Permalänk

Byte av fläkt i psu/gpu

hej, håller på med att göra min dator "ljudlös"
Gick lite på budget vägen när jag valde en ny psu och landade med en BeQuiet KRAFT 700w. Dock så låter fläkten i den lite mer än vad jag hade förväntat mig (32,1 dBA vid det maximala varvtalet 1 800 rpm enligt specs, men i själva verket är det nog lite mer) och har funderar på att byta den.
Då jag igentligen inte vet ett skit om detta så frågar jag er, kan man byta fläkten i psu till en fläkt med lägre rpm eller bör man ligga på samma nivå? Och om det är någon som kanske kan länka någon bra tyst fläkt som borde göra jobbet.

Har även Sapphire Radeon HD 7950 3gb som låter väldigt mycket under idle och speciellt mycket under load då, finns det några uppgraderingar av fläktar alt några andra kylningsmöjligheter?

Gärna några billiga alternativ då min budget inte är så hög just nu.

Tack på förhand!

Permalänk

ingen som kan hjälpa mig?

Permalänk

Här är ett förslag på fläkt till nätagget: http://www.inet.se/produkt/5322114/corsair-air-series-af120-q.... Men hur du byter har jag ingen aning om. Men jag vet att man måste vara väldigt försiktig med tanke på strömmen, tycker nog du ska läsa på om det innan du gör nåt.

Testa att googla "Sapphire Radeon HD 7950 grafikkortskylare" så hittar du nog något.

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Medlem

För Grafikkortet kan du kontrollera fläkten via MSI Afterburner, om du vill ha det tyst så kan du lägga fläktkurvan att rulla igång max runt 80c.

Angående PSU så är det något man måste vara ytterst försiktig med, fläkten behöver inte vara exakt som den man byter ut men den ska kunna kyla nätagget så det inte tar skada.
Ofta så är fläktkurvan det som är det största problemet, koppla direkt till en fläktkontroller eller köra via moderkortet kan vara en väldigt bra lösning.

Värt att tänka på är att garantin flyger åt helvete när du öppnar upp nätaggregatet för att byta fläkten.

edit: Vad är det du kör i ditt bygge?
Enligt specs nedan så ska den vara relativt tyst tills man belastar den ordentligt.

Permalänk
Medlem

Helt sanslöst, du ska ge själva FAN I ATT ÖPPNA ETT NÄTAGGREGAT. Att ni andra inte påpekar detta är otroligt. Om du ens behöver ställa frågan så är det uppenbart att du inte har kompetens nog att göra detta. Kan vara livsfarligt helt enkelt. Ta inte detta personligt, menar inte att du är någon "noob", men jag har sett mycket kompetenta människor få sig fina kyssar av nätdelar.

Nej, man dör inte bara för att man öppnar upp plåten, men så onödigt att utsätta sig för den risken när belöningen är någon decibel tystare nätdel. Köp hellre en ny, eller byt med någon på forumet.

Visa signatur

3600X - Asus B450i - G.Skill 32GB Trident Z 3600MHz - MSI 5700XT Mech OC - Fractal Define Nano S - Samsung 970 EVO 500 GB - Corsair SF600 Platinum - Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaurii:

Helt sanslöst, du ska ge själva FAN I ATT ÖPPNA ETT NÄTAGGREGAT. Att ni andra inte påpekar detta är otroligt. Om du ens behöver ställa frågan så är det uppenbart att du inte har kompetens nog att göra detta. Kan vara livsfarligt helt enkelt. Ta inte detta personligt, menar inte att du är någon "noob", men jag har sett mycket kompetenta människor få sig fina kyssar av nätdelar.

Nej, man dör inte bara för att man öppnar upp plåten, men så onödigt att utsätta sig för den risken när belöningen är någon decibel tystare nätdel. Köp hellre en ny, eller byt med någon på forumet.

Om man överväger att öppna ett nätaggregat så antar jag att man gör sin efterforskning innan man påbörjar.
Har man inte pengar att slänga ut på ett nytt nätaggregat så är detta den slutliga lösningen.

Dom gångerna jag varit inne i nätaggregat och rotat så har jag försäkrat mig om att det är helt tömt innan jag jobbar sedan tar jag på mig gummihandskar och kör igång.

