Är vi svenskar för bortskämda när det gäller snabb internetuppkoppling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

1. Man kan bara jobba med ett problem i taget.
2. Ett företag som levererar Internetuppkoppling prioriterar naturligtvis inte sitt huvudsakliga affärsområde.

...

Om staten måste betala så kanske de finns annat ? Internet hastighet är inte direkt ett problem. Över 2mbit är bara en lyxvara och om det inte finns något som tvingar företagen tex konkurrens att erbjuda snabbare är de bara dumt att lägga pengar på utveckling ur företagets synvinkel.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Bortskämda? Absolut inte, däremot så har vi ju många av oss vant oss vid att det ska gå snabbt och alltid fungera.
Själv har jag haft fiber de senaste 15 åren (fan va tiden går snabbt..) och skulle jag flytta skulle jag inte ens kolla på en fastighet där det inte fanns tillgång till fiber med minst 100/100 anslutning.
Nu har jag ingen aktuell lista, men under 2011 så låg Sverige inte ens i top 10 på antalet invånare sett i % som hade minst 5Mbps hemma även om 2 av de snabbaste 50 städerna i världen låg i Sverige.
Samtidigt så låg 61 av de snabbaste städerna i världen i Japan, 22 i USA och 6 i syd korea.
Visst att vi i de större städerna ofta har tillgång till fiber så blir nätet väldigt dåligt om du kommer utanför städerna.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Bortskämda? Absolut inte, däremot så har vi ju många av oss vant oss vid att det ska gå snabbt och alltid fungera.
Själv har jag haft fiber de senaste 15 åren (fan va tiden går snabbt..) och skulle jag flytta skulle jag inte ens kolla på en fastighet där det inte fanns tillgång till fiber med minst 100/100 anslutning.
Nu har jag ingen aktuell lista, men under 2011 så låg Sverige inte ens i top 10 på antalet invånare sett i % som hade minst 5Mbps hemma även om 2 av de snabbaste 50 städerna i världen låg i Sverige.
Samtidigt så låg 61 av de snabbaste städerna i världen i Japan, 22 i USA och 6 i syd korea.
Visst att vi i de större städerna ofta har tillgång till fiber så blir nätet väldigt dåligt om du kommer utanför städerna.

det stämer vad du säger.
jag kan inte få adsl till mitt hus för telia inte
vill kosta på skåpet med en delning till mig. men hem telefon kan dom erbjuda.

får dras med net1 och 1-2mbit om jag har tur med ping på 150.

så många är bortskämda att dom kan spela csgo utan att pingen blir för hög.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Carlj:

På vilket sätt har Sverige bättre när det gäller bredband? När jag bodde i Polen hade jag 150mb/s för 300kr/månaden, med 1 månads uppsägning. Här i Rostov-na-Donu(Ryssland) har jag 80mb/s för ca 180kr i månaden. I Moskva 100mb/s för 200kr. I Moskva hade jag problem 1 gång. Jag hade glömt att betala räkningen. Här i Rostov låg det nere i 2 dagar för att teknikern kopplade om något som brände något(förstog inte)

För att inte tala om free wifi över allt i de större städerna i Ryssland.

På vilket sätt fungerar det bättre i Sverige? Mobiltäckning? Teknik? Varenda kotte springer runt med någon slags smartphone, tablet, e-böcker och så vidare, och så vidare.

Men om du tittar på hur stor del av befolkningen som kan få bredband överhuvudtaget i Polen så är det bara 69% av befolkningen som kan få det, de har sämst täckning av alla länder inom EU enligt EU kommissionen http://broadbandforall.eu/ det fungerar förmodligen bara bra i städerna, Ryska landsbygden är nog heller ingen höjdare men de är inte med i EUs Täckningsplaner.
I Sverige så kan över 99% av befolkningen få Bredband och de nya målen hos kommissionen är nu att minst 50% av befolkningen inom EU ska ha tillgång till 100Mbit år 2020

Vilka är kommissionens nästa mål för bredband?
Framtidens digitala tjänster – från uppkopplad TV till molntjänster och e-hälsa – är i ökad grad beroende av snabb och effektiv bredbandsuppkoppling. En sådan uppkoppling håller på att bli livsviktig för vår ekonomi och det beräknas att en ökning av bredbandsspridningen med 10 % leder till att BNP ökar med 1–1,5 %. Den digitala agendan för Europa (DAE) har satt som mål att alla invånare i Europa ska bli digitala och att Europas konkurrenskraft ska bibehållas i det 21:a århundradet. För att detta mål ska uppnås krävs det snabb uppkoppling och att följande DAE-bredband blir verklighet:
Grundläggande bredband för alla 2013
Nästa generations (NGN) nät (minst 30 Mbps) för alla senast 2020
50 % av hushållen ska ha anslutningar på minst 100 Mbps

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-968_sv.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Vad som är pinsamt i sverige är att fibernäten är betydligt bättre utbyggda i små städer än t.ex stockholm, malmö och göteborg.

Innan jag flyttade till stockholm så trodde jag att folk skämtade när många sa att de bara kunde få ADSL. Själv bodde jag då i norrlandsskogarna hade haft 10 mbit fiber i över tio års tid.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om bortskämda är rätt ord, vi har en hög nivå på bredband och teknik i allmänhet, däremot tycker jag att väldigt många blir helt uppslukade av internet och teknik i alltför stor utsträckning (det blir jag givetvis själv ibland också!). Det vi vinner i teknik och bredband förlorar vi i andra saker såsom social interaktion bland annat.

Att vi har snabbt bredband mm, innebär ju inte heller att vi utnyttjat tekniken till max än, vi har ju t.ex. inte någon allmänt vedertagen "herre på täppan" när det gäller tjänster för att streama film och serier till 100%, vilket jag tycker borde finnas i dagsläget.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Vad som är pinsamt i sverige är att fibernäten är betydligt bättre utbyggda i små städer än t.ex stockholm, malmö och göteborg.

Innan jag flyttade till stockholm så trodde jag att folk skämtade när många sa att de bara kunde få ADSL. Själv bodde jag då i norrlandsskogarna hade haft 10 mbit fiber i över tio års tid.

Skrivet av Cinder:

Jag vet inte om bortskämda är rätt ord, vi har en hög nivå på bredband och teknik i allmänhet, däremot tycker jag att väldigt många blir helt uppslukade av internet och teknik i alltför stor utsträckning (det blir jag givetvis själv ibland också!). Det vi vinner i teknik och bredband förlorar vi i andra saker såsom social interaktion bland annat.

Att vi har snabbt bredband mm, innebär ju inte heller att vi utnyttjat tekniken till max än, vi har ju t.ex. inte någon allmänt vedertagen "herre på täppan" när det gäller tjänster för att streama film och serier till 100%, vilket jag tycker borde finnas i dagsläget.

Det beror på att marknaden är för fri, de komersiella aktörerna behöver inte bara morötter, de behöver även piskas rejält och kanske behöver vi en helt ny global upphovsrättslagstiftning, Ägna en tanke på varför Carlo Slim är rikast i världen, det är knappast för att telekomindustrn byger ut tele/bredband överallt och erbjuder bra tjänster.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men om du tittar på hur stor del av befolkningen som kan få bredband överhuvudtaget i Polen så är det bara 69% av befolkningen som kan få det, de har sämst täckning av alla länder inom EU enligt EU kommissionen http://broadbandforall.eu/ det fungerar förmodligen bara bra i städerna, Ryska landsbygden är nog heller ingen höjdare men de är inte med i EUs Täckningsplaner.
I Sverige så kan över 99% av befolkningen få Bredband och de nya målen hos kommissionen är nu att minst 50% av befolkningen inom EU ska ha tillgång till 100Mbit år 2020

Vilka är kommissionens nästa mål för bredband?
Framtidens digitala tjänster – från uppkopplad TV till molntjänster och e-hälsa – är i ökad grad beroende av snabb och effektiv bredbandsuppkoppling. En sådan uppkoppling håller på att bli livsviktig för vår ekonomi och det beräknas att en ökning av bredbandsspridningen med 10 % leder till att BNP ökar med 1–1,5 %. Den digitala agendan för Europa (DAE) har satt som mål att alla invånare i Europa ska bli digitala och att Europas konkurrenskraft ska bibehållas i det 21:a århundradet. För att detta mål ska uppnås krävs det snabb uppkoppling och att följande DAE-bredband blir verklighet:
Grundläggande bredband för alla 2013
Nästa generations (NGN) nät (minst 30 Mbps) för alla senast 2020
50 % av hushållen ska ha anslutningar på minst 100 Mbps

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-968_sv.htm

Fair deal. Men den utveckling som sker i både Polen och Ryssland så kommer de springa om Sverige inom kort. Jag läste någon artikel om nån stolle som hade lyckats jättebra i Sverige med att köpa kläder över nätet och få det hemskickat. De skulle nu satsa på att göra lika dant i Ryssland för att "det är nästan ingen som vet hur man använder onlineshopping där", men i själva verket så är just online shoppingen mer utbredd här än i Sverige.

Ang hur det ser ut på landsbygderna i Ryssland med fast bredband vet jag inte, däremot fungerar mobilt bredband bättre än tåget ner till Sochi. Sedan hur bra fungerar det på den svenska landsbygden? Gick på skola i Värmland, varken Tele2 eller Telenor hade mottagning. Vi har konstanta problem med mobilt bredband på mina föräldrars sommarställe. När jag bodde i Göteborg hoppade jag på någon deal från Telia(enda jag kunde få) "ÅHHH TV, TELE OCH 24mbit/s!!!!" Perfekt, men de nämns inget om att man is själva verket får ut max 10mbit/s pga att tv och tele drar ner hastigheten.

Men missförstå mig inte, Sverige ligger i framkant. Men faktum är när de flesta mobiloperatörerna sätter max DL på 12GB/månad och marknadsför det för dig som surfar, streamar musik och film mycket. Kolla en film på viasat play så har du kört det i botten(om du inte kollar på 144p). Med det så går vi bakåt, inte framåt. Framför allt är det dyrt i Sverige att ha bra internet.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Rekordmedlem

Sverige håller på att dra fiber på landsbyggden idag och det håller på att ta ordentlig fart, det är väl kring 1,5 miljoner hushåll som ska fiberanslutas de närmaste åren, delvis med pengar från EU , vår förening kommer att få "skatteåterbäring"
Jag tror att Sverige kan nå målen att alla ska kunna få 30Mbit (vdsl) och att halva befolkningen har minst 50Mbit till 2020, fibernäten är för det mesta tekniskt sett Gbitnät även om kunden inte har den farten.

Jag håller med om att mobilt bredband har blivit sämre och framförallt så marknadsförs det numera oerhört fult, farten har ökat men eftersom trafikmängderna gått från obegränsat till pyttelite så är mobilt bredband idag närmast oanvändbart jämfört med hur relativt bra det fungerade med 3g för 5 år sedan när det faktiskt fungerade att ha det som alternativ till adsl.
Operatörerna bör piskas när det gäller mobilt bredband eftersom det blivit avsevärda försämringar där och de visar ingen egen vilja att lösa problem med roaming och ful marknadsföring, de känns oseriösa och borde styras rätt genom reglering så att kunderna upplyses om vad de köper och slipper leta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sverige håller på att dra fiber på landsbyggden idag och det håller på att ta ordentlig fart, det är väl kring 1,5 miljoner hushåll som ska fiberanslutas de närmaste åren, delvis med pengar från EU , vår förening kommer att få "skatteåterbäring"
Jag tror att Sverige kan nå målen att alla ska kunna få 30Mbit (vdsl) och att halva befolkningen har minst 50Mbit till 2020, fibernäten är för det mesta tekniskt sett Gbitnät även om kunden inte har den farten.

Jag håller med om att mobilt bredband har blivit sämre och framförallt så marknadsförs det numera oerhört fult, farten har ökat men eftersom trafikmängderna gått från obegränsat till pyttelite så är mobilt bredband idag närmast oanvändbart jämfört med hur relativt bra det fungerade med 3g för 5 år sedan när det faktiskt fungerade att ha det som alternativ till adsl.
Operatörerna bör piskas när det gäller mobilt bredband eftersom det blivit avsevärda försämringar där och de visar ingen egen vilja att lösa problem med roaming och ful marknadsföring, de känns oseriösa och borde styras rätt genom reglering så att kunderna upplyses om vad de köper och slipper leta.

Ja, som ska till stor del ska bekostas själv. 40k skulle de kosta för mina föräldrar i göteborg, och 34k till deras sommarstuga(som ligger i närheten av en mindre skånsk stad) Visserligen fristående hus, men de lägenhetshus det dras till kommer kännas antigen på hyra eller månadsavgift. En redan kraftigt saltad avgift.

Ja jag vet, skulle byta mitt abonnemang till ett kontantkort med tanke på att jag inte är i Sverige så mycket. Men när jag fick veta hur de har ändrat det så behöll jag mitt abonnemang.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Fair deal. Men den utveckling som sker i både Polen och Ryssland så kommer de springa om Sverige inom kort. Jag läste någon artikel om nån stolle som hade lyckats jättebra i Sverige med att köpa kläder över nätet och få det hemskickat. De skulle nu satsa på att göra lika dant i Ryssland för att "det är nästan ingen som vet hur man använder onlineshopping där", men i själva verket så är just online shoppingen mer utbredd här än i Sverige.

Ang hur det ser ut på landsbygderna i Ryssland med fast bredband vet jag inte, däremot fungerar mobilt bredband bättre än tåget ner till Sochi. Sedan hur bra fungerar det på den svenska landsbygden? Gick på skola i Värmland, varken Tele2 eller Telenor hade mottagning. Vi har konstanta problem med mobilt bredband på mina föräldrars sommarställe. När jag bodde i Göteborg hoppade jag på någon deal från Telia(enda jag kunde få) "ÅHHH TV, TELE OCH 24mbit/s!!!!" Perfekt, men de nämns inget om att man is själva verket får ut max 10mbit/s pga att tv och tele drar ner hastigheten.

Men missförstå mig inte, Sverige ligger i framkant. Men faktum är när de flesta mobiloperatörerna sätter max DL på 12GB/månad och marknadsför det för dig som surfar, streamar musik och film mycket. Kolla en film på viasat play så har du kört det i botten(om du inte kollar på 144p). Med det så går vi bakåt, inte framåt. Framför allt är det dyrt i Sverige att ha bra internet.

Det där är felaktigt. Mina föräldrar fick iaf information om att de skulle tappa 10Mbit om de valde tv från telia också.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bizzart att jämföra sig med andra länder som ligger efter i utvecklingen. Nej vi är inte bortskämda bara väldigt mycket längre fram i utvecklingen än många andra stater tack vare hårt jobb från tidigare generationer.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ozo64:

Det där är felaktigt. Mina föräldrar fick iaf information om att de skulle tappa 10Mbit om de valde tv från telia också.

Telias iptv tar 8Mbit och det reserveras för tvboxen, telefon ligger visserligen på ett eget vlan det också men bandbredden för tele är väldigt låg så det påverkar inget märkbart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

men lik förbannat blir de rosenrasande så fort något inte funkar.
det de håller i handen skickade den första människan till månen för över 40 år sen, flera gånger om...

Om systemet som användes för att skicka människor till månen gick ner i en timma så hade folk nog blivit ganska uppspelta där med

Permalänk

Tycker kanske inte att vi är bortskämda, men vi är helt klart för beroende av skiten, väldigt många blir väldigt stressade av att inte komma åt internet, naturligtvis då Facebook och andra sociala medier där man naturligtvis kommer bli en social enstöring eftersom folk inte umgås på riktigt längre.
Stäng ned skiten!

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det där är felaktigt. Mina föräldrar fick iaf information om att de skulle tappa 10Mbit om de valde tv från telia också.

Nu vet jag inte vad för hastighet de var intresserade av, men tycker du det är skäligt att marknadsföra 24mbit, men lägger du till en tjänst till så får du 14? Och betalar fortfarande för den utlovade hastigheten?

Jag fick ut 11mbit under normala tider, 14mbit en fredag natt. Då hade jag tv och telefon(telefon behövdes för att teckna abonnemang, vet inte ifall det har ändrats). Så nej, det är inte felaktigt, det är egna upplevelser. Dessutom bodde vi 700m från station så Telia själva garanterade att jag skulle få 24mbit, men inte ett knyst om att tv skulle dra ner min hastighet. För det andra är det rent skamligt att man marknadsför det på det viset.

