TV-avgift för datorer står fast

Permalänk
Medlem

Hur tillkommer folkomröstningar i Sverige? Jag förstår att SEK vs. EUR-beslutet krävde en folkomröstning då det berörde alla, men nu berör ju detta inprincip alla i dagens teknikmoderna Sverige och då jag nog aldrig sett så mycket folk vara eniga om samma sak i en fråga någonsin bör ju även detta folkromstöstas. Även fast vi har folkvalda politiker i riksdagen så känns det inte som att någon av dem eller deras pariter har varit tydliga om åsikter om Radiotjänsten, så det har varit ganska svårt att påverkat detta beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobonolla:

borde inte då en dator räknas som tv och påläggas tull på 14%?
http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror...

Ge dom inte några idéer nu... Tycker datorn borde räknas som en bok (uppslagsverk!) och ha 6% moms.

Permalänk

ja det är helt sjukt att man ska behöva betala tv avgift för datorer etc xD.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Skrivet av nitroid:

TV-avgift (SVT-avgift) borde inte finnas överhuvudtaget. Radiotjänst är en diktatur, eftersom jag har aldrig fått välja om jag anser att SVT är livsnödvändigt, så att jag måste betala 2000 kr varje år för det.

Om radiotjänsten ville vara demokratiska och rättvisa så skulle folk få välja om de vill betala till dom eller inte, och de skulle helt enkelt göra SVT otillgängligt för de som inte betalar, men de skulle inte göra det till ett krav eller göra det brottsligt att ha en annan åsikt.

Tv-avgiften går även till Sveriges radio....

Kul att du nämner demokrati, (ekonomiskt) oberoende media är en av hörnpelarna för en välfungerande demokrati. Nu tvivlar jag på att du tittar på t.ex. debatt, men för oss som faktiskt bryr oss om hur Sverige styrs så är det en så pass viktig funktion att tv avgiften förtjänar sin obligatoriska form.

Däremot kan jag ge dig rätt i att lagarna behöver uppdateras, att en lag från 1989 slår hårt mot datoranvändare är kanske inte så konstigt, det är kanske inte riktigt svt play som lagstiftarna hade i åtanke när dom la fram förslaget för över 20 år sedan. Förhoppningsvis gör dom om på lagarna ganska snart, så man iaf har valmöjligheten att välja bort tv.

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem

Så, till och med en radio ska vara avgiftsbelagd då den teoretiskt sett ska kunna ta mot tv-sändningar men inte visa dessa?

Tycker att det är löjligt att vi ska betala en avgift för något som kan kopplas upp mot internet, bara för att public service inte kan installera en jävla inloggningsdatabas för sitt skit! Jag kollar på tv ca 5 timmar om året. 1% av dessa timmar ängnas åt zappande. Om jag vill kolla på en vinklad dokumentär om isbjörnsfiske på norra grönland så gör jag det fan inte på tv'n!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Det ringde på dörren för en/två månad sen, och det var radiotjänsten (med ett stort block med en massa namn) som frågade mig dom vanliga frågorna.

Jag svara direkt: Nej det har jag inte, för jag har elallergi.

Han svarar: Elallergi! Det var något nytt, den har jag aldrig hört innan.

Sen strök han mitt namn från listan

Så nu är man både blind och har elallergi.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Varför begränsa sig till Sverige, tycker att Radiotjänst kan ta/kräva tv-licens cash av alla på denna jord som har utrustningen.

Nästan 3 Miljarder människor som har tillgång internet att fiska pengar ifrån.

Förväntar mig då en hel del häftiga TV-filmer från SVT med Hollywood budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_swede:

Om du på allvar tror att det är politiker som sitter i kammarrätten så är det ett bevis på hur skrämmande okunniga folk har blivit på hur Sveriges lagsystem fungerar.

Kammarrättens uppgift är bara att tolka lagen, vilket dom gjort. Att lagen från 1989 i mitt (och antagligen ditt) tycke är felaktig är inte upp till kammarrätten att bestämma.

Jag tycker politiker har som ansvar att forma om och se över lagar som inte känns så moderna längre och kanske inte fungerar. Eller vad tycker du? Om lagen hade sett annars ut kanske kammarätten bedömt annars? Så vem bär det huvudansvaret då enligt dig?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu...

