Operatörslåsning - motsägelsefull information

Permalänk
Medlem

Operatörslåsning - motsägelsefull information

Hej. Jag ska sälja min snart 2 år gamla telefon. På tres hemsida finns följande att läsa:
https://www.tre.se/privat/kundservice/Teknisk-support/Lasa-up...

Citat:

Låsa upp mobil.
Är du abonnemangskund hos 3 kan du beställa en kod för upplåsning av mobil på telefonnummer 0771 - 735 300.

En operatörskod kostar 350 kr och avgiften läggs på din kommande faktura.

Villkor för upplåsning av operatörslås.
Mobiltelefonen är operatörslåst till 3 i tolv (12) månader, om inget annat anges. På din begäran och mot avgift ger vi dig koden för att ”låsa upp” den. Observera att upplåsningen inte påverkar bindningstiden eller avtalet i övrigt. Övrig hårdvara (såsom routrar och modem till bredband) är, om inget annat anges, låsta under bindningstiden.
Det får inte finnas några obetalda fakturor kopplade till ditt kundkonto om du vill låsa upp telefonen. Har du köpt telefonen kontant behöver vi se ett inköpskvitto för mobilen. Kontakta därför en 3Butik eller ring till vår kundservice för att få hjälp.
När får jag koden?
Operatörskoden skickas ut inom 1-3 veckor, tillsammans med instruktioner om hur du går tillväga.
PIN- och PUK-kod
Av säkerhetsskäl kan vi inte lämna ut PIN eller PUK-kod via mail. Din PUK-kod finns på Mitt3 om du saknar den. Du är kan även kontakta kundservice eller 3Butik för att få koden.
Låskod
Tänk på att låskod inte är samma som sak som PIN-kod. En låskod skapar du själv och den går att avaktivera under Inställningar i din mobil.

Enligt informationen där låter det som att deras telefoner är låsta till 3 i tolv månader, efter det inte, eller alt gratis upplåsta? Så tolkar iaf jag texten där det står att dom är låsta i tolv månader. Men i telesupporten säger dom att deras telefoner är konstant operatörslåsta tills man på begäran låser upp den till en kostnad av 350:- Rätt mycket pengar för att låsa upp en 2 år gammal telefon.

Någon som har erfarenheter?

Sedan en liten twist på det hela. Jag har precis innan jag bytte ut den fått det garantireparerad, så enheten jag har är inte den jag köpte ur ask från 3, utan en rekonditionerad (refurbished) enhet. Brukar dom se till att åter lägga på operatörslåsningen då?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk

sa dom att alla deras telefoner är konstant låsta eller bara din? för det står "Mobiltelefonen är operatörslåst till 3 i tolv (12) månader, om inget annat anges" och då kanske något annat stod om din mobil. typ som att den är konstant låst

Permalänk
Medlem

Nä hon pratade generellt om att deras telefoner är låsta tills man begär att få dom upplåsta. Jag är hyggligt säker på att det inte stod något annat i mitt avtal när jag skrev det.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Telefonen är alltså låst i minst tolv månader och för ENDAST 350 kr så kan du låsa upp den efteråt.

Låter man bli att låsa upp förblir den operatörslåst till 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Det de menar är att de erbjuder bara upplåsning av mobiler när du haft den 12 månader, eller i ett garantifall när du skulle haft den första i 12 månader. Tjänsten att göra mobilen olåst kostar 350 kr.

Skrivet av Ohrstrom:

Hej. Jag ska sälja min snart 2 år gamla telefon. På tres hemsida finns följande att läsa:
https://www.tre.se/privat/kundservice/Teknisk-support/Lasa-up...

Enligt informationen där låter det som att deras telefoner är låsta till 3 i tolv månader, efter det inte, eller alt gratis upplåsta? Så tolkar iaf jag texten där det står att dom är låsta i tolv månader. Men i telesupporten säger dom att deras telefoner är konstant operatörslåsta tills man på begäran låser upp den till en kostnad av 350:- Rätt mycket pengar för att låsa upp en 2 år gammal telefon.

Någon som har erfarenheter?

Sedan en liten twist på det hela. Jag har precis innan jag bytte ut den fått det garantireparerad, så enheten jag har är inte den jag köpte ur ask från 3, utan en rekonditionerad (refurbished) enhet. Brukar dom se till att åter lägga på operatörslåsningen då?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Citat:

Mobiltelefonen är operatörslåst till 3 i tolv (12) månader, om inget annat anges. På din begäran och mot avgift ger vi dig koden för att ”låsa upp” den.

Om läser den här raden så får du informationen att telefonen är låst till 3, de kommer inte att ge dig en kod för att låsa upp telefonen inom de tolv första månaderna. Om du sedan efter tolv månader vill låsa upp den så kan du göra det emot en avgift.

Det står ingenting om att den ska låsa upp sig själv eller att låsa ska förfalla gratis!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Inte säker på hur det är nu, men flera modeller med Android var förut typ 2-3 år sen inte låsta alls hos 3.
Skaffa själv första modellen av Galaxy S på 3, var helt olåst.

Så kolla först..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Alla mobiltelefoner som nämns som "operatörslåsta", t.ex. iPhones är alltid låsta i minst 1 år - därefter kan de låsas upp mot en kostnad som i de flesta fall är ca 300-350 kr beroende på vilken operatör du är kund hos. Detta innebär att du INTE KAN låsa upp din enhet för användning med andra simkort FÖRÄN det har gått 1 år. Därefter är det upp till dig om du vill låsa upp den eller ej - telefonen kommer ALDRIG att automatiskt låsas upp utan det är en åtgärd operatören utför på begäran.

Om telefonen byts ut under tiden pga skada eller liknande så gäller "upplåsning" från och med datumet du köpte original-telefonen. Operatören använder båda IMEI nummer vid upplåsning, så om du skall göra detta kan det vara bra att ta fram båda IMEI-nummer innan samtal till din operatör. Reparation innebär ingen skillnad med andra ord - kostnaden och ledtiden för åtgärden är den samma.

PS. Olika telefoner är låsta hos olika operatörer, beroende på vilket avtal operatören har med telefonproducenten - om du är osäker på att din telefon är olåst, fråga en kompis/familjemedlem med annat abonnemang eller kontantkort från ett annat företag om du kan få låna deras sim lite snabbt. (ej ur samma koncern, i ditt fall kommer Hallon-simkort ej att fungera för att testa då det är ett dotterbolag till 3)

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem

Jag tycker dom isf skrivit det hela på ett dåligt sätt. Jag tolkar det som att den är låst i 12 månader men kan då låsas upp mot avgift. Dom hade helt klart kunnat formulera sig betydligt bättre.

EDIT: Vad tror ni är bäst då, betala för upplåsning och sedan sälja eller sälja den låst?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk

Gå ut på blocket eller annan begagnatsida och jämför priserna på låsta och olåsta mobiler och se. En olåst mobil har fler potentiella köpare, men det behöver inte betyda att det förändrar priset så jättemycket...

Skrivet av Ohrstrom:

Jag tycker dom isf skrivit det hela på ett dåligt sätt. Jag tolkar det som att den är låst i 12 månader men kan då låsas upp mot avgift. Dom hade helt klart kunnat formulera sig betydligt bättre.

EDIT: Vad tror ni är bäst då, betala för upplåsning och sedan sälja eller sälja den låst?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Bästa med tre är att hämta mobilen från phonehouse, olåst från början, klart mycket bättre service samt garanti än skojarna på tre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Bästa med tre är att hämta mobilen från phonehouse, olåst från början, klart mycket bättre service samt garanti än skojarna på tre.

Skickades från m.sweclockers.com

Var man köper mobilen spelar ingen roll. Det är operatören som bestämmer om den skall vara låst eller inte beroende på deras avtal med mobilproducenten.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Skrivet av Snackbox:

Var man köper mobilen spelar ingen roll. Det är operatören som bestämmer om den skall vara låst eller inte beroende på deras avtal med mobilproducenten.

Tagit abb från både tre och tele2 under ett år och mobilerna är helt olåsta.

Jag och farsan nappa på tele2s samsung galaxy s4 mini, jag hämta från phonehouse och är olåst, farsan skicka efter från tele2 och är låst, eller var

så det spelar roll var man hämtar mobil ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Tagit abb från både tre och tele2 under ett år och mobilerna är helt olåsta.

Jag och farsan nappa på tele2s samsung galaxy s4 mini, jag hämta från phonehouse och är olåst, farsan skicka efter från tele2 och är låst, eller var

så det spelar roll var man hämtar mobil ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det beror på operatören.

Jobbat på kundservice på ett av företagen du nämnde ovan 2012-2013, det spelar ingen roll om du köper på the phone house eller på tre.se / tele2.se / telia.se / mobilio / annan ÅF.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk

Min sgs3 var låst till 3. Rootade mobilen och installera galaxy unlocker för 18:- och funkade kanon efter det.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Bästa med tre är att hämta mobilen från phonehouse, olåst från början, klart mycket bättre service samt garanti än skojarna på tre.

Skickades från m.sweclockers.com

Då antar jag du köpte den kontant.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Då antar jag du köpte den kontant.

Nope, fick den med abb.. Fortfarande olåst då jag har tre kortet i den.

Bara att ringa till phonehouse och fråga om dom ger låsta mobiler med abb man skriver på hos dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snackbox:

Nej, det beror på operatören.

Jobbat på kundservice på ett av företagen du nämnde ovan 2012-2013, det spelar ingen roll om du köper på the phone house eller på tre.se / tele2.se / telia.se / mobilio / annan ÅF.

Det är en given sanning att hos Phonehouse så får du olåsta telefoner (förutom iPhones) när du tecknar abonnemang hos de. Spelar ingen roll om det är Tre/Tele2/Telia/Telenor. Skälet till detta är att Phonehouse köper in sina egna telefoner som de bundlar med abonnemang. Ring själv till Phonehouse om du inte tror på mig.

Permalänk
Medlem

Det var iofs ett tag sedan jag arbetade inom denna sektorn men jag misstänker att det inte är annorlunda nu.

En butik får ersättning för att sälja ett abonnemang. HUR de sedan vill lägga upp SINA erbjudanden väljer de själva, det vill säga om de vill inkludera en operatörslåst telefon (som är betydligt billigare i inköp eftersom de är "sanktionerade" av operatören) eller en som inte har operatörslåset.
Jag vet att Tre har erbjudit olåsta telefoner direkt från sina försäljningsställen precis som att PhoneHouse även erbjuder operatörslåsta modeller. Allt har alltså med det specifika erbjudandet att göra.

I regel anser jag att man bör undvika operatörslåsta telefoner eftersom de ofta är fulla med oönskad bloatware. De kan även lida av uteblivna operativsystemsuppdateringar (gäller nog bara Android) eftersom dessa då först måste gå igenom operatören.

Lite mer on topic: Det står att den är låst i 12 månader. Det står däremot INTE att den låses upp (gratis) efter 12 månader.