förbättra prestandan på denna med GFX ?!?!

Permalänk
Medlem

förbättra prestandan på denna med GFX ?!?!

Tacksam för svar !! jag är ju lite Oldschool får man väl säga då jag lirat online sedan 1995 (vad jag minns) spelen jag lirar kräver kanske inte den bästa utrustningen , men man vill ju hänga på lite ändå så kör nu i windows 7 (64bit) i vilket fall..

men skulle vilja uppgradera grafik kortet!! är det lönt o göra detta ?? mitt kort var ju kanon för ett par år sedan så frågan är till vad? kanske vill lägga runt 800-1300:- om ja nu inte köper beggat då kring 500:-.. kom med förslag!!

har flera burkar men denna är den jag vill satsa på då jag vet att de finns nya grejer som bör passa:

moderkort; ASrock G41m.Gs3 moderkort är ju socket 775.. (pci-e 2.1 *16 tror jag, men det spelar väl ingen roll?) samt har dual chan 4+4 ripjaws ddr3 ram så (8) totalt , grafik kortet GTX 460 1gb ddr3 med 256mhz minnesbus .. Intel processor core 2 quad Q6600 @ 2,4 ghz, zalman chassi samt 500w power (80 plus ZM 500gt ) kör med sata diskar just nu ..
kanske skulle skaffa SSD med men har ingen erfarenhet av de ?!

/. rilly

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle vilja säga att de pengar du kan tänka dig att lägga inte kommer att ge dig någon uppgradering att tala om.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Spara ihop 8-10k och köp en helt ny dator istället, jävlar vad nöjd du borde bli då Prestandan går inte ens att gämföra.

Du kommer inte vinna särskilt mycket på nytt grafikkort. I alla fall inte för dom där pengarna.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

hmm

ni menar alltså att man inte får någon prestanda höjning om man går från gtx 460 till ett gtx 660 typ .. kostar kring 1200:- på netonnet ?! eller är det nåt annat som begränsar ? ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av rilly:

ni menar alltså att man inte får någon prestanda höjning om man går från gtx 460 till ett gtx 660 typ .. kostar kring 1200:- på netonnet ?! eller är det nåt annat som begränsar ? ..

Det bästa för dig vore att köpa ett begagnat typ 670/7950 eller något steg under. Dock kommer det som sagt inte hålla speciellt länge, du kommer behöva byta resten ganska snart ändå.

Men köper du ett 660ti/670/ 7950 så skulle du iaf kunna spela lite nyare spel på lite högre grafik.

Kolla, sitter själv på två av denna: http://www.sweclockers.com/annons/85737-gigabyte-gtx-670-oc-2...

Sjukt bra kort, LÄTT värt 1500kr.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Tycker ditt system är ganska balanserat. En Q6600 hänger inte riktigt med längre, men är fortfarande hyffsat snabb om du överklockar den. Beror ju på vilka spel du tänkt köra, Battlefield 4 kan nog bli svårt med den datorn tex. Ditt moderkort verkar inte ha stöd för SLI heller, så du kan inte komplettera med ett till GTX460. Ditt nätagg begränsar också lite. Jag skulle föreslå ett GTX660/270X eller kanaske ett begagnat 7870. Och en SDD kommer göra att systemet känns mycket snabbare. Men förvänta dig inga mirakel

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rilly:

ni menar alltså att man inte får någon prestanda höjning om man går från gtx 460 till ett gtx 660 typ .. kostar kring 1200:- på netonnet ?! eller är det nåt annat som begränsar ? ..

Jo, du kommer att få en prestandaökning med ett GTX660, men i jämförelse med priset så tycker jag inte att det är värt det. Du har redan ett hyffsat grafikkort. Samtidigt är det nästan inte lönt att spendera mer för att dina andra komponenter inte kommer att hänga med.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Spara och köp ny dator rent allmänt om ett tag.

Din nuvarande dator är ganska balanserad, och om vad du än uppgraderar så kommer något annat att börja flaska direkt.
Om du verkligen måste uppgradera något så skulle jag säga uppgradera grafikkortet; skaffa typ ett GTX 660.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar !! nej en helt ny dator det bygger jag nog aldrig mer .. byggde min första när första raptor disken precis kom och den var ju supersnabb på den tiden, körde med dubbla då (AGP eran) är personligen lite anti till nyast grejer då jag alltid hängt med hyfsat med något sämre!! men tror det börjar bli dags för en ssd samt kanske nåt av de ni föreslagit ,, klart att beggat kanske är o föredra då jag får ner det ytterligare . de här gtx 570 . 580 verkar kräva mer ström som du skrev russian , , verkar som att gtx 660 kräver 400 - 450 och det är ju perfekt så får nog bli nåt åt det hållet, om jag hittar nåt fynd .. .

Permalänk
Medlem

fick känslan av att det är att kasta pengarna i sjön på era svar!! men hittar ja nåt billigt så kanske .. är ju fps lirare & jag spelade länge på en 19" wiewsonic 120hz crt skärm ,, (ligger i garderoben nu) använder idag en 21,5" samsung synchmaster 60hz , den är betydligt segare vill jag påstå kanske skulle en skärm med 120 - 144 hz göra nåt istället ?? den lär ja kunna använda med nästa burk med, någon som har erfarenhet av 144hz ?! mest nyfiken ..