Om alla datorer är TV apparater som kan ta emot TV sändningar så innebär det att alla datorer också kan sända TV (vi får ju TV sändningar från andra datorer). Vi tar inget betalt för det och det finns ingen reklam, dvs det blir en typ av public service mycket likt SVT.

Betyder det att jag kan kräva TV avgift från alla i hela sverige pga att min dator är en TV sändare? Awesome!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Jacke3:

Vad händer om man inte betalar tv avgiften då?
Böter?

Kronofogden. Och nej, jag skojar inte. Inte ens inkasso. Direkt till fogden. Plupp.

EDIT:
Givet att du faktiskt har erkänt TV-innehav, eller att någon ÅF anmält att du köpt en dator/surfplatta/mobil nyligen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av lixsom:

jag med begränsat 4g internet kan inte streama SVT 24/7-365

Visst kan du och det är själva poängen med domen... men dyrt blir det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Skrev på en annan sida också så saxar därifrån
"Jag bor i kiruna, och jobbade på radiotjänst en liten stund för några år sedan, jävlar vad man var tvungen att förklara hur en tv mottagare som står i garderoben fortfarande måste betalas för, enbart om dom gick ut med den i ett garage eller liknande kunde man ta bort deras avgift. (Sommarjobbade en sommar på kundtjänst där för ett antal år sedan)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_swede:

Tv-avgiften går även till Sveriges radio....

Kul att du nämner demokrati, (ekonomiskt) oberoende media är en av hörnpelarna för en välfungerande demokrati. Nu tvivlar jag på att du tittar på t.ex. debatt, men för oss som faktiskt bryr oss om hur Sverige styrs så är det en så pass viktig funktion att tv avgiften förtjänar sin obligatoriska form.

Däremot kan jag ge dig rätt i att lagarna behöver uppdateras, att en lag från 1989 slår hårt mot datoranvändare är kanske inte så konstigt, det är kanske inte riktigt svt play som lagstiftarna hade i åtanke när dom la fram förslaget för över 20 år sedan. Förhoppningsvis gör dom om på lagarna ganska snart, så man iaf har valmöjligheten att välja bort tv.

SVT är ändå väldigt subjektiva i sin nyhetsrapportering och programmet debatt är bara oväsen. Sen när vi ser på tablån och program på diverse SVT och SR kanaler så är den största delen av deras sändningar fyllda med nöjesprogram.
SVT har helt klart spelat ut sin roll, idag kan vi välja mellan flera 100 olika nyhetskanaler. Visst har alla dessa medier olika agendor men det har även SVT.

PS.
SVT Play just nu:
Just nu har vi problem med livesändningar och publiceringar av program i SVT Play och på svt.se. Vi beklagar detta och arbetar för en snar lösning.

Permalänk
Medlem

Hur svårt ska de vara att kontrollera vilka som ser deras kanaler o ta betalt av dem o inte alla som råkar ha nått som kommer åt internet som de idioterna sänder allt utan inloggning på?

De kan väl krypa till korset o erkänna att de vill ha en skatt av oss istället o göra det till en skatt istället för o försöka smyga under då idiotiska lagar som de lyckats lura in i lagboken för ett ar decennium sen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Vad händer om man inte betalar tv avgiften då?
Böter?

Skrivet av Shudnawz:

Kronofogden. Och nej, jag skojar inte. Inte ens inkasso. Direkt till fogden. Plupp.

EDIT:
Givet att du faktiskt har erkänt TV-innehav, eller att någon ÅF anmält att du köpt en dator/surfplatta/mobil nyligen.

+

Citat:

Till böter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet underlåter att fullgöra sin anmälningsskyldighet,

källa http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10972855.ab

Permalänk

En dator är inte avsedd för att göra intrång hos myndigheter, ändå är det fullt möjligt. Är inte dator då egentligen ett vapen som bör kräva licens?
Fan, varför inte spärra in hela mänskligheten på en gång? Vi är ju inte avsedda för att bli kriminella, men vi kan bli. Helt vansinnigt.

Permalänk
Medlem

Sverige är ett sjukt land. Ett mardrömsland. Det är som Orwells 1984. Det är fanimig inte klokt!

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha något att göra med SVT! Det enda som var bra var sportsändningarna men dom försvann ju till tv 4! Om man inte tittar på eländet så ska man inte betala för det.
Att det inte ska vara styrt av staten är ju löjligt då politiker ändå gör vad som faller dom in, så tror inte det spelar någon som helst roll längre.

Är nog dags att uppdatera lite lagar tror jag, det blir ju bara dummare och dummare med dessa tolkningar av lagar som skrevs innan det ens fanns datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men herregud, ska det aldrig ta slut? Alla vettiga människor är ju helt överens om att en dators huvudsakliga uppgift INTE är att visa SVTplay, utom dessa satans krämare på radiotjänst och några gamla mossiga domare.

Tur att man inte äger nån tv, dator, mobiltelefon eller nåt annat som kan råka passa in under deras påhitte-regler.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flammsig:

kammarätten. ett gäng pansionärer som ska sitta och bestämma. svt kan väll "sälja" sina kanaler som alla andra kanaler gör..
jag anser att detta är ett brott. då jag känner mej "utpressad" att ge dom pengar för nått jag inte använder.

Helt jävla rätt flammsig! Det är som när maffian kommer och erbjuder det lokala fiket "säkerhet" och samtidigt kräver dom på pengar mot sin vilja.

//dotque..

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Asså han menar att om det lades på skatten skulle det inte vara public service dvs att staten skulle då ha något att säga till om vad som visas. Det måste vara en avgift för att bekosta svt's version av information fri från statliga påtryck och reklam.

Dock är det en helt annan sak om deras jobb utförs rätt. Om de nu bara skulle ägna sig åt kunskap och information tex bara svt 24 så hade jag inte haft problem med avgiften även om jag inte använde den, avgiften hade också varit betydligt mkt lägre!

Fast det blir ju fortfarande samma sak eller? Det är ju ändå "staten" som på sätt och vis tvingar mig till att betala?!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Sanslöst att detta kan fortsätta.

Ibland är det tur att man inte har datorer, tv eller någon tablet

Nej, inte jag heller... Det är alltid lika kul att höra deras förvånade röst när man säger att man inte äger tv/radio/dator/surfplatta/smartphone...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Först copyswede och sedan det här.

Blir nog en röst på Piratpartiet nästa val.

Permalänk

Är väl en tidsfråga innan det räcker att äga en föremål som drivs av ström, för att man skall tvingas betala till Radiotjänst.

Permalänk
Medlem

Finns inga fördelar med att radiotjänst ska sköta detta.

Många hänvisar till att den är politiskt oberoende som det är idag.
Det roliga är att det står uttryckligen i lagen att man ska betala.

Vilka beslutar om lagar? Politiker.

Så "teoretiskt sett" kan politikerna idag påverka pengarna radiotjänst får in. Politiskt oberoende? Nej.

Permalänk

De menar alltså att en lag från 1989 är aktuell även idag och de kan använda den på detta sättet? Vilket skämt!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

dom är fan inte kloka i huvet.. galet att dom gick efter deras linje wtf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaitra:

Finns inga fördelar med att radiotjänst ska sköta detta.

Många hänvisar till att den är politiskt oberoende som det är idag.
Det roliga är att det står uttryckligen i lagen att man ska betala.

Vilka beslutar om lagar? Politiker.

Så "teoretiskt sett" kan politikerna idag påverka pengarna radiotjänst får in. Politiskt oberoende? Nej.

Håller med. Något som radiotjänst kan inte - bör inte - vara politiskt oberoende i ett demokratiskt samhälle.

Dags för politikerna att vakna, det här är inte det samhälle vi röstade på.

Permalänk
Medlem

Har hört en polare säga att när de skickades fakturan till honom så ringde han upp och överklagade på att han inte använder sin dator till att streama deras tjänster, han sa att de blockerade tjänsten åt honom och drog tillbaka fakturan. Ska ta reda på sanningen bakom detta ev. ringa dom och höra. Uppdaterar med mer information.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Vi kan väl jävlas lite med dem Vi väljer en dag och tid inom ett par veckor där så många som möjligt kollar på något program samtidigt och kraschar deras servrar. Sen när sidan kraschar och inte går att komma åt ska vi kräva Radiotjänst på pengar då tjänsten vi betalar för inte funkar
De verkar ha ca 2 miljoner besökare per månad, 65k om dagen. Om vi kan få typ så många att börja streama samtidigt kan vi nog få sidan att krascha.

När ska vi titta?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.