Ingen aning om personen i fråga är tillräckligt kompetent eller inte men skulle inte säga att jag ens var det när jag gjorde det.
(är inte en elektriker)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaurii:

Helt sanslöst, du ska ge själva FAN I ATT ÖPPNA ETT NÄTAGGREGAT. Att ni andra inte påpekar detta är otroligt. Om du ens behöver ställa frågan så är det uppenbart att du inte har kompetens nog att göra detta. Kan vara livsfarligt helt enkelt. Ta inte detta personligt, menar inte att du är någon "noob", men jag har sett mycket kompetenta människor få sig fina kyssar av nätdelar.

Nej, man dör inte bara för att man öppnar upp plåten, men så onödigt att utsätta sig för den risken när belöningen är någon decibel tystare nätdel. Köp hellre en ny, eller byt med någon på forumet.

Nu ska du inte överdriva. Självklart skruvar man inte upp PSU´n när man har kontakten i väggen. Dra ur nätkabeln på kvällen innan du kojar. Dagen därpå finns inga ampere kvar. Jag har själv bytt fläkten 1 gång efter generalras på fläktlagringen. Se till att du skaffar en likvärdig fläkt eller bättre. Vid öppnandet och demonteringen av den gamla fläkten håll noga koll på hur fläkten är inkopplad rent elektriskt. Har du kort minne skriv upp på lapp - gör ett kopplingsschema. Resp tråd brukar ha sin färg, kan vara bra att notera detta på en ritning.

Permalänk
Medlem

Gött, då tar ni smällen när TS eller någon annan gör något klantigt? Sluta upp med att rekommendera saker som är potentiellt livsfarliga. Rekommenderar ni andra att t.e.x. dra kablar själva, byta proppskåp och liknande i hus? Jag menar, jag har ju gjort det, och inget hände, så det måste det vara ok....

Visa signatur

3600X - Asus B450i - G.Skill 32GB Trident Z 3600MHz - MSI 5700XT Mech OC - Fractal Define Nano S - Samsung 970 EVO 500 GB - Corsair SF600 Platinum - Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaurii:

Gött, då tar ni smällen när TS eller någon annan gör något klantigt? Sluta upp med att rekommendera saker som är potentiellt livsfarliga. Rekommenderar ni andra att t.e.x. dra kablar själva, byta proppskåp och liknande i hus? Jag menar, jag har ju gjort det, och inget hände, så det måste det vara ok....

Varför skulle jag ta på mig smällen?
TS är en fri människa han kan göra vad fan han vill.

Kanske du som ska stå för vad som händer bara för att du inte åker hem till TS, övervakar han eller håller han i handen resten utav hans liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Varför skulle jag ta på mig smällen?
TS är en fri människa han kan göra vad fan han vill.

Kanske du som ska stå för vad som händer bara för att du inte åker hem till TS, övervakar han eller håller han i handen resten utav hans liv.

Du får väl ta ansvar för vad du skriver? Inse att detta inte är något hypotetiskt scenario, TS kommer troligen att pilla i sitt nätagg för att du och andra sagt att det är helt OK. Och bränner han av sina små prinskorvar så menar du att du hade inget med det att göra? Han kommer hit för att be om råd.

TS är helt klart fri att göra vad han vill med sin egen kropp så länge det inte strider mot någon lag. Betyder det att han bör göra det? Väx upp.

EDIT*
Vill bara lägga in den här länken; http://www.techspot.com/news/50474-teen-electrocuted-while-sa...

Visa signatur

3600X - Asus B450i - G.Skill 32GB Trident Z 3600MHz - MSI 5700XT Mech OC - Fractal Define Nano S - Samsung 970 EVO 500 GB - Corsair SF600 Platinum - Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaurii:

Du får väl ta ansvar för vad du skriver? Inse att detta inte är något hypotetiskt scenario, TS kommer troligen att pilla i sitt nätagg för att du och andra sagt att det är helt OK. Och bränner han av sina små prinskorvar så menar du att du hade inget med det att göra? Han kommer hit för att be om råd.

TS är helt klart fri att göra vad han vill med sin egen kropp så länge det inte strider mot någon lag. Betyder det att han bör göra det? Väx upp.

