Sprucket Nät agg från Inet

Permalänk
Medlem

Sprucket Nät agg från Inet

Om man har beställt ett nät agg av Inet och man får hem det mer eller mindre i delar, sprucket så kretskortet nästan va av på mitten, då vill man ju självklart ha ett nytt. SÅ man ringer dit och det man får tillbaks är " skicka hit sakerna så ska vill kolla på det". Sagt och gjort, efter ca 10 samtal och 3 veckor senare så har dom ändrat allt till "det är postens fel" och det verkar inte som att dom tänker skicka ett nytt eller ge pengarna tillbaka. VAD GÖR MAN!?

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem

Det är bara att du står på dig och kräver att du får ett nytt, Inet kan lösa det där med Posten i efterhand. Du som kund ska inte behöva stå utan produkt bara för att de har en dispyt om vem som bär ansvaret.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det är bara att du står på dig och kräver att du får ett nytt, Inet kan lösa det där med Posten i efterhand. Du som kund ska inte behöva stå utan produkt bara för att de har en dispyt om vem som bär ansvaret.

ALdrig haft problem med dom innan, nu är de precis som att dom skiter i en .. jo 10 samtal och dom kan inte hosta upp något svar av värde.. blir att ringa dom imorgon igen. Men blir så jävla förbannad hade ju tänkt kunna spela till bf4 releasen och beställde 4 veckor innan ..

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av iskalle:

ALdrig haft problem med dom innan, nu är de precis som att dom skiter i en .. jo 10 samtal och dom kan inte hosta upp något svar av värde.. blir att ringa dom imorgon igen. Men blir så jävla förbannad hade ju tänkt kunna spela till bf4 releasen och beställde 4 veckor innan ..

Om de inte vill ge dig ett nytt agg så häver du köpet och får pengarna tillbaka och köper från en konkurrent. Jäkligt surt om du inte kan använda datorn den dag du hade tänkt dig dock.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Alltid gillat inet pga deras support men detta gör mig ledsen i ögat.
OnT: Stå på dig! Antingn är det postens "fel" pga att inets paket var dåligt packat eller så var det säkert trasigt innan det levererades till inet.
Klart du ska ha ett nytt.

Visa signatur

|||

Permalänk

Bor du i samma stad som en av deras butiker, gå dit med alla papper och hör med dom. Brukar vara lättare att ta på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Om de inte vill ge dig ett nytt agg så häver du köpet och får pengarna tillbaka och köper från en konkurrent. Jäkligt surt om du inte kan använda datorn den dag du hade tänkt dig dock.

Jo, men de är en stor beställning. Men dom bör väl kunna ge tillbaka för just nät delen. De andra va helt ok.

Skrivet av KiwiÄrGott:

Alltid gillat inet pga deras support men detta gör mig ledsen i ögat.
OnT: Stå på dig! Antingn är det postens "fel" pga att inets paket var dåligt packat eller så var det säkert trasigt innan det levererades till inet.
Klart du ska ha ett nytt.

Säger samma, antagligen någon ny som jag har fått prata med.

Skrivet av 000ptimus:

Bor du i samma stad som en av deras butiker, gå dit med alla papper och hör med dom. Brukar vara lättare att ta på plats.

Är tyvärr några mil ifrån men hör jag inget innan tisdag om att dom skickat så blir de nog och åka upp.

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av iskalle:

ALdrig haft problem med dom innan, nu är de precis som att dom skiter i en .. jo 10 samtal och dom kan inte hosta upp något svar av värde.. blir att ringa dom imorgon igen. Men blir så jävla förbannad hade ju tänkt kunna spela till bf4 releasen och beställde 4 veckor innan ..

Skrivet av TiasE:

Om de inte vill ge dig ett nytt agg så häver du köpet och får pengarna tillbaka och köper från en konkurrent. Jäkligt surt om du inte kan använda datorn den dag du hade tänkt dig dock.

Skrivet av TiasE:

Det är bara att du står på dig och kräver att du får ett nytt, Inet kan lösa det där med Posten i efterhand. Du som kund ska inte behöva stå utan produkt bara för att de har en dispyt om vem som bär ansvaret.

Tyvärr så övergår allt ansvar över till köparen när säljaren lagt sakerna på lådan.
Posten har dock självklart ett ansvar i att hantera varan rätt, men det är du som köpare som måste ta upp det med Posten!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

Har du skrivit detta i Inets tråd här på forumet? ( http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/8... )

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Tyvärr så övergår allt ansvar över till köparen när säljaren lagt sakerna på lådan.
Posten har dock självklart ett ansvar i att hantera varan rätt, men det är du som köpare som måste ta upp det med Posten!

Har aldrig behövt det innan då jag fått skicka tillbaka 2 gånger pga Skadad vara. Har aldrig varit något snack då.

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackannorling:

Har du skrivit detta i Inets tråd här på forumet? ( http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/8... )

Ser inte ut som att dom är så aktiva där inte. Tror det är bättre att ringa.

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Tyvärr så övergår allt ansvar över till köparen när säljaren lagt sakerna på lådan.
Posten har dock självklart ett ansvar i att hantera varan rätt, men det är du som köpare som måste ta upp det med Posten!

Är det inte tvärtom? Att säljaren har ansvaret fram tills att produkten har blivit levererad?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Är det inte tvärtom? Att säljaren har ansvaret fram tills att produkten har blivit levererad?

Nej, det räcker med att säljaren överlämnar det till t.ex. Posten.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Inet har inget ansvar, ring till posten som sagt det är de som ska ersätta dig.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iskalle:

Om man har beställt ett nät agg av Inet och man får hem det mer eller mindre i delar, sprucket så kretskortet nästan va av på mitten, då vill man ju självklart ha ett nytt. SÅ man ringer dit och det man får tillbaks är " skicka hit sakerna så ska vill kolla på det". Sagt och gjort, efter ca 10 samtal och 3 veckor senare så har dom ändrat allt till "det är postens fel" och det verkar inte som att dom tänker skicka ett nytt eller ge pengarna tillbaka. VAD GÖR MAN!?

Hur såg paketet ut när du mottog det? Var det helt får man anta att det beror på kass förpackning eller att agget var trasigt från fabriken. Om paketet var misshandlad borde du ha klagat till posten men det lär vara för sent nu.

Skrivet av Woods:

Inet har inget ansvar, ring till posten som sagt det är de som ska ersätta dig.

Inet har visst ett ansvar om det var dåligt paketerat.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rydisen:

Är det inte tvärtom? Att säljaren har ansvaret fram tills att produkten har blivit levererad?

Det stämmer bra, Har själv varit tvungen att kolla upp just detta för någon månad sedan.

Permalänk
Medlem

Du har inte lust att lägga upp en bild på agget? Känns som det ska VÄLDIGT mycket kraft till för att bryta (?) ett nätagg?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

När jag jobbade lager så var det aldrig posten/DHL/Schenkers fel. Går något sönder så har man packat det för dåligt. Oavsett om det är Fragile/Ömtåligt tejp på ett paket ska dom kunna släppa från 1,5m utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Inet har inget ansvar, ring till posten som sagt det är de som ska ersätta dig.

Inet har givetvis ansvaret men det är Inet som ska ta kontakt med Posten i efterhand. Det vill säga att Inet ger konsumenten ett nytt nätaggregat som nu var fallet och sedan får Inet förhandla med posten och posten ska därefter ge ersättning till Inet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Hur såg paketet ut när du mottog det? Var det helt får man anta att det beror på kass förpackning eller att agget var trasigt från fabriken. Om paketet var misshandlad borde du ha klagat till posten men det lär vara för sent nu.

Inet har visst ett ansvar om det var dåligt paketerat.

ena hörnet på det "stora paketet" va intryckt samt "kortsidan" på nätdelens paket

Skrivet av Rydisen:

Du har inte lust att lägga upp en bild på agget? Känns som det ska VÄLDIGT mycket kraft till för att bryta (?) ett nätagg?

Jag har ju som sagt skickat tillbaka det, så det kan bli svårt. Och de va plasten och kretskortet som va sönder inte själva metallen.

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rydisen:

Är det inte tvärtom? Att säljaren har ansvaret fram tills att produkten har blivit levererad?

Skrivet av HCP:

Nej, det räcker med att säljaren överlämnar det till t.ex. Posten.

Skrivet av Woods:

Inet har inget ansvar, ring till posten som sagt det är de som ska ersätta dig.

När det kommer till distanshandel mellan konsument och näringsidkare så har konsumenten rätt att få den produkt han har beställ i funktionellt skick. Är nätagget paj oavsätt hur detta uppstått innan konsumenten har fått det så ligger ansvaret på näringsidkare.
Näringsidkaren ska ombesörja både retur och ny vara.

Näringsidkaren använder en speditionstjänst får även skydd för eventuella skador och kan reklamera den trasiga produkten till Posten/schenker/dhl och återkrediteras där igenom. Detta kan inte göras av konsumenten då konsumenten inte har köpt tjänsten av posten utan köpt en vara och betalat för frakt.

TS har rätt att få en ny vara enligt konsumentköplagen.

Mellan privatpersoner så gäller inte detta. Då övergår ansvaret till köparen när säljaren lämnar ifrån sig varan såvida inget annat har omtalats.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iskalle:

ena hörnet på det "stora paketet" va intryckt samt "kortsidan" på nätdelens paket

Jag har ju som sagt skickat tillbaka det, så det kan bli svårt. Och de va plasten och kretskortet som va sönder inte själva metallen.

Inet bär risken fram tills köparen har mottagit varan och det gjorde du när du tog hem paketet. Vid skador på paket ska man göra en anmälan hos posten. Detta göras direkt vid uthämtning, dvs man ska ej ta hem paketet först. Sedan gör man även en felanmälan direkt till återförsäljaren ifall Posten börjar gnälla.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Inet bär risken fram tills köparen har mottagit varan och det gjorde du när du tog hem paketet. Vid skador på paket ska man göra en anmälan hos posten. Detta göras direkt vid uthämtning, dvs man ska ej ta hem paketet först. Sedan gör man även en felanmälan direkt till återförsäljaren ifall Posten börjar gnälla.

Då får du väldigt gärna förklara för mig HUR jag skulle veta att något va sönder i paketet om bara lite på hörnet av de stora paketet va intryckt. Eller menar du att jag ska öppna alla paket på plats och undersöka hårdvarorna?

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

När det kommer till distanshandel mellan konsument och näringsidkare så har konsumenten rätt att få den produkt han har beställ i funktionellt skick. Är nätagget paj oavsätt hur detta uppstått innan konsumenten har fått det så ligger ansvaret på näringsidkare.
Näringsidkaren ska ombesörja både retur och ny vara.

Näringsidkaren använder en speditionstjänst får även skydd för eventuella skador och kan reklamera den trasiga produkten till Posten/schenker/dhl och återkrediteras där igenom. Detta kan inte göras av konsumenten då konsumenten inte har köpt tjänsten av posten utan köpt en vara och betalat för frakt.

TS har rätt att få en ny vara enligt konsumentköplagen.

Mellan privatpersoner så gäller inte detta. Då övergår ansvaret till köparen när säljaren lämnar ifrån sig varan såvida inget annat har omtalats.

Visst, om Inet skyller på Posten så få Inet reklamera det till Posten. Slutkund har inget avtal med Posten, det är det Inet som har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Visst, om Inet skyller på Posten så få Inet reklamera det till Posten. Slutkund har inget avtal med Posten, det är det Inet som har.

Ja, det bör väl ligga på inet allt. För jag har inte valt hur de ska transporteras eller skickas eftersom allt skickas med posten över en viss vikt eller mått. Hur som helst så får jag ringa dom imorgon, och jag skickade tillbaka nät delen dagen efter då de var den enda skadade delen. Så om ni menar att 10 timmar hit eller dit avgjorde att jag inte får någon ersättning då är det bara att gråta antar jag.

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iskalle:

Då får du väldigt gärna förklara för mig HUR jag skulle veta att något va sönder i paketet om bara lite på hörnet av de stora paketet va intryckt. Eller menar du att jag ska öppna alla paket på plats och undersöka hårdvarorna?

Trodde paketet hade fått en fet smäll, givetvis ska org. förpackning kunna klara av mindre skador. Läste precis Inets villkor och där står det ingenting om att du ska kontakta Posten vid skador så du bör stå på dig.

Transportskada
Vid transportskadad produkt skall kunden omgående kontakta Inetdata i Göteborg AB på telefon 031-65 27 00 och uppge order- och fakturanummer för att få ett returnummer och en returfraktsedel. Vid återsändandet skall faktura/följesedel vara bifogad samt försändelsen vara tydligt märkt med returnummer. Varan skall returneras i sitt ursprungliga ytteremballage.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Trodde paketet hade fått en fet smäll, givetvis ska org. förpackning kunna klara av mindre skador. Läste precis Inets villkor och där står det ingenting om att du ska kontakta Posten vid skador så du bör stå på dig.

Transportskada
Vid transportskadad produkt skall kunden omgående kontakta Inetdata i Göteborg AB på telefon 031-65 27 00 och uppge order- och fakturanummer för att få ett returnummer och en returfraktsedel. Vid återsändandet skall faktura/följesedel vara bifogad samt försändelsen vara tydligt märkt med returnummer. Varan skall returneras i sitt ursprungliga ytteremballage.

yes, och detta har jag gjort eftersom att jag har skickat tillbaka det. Grejen är att det har tagit 3 veckor för dom utan någon framgång.

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem

Läser man Inets regler och villkor så friskriver de sig ansvaret genom att använda *Fritt vårt lager.

"Leveranssätt
Leverans sker för privatperson normalt genom avhämtning eller med Postens Postpaket, fritt vårt lager (Liggetid på utlämningsställe: fjorton dagar). För företag sker leveranser normalt genom avhämtning eller med Posten Företagspaket 16:00, fritt vårt lager. ..."

...
Förklaring till ´Fritt vårt lager´

Ett annat vanligt förekommande leveransvillkor är "Fritt vårt lager" eller liknande. Vid detta leveransvillkor upphör säljarens ansvar och kontroll när varan har lämnat säljaren. Köparen måste då betala alla fraktkostnader och själv stå för risken. Detta villkor är till förmån för säljaren på så sätt att det är köparen som står för risken om varan skulle förstöras eller komma bort efter att den lämnat säljaren. Å andra sidan kan det vara krångligt för säljaren om kunderna använder olika transportföretag och säljaren måste använda olika transportföretags blanketter och rutiner.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

Dåligt av Inet måste jag bara säga men jaja det finns andra bra butiker så dumpa domdet skulle jag va gjort för framtida köp iaf

Permalänk
Medlem

Asså, ni kan sluta med att diskutera hur jag ska få tillbaka paktetet och tider osv. Paketet skickade jag tillbaka dagen efter jag hämtade ut det. Genom deras retursedel, EFTER det så har de gått 3 veckor utan att jag har fått svar på om dom ska skicka ett nytt eller om jag får pengarna tillbaka.

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4