Permalänk
Medlem

Överklocka AMD Phenom II x4 955BE

Jahaja!
Nu är det dags!

Sonen önskar ny GPU i Julklapp till sitt system som följer:
- Mobo: ASRock M3A770DE
- CPU: Phenom II x4 955 BE
- Ram: Corsair 4GB (2x2GB) CL9 1333Mhz VALUE SELECT
- GPU (Som ska bytas): Gainwards GTX 460 1GB
- Kylare: Cooler Master Hyper 212 Plus
- Chassi: CoolerMaster CM690
- PSU: CoolerMaster 520w

Tanken är nu att det blir ett GTX 660 eller R9 270x som tomten kommer med och är då bekymrad över att prollen kommer att flaska då den går @ stock på 3.2Ghz.
Pengar till mobo och prolle finns i dagsläget inte så därför funderar jag på att hjälpa/stjälpa honom med att klocka den lite lätt till kanske 3.6Ghz eller så!?

Problemet nu är att jag aldrig gjort detta förr samt att mobot kanske inte är det bästa att klocka med!?
Har läst och gått igenom guiden här:
http://www.tomshardware.com/reviews/overclock-phenom-pentium,...
och dessutom kikat runt lite i forum och trådar.

Såg i nåt forum en rekommendation att bara öka multipliern till x16 utan andra åtgärder och att detta då skulle generera 3.6Ghz. Vore ju isf ypperligt då jag helst "pillar" så lite som möjligt med volten om det går att undvika!
Går det inte får jag väl följa guiden även om jag tycker 1.5v verkar lite mycket att börja med till prollen då speccen säger 0.85V - 1.425V i vcore.
Dessutom vet jag inte vilken stepping den har även om jag tror att det är c3 om det nu gör någon skillnad??

Min fråga blir nu hur jag enklast skrämmer upp prollen till runt 3.6Ghz och om ni tror det räcker?

MYCKET tacksam för svar och synpunkter som är förklarade så att även en semi-idiot som jag fattar!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

3.6ghz borde gå ganska lätt med att bara öka multipliern. Ifall systemet inte kommer in i windows är det bara att ändra multipliern ett steg neråt osv. ifall datorn vägrar komma äns till bios är det bara att dra ut strömmen + batteriet som ligger på moderkortet, vilket resulterar i factory settings.

Volten behöver väl inte genast sättas up i 1.5 volt? Fast det borde inte heller vara något större problem så länge temperaturen på processorn ligger under 62 grader. Ifall jag inte missminner mig körde jag 1.55v vid 4.2 Ghz med samma processor (dock vattenkylt).

Permalänk

jag körde min stabilt i 3.9 Ghz under 1,5v, kör just nu 3,8 pga temps.... Ifall det är c3 stepping du har så kommer det nog gå utan problem, extremt överräcknings vänliga

Visa signatur

GPU: RTX 2070 Super CPU: Ryzen R5 5600x Kylning: Corsair H90 PSU: Corsair RM850x RAM: 16GB@3000MHz MOBO: PRIME X370 PRO Chassi: Fractal Design R4 HDD: 2x WD Caviar Green 1TB SSD: Samsung 850 evo 500GB & 250GB M.2
Mus:G Pro Wireless Tangentbord: Model M / VA88M Headset: Fidelio X2 / HD6XX Skärm: Asus MX299Q 21:9 + BenQ xl2730z

Permalänk
Inaktiv

Hej!
Ladda hem AMD:s program Overdrive och i detta kan du enkelt ändra multipern,3,6ghz borde du klara utan att öka volten.

Permalänk
Medlem

Har fått upp min i 4GHz genom att bara ändra multipliern Om den var stabil vette sjutton dock..

Permalänk
Medlem

Ska snarast kolla detta!

Vad tusan är "autoclock" i Overdrive?? Skräp eller funkar det och behåls inställningarna vid reboot om man sparar??

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB