Överklockning av 955, vägrar gå över 4GHz...

Permalänk

Överklockning av 955, vägrar gå över 4GHz...

Tjena Swec!

Håller på att överklocka min 955BE då den inte är så snabb(konstigt om man haft en 3820 innan) så efter lite klockning så vill denna banne mig inte över 4GHz

för att hålla sig på 4039Mhz måste man köra 1.56v vilket är riktigt högt!(nej har inte tänkt köra så här mycket 24/7, den rullade på den volten i 1,5 minuter med bra kylning)

i vilket fall så tycker jag att en borde gå lite högre på den volten...

min förra 955BE klarade på ett M4A785-V EVO klarade 4398MHz på 1.5~ på vatten...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SwedenVirre:

Tjena Swec!

Håller på att överklocka min 955BE då den inte är så snabb(konstigt om man haft en 3820 innan) så efter lite klockning så vill denna banne mig inte över 4GHz

för att hålla sig på 4039Mhz måste man köra 1.56v vilket är riktigt högt!(nej har inte tänkt köra så här mycket 24/7, den rullade på den volten i 1,5 minuter med bra kylning)

i vilket fall så tycker jag att en borde gå lite högre på den volten...

min förra 955BE klarade på ett M4A785-V EVO klarade 4398MHz på 1.5~ på vatten...

Inte glömt bort att överklocka IMC eller HT?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Inte glömt bort att överklocka IMC eller HT?

HT är överklockat!

den går inte att dra högre, jag är rädd om moderkortet men CPUn kna fara någon stans. Klockar den nu pga den inte räcker som server/WS och musikproduktion.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SwedenVirre:

HT är överklockat!

den går inte att dra högre, jag är rädd om moderkortet men CPUn kna fara någon stans. Klockar den nu pga den inte räcker som server/WS och musikproduktion.

Och IMC (NB-CPU), vilka frekvenser pratar vi om?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Tjena Swec!

Håller på att överklocka min 955BE då den inte är så snabb(konstigt om man haft en 3820 innan) så efter lite klockning så vill denna banne mig inte över 4GHz

för att hålla sig på 4039Mhz måste man köra 1.56v vilket är riktigt högt!(nej har inte tänkt köra så här mycket 24/7, den rullade på den volten i 1,5 minuter med bra kylning)

i vilket fall så tycker jag att en borde gå lite högre på den volten...

min förra 955BE klarade på ett M4A785-V EVO klarade 4398MHz på 1.5~ på vatten...

Klarade du 4398mhz 24/7 med en 955BE så hade du hittat ett Guld ex(skrev du ner batch stepping på den?).

3,9-4,1ghz är standard på en 955BE senare model C3 innan så klockade de ännu sämre.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

Klarade du 4398mhz 24/7 med en 955BE så hade du hittat ett Guld ex(skrev du ner batch stepping på den?).

3,9-4,1ghz är standard på en 955BE senare model C3 innan så klockade de ännu sämre.

vet inte step eller batch men den jag har nu och den a ndra köptes samtidigt vilket var vintern 2011 (18 dec)

skrev inte ner något men tror jag har kartongen kvar om de hjälper...

Skrivet av DavidtheDoom:

Och IMC (NB-CPU), vilka frekvenser pratar vi om?

Minnena kördes i 1466Mhz vid den klocken och en latency på 9-9-9-25 och en volt på 1.55v

Ingen LLC finns i gigabytes f.ö kassa bios...

Edit: just nu klockad till 3.6GHz ligger fint och bra då med temp... skall se om man iaf kan köra 3.8GHz efter att ha kört OCCT så orkar min kylare inte att hålla den sval på 1.56V och 4~GHz

vilket jag f.ö inte vill köra heller då den gärna får hålla 1-1-½ månad innan jagt bytar!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SwedenVirre:

vet inte step eller batch men den jag har nu och den a ndra köptes samtidigt vilket var vintern 2011 (18 dec)

skrev inte ner något men tror jag har kartongen kvar om de hjälper...

Minnena kördes i 1466Mhz vid den klocken och en latency på 9-9-9-25 och en volt på 1.55v

Ingen LLC finns i gigabytes f.ö kassa bios...

Edit: just nu klockad till 3.6GHz ligger fint och bra då med temp... skall se om man iaf kan köra 3.8GHz efter att ha kört OCCT så orkar min kylare inte att hålla den sval på 1.56V och 4~GHz

vilket jag f.ö inte vill köra heller då den gärna får hålla 1-1-½ månad innan jagt bytar!

Minnesfrekvensen bryr jag mig inte om.
Det finns en frekvens som minneskontrollern i CPU:n arbetar i. Den ligger normalt sett på 2000MHz. Den har alltid högre eller samma frekvens som HT.

För att klara över 3.8GHz på Deneb/Thuban så måste denna överklockas till 2.4GHz eller högre, helst 2.6GHz. Den kallas även ibland för nordbryggsfrekvensen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Minnesfrekvensen bryr jag mig inte om.
Det finns en frekvens som minneskontrollern i CPU:n arbetar i. Den ligger normalt sett på 2000MHz. Den har alltid högre eller samma frekvens som HT.

För att klara över 3.8GHz på Deneb/Thuban så måste denna överklockas till 2.4GHz eller högre, helst 2.6GHz. Den kallas även ibland för nordbryggsfrekvensen.

Okey, ja den ligger på 2400 just nu, kanske en Idé att dra upp den mer då!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Inaktiv

4GHz på en Deneb är väl helt okej?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SwedenVirre:

Okey, ja den ligger på 2400 just nu, kanske en Idé att dra upp den mer då!

Hjälpte en polare med Phenom II 965BE Stepping C3.

Den hade problem med endast 2.4GHz. Dock gick den bara upp 50MHz högre på Core clock vid 200MHz överklock på IMC:en.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av anon228747:

4GHz på en Deneb är väl helt okej?

jo det är en ok klock! men inte på volten, desutom så efter att jag kört linpack ett tag så visade sig att den inte var stabil...

Skrivet av DavidtheDoom:

Hjälpte en polare med Phenom II 965BE Stepping C3.

Den hade problem med endast 2.4GHz. Dock gick den bara upp 50MHz högre på Core clock vid 200MHz överklock på IMC:en.

jag kör med en hel del volt också... men spelar ingen roll då denna antagligen kommer slängas sen eller något när en 8320 kommer in!

jag har hittat ett läge nu som funkar utan att datorn får mysko fel och dyl och verkar 100% stabil (OCCT linpack 1 timme)

3.6GHz på 1.55v... skit kissel

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?