TV-avgift för datorer står fast

Permalänk
Inaktiv

Fan vilka idioter alltså.

Fuck em!

Permalänk
Medlem

Tänker fan inte betala någon jävla avgift. Ses, Tänker kasta bort alla mina teknikprylar och bo i en träkoja alternativt under en sten. Skicka röksignaler om ni vill något, har inte något postnummer. Hoppas bara inte de börjar ta avgifter för röksignaler, då är det fan kört...

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem

Slöseri och hyckleri

Det är klart de får in pengar på att alla måste betala, men vore det inte sjukt mycket effektivare att bara ha ett skattetillägg istället för att ALLA ska beta en avgift? Och samtidigt slösa pengar på att förfölja folk som inte betalar, bara för att dom VET att varenda medborgare har något med internet hemma.

När dom ringde sa jag vad jag tyckte, samt att jag inte har någon dator. Och trots att dom förstod att jag hade det, så nöjde de sig med det. Kan tillägga att jag ändå inte bor på min registrerade adress så det var inte mycket för dem att göra kanske.

Sen att tillhandahålla en tjänst som är öppen för folket, men tvinga folk att betala för den så länge det HAR MÖJLIGHET att få tillgång till den är hyckleri. Även om inte en skattehöjning istället för avgift skulle sänka kostnaden för varje medborgare så jättemycket, så är det i alla fall ärligare.

Personligen gillar jag dessutom både svt och sr, men kan jag slippa betala 2000 spänn så är det ju klart jag gör det. Skönt att kunna ha program på utan att det är skitirriterande reklam hela tiden. Men varför ha en avgift som alla måste betala men som det också är fritt fram att skita i?

Det är lite som att köpa skivor. Jag ids inte, och det är dyrt. Men när man kan köra Spotify som betalar sig själv (från mitt konto) så är det inga problem.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av D0GG3qL:

http://bahnhof.se/priv/tvstopper
'
Följande bolag borde erbjuda liknande tjänst om det vill ha kvar sina kunder. Annars kommer jag övergå till Bahnof ganska omgående.

Jag har för mig att det inte hjälpte, att man ändå måste betala?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kan man se SVT live på internet precis som om att det vore en TV?

NEJ DET KAN MAN INTE.

Du kan endast se utvalda videoklipp och utvalda live-program i deras smutsiga Flash-spelare där "Högsta kvalité" motsvarar en TV från början av 90-talet. Klickar jag "live" i skrivande tillfälle kan jag se 4 av dagens program.

1. En dator är inte avsedd för TV-mottagning. Den är avsedd för att köra program med mycket olika innehåll. Andelen människor som primärt använder sin dator som TV är säkerligen under 1%. Att lagen är "teknikneutral" betyder inte att syftet med en dator eller TV blir annorlunda. Det betyder bara att sättet att göra utsändningarna kan utvecklas, så som vi sett när digital-TV introducerades eller när Telia började med TV via bredbandet. Detta gör inte en dator till en TV. Lika lite som att ett "teknikneutralt" piano inte är det samma som en MP3-spelare.
2. En webbström är inte en s.k. utsändning. Det är tvåvägskommunikation efter begäran från klienten. Dessutom visas ingenting live utan du begär ett videoklipp som levereras. Discshop.com bedriver lika mycket TV-utsändning som SVT.se.
3. Deras webbtjänst motsvarar ej tjänsten för TV. Den är av lägre kvalité och är kraftigt begränsad till innehåll.

Man får väl hoppas att Högsta Domstolen tar saken på allvar.

Egentligen borde man lägga ned hela konceptet med public service. Det hade ett syfte för 50 år sedan när ingen ville investera i TV. Eftersom att public-service enligt Radiotjänst är samma som ett dåligt Youtube så skulle jag säga att detta syfte numera kan tillgodoses av en 13-åring med en smartphone. Att göra TV och publicera denna allmänt är bokstavligen tre knapptryckningar.

Samhällsinformation? Det går att sluta avtal eller lagstadga en plikt för de kommersiella bolagen.

Oberoende? Snälla... FOX news är lika oberoende och objektiva som SVT, alltså knappt alls. Jag håller på att sky när jag ser debatt (som oftast är vuxenmobbing av 4 personer och programledaren mot 2 andra). Vill jag ha oberoende går jag till Youtube och ger mig själv en samlad bild av ett dussin olika kanaler från hela världen. Kanske kan vi behålla en kanal som skattebetalas för döva, svensk-finnar och samer (Vilket enligt UR tydligen är dem enda i Sverige som behöver särskild TV). Om SVT:s utbud ska ha någonting för alla har dem brutalt misslyckats med mig. Var är e-sporten? Var är HBO? Dem sänder väl inte ens Pokémon längre? Dokumentären gillar jag med det finns få mer sövande ämnen som "Enastående kvinnor", "Göteborg - En resa i tiden" och "På motorcykel genom Afrika".

Och detta ska jag betala för av den anledning att jag råkan äga en dator samt en telefon byggd efter millennieskiftet?

Permalänk

Inte ett dugg förvånad. Jäkla pack som sitter och godtyckligt dömer in helt åt skogen vansinniga definitioner. Nu är det alltså så att de gör TV sändningar/broadcast över nätet, spännande... Jag skiter att betala och tankar hej vilt, det är mitt egna uppror mot SVT och CopySwede's våldtäkt på definitioner och logik..

Permalänk
Skrivet av DeluxXxe:

Man betalar per hushåll och inte per enhet.

Förövrigt tycker jag att detta är helt sjukt. Någon som vet om det finns någon insamling att donera till för att vinna målet mot radiotjänst?

Den här avgiften är helt förlegad. Ska de börja ta vapenlicens på bestick för att du kan använda det som vapen?

GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

När de ringde mig sist så var de dessutom otrevliga som fan och skulle luras.

Det vet jag men tänkte mest med folk som jobbar hemifrån på en jobbpc, det måste väl räknas som en enhet fristående från företagets eftersom det handlar om besittning av enheten som kan ta emot mediet?! Så har jag tolkat det hela..

Visa signatur

[Fractal Design Define S] [Asus Z170-A] [i5-6600K] [ASUS 970 Strix] [4x4GB Corsair Vengeance LPX 2400mhz] [Samsung EVO 250GB x2] [Cooler Master Hyper 212 Evo] [2TB Western Digital WD20EARS] [2TB Western Digital WD20EARX] [750GB Samsung Spinpoint F1 HD753LJ] [Logitech G5] [Qpad MK-85 Pro] [Logitech x230] [ASUS MG279Q 27"]

[Bärbar: MSI GE60: i5-3210, GT 650m]

Permalänk
Medlem

Det som gör mig mest förbannad är att Radiotjänst/SVT med enkelhet kan införa krav på inloggning för att ta del av SVTPlay på nätet men väljer att inte göra det för att de tycker att alla i Sverige ska betala.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Sverige och Finland har haft så mycket gemensamt igenom historien att inget säger att den här idiotiska lagen kommer antas i Finland också.

I finland måste ALLA över 18 betala oavsett om de har tv eller inte.

http://www.vero.fi/sv-FI/Detaljerade_skatteanvisningar/Vanlig...

Man betalar dock efter hur mycket man tjänar...

Permalänk

personligen känner jag att detta är positivt då detta försäkrar att det kmr finnas en oberoende tv-kanal man kan lita på.

Permalänk
Medlem

Tack till den som länkade dessa, här är en sammanfattning:

2006: Reinfeldt: Alla ska betala licens http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10972859.ab
2013: Nu ska Reinfeldts tv-avgift betalas http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17725819.ab

helt jäkla otroligt alltså. lägg det på skatten, det måste bli billigare för ensamstående hushåll om alla delar på det!

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Skrivet av 92_slayer:

personligen känner jag att detta är positivt då detta försäkrar att det kmr finnas en oberoende tv-kanal man kan lita på.

har man insyn i Radiotjänst bokföring?
var det inte sagt att man inte skulle jaga internetanvändare om TV-avgift?
hur var det med bluffakturor för dom som sagt nej på alla frågor när radiotjänst ringer upp. är det inte olagligt ?
alla dom som aldrig ser på skräpet, inte har nån tv. var är valfriheten ?

jag väljer att inte ha nån tv därför att det inte ''ger något av värde'' men ska ändå betala för att alla ska ha uppfattningen att svt är opartiskt. var har du hör att svt är opartiskt/går att lita på ? kanske genom svt egna information? alla kanaler har blivit fällda i granskningsnämnden.
alla har nån form av chef som tycker si eller så. = ja litar inte på någon som säger att ex: himmelen är grön förrän jag har sett det själv.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av hest:

Det som gör mig mest förbannad är att Radiotjänst/SVT med enkelhet kan införa krav på inloggning för att ta del av SVTPlay på nätet men väljer att inte göra det för att de tycker att alla i Sverige ska betala.

Det skulle inte ändra någonting. Enligt radiotjänsts och nu rättens tolkning gäller att om maskinen är fysiskt kapabel till att emotta TV, oavsett kanal, så är den en mottagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hest:

Det som gör mig mest förbannad är att Radiotjänst/SVT med enkelhet kan införa krav på inloggning för att ta del av SVTPlay på nätet men väljer att inte göra det för att de tycker att alla i Sverige ska betala.

Nej det kan dem inte, för det regleras av lag. En lag de i detta fall inte följer – en tv-mottagare är bara sådan utrustning som är avsedd att ta emot TV-utsändningar eller vidareutsändningar som sker med någon bransch-etablerad standard (i vårt fall finns dessa standarder registrerade hos standardiseringsorgan som Konungariket Sverige deltar i) för detta är vad de starkt antyder när de stiftade lagen även om de är menade att göra annat utöver det t ex spela upp video från SVTPlay om vi ska ta något exempel på vad TV-utrustning kan göra idag som inte är tv-mottagning och förarbetet undantog datorer med enbart internetuppkoppling, men en lag de ändå inte kan ändra då de inte har lagstiftande makt. Radiotjänst motsatte sig formuleringar i denna lag, men det gör inte deras gamla remissvar till lag när de inte godtogs. En lag som inte planeras att ändras fören efter 2020. Det är bara riksdagen som kan stifta lagar.

SVT kan sätta upp betalmurar, men dessa skulle inte göra något när det gäller om du behöver betala TV-avgift eller inte. Det är inte ens bundet till deras utbud, och det finns andra tjänster som vidaresänder deras kanaler. Det är innehav som avgiftsbeläggs.

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

har man insyn i Radiotjänst bokföring?
var det inte sagt att man inte skulle jaga internetanvändare om TV-avgift?
hur var det med bluffakturor för dom som sagt nej på alla frågor när radiotjänst ringer upp. är det inte olagligt ?
alla dom som aldrig ser på skräpet, inte har nån tv. var är valfriheten ?

jag väljer att inte ha nån tv därför att det inte ''ger något av värde'' men ska ändå betala för att alla ska ha uppfattningen att svt är opartiskt. var har du hör att svt är opartiskt/går att lita på ? kanske genom svt egna information? alla kanaler har blivit fällda i granskningsnämnden.
alla har nån form av chef som tycker si eller så. = ja litar inte på någon som säger att ex: himmelen är grön förrän jag har sett det själv.

Jag litar mer på en kanal som jag själv betalar än en kanal som man kan få en utestående ägare, ett bra exempel på hur detta har gått är ju hur fox ägare har diverse tidningar också och använder detta medium för att pusha sina egna intressen. Men jag tkr att lagen behöver skrivas om för att den uppenbarligen är fel för sin tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Inga problem för radiotjänst att fixa så man måste ha reggat konto för att se deras skit, men icke!

SVT borde likt TV4 ha att man måste logga in för att få ta del av utbudet på nätet. Vill man komma åt SVT Play så måste man betala licens för sin tv.

Permalänk
Skrivet av FERGUS:

Det kommer aldrig bli en folkomröstning om detta då den inte kommer peka i den riktning de vill. De försöker ju införa Euro bakvägen nu. Det finns en annan stor fråga som de inte vill ha en folkomröstning om heller, en fråga som inte behövs ta upp här.
Även om det skulle bli en och det visar sig att de flesta är emot det, behöver de inte ändra på ett jota.

