga pga egna klantiga och dumma val i livet också då

Jo, det är självklart. Det ändrar ingenting.

Problemet med löpningsanalogin är inte bara att ni antar att rika har tjänat ihop sina pengar (det är förmodligen vanligare att man har fötts in i en rik familj), utan att ni antar att bara genomsnittstiden är samma så är loppen lika - men det är betydligt bättre för samhället att alla går i mål på hyfsad tid än att en går i mål på världsrekordtid, två på hyfsad tid, och resten av startfältet får gå hela loppet. Ur samhällssynpunkt väger en Ingvar Kamprad alltså inte upp hundratusen fattiga.

Till det kommer att ökade inkomstklyftor minskar social rörlighet, dvs ökade klyftor gör det svårare att arbeta sig upp. Det är anledningen till att det är mycket enklare att arbeta sig upp i socialklasserna i Sverige än i USA.

Skrivet av JesperT:

Få torde bli godtyckligt belönade med stora summor pengar utan att vara någorlunda förtjänta av dem i form av en rimlig motprestation.

Som att ha välbeställda föräldrar, spela på börsen, eller starta ett internetbolag som man sen säljer. Sen är frågan vad en rimlig ersättning för att t.ex. vara chef på en bank är.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Triffid:

nej det gör den inte, den är riktigt dålig, ytlig samt alldeles för simplistisk och fattar du inte varför så är det för att du inte besitter tillräckliga kunskaper inom varken löpning eller ekonomi.

Visst då det är mycket lättare att rycka upp sin ekonomi än att bli en bra löpare. Dessutom får vissa betalt för att springa bara för att de har sina genetiska fördelar, men vem tusan betalar mig?

Som sagt att ändra fokus på att se till så att de fattigare blir rikare än att lägga fokuset på hur vi kan se till så att folk inte kan bli för rika. Där problemet som jag sagt i princip enbart består av brist på företag som vill betala mycket pengar för att någon ska utföra enkla sysslor åt dem.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Alla kan går ut och börja springa samt träna sig till en jäkligt respektabel kondition på säg 2 år. Det enda som krävs är någon timme om dagen. Löpning är något alla kan göra, det finns inga sociala eller ekonomiska hinder.

Tror ni alla som vill kan blir miljonärer på två år? tänk efter riktigt hårt nu.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Alla kan går ut och börja springa samt träna sig till en jäkligt respektabel kondition på säg 2 år. Det enda som krävs är någon timme om dagen. Löpning är något alla kan göra, det finns inga sociala eller ekonomiska hinder.

Tror ni alla som vill kan blir miljonärer på två år? tänk efter riktigt hårt nu.

Nej med den finns medicinska hinder, det är dumt att gå ut så hårt mot folk om man gör misstag själv.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Alla kan går ut och börja springa samt träna sig till en jäkligt respektabel kondition på säg 2 år. Det enda som krävs är någon timme om dagen. Löpning är något alla kan göra, det finns inga sociala eller ekonomiska hinder.

Tror ni alla som vill kan blir miljonärer på två år? tänk efter riktigt hårt nu.

Nej alla har inte hälsan så att de kan springa. Sedan pratar om respektabel kondition vs bli förmögen, du måste ställa samma krav. D.v.s. respektabel kondition vs respektabel ekonomi.
Där problemet med ekonomi är att vi inte tillämpar marknadsekonomi och vissa individer inte praktisk får en chans. Som att kunna säga till arbetsgivaren att jag kanske inte är lika bra som de andra kandidaterna som söker jobbet, men jag kompenserar mina brister genom att både arbeta mer tid och ta lägre betalt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jo, det är självklart. Det ändrar ingenting.

Problemet med löpningsanalogin är inte bara att ni antar att rika har tjänat ihop sina pengar (det är förmodligen vanligare att man har fötts in i en rik familj), utan att ni antar att bara genomsnittstiden är samma så är loppen lika - men det är betydligt bättre för samhället att alla går i mål på hyfsad tid än att en går i mål på världsrekordtid, två på hyfsad tid, och resten av startfältet får gå hela loppet. Ur samhällssynpunkt väger en Ingvar Kamprad alltså inte upp hundratusen fattiga.

Till det kommer att ökade inkomstklyftor minskar social rörlighet, dvs ökade klyftor gör det svårare att arbeta sig upp. Det är anledningen till att det är mycket enklare att arbeta sig upp i socialklasserna i Sverige än i USA.