Har samma upplägg här, tv via bredbandet och tappar inget i hastighet.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Bortskämd är ett så uselt ord, ska vi jämföra med grannländer, kontinent eller hela världen?
Många i tråden ser ner på folk som blir förbannade när något inte fungerar, kanske har o göra med att vi har vissa förväntningar på olika saker.
TV ska starta när man trycka igång den, bussen ska komma i tid, affären ska ha potatis i lager etc etc.
Likaså har internets drifttid blivit något många förväntar sig ska fungera för att vi blivit vana vid det och något som samhället vidhåller.

Ja jag är en sur ADSL användare på 18/1.8 som har 100/10 Fiber två grannhus nära... -_-'

Dold text
Permalänk
Skrivet av Carlj:

På vilket sätt har Sverige bättre när det gäller bredband?

Skrivet av mrqaffe:

I Sverige så kan över 99% av befolkningen få Bredband och de nya målen hos kommissionen är nu att minst 50% av befolkningen inom EU ska ha tillgång till 100Mbit år 2020

Detta, allt handlar inte om Mbit/krona utan även vilka som har tillgång till internet. Men jag kanske uttryckte mig lite dåligt från början. Vi kanske inte är bättre än absolut alla andra länder när det gäller bredband, men vi ligger definitivt någonstans på toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Detta, allt handlar inte om Mbit/krona utan även vilka som har tillgång till internet. Men jag kanske uttryckte mig lite dåligt från början. Vi kanske inte är bättre än absolut alla andra länder när det gäller bredband, men vi ligger definitivt någonstans på toppen.

Som jag nämnde tidigare, så håller jag med om att Sverige ligger i toppen men samtidigt inte i närheten av andra länder i vissa avseenden.

Jag tycker det handlar om Mbit/krona, det är tillgång vi pratar om. 300kr för 10/10 lina från de två större ISP i Sverige är förbannat dyrt. Bor du dessutom inte tillräckligt nära deras stationer så tappar du hastighet. Vill du ha snabbare springer det snabbt iväg, jag vet inte många som kan tänka sig att betala närmare 1000 kr i månaden(för absolut snabbaste). Som jag nämnde tidigare så blev mina föräldrar erbjudna att dra in fiber till deras hus, för en ganska kraftig slant.

Sedan i andra avseende ligger Stockholm efter tex en liten stad som Rostov-na-Donu. Här finns fritt wifi i större delarna av staden som telefonoperatörer(Beeline, MTS, Megafon) leverar. Visst, telia har sina surfzones, men där måste du ha ett telia abonnemang för att få tillgång till det.

I Moskvas metro har inte MTS någon mottagning, så istället har de klämt upp gratis wifi på de flesta linjerna.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Rekordmedlem

Vi som varit med sedan modemtiden har betalt över 1000kr/månad för 56Kbps, om man bara var uppkopplad på lågpristid kostade det ca 2200kr/månad och skulle man vara uppkopplad dygnet runt på modemtiden kostade det ca 7000kr/månad totalt. (Och det blir väl kring 20Gbyte teoretisk maxtrafik)
Många kommer nog ihåg Bipnet som var först att erbjuda gratis modempooler mot reklam och att det förekom att folk anslöt via Telias 020 modempooler eftersom de betalades av abonnenten och inte uppringaren.

Och glöm inte Connect to Internet kartongerna.
http://www.svtplay.se/klipp/154738/arets-julklapp-1996-intern...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja vända på frågan då jag har svårt att se varför vi 'svenskar' är bortskämda för att vi anser att vår internetuppkoppling, en tjänst vi betalar för, inte skall strula? Betalar jag för ett abonnemang så anser jag att jag skall ha varan. Prenumererar jag på PCHemma så skulle jag bli mäkta irriterad om den inte anlände en vecka. Skulle jag acceptera detta 'strul'? Knappast... Hur kommer det sig att vi skall ha högre acceptans för fel för att det är relaterat till IT?

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010