Klart det är okej att byta ut fläkten i sitt nätaggregat om man förbereder sig genom att läsa upp om ämnet.
Är man sedan så dum att man tar med sig hela nätagget inkopplad ner i ett badkar med vatten så hänvisar jag till Darwins teori om evolutionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaurii:

Du får väl ta ansvar för vad du skriver? Inse att detta inte är något hypotetiskt scenario, TS kommer troligen att pilla i sitt nätagg för att du och andra sagt att det är helt OK. Och bränner han av sina små prinskorvar så menar du att du hade inget med det att göra? Han kommer hit för att be om råd.

TS är helt klart fri att göra vad han vill med sin egen kropp så länge det inte strider mot någon lag. Betyder det att han bör göra det? Väx upp.

EDIT*
Vill bara lägga in den här länken; http://www.techspot.com/news/50474-teen-electrocuted-while-sa...

Om du sätter dig bakom ratten på en bil utan att veta vad du håller på med kan du ta flera personers liv. Gå och gnäll på något trafikforum istället.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Gaurii:

Helt sanslöst, du ska ge själva FAN I ATT ÖPPNA ETT NÄTAGGREGAT. Att ni andra inte påpekar detta är otroligt. Om du ens behöver ställa frågan så är det uppenbart att du inte har kompetens nog att göra detta. Kan vara livsfarligt helt enkelt. Ta inte detta personligt, menar inte att du är någon "noob", men jag har sett mycket kompetenta människor få sig fina kyssar av nätdelar.

Nej, man dör inte bara för att man öppnar upp plåten, men så onödigt att utsätta sig för den risken när belöningen är någon decibel tystare nätdel. Köp hellre en ny, eller byt med någon på forumet.

Håller med dig, en varnings ord är mycket viktigt.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om du sätter dig bakom ratten på en bil utan att veta vad du håller på med kan du ta flera personers liv. Gå och gnäll på något trafikforum istället.

Hört tals om körkort eller elektrikerutbildning?

Skrivet av Mimematis:

Klart det är okej att byta ut fläkten i sitt nätaggregat om man förbereder sig genom att läsa upp om ämnet.
Är man sedan så dum att man tar med sig hela nätagget inkopplad ner i ett badkar med vatten så hänvisar jag till Darwins teori om evolutionen.

Darwin award är det ju just när man pillar på saker man inte har koll på som kan ta livet av en.

Visa signatur

3600X - Asus B450i - G.Skill 32GB Trident Z 3600MHz - MSI 5700XT Mech OC - Fractal Define Nano S - Samsung 970 EVO 500 GB - Corsair SF600 Platinum - Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaurii:

Hört tals om körkort eller elektrikerutbildning?

Precis som vi utgår från att alla som kör en bil vet hur man kör bil utgår vi från att alla som pillar i nätaggregat vet hur elektricitet fungerar och förstår farorna.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaurii:

Darwin award är det ju just när man pillar på saker man inte har koll på som kan ta livet av en.

Nu är Darwins evolutionsteori är inte samma sak som Darwin award...även om andemeningen i Darwin award bygger på evolutionsteorin (i en humoristisk form)...

För övrigt, det går inte att själv kompensera för folks dumhet...man måste antaga att de vet vad de gör...

Permalänk
Medlem

aldrig sett så här mycket klagomål på tips till nån som bara ska byta en fläkt i sin psu. men håller med om att man ska vara försiktigt och inte pilla i det om man inte vet vad man pysslar med.

Men gissar på att en del på det här forumet som valt att sleva om sina psu inte fick den här responsen iallafall när dom fråga om hjälp.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Skrivet av DesignatedPsycho:

Testa att googla "Sapphire Radeon HD 7950 grafikkortskylare" så hittar du nog något.

Testat, och det kommer inte upp något förutom denna tråd, du kanske kan skicka någon länk?

Tråden spårar ut lite, men självklart har jag kollat upp hur man gör det ordentligt. Hade ju inte direkt haft mitt system inkopplat med ström medans jag skruvar. Och självklart så vet jag ju att jag gör det på egen risk, men om man är logisk och försiktig så ska det inte vara några problem, finns somsagt flera guider om hur man gör det in i minsta detalj. Men skulle ni säga att en noctua fläkt som snurrar med 1300-1500 rpm skulle göra jobbet? Eller måste jag ha en på 1800 för samma kylningsförmåga?

Tack Tobblish, ska testa msi afterburner för att se om det hjälper något, annars får jag helt enkelt byta fläkt/kylning men tvivlar på att det gör någon skillnad, låter rätt högt i 20-30%

Permalänk
Skrivet av infiniteescape:

Testat, och det kommer inte upp något förutom denna tråd, du kanske kan skicka någon länk?

Tråden spårar ut lite, men självklart har jag kollat upp hur man gör det ordentligt. Hade ju inte direkt haft mitt system inkopplat med ström medans jag skruvar. Och självklart så vet jag ju att jag gör det på egen risk, men om man är logisk och försiktig så ska det inte vara några problem, finns somsagt flera guider om hur man gör det in i minsta detalj.
Tack Tobblish, ska testa msi afterburner för att se om det hjälper något, annars får jag helt enkelt byta fläkt.
Men skulle ni säga att en noctua fläkt som snurrar med 1300-1500 rpm skulle göra jobbet? Eller måste jag ha en på 1800 för samma kylningsförmåga?

Jag kan säga dig att det här tog enormt lång tid att hitta och var nästan omöjligt. Här hittar du att kylaren på 7970 är kompatibel med 7950-kortet. Här hittar du kylare till 7970. Som i princip är den här. Jag fattar inte varför det finns så få kylare till 7900-serien, nästan inga är det.

Tycker också det spåra ur lite om nätaggs delen, så har det inte blivit i andra trådar. Jag har ingen erfarenhet av att pilla i nätaggregat så jag kan inte ge dig fler tips än att kolla vad som skrivits i andra trådar.

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Angående PSU så är det något man måste vara ytterst försiktig med, fläkten behöver inte vara exakt som den man byter ut men den ska kunna kyla nätagget så det inte tar skada.
Ofta så är fläktkurvan det som är det största problemet, koppla direkt till en fläktkontroller eller köra via moderkortet kan vara en väldigt bra lösning.

Värt att tänka på är att garantin flyger åt helvete när du öppnar upp nätaggregatet för att byta fläkten.

Så jag kan byta till tex denna: http://www.inet.se/produkt/5322026/be-quiet-shadowwings-120mm-1500rpm?
Tänkte om det kanske vore smidigare om man kopplade ut fläkten från psun och köra den nya fläkten i psun inkopplat i moderkortet på full speed hela tiden?

Skrivet av DesignatedPsycho:

Jag kan säga dig att det här tog enormt lång tid att hitta och var nästan omöjligt. Här hittar du att kylaren på 7970 är kompatibel med 7950-kortet. Här hittar du kylare till 7970. Som i princip är den här. Jag fattar inte varför det finns så få kylare till 7900-serien, nästan inga är det.

Tycker också det spåra ur lite om nätaggs delen, så har det inte blivit i andra trådar. Jag har ingen erfarenhet av att pilla i nätaggregat så jag kan inte ge dig fler tips än att kolla vad som skrivits i andra trådar.

Så kort och gott borde denna funka till mitt grafikkort? http://http://www.inet.se/produkt/53...ero-xtreme-iii
7970 har ju utgått från alla butiker vad jag såg :/

Permalänk
Skrivet av infiniteescape:

Så kort och gott borde denna funka till mitt grafikkort? http://http://www.inet.se/produkt/53...ero-xtreme-iii
7970 har ju utgått från alla butiker vad jag såg :/

Den borde funka men du kanske borde jämföra med ditt grafikkort och chassi först. Det gick tydligen inte att ha den om strömkontakten på grafikkortet stod upp. Kylaren ska även vara väldigt lång, längre än grafikkortet.

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Skrivet av DesignatedPsycho:

Den borde funka men du kanske borde jämföra med ditt grafikkort och chassi först. Det gick tydligen inte att ha den om strömkontakten på grafikkortet stod upp. Kylaren ska även vara väldigt lång, längre än grafikkortet.

Köpte Arctic's Accelero Xtreme 7970 på ebay istället
Du har inget svar angående psu fläkten?

Permalänk
Skrivet av infiniteescape:

Köpte Arctic's Accelero Xtreme 7970 på ebay istället
Du har inget svar angående psu fläkten?

Ok, jag hoppas den passar. Fläkten du länkade förut kan nog vara bra, den verkar flytta mycket luft och vara förhållandesvis tyst. Men bara så du vet så kan jag ingenting om moddning, så jag får låta någon annan ge dig ett mer utförligt svar. Har du googlat och läst om hur andra har gjort? Det kanske kommer upp något förslag genom det.

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