TV-avgift för datorer står fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Fast det blir ju fortfarande samma sak eller? Det är ju ändå "staten" som på sätt och vis tvingar mig till att betala?!

Jaha, är det samma sak? Så om vi säger att du beställer ett abonnemang från tex Telia, då tvingar staten dig att betala dem för tjänsten, alltså blir det en skatt... är det så du resonerar? Ne det är absolut inte samma sak!

Radiotjänst är inte statligt ägd, det är ägt av en förvaltningsstiftelse - alltså kan den inte bedrivas av skatt.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk

Det är väl bara och vänta och se ifall det hela går upp i Högsta Förvaltingsdomstolen (fd. Regeringsrätten). Eftersom företag äger en större drös datorer lär de snart också bli indragna i allt, då lär det bli intressant! Ska fan flytta ut i skogen och bli analog och "falla ur nätet", enda sättet att bli fri från dem!

Visa signatur

[Fractal Design Define S] [Asus Z170-A] [i5-6600K] [ASUS 970 Strix] [4x4GB Corsair Vengeance LPX 2400mhz] [Samsung EVO 250GB x2] [Cooler Master Hyper 212 Evo] [2TB Western Digital WD20EARS] [2TB Western Digital WD20EARX] [750GB Samsung Spinpoint F1 HD753LJ] [Logitech G5] [Qpad MK-85 Pro] [Logitech x230] [ASUS MG279Q 27"]

[Bärbar: MSI GE60: i5-3210, GT 650m]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizardkitten:

Det är väl bara och vänta och se ifall det hela går upp i Högsta Förvaltingsdomstolen (fd. Regeringsrätten). Eftersom företag äger en större drös datorer lär de snart också bli indragna i allt, då lär det bli intressant! Ska fan flytta ut i skogen och bli analog och "falla ur nätet", enda sättet att bli fri från dem!

Man betalar per hushåll och inte per enhet.

Förövrigt tycker jag att detta är helt sjukt. Någon som vet om det finns någon insamling att donera till för att vinna målet mot radiotjänst?

Den här avgiften är helt förlegad. Ska de börja ta vapenlicens på bestick för att du kan använda det som vapen?

GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

När de ringde mig sist så var de dessutom otrevliga som fan och skulle luras.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BennyZ:

Vi kan väl jävlas lite med dem Vi väljer en dag och tid inom ett par veckor där så många som möjligt kollar på något program samtidigt och kraschar deras servrar. Sen när sidan kraschar och inte går att komma åt ska vi kräva Radiotjänst på pengar då tjänsten vi betalar för inte funkar
De verkar ha ca 2 miljoner besökare per månad, 65k om dagen. Om vi kan få typ så många att börja streama samtidigt kan vi nog få sidan att krascha.

Det blir ju i princip en DDoS attack. Varför inte bara plocka ner sidan med ett botnet som har typ 1000 slavar eller något.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i5 3470 |GPU: MSI GTX-770|Mobo: MSI B75MA-P45|
|Case: lol dunno ._.|Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB|HDD: 3x Seagate 250 GB |PSU: 630W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dajms:

Hur tillkommer folkomröstningar i Sverige? Jag förstår att SEK vs. EUR-beslutet krävde en folkomröstning då det berörde alla, men nu berör ju detta inprincip alla i dagens teknikmoderna Sverige och då jag nog aldrig sett så mycket folk vara eniga om samma sak i en fråga någonsin bör ju även detta folkomröstas. Även fast vi har folkvalda politiker i riksdagen så känns det inte som att någon av dem eller deras pariter har varit tydliga om åsikter om Radiotjänsten, så det har varit ganska svårt att påverkat detta beslut.

Det kommer aldrig bli en folkomröstning om detta då den inte kommer peka i den riktning de vill. De försöker ju införa Euro bakvägen nu. Det finns en annan stor fråga som de inte vill ha en folkomröstning om heller, en fråga som inte behövs ta upp här.
Även om det skulle bli en och det visar sig att de flesta är emot det, behöver de inte ändra på ett jota.

Permalänk

Det är ju bara att svara sanningsenligt när de ringer: Nej, jag har varken tv, dator eller mobil.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk

Snubben NN har ju alledels för DÅLIGA argument..Klar han förlorar då. Är som att han skulle motstrida att slippa betala tv licens när han har en TV och sedan säga i rätten : "jag köpte en tv, men har aldrig tänkt på att se på SVT via den". Då hade allt varit över på 5min. Nu har har han ändå en dator, så blir de ju liiite längre diskussion. Saken är den ju att "internet/nätverks kort" är motsvarigheten till "tv-mottagare" i en TV-apparat. Någon annan får testa igen och hävda det innan jag skrev. Då borde det ju bli svårare att hävda att det går se svt play då om internet åtkomst inte är möjlig.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

Alla tvingas betala licens.
- Alla bör därför vara extra måna att anmäla regelbrott av tv och radiokanaler som ska vara helt neutrala och skötsamma.
Sluta inte anmäl trots att granskningsnämnden är jäviga och friar även de mest uppenbara fallen. Vilket oftast rör sig om politisk propaganda i program som ska vara neutrala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Det är återförsäljarens skyldighet att rapportera till vem de har sålt en TV till radiotjänst. Numera även på återförsäljarens ansvar att rapportera vem som har köpt en dator, surfplatta eller telefon. Sedan är olika återförsäljare olika duktiga på att göra det, det är inte någon magisk signal som säger var TV'n är.

Utan du betalar med kort, avbetalning, faktura och/eller registrerar tilläggstjänster, abonnemang och försäkringar som ger återförsäljaren dina personuppgifter som sedan skickas vidare till Kiruna.

Jag skulle gärna vilja ha en källa på att det är återförsäljarens skyldighet att rapportera till vem de har sålt en TV till radiotjänst. För jag tror inte på det.

Så har du en en säker källa, får du gärna framföra den.

Detta är bara ett ytterligare bevis på att det är smart att handla begagnat som är i nyskick, man går miste om nylukten visserligen som är så härligt speciell, för det är den, det vet vi alla

Men, man sparar tusenlappar, och man slipper tv-avgiften. (om det nu är så)

Och nej, man går inte miste om garantin, inte om man köper "nybeggat" ( nybeggat = killen som köpt en sak, men ångrar sig, eller den som säljer för att det kommer nytt)

Har man bara lite is i magen så....

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Så om vi tvingas betala för SVT, varför har SVT-kanalerna reklam?

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag skulle gärna vilja ha en källa på att det är återförsäljarens skyldighet att rapportera till vem de har sålt en TV till radiotjänst. För jag tror inte på det.

Så har du en en säker källa, får du gärna framföra den.

Detta är bara ett ytterligare bevis på att det är smart att handla begagnat som är i nyskick, man går miste om nylukten visserligen som är så härligt speciell, för det är den, det vet vi alla

Men, man sparar tusenlappar, och man slipper tv-avgiften. (om det nu är så)

Och nej, man går inte miste om garantin, inte om man köper "nybeggat" ( nybeggat = killen som köpt en sak, men ångrar sig, eller den som säljer för att det kommer nytt)

Har man bara lite is i magen så....

För att få fram vem som köpt vad så måste dom nog ha fullmakt.

Permalänk
Skrivet av DeltaMelta:

Alla tvingas betala licens.
- Alla bör därför vara extra måna att anmäla regelbrott av tv och radiokanaler som ska vara helt neutrala och skötsamma.
Sluta inte anmäl trots att granskningsnämnden är jäviga och friar även de mest uppenbara fallen. Vilket oftast rör sig om politisk propaganda i program som ska vara neutrala.

SVT är ju en enda stor propagandamaskin så om reglerna faktiskt gällde dem hade kanalen inte varit kvar länge.

Permalänk
Avstängd

Tackar för den avgiften och kan även avnjuta kvalitets-program på deras hemsida. Visst börjar SVT snart bli lika gapiga som reklamkanalerna, som även är avgiftsbelastade med kort/tvillingkort/trillingkort osv, men några guldkorn finns kvar som är väl värt licensavgiften.

Håller med att det borde tas från skatten men risken är att om direktör Laban med fet fallskärm gnäller på sin höga skatt kanske de tullar på skatter ägnat åt SVT. In i fickan på Laban.

Skrivet av Xaid:

Så om vi tvingas betala för SVT, varför har SVT-kanalerna reklam?

Om vi tvingas se reklam på bl.a TV3 och kanal 5, varför ingår dessa kanaler bland betalkanalerna?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag har motarbetat dem hela vägen. Fick besked om utmätning i måndags. Världen går inte under för det. Känns som om jag tagit en smäll för laget. Om några fler gör som mig så underminerar vi radiotjänsts existensberättigande. För er som accepterat att betala men inte är nöjda med deras tjänst eller betalningsmodell så kan ni faktiskt kontakta radiotjänst för att säga upp erat innehav av tv-mottagare utan att ni begår något brott som smitare. Om ni bor kvar hemma kan ni säga upp föräldrarnas innehav av tv-mottagare.

Jag är en av dem som aktivt inte vill ta emot någon sorts tv-sändning. Jag var en av dem som förlorade mot radiotjänst i förvaltningsrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Landet blir som befolkningen Tillåter det att bli.

Om befolkningen inte gör något åt sånt här, så kommer landet att styras helt av politikerna och då händer såna här dumheter.

Tyvärr är det så att Sveriges befolkning inte gör något, någonsin.

Man kan grina bäst man vill på nätet om det, men något praktiskt görs aldrig. Det är därför vi ser sånt här hända, om och om igen.

Men starta en protest då istället för att göra som alla andra och gråt på nätet!! Jag joinar gärna.

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Sanslöst att detta kan fortsätta.

Ibland är det tur att man inte har datorer, tv eller någon tablet

Om du nu inte har det du nämnde, hur kunde du då skriva detta inlägg?

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag skulle gärna vilja ha en källa på att det är återförsäljarens skyldighet att rapportera till vem de har sålt en TV till radiotjänst. För jag tror inte på det.

Så har du en en säker källa, får du gärna framföra den.

Ja, enligt den här lagen 8§ 2st.

Skrivet av Wizardkitten:

Eftersom företag äger en större drös datorer lär de snart också bli indragna i allt, då lär det bli intressant!

Företag kan dock plombera sina datorer och därmed slippa tv-avgift. Detta gäller dock inte för privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

SÅ jävla illa är det väl inte? Kan inte fatta hur uppretade folk blir för att de förlorar några hundralappar om året till en avgift som MÅNGA av de redan betalar. "Satan, jag får en hundring mindre i månaden" Meanwhile: Tusentals människor dör varje dag av kronisk undernärning.

"några hundralappar"? det är över 2000kr per år. tänk på dom som är arbetslösa, det är ett helvete redan nu och värre kommer bli

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd
Skrivet av running_wild:

Sidan har väl inte direkt något med reportaget att göra? Det är en insändare.

Fortfarande inget jag skulle gå omkring och länka. Sidan (De publicerar faktiskt insändare, det är ju inte så att någon fick för sig att skriva och sedan dök den upp utan ansvariges vetande på sidan) är så bias som den kan bli och räknas inte (enligt mig dvs.) som en trovärdig källa.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Varför är inte bilar TV-avgiftsbelagda? De har utrustningen att lyssna på radio. Radio har blivit ett undantag i RADIOtjänsts jakt efter pengar, jag antar pga problem som detta, så varför är inte datorer/smartphones/tablets det?

Jag har inte läst varenda kommentar i tråden sen innan så vet inte om denna poäng har kommit upp tidigare, ursäktar om så är fallet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the_swede:

Om du på allvar tror att det är politiker som sitter i kammarrätten så är det ett bevis på hur skrämmande okunniga folk har blivit på hur Sveriges lagsystem fungerar.

Kammarrättens uppgift är bara att tolka lagen, vilket dom gjort. Att lagen från 1989 i mitt (och antagligen ditt) tycke är felaktig är inte upp till kammarrätten att bestämma.

Politiker sitter i kammarrätten ja. Däremot så är de även jurister. Dessa jurister har även tolkat en lag helt åt h-vete. Dessutom har regeringen det främsta ansvaret för lagar. Kammarrätten ser bara till att de följs.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Gör mig inget, finns inte en chans i helvetet att jag betalar för skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

SÅ jävla illa är det väl inte? Kan inte fatta hur uppretade folk blir för att de förlorar några hundralappar om året till en avgift som MÅNGA av de redan betalar. "Satan, jag får en hundring mindre i månaden" Meanwhile: Tusentals människor dör varje dag av kronisk undernärning.

173kr per månad blir 4152kr på 2 år när det är dags att byta grafikkort.

Det är väl ungefär vad ett av dina GTX 580 kostade som nytt? Men det antar jag att du inte bryr dig om alls eftersom det är synd om barnen i Afrika?

Med din inställning finns det betydligt mindre viktiga petitesser är TV avgiften vi inte får klaga på eftersom det är synd om barnen i Afrika. Hur klarar du dig igenom en vanlig dag och att leva när alla runt dig klagar på att mobilmottagningen eller vädret är dålig eftersom det är så mycket mer synd om barnen som svälter i Afrika???

Permalänk

Om detta nu är sant, hejdå PC. och HEJ PS4. Det här är otroligt dumt och löjligt. Ps4 online kostar också men inte hälften så mkt som detta per år. Kommer att sälja min dator direkt om dom här reglerna eller lagarna nu börjar gälla. Alltid dessa onda jävlar som vill förstöra det som funkar. Kan nästan jämföra dessa politiker eller va de nu är med satan.

Permalänk

Dom här lagarna vi har i Sverige med CopySwede, och Tv Avgiften?!! Jag kommer aldrig betala ett öre till dom. Ingen kan tvinga mig betala för nåt jag inte använder, behöver, tycker om eller skulle sakna om det försvann. Var kommer denna idioti från?!! Det är som om Apple kom och sade, alla måste ge oss pengar för annars konkar vi? Jag menar, antingen ha reklam på kanalerna (vilket dom har redan, bara mer diskret än tv4,5,6,7 etc), eller lägg ner. Om jag tittade på skiten, och fick bestämma vad för program dom ska ha där, och så vidare, så skulle jag kunna ens tänka mig betala, men varför ska jag betala för 2 skitkanaler som inte visar något förutom program för pensionärer och småbarn? Jag tittar aldrig på SVT1/2, det enda jag kollar på, och det är inte ofta, är kunskapskanalen. Men jag klarar mig utan.

Jag förstår inte varför staten ska tvinga på sig medborgare bara för att få några tråkiga kanaler som försöker överleva med en business modell som tydligen inte går så bra?! Då ändrar man på företagsmodellen, och dom inte kan klara sig utan att behöva tvinga sig på folk med massa krav på pengar, då känns det vettigare att gå i konkurs eller ändra på sig, och hitta modellen som funkar och som inte bryter våra rättigheter till fri vilja till att välja vad jag vill ha och inte!?

SLUTA TVINGA SKIT PÅ FOLK!! Men speciellt utan att kräva få betalt för skiten efter!

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk

Gäller det om man har köpt delar till en dator också? För till exempel bara ett nätagg i sig kan väl inte ses som en tv-mottagare?

Visa signatur

i5 3570K @ 3,4Ghz | Corsair Hydro H60 | Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX | GeForce GTX 680 SLI | 16GB Corsair VENGEANCE @ 1600MHz | Define R4 | Corsair HX 750W | 120GB SSD | 3TB HDD @ 5400 rpm | 500GB HDD @ 7200 rpm | Asus Xonar D1

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

När nu alla som har en dator och en internetuppkoppling ska betala så lägg skiten på skatten i stället. Finns knappt ett enda hushåll i Sverige som inte har antingen dator eller TV (eller båda delarna). Så kan det bli billigare också eftersom vi varken behöver folk som ringer runt och kollar att du verkligen inte har en "TV-mottagare" eller några överklaganden eftersom folk inte anser de är avgiftspliktiga. Till det slipper vi alla dessa fakturor utan allt händer automatiskt via skattsedeln. Vi kan då välja att antingen ha en procentandel av lönen eller att betala en fast avgift på samma sätt vi gör nu, det behöver inte påverkas av att det hamnar där.

Nej min vän, vi har redan pratat om det här med skatten.
Kolla här, Det SVT håller på med är att ta betalt för en tjänst dom lagt ut på nätet, som nästan alla har tillgång till.
Alla som äger en apparat som kan ta emot deras Svenskfientliga propaganda skall betala, ÄVEN dom som ger blanka fan i skiten.
Detta gör det hela till ett rån som dom skaffat sig en kryplucka till, för att göra det hela lagligt.
Det är ungefär som om jag lägger ut några sunkiga VHS inspelningar av debatt från 1994, och tvingar hela Svenska folket att betala för det för att dom KAN se det.

Nåväl läggs det på skatten så vinner SVT, OCH DET VILL VI INTE.
Det vi vill är att dom som VILL se skiten betalar, och vi andra slipper både utbudet och räkningarna från dom.
Varför dom inte ser till att lägga ett användarnamn/lösenordsystem som tar en IT kunnig person några minuter, är för att dom INTE VILL.
För dom vill att alla ska vara tvugna att betala.
Tsaren jävlades med ryssarna, och se vad som hände för dom.
Dags att visa lite kuk i det här landet, och sluta att flamsa med.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Men hur blir det när man inte kan se alla program tex med sin iPad? SVT har inte rättigheter att sända exempelvis Homeland så man kan se det på ipad/mobilenhet. Ska man betala licens så ska man väl åtminstone kunna se samtliga program på padda, telefon samt dator.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt som man kan förstöra för dom? Typ skaffa en avbetalningsplan och betala så lite i månaden så att det kommer kosta dem mer att ta emot pengarna än dem får ihop? Betala i enkronor? Någon som ver något?

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanwarrior:

Om detta nu är sant, hejdå PC. och HEJ PS4. Det här är otroligt dumt och löjligt. Ps4 online kostar också men inte hälften så mkt som detta per år. Kommer att sälja min dator direkt om dom här reglerna eller lagarna nu börjar gälla. Alltid dessa onda jävlar som vill förstöra det som funkar. Kan nästan jämföra dessa politiker eller va de nu är med satan.

Rent tekniskt, hur tänker du gå vidare?