Motorola Project Ara – modulära telefoner med öppen hårdvara

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänker på blocks?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Sjukt kul att Motorola tar upp iden med Nissarna från Phoneblocks!

http://watch?v=oDAw7vW7H0c

Visa signatur

[Silverstone Raven 02] [Intel SSD 320 80GB+ WD 1Tb Caviar green] [Asus P7P55D EVO] [Intel i7 2600K]
[
Corsair H70] [Zotac GTX 470 SLI] [2x4096MB Corsair Vengance 1600mhz CL9] [Corsair HX 850W 80+]

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Nja, utvecklingen går framåt snabbt och jag tror inte just det kommer vara något problem i framtiden.

Enligt mig finns det så grymt många fördelar med en modulär telefon, som väger upp nackdelarna.

Det kommer alltid att ta mer plats, och väga mer, att ha individuella komponenter med egna kontakter var för sig, med varsitt hölje, än att ha alla komponenter fastlödda på ett kretskort med endast ett hölje. Jag påstår inte att det inte går att göra en bra modulär telefon, men jämfört med en vanlig telefon, med samma prestanda, kommer den att vara större, tyngre och dyrare.

En liknelse som nog alla här förstår: Du har en SSD som är kopplad till ditt moderkort. SSD:en har ett hölje och ansluts med kablar till moderkortet. Det är den modulära telefonen. Om du istället tar bort höljet från SSD:en och löder fast SSD:en på moderkortet, utan kontakter, så tar det mindre plats och väger mindre. Det är den vanliga telefonen.

Permalänk
Skrivet av Laymachine:

Frågan är ju varför man skulle vilja fylla ett tomrum med en plastbit som inte fyller någon funktion? Varför skulle man tex. byta till ett mindre batteri om du inte kan sätta in något annat något som höjer prestandan på annat sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en bra fråga, men jag tänkte om det inte passar på något hörn typ.
Man kanske byter till ett större batteri men det saknas då 2 pluppar, det lär ju inte gå att ha ett batteri som ser ut som en tetrisbit
Dock borde man väl kunna ha flera batterier

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det kommer alltid att ta mer plats, och väga mer, att ha individuella komponenter med egna kontakter var för sig, med varsitt hölje, än att ha alla komponenter fastlödda på ett kretskort med endast ett hölje. Jag påstår inte att det inte går att göra en bra modulär telefon, men jämfört med en vanlig telefon, med samma prestanda, kommer den att vara större, tyngre och dyrare.

En liknelse som nog alla här förstår: Du har en SSD som är kopplad till ditt moderkort. SSD:en har ett hölje och ansluts med kablar till moderkortet. Det är den modulära telefonen. Om du istället tar bort höljet från SSD:en och löder fast SSD:en på moderkortet, utan kontakter, så tar det mindre plats och väger mindre. Det är den vanliga telefonen.

Bärbar vs. stationär dator?

Permalänk
Skrivet av Buzz996:

Bara jag som tänker på blocks?

Jobbigt att läsa artikeln innan du kommenterar?

"Motorola ser vikten i att ha en stor community i ryggen och samarbetar därför med Dave Hakkens, skaparen av konceptet Phonebloks, som på kort tid fått en stor skara entusiastiska anhängare."

Skrivet av twk:

Det kommer alltid att ta mer plats, och väga mer, att ha individuella komponenter med egna kontakter var för sig, med varsitt hölje, än att ha alla komponenter fastlödda på ett kretskort med endast ett hölje. Jag påstår inte att det inte går att göra en bra modulär telefon, men jämfört med en vanlig telefon, med samma prestanda, kommer den att vara större, tyngre och dyrare.

En liknelse som nog alla här förstår: Du har en SSD som är kopplad till ditt moderkort. SSD:en har ett hölje och ansluts med kablar till moderkortet. Det är den modulära telefonen. Om du istället tar bort höljet från SSD:en och löder fast SSD:en på moderkortet, utan kontakter, så tar det mindre plats och väger mindre. Det är den vanliga telefonen.

Dold text

Ja jag förstår vad du menar, det är sant. Men personligen skulle jag kunna leva med en lite tjockare och tyngre mobil i många år, om den var modulär.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Bärbara går ju åt andra hållet. Jag har svårt att se att detta skulle kunna bli något annat än en liten nisch. Coolt dock!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Ja jag förstår vad du menar, det är sant. Men personligen skulle jag kunna leva med en lite tjockare och tyngre mobil i många år, om den var modulär.

Ja, det är möjligt att det finns en marknad för modulära telefoner. Jag tror däremot att många skulle välja den telefon som gav bäst prestanda, mått och vikt i förhållande till priset. Vilket tyvärr aldrig blir den modulära

Permalänk
Skrivet av twk:

Ja, det är möjligt att det finns en marknad för modulära telefoner. Jag tror däremot att många skulle välja den telefon som gav bäst prestanda, mått och vikt i förhållande till priset. Vilket tyvärr aldrig blir den modulära

Okej, okej, jag förstår hur du tänker

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av som99:

Hmm, fysiskt qwerty tangentbord har jag vart på jakt efter länge på en smartphone nu, senast jag hade en telefon med det var en Nokia N900 sen dess har det vart rätt så dött på den fronten i Sverige

Du kan ju inte ha jagat sådär jätteambitiöst....? Jag har tre olika modeller med tangentbord...

Konceptet i artikeln tror jag inte så hårt på. Det blir ofrånkomligen en räcka nackdelar om man skall bygga en telefon såhär, jämfört med dess traditionellt "fabriksproducerade" motsvarighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Känns som att folk har lite högta tankar... Tror inte man kan sätta batterier på kameraplatsen osv. Skulle nog bli ett illa litet batteri. Dessutom skulle det vara ohållbart att ha strömmatning, laddning och dataöverföring till varje expansionsplats. Troligen kommer den ha en batteriplats, en kameraplats, en CPU-plats osv.

Låter lite gimmick-aktigt men kan säkert funka OM de gör rätt. Med tanke på att det tar ett halvår för varje tillverkare att anpassa senaste Androidversionen till sina telefonmodeller känns det dock som att detta kräver någon form av extra mjukvarulager som gör alla tillbehör universiella i Androids ögon - om man inte ska vara beronde av Motorolas hittills rätt sega insatser i att släppa nyare Androidversioner. Tänk vilken tid det skulle ta för dom att anpassa en ny version till en telefon med kanske 3 möjliga kameror, olika CPU'er etc etc när de knappt klarar det med en vanlig telefon ens.

Det som verkligen skulle ta död på det om det blev som alla andra telefoner - att man på sin höjd kan förvänta sig en ny Androidversion. Att ha en uppgraderbar telefon som fortfarande inte har mjukvarustöd mer i än ett - ett o ett halvt år förtar hela idén. Med tanke på merkostnaden så vore det isåfall troligen bättre att köpa en vanlig telefon...

varför skulle inte platserna bli universella? de bör kopplas i hop via en bus å matas parallellt med ström så det borde inte vara några som helst problem, dock kanske cpu platsen är unik

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem

Själv har jag väntat på modulära:

1. Laptops. Dess skärmar tänker jag närmast på.

2. Dator skärmar. Jag tänkte mig att man kunde välja och kombinera olika paneler och skal. Så stenåldrigt med nuvarande omöjligheter, något som hindrat mig flera gånger att slå till på olika produkter, pga att dessa antingen innehåller ok panel, eller ok skal, sällan både och.

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem

Ser ut som motorola kan göra en comeback:D

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Om tillverkare tar detta till sig så kan det bli precis lika stort som PC marknaden där man kan köpa vad man vill ha och inte behöver tvingas till färdiga byggen!

ja, och den marknaden är tyvärr inte alls lika stor som folk här på swec brukar tro.
bara för att 90% av all medlemmar på sweclockers bygger egna datorer betyder det inte att resten av världen gör det, även om vi jättegärna skulle vilja det (även jag då).

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

ser mig kartongen till denna telefon: Motorola Lego Technic 8-14+ ÅR

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Visst är det ett intressant koncept, men alla som kommenterat hittills har ju missat att telefonen i konceptbilden dessutom råkar vara SJUKT SNYGG. Eller kanske bara är jag som tycker det?

Några nämnde uppdateringar och hur det skulle gå till och med tanke på hur marknaden för Android ser ut idag finns det ju onekligen risk att oroa sig. Men kanske hjälper det faktum att Motorola ägs av Google?

Permalänk
Medlem

Like!!

Dock verkar det som att de tänker göra snabbfästen, jag tycker att vanliga skruvar etc bör användas för bättre stabilitet, hållfasthet.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det kommer alltid att ta mer plats, och väga mer, att ha individuella komponenter med egna kontakter var för sig, med varsitt hölje, än att ha alla komponenter fastlödda på ett kretskort med endast ett hölje. Jag påstår inte att det inte går att göra en bra modulär telefon, men jämfört med en vanlig telefon, med samma prestanda, kommer den att vara större, tyngre och dyrare.

En liknelse som nog alla här förstår: Du har en SSD som är kopplad till ditt moderkort. SSD:en har ett hölje och ansluts med kablar till moderkortet. Det är den modulära telefonen. Om du istället tar bort höljet från SSD:en och löder fast SSD:en på moderkortet, utan kontakter, så tar det mindre plats och väger mindre. Det är den vanliga telefonen.

Dyrare är något jag törs bestrida hårt!

Komponenter som görs på 3:e hand till ett öppet system har priser som påverkas av prestanda samt konkurrens(tillgång/efterfrågan).

Apple(bra ex) gör komponenter som är värda 2000kr och säljer för 7000kr, hade vi haft apple 1 samt apple 2 hade ajfön kostat 4k ist för 7k (ej faktiska siffror)

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetsen_nr11:

Visst är det ett intressant koncept, men alla som kommenterat hittills har ju missat att telefonen i konceptbilden dessutom råkar vara SJUKT SNYGG. Eller kanske bara är jag som tycker det?

Några nämnde uppdateringar och hur det skulle gå till och med tanke på hur marknaden för Android ser ut idag finns det ju onekligen risk att oroa sig. Men kanske hjälper det faktum att Motorola ägs av Google?

Det är vad jag tycker är bäst med idén, allt kommer bli som datorer.

1. köp ett skal som du tycker om av olika skäl.
2. köp komponenter som passar dig
3. installera ditt favorit OS
4. var nöjd.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Inaktiv

Jag har slutat köpa nya telefoner och börjat använda gamla knapptelefoner enbart för att dom nya är så förbannat tråkiga men kommer den här ut på marknaden köper jag den direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Hmm, fysiskt qwerty tangentbord har jag vart på jakt efter länge på en smartphone nu, senast jag hade en telefon med det var en Nokia N900 sen dess har det vart rätt så dött på den fronten i Sverige, så kan man hitta på en snygg lösning med qwerty och ändå vettig skärm så kommer jag slå till på detta

Jag använder den här http://www.sonymobile.com/gb/products/phones/xperia-mini-pro/
Suveränt!

Finns här t ex http://www.blocket.se/malmo/Sony_xperia_u_och_Sony_xperia_min... Slå till på'et vetja (inte jag som säljer, ingen jag känner heller). Undvik dock Xperia X10 mini pro, det är en något äldre variant som är markant slöare och stöder max Android 2.1

Skrivet av Spetsen_nr11:

Visst är det ett intressant koncept, men alla som kommenterat hittills har ju missat att telefonen i konceptbilden dessutom råkar vara SJUKT SNYGG. Eller kanske bara är jag som tycker det?

Några nämnde uppdateringar och hur det skulle gå till och med tanke på hur marknaden för Android ser ut idag finns det ju onekligen risk att oroa sig. Men kanske hjälper det faktum att Motorola ägs av Google?

Indeed

Googles plan är nog att slå sönder marknaden för de andra plattformarna, och på så vis få de kunderna till sig. Ungefär som att IBM lade ner sitt Lotus och stödde OpenOffice, för de visste att de aldrig skulle kunna ta in något på MS Office, så de riktade in sig på att slå sönder MS marknad.
Motorola/Google kommer kanske inte tjäna storkovan på hårdvaran i sig, men däremot plattformen och/eller OSet

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Minecraft?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Hedersmedlem

D'oh! Katten åt upp min processor/kamera/batteri till mobilen medan jag gick på toa! Jag skulle ju precis byta till den från min gamla!

Men jag är väldigt intresserad av en sån mobil, skulle absolut köpa en.

Permalänk
Medlem

Ehm, va?

Skrivet av som99:

Hmm, fysiskt qwerty tangentbord har jag vart på jakt efter länge på en smartphone nu, senast jag hade en telefon med det var en Nokia N900 sen dess har det vart rätt så dött på den fronten i Sverige, så kan man hitta på en snygg lösning med qwerty och ändå vettig skärm så kommer jag slå till på detta

Vad är detta då?

Permalänk

blir helt varm i kroppen länge sedan man fick ett sånt begär efter nånting..
samtidigt så kan ja tänka mig att kan alla byta ut delar själv i telefonen så blir man utan jobb. = dåligt.

Ghaaaaaaa ! på ett sätt så hoppas ja den blir bra = köpa
men hoppas att den suger/laggar/blir fel, floppar helt med andra hjärnhalvan. :C

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Phonebloks är ju lite av en våt dröm när det kommer till att själv få konfa sin mobiltelefons hårdvara men Motorola's ARA är ju mycket mer begränsad när det gäller modulplacering då det är bestämda "fack". Uppgraderingsvänligheten finns där, ja, men mer begränsad än phonebloks-konceptet.

Men visst, det är ett steg i rätt riktning.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte hur folk kan vara överlag så jävla positiva till det här konceptet? Finns ju inte en chans att det kommer bli så som i phoneblocks videon att du kan sätta vad som helst vilken slott du vill och det finns 100 olika modeller på batteri och processorer som kommer passa över allt. Sedan kommer det aldrig bli lönsamt för 3de parts tillverkare att göra delar(om de ens får licens eller motsv) så ni som drömmer om att sätta i en överklockad ASUS Ultra Extreme Tegera 1337 GPU (inc det nyaste angry birds HD)+ dubbla processorer i er telefon kan ju fortsätta drömma.

Och även om detta skulle gå tror folk verkligen att majoriteten av marknaden = folk som inte vet något om hårdvara, skulle vara intresserade av det och orka plugga på vilken hårdvara man skall ha i telefonen istället för att bara gå ner och köpa den nya iPhone med all the apps n' internetz?

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Äntligen märks det vem som äger Motorola!! Undertastiskt!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers