Permalänk

En moderkortsdistans för lite

Tjena jag håller på med ett budgetbygge och köpte det här chassit http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/aw-...

I chassit är 6 st moderkortsdistanser förmonterade men de följde bara med 2 extra, alltså totalt 8 st distanser. Det är 9 skruvhål på moderkortet som jag använder vilket jag fick för mig är vanligast på ATX-kort. Är det säkert att bygga på 8 distanser om det känns stadigt?

Jag var tillbaka till butiken och frågade och då öppnade de ett annat likadant chassi och det var bara två distanser som följde med där också så de kunde inte hjälpa mig.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Tjena jag håller på med ett budgetbygge och köpte det här chassit http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/aw-...

I chassit är 6 st moderkortsdistanser förmonterade men de följde bara med 2 extra, alltså totalt 8 st distanser. Det är 9 skruvhål på moderkortet som jag använder vilket jag fick för mig är vanligast på ATX-kort. Är det säkert att bygga på 8 distanser om det känns stadigt?

Jag var tillbaka till butiken och frågade och då öppnade de ett annat likadant chassi och det var bara två distanser som följde med där också så de kunde inte hjälpa mig.

Det går nog bra ändå. Jag skulle satsa på att se till att det går att skruva ordentligt kring cpu-sockel, kortplatser och så vidare, där det faktiskt blir lite belastning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ja, det borde väl funka. De är ju först och främst en mekanisk avlastning.
Du får antingen lura ut vilken distans som gör minst nytta som stöd och låta den platsen vara tom. Annars brukar det finnas extra skruvar och distanser att köpa från datorbutikerna.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Tjena jag håller på med ett budgetbygge och köpte det här chassit http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/aw-...

I chassit är 6 st moderkortsdistanser förmonterade men de följde bara med 2 extra, alltså totalt 8 st distanser. Det är 9 skruvhål på moderkortet som jag använder vilket jag fick för mig är vanligast på ATX-kort. Är det säkert att bygga på 8 distanser om det känns stadigt?

Jag var tillbaka till butiken och frågade och då öppnade de ett annat likadant chassi och det var bara två distanser som följde med där också så de kunde inte hjälpa mig.

http://www.formfactors.org/developer%5Cspecs%5Catx2_2.pdf bekräftar iaf att det är 9 hål som ska finnas från och med ATX 2.1 (8-9 tidigare).
(Och då vore det ju rimligt att skicka med material för att skruva i allt också)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Då kör jag på med 8 distanser. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra. Ta det litet extra försiktigt när du sätter
I och tar ur ATX strömförsörjningen. Den är tuffast!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|