Som att ha välbeställda föräldrar, spela på börsen, eller starta ett internetbolag som man sen säljer. Sen är frågan vad en rimlig ersättning för att t.ex. vara chef på en bank är.

självklart ändrar det inget. Folk är rika och folk är fattiga. De är de av olika anledningar. Alla rika är inte rika pga de slitit i sitt anletets svett och alla fattiga är inte fartiga bara för att de inte fått några chanser i livet utan pga de gjort dumma val här i livet. Ce la vie.

*** edit ***

och nej, det finns inga som helst belägg för att det är vanligast att man föds till rikedom än att man slitit sig till rikedomen. Finns säkerligen rika familjenrdlemmar som fått slita för att själv bli rika också. Du får förmoda hur mycket som helst. Det gör det inte till en sanning.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Nej alla har inte hälsan så att de kan springa. Sedan pratar om respektabel kondition vs bli förmögen, du måste ställa samma krav. D.v.s. respektabel kondition vs respektabel ekonomi.
Där problemet med ekonomi är att vi inte tillämpar marknadsekonomi och vissa individer inte praktisk får en chans. Som att kunna säga till arbetsgivaren att jag kanske inte är lika bra som de andra kandidaterna som söker jobbet, men jag kompenserar mina brister genom att både arbeta mer tid och ta lägre betalt.

Man skaffar sig hälsa genom att gå ut och springa, det finns väldigt få anledningar som hindrar en från att få en bra kondition. Väldigt få. Med respektabel kondition menar jag riktigt bra kondition, så bra att man kan springa maraton osv. Problemet med din verklighetsuppfattning är att du verkar tro att alla har liknande chanser att skaffa sig ett bra jobb, karriär osv (bortsett genetiska defekter) men så ser det tyvärr inte ut och tittar vi på de länder som faktiskt tillämpar en sådan politik ni förespråkar är det ännu svårare om inte omöjligt att "arbeta sig till toppen".

anologin var sämst och förblir sämst.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

och nej, det finns inga som helst belägg för att det är vanligast att man föds till rikedom än att man slitit sig till rikedomen. Finns säkerligen rika familjenrdlemmar som fått slita för att själv bli rika också. Du får förmoda hur mycket som helst. Det gör det inte till en sanning.

Det är lite skillnad på att växa upp fattig i något getto med knarkande föräldrar jämfört med att växa upp i fint kvarter med föräldrar som har akademisk bakgrund där man är omgiven av annat liknande folk man kan knyta kontakter med osv. Det ligger lite mer i att födas till rikedom än arv och alla som tror det är jämförbart med att ta upp löpning är extremt simple minded. Skrattretande.

I en ideal värld hade det varit detsamma som att ta upp löpning men om man tror vägen dit är "fri marknad" och kapitalism har man inte tittat långt utanför sveriges gränser.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det är lite skillnad på att växa upp fattig i något getto med knarkande föräldrar jämfört med att växa upp i fint kvarter med föräldrar som har akademisk bakgrund där man är omgiven av annat liknande folk man kan knyta kontakter med osv. Det ligger lite mer i att födas till rikedom än arv och alla som tror det är jämförbart med att ta upp löpning är extremt simple minded. Skrattretande.

I en ideal värld hade det varit detsamma som att ta upp löpning men om man tror vägen dit är "fri marknad" och kapitalism har man inte tittat långt utanför sveriges gränser.

vart har jag tagit upp löpning? Du blandar ihop mig med nån annan. I min värld är vissa rika, vissa fattiga och vissa mittemellan. Det är säkerligen inte så värst stor skillnad i att födas rik som,att göra dumma val så man är skuldsatt för livet eller glömma bort att utbilda sig och helt enkelt ta ansvar för sitt liv. I slutändan har de flesta möjlighet att påverka sitt eget liv. Det är väldigt extremt få som föds till rikedom utan att behöva göra något för att bli det. Garanterat fler som klantar sig med viktiga beslut här i livet som gör att de hamnar i sämre levnadssituation.

de flesta har samma förutsättningar att lyckas och misslyckas. Sen kan man,alltid skylla på andra än den verkliga syndabocken, en själv. Självklart har många lite svårare också men även dessa har med lite ansträngning möjlighet att få,ett bättre liv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

de flesta har samma förutsättningar att lyckas och misslyckas.

jag tror vi avslutar där

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Förmögenheter skapas sällan av lönen, så minskade löneklyftor kommer inte att göra någon skillnad. När man diskuterar den här typen av frågor får man allt hålla reda på begreppen och hög lön =! förmögenhet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10