Positive air pressure i Fractal Design Define R4 (SLI) + noctua nh-d14

Permalänk

Positive air pressure i Fractal Design Define R4 (SLI) + noctua nh-d14

Hittade en trevlig artikel som handlade om att man skall använda sig av Positive air pressure i ett chassi för maximal kylning och minimun damm.
http://www.silverstonetek.com/techtalk_cont.php?area=en&tid=w...

Jag kommer att ta bort alla hårddisk burar, även den som sitter fast längst ned. Och skall sätta min SSD på baksidan av moderkorts plåten.

Jag funderar på att ha båda fläktarna fram för in luft och och den bak för ut luft och då skapas det ett positivt luft tryck i chassit.

Men vet någon om det kan bli för mycket positivt luft tryck?

Tjänar jag på att använda mig av en tredje in luft fläkt i botten också, eller blir det något negativt i det?

Alltså:
2 fläktar fram för inluft
1 fläkt botten för inluft
1 fläkt bak för utluft

Planerat bygge:
Chassi: Fractal Design Define R4
Grafikkort: GTX 780/TITAN/780ti i SLI
CPU cooler: Noctua NH-D14
PSU: Fractal Design Newton R3 1000W
Fans: Noctua fläktar istället för Fractal Design egna.
RAM: 16GB eller 32GB low profile minnen
Moderkort: ASUS Z87 Pro

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigvanilla:

Men vet någon om det kan bli för mycket positivt luft tryck?

Ja för högt positivt tryck under för lång tid så är det bara en tidsfråga innan chassit sprängs

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Morrn. Jag vill börja med att säga att det är hyffsat omöjligt att säga något generellt om detta då det beror alldeles för mycket på varierande faktorer, dock är principen med övertryck (positiv relativ trycknivå) väl beprövad i andra sammanhang, inte minst i ventilering av bostäder där forskningen mest görs.
Den länkade artikeln pratar om medicinska miljöer etc vilket bara är löjligt att ta upp i sammanhanget, det går inte att så förenklat applicera de mekanismerna i små sammanhang, men enkelt sagt så gör övertryck så att det skapas en utriktad tryckdifferens mellan chassi och omgivning så att småläckage blir utåtriktade.
Om du inte har stora öppna galler bak på lådan etc såsom i artikeln så kan man ju fundera (eller experimentera) om det ens bortför damm, eller om dammet helt enkelt samlas i och täpper igen de hålen.

Kort och gott: Du kan inte ha för mycket övertryck, det är inte möjligt med de fläktalternativ som finns för datorer, MEN dock inte sagt att max tryck är bäst :S Som alltid med sådana här saker måste man oftast prova sig fram, ingen teori i världen kan förutse ditt specifika system. Räkna med att du behöver, som du föreslår, åtminstone en öppen väg ut av hyffsad storlek (bakre fläkten).
Du förlorar nog inget på en tredje fläkt, men tänk på att alla infläktar måste ha filter om du vill få helt dammfritt, och golvet är det mest dammtäta frånmedium

Lycka till

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem

Balanserat är ju alltid att föredra; chassit trivs om du kan peta bort den varma luften i samma takt som att den kalla sugs in.
Däremot skulle jag hävda att om man måste välja så hade jag mycket hellre gått positivt än negativt tryck.

Har i dagsläget Define R3, två insug fram, en insug botten och ett utblås baktill, singel-GPU. Med tanke på att jag kör alla (plus CPU-kylare) på lägsta hastigheter så kan det bli lite varmt ibland, men knappast skadligt. Om man hade kört på medelhastigheter hade det blivit en god mix för SLI.

Permalänk
Medlem

Kör också positivt/övertryck (samma upplägg som tetrisGOAT). Tänker mig att det som utblåset inte hinner skyffla undan går ut genom galler och hål som sitter lite överallt.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigvanilla:

Hittade en trevlig artikel som handlade om att man skall använda sig av Positive air pressure i ett chassi för maximal kylning och minimun damm.
http://www.silverstonetek.com/techtalk_cont.php?area=en&tid=w...

Jag kommer att ta bort alla hårddisk burar, även den som sitter fast längst ned. Och skall sätta min SSD på baksidan av moderkorts plåten.

Jag funderar på att ha båda fläktarna fram för in luft och och den bak för ut luft och då skapas det ett positivt luft tryck i chassit.

Men vet någon om det kan bli för mycket positivt luft tryck?

Tjänar jag på att använda mig av en tredje in luft fläkt i botten också, eller blir det något negativt i det?

Alltså:
2 fläktar fram för inluft
1 fläkt botten för inluft
1 fläkt bak för utluft

Planerat bygge:
Chassi: Fractal Design Define R4
Grafikkort: GTX 780/TITAN/780ti i SLI
CPU cooler: Noctua NH-D14
PSU: Fractal Design Newton R3 1000W
Fans: Noctua fläktar istället för Fractal Design egna.
RAM: 16GB eller 32GB low profile minnen
Moderkort: ASUS Z87 Pro

Jag tycker du ska montera två fläktar i top för utluft, framförallt om du ska köra SLI. då vill du få ut värmen så fort som möjligt ur lådan

Jag har ett Fractal Design Arc Midi R2 och kör TVå 7970 i Crossfire, min fläktkonfig är 2xIN fram, 2xUT i top, 1xIN i botten och cpukylning corsair H70I två fläktar ut i bak push/pull.

Edit: du kan alltid skapa övertryck med fläktprofiler, om du ökar farten på IN fläktar och minskar farten på UT fläktar.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Antec P280 skeppas med tre utsugsfläktar och noll insugsfläktar för att Antecs ingenjörer påstår att negativt tryck kyler bättre. Damm är ju fortfarande uppenbar nackdel, men kul när många säger olika.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Antec P280 skeppas med tre utsugsfläktar och noll insugsfläktar för att Antecs ingenjörer påstår att negativt tryck kyler bättre. Damm är ju fortfarande uppenbar nackdel, men kul när många säger olika.

utsugsfläktar behövs om du använder highend GPU eller SLI/CS, annars blir det helt enkelt för varmt.
Det chassi TS har valt har dammfilter fram och under så damm bör inte vara något problem.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700