Hur menar du när du säger att de försöker införa euron bakvägen? (Är nyfiken, har jag missat något?)

Permalänk

TV avgift till dator. Min dator är ingen TV utan en dator. Kommer inte betala ett öre. Idiot myndigheter.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Om du nu inte hittat ett giltigt skäl för att inte behöva till dom.

Så grattis! Välkommen till kronofogden

För det exakt så det blir, om du bara skiter i det.

Så lycka till!

Tur att man redan har massa skulder där, så lite till gör mig inget!!! Och även om jag inte hade skulder där, så skulle jag gärna låte det gå till kronofogden ändå, rent principiellt så vet jag att jag har rätt, och vet man vad man gör, kan man alltid komma undan även kronofogden. Vissa som lever t.ex under existensminimum, kan/får inte kronofogden ta nåt från, och jag kan erkänna att jag själv ligger i den situationen (tack vare massa knarkande/brottslighet under mina dumma unga år av livet). Så jag säger bara "Sug min Banan..." om dom ringer...

Enda fördelen med att vara en looser och ha massa skulder, ingen kan sätta sig på mig, eller skrämma mig med "kronofogden kommer". För jag har inget att förlora, så jag säger bara "Go F...K youre self" biatch!

Ps. Sverige börjar likna mer och mer av en jävla diktatur, och det värsta är, dom flesta märker inte det, och dom som märker det, gör inget åt det. Jag är Sverigefinsk, och när jag åker till Finland som får man massa skit om att man är en svensk "hintti" (typ fjolla/bög). Och det spelar ingen roll att jag är etniskt finsk, för dom menar inte att svenskar är bögar, dom menar att vi har blivit svaga/blödiga/mesiga/omanliga, för att vi sitter hemma pappalediga och går i rosa skjortor och har eyeliners (inte alla, inte jag iaf) och sitter mer framför spegeln än brudarna... Och dom har ju tyvärr inte helt fel, för vi blir rövknullade varje dag, inte bara männen utan alla i sVerige, och vi tackar och bugar och frågar om det var nåt mer vi kunde hjälpa till med? Get up stand up, stand up for youre right!!!! Bobban skrev bra saker!!!

Dags för revolt!!!! CopySwede, ni är jävla parasiter och myglare, hoppas copyswede och Radiotjänsten blir sprängda av nån jävla terroristgrupp, då jävlar kommer jag garva mer än nånsin!!!!

Nu ska jag gå lägga mig, blev för politisk och uppjagad av denna idioti till juridiska system vi har, och korruptionen i SVerige är genomskinlig!!!

Bort med Alliansen, dags för riktig demokrati, där folket bestämmer och politikerna lyder!!!

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Entusiast
Citat:

Kammarrätten konstaterar även att det var i samband med att SVT började sända sina kanaler över nätet i februari, som avgiften blev aktuell för datorer.

Påminner mycket om resonemanget för burka, "Min kuk kan inte hejda sig om hon visar sina delikata anklar".

Bara för att möjligheten finns betyder inte det att man utnyttjar den. Man ska inte bli straffad för att en möjlighet finns.

Det hela handlar om en fundamental princip i ett civiliserat samhälle. Vi går tillbaka tusentals år i tiden. Ville man ha något som någon annan hade, så slogs man om det och om man var tursam, lyckades man stjäla det. Sen efterhand som människan utvecklades så insåg man att man kunde undvika bråk genom att byta saker med varandra. "Om du vill ha detta, så får du ge mig det där.", ett enkelt koncept. Och det är på den nivån vi är här.

Men SVT och uppenbarligen Kammarrätten verkar anse att det är ungefär såhär det fungerar:

Herr STV ringer på din dörr och säger "hej, jag vill köpa din matta".
Du svarar att den inte är till salu.
Då blir Herr SVT arg och hämtar polisen som säger. "Jo, nu är det SVT som frågar, då är mattan till salu".

Så sagan slutar med att du står där på ditt kalla hårda golv med pengar du inte ville ha.

Förstår de inte hur dumt det låter?

Permalänk
Skrivet av GoldMasterGollum303:

har hör nåt liknande från en som åkte fast i biljettkontroll på tunnelbanan.
han var rätt nergången 50-60år åldern. han flina å sa *varsågod ställ er i kö*

det finns alltid sätt att komma undan radiotjänst, sen får man enligt lag *testa tv i 1 vecka* om det kanske skulle vara något att ha.?
har bekanta som bjudit in TV-kontrollanten som köpråd ''tror du den här är en bra TV'' ja kan väl testa i en vecka & så får ni komma tillbaka senare och kontrollera om ja har en senare

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Flertalet är fan patetiska...

Så fort det handlar om tv-licens eller att ni inte får piratkopiera fritt så bölar ni som barnungar!

Troligtvis är ni väl det också

Bara för att jag betalar skatt och det finns en massa sjukvård och annat i Sverige innebär det ju inte att jag utnyttjar den.

Tror jag ska skattefuska lite nästa år så det blir mindre pengar till skolor, sjukvård mm som ni parasiter utnyttjar...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Trigger:

Flertalet är fan patetiska...

Så fort det handlar om tv-licens eller att ni inte får piratkopiera fritt så bölar ni som barnungar!

Troligtvis är ni väl det också

Bara för att jag betalar skatt och det finns en massa sjukvård och annat i Sverige innebär det ju inte att jag utnyttjar den.

Tror jag ska skattefuska lite nästa år så det blir mindre pengar till skolor, sjukvård mm som ni parasiter utnyttjar...

faktiskt stor skillnad.. skolor, sjukvård, brandkår polis whatever ingår i välfärden TV-licens är något man hittills betalat om man ägt en tv.
kan tycka du är en parasit eftersom jag ska betala ditt Tv-tittande. skulle aldrig skattefuska, jobbar, betalar min skatt.
men över min döda kropp att ja betalar tv-licens om jag inte ser på skiten.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

I finland måste ALLA över 18 betala oavsett om de har tv eller inte.

http://www.vero.fi/sv-FI/Detaljerade_skatteanvisningar/Vanlig...

Man betalar dock efter hur mycket man tjänar...

Vet, men inbakat i skatten likväl. Här betalar folket för skit de inte vill ha eller behöver. YLE sänder ju dessutom riktigt intressanta saker ibland

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Trigger:

Flertalet är fan patetiska...

Så fort det handlar om tv-licens eller att ni inte får piratkopiera fritt så bölar ni som barnungar!

Troligtvis är ni väl det också

Bara för att jag betalar skatt och det finns en massa sjukvård och annat i Sverige innebär det ju inte att jag utnyttjar den.

Tror jag ska skattefuska lite nästa år så det blir mindre pengar till skolor, sjukvård mm som ni parasiter utnyttjar...

Du tycker inte det är lite skillnad på tex inkomstbaserad finansiering av sjukvår, och på att varje hushåll ska betala en fast summa i år på att någon kreativ härdsmälta till PR-chef ska få producera Expedition Robinson?

En femfundring per år för vettig sammhällsnyttig almmän-TV skulle jag gladeligen betala. Eller hela det nuvarande beloppet, som dom började sända mer vettiga saker än all skit nu.

Vad skulle du gilla om skatten ökade med 4 gånger, men sjukhusen å andra sidan erbjöd gratis spelningar med Darin för pengarna?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Du tycker inte det är lite skillnad på tex inkomstbaserad finansiering av sjukvår, och på att varje hushåll ska betala en fast summa i år på att någon kreativ härdsmälta till PR-chef ska få producera Expedition Robinson?

En femfundring per år för vettig sammhällsnyttig almmän-TV skulle jag gladeligen betala. Eller hela det nuvarande beloppet, som dom började sända mer vettiga saker än all skit nu.

Vad skulle du gilla om skatten ökade med 4 gånger, men sjukhusen å andra sidan erbjöd gratis spelningar med Darin för pengarna?

påtvingade spelningar med darin bara för att man är inlagd för blindtarmsoperation. är man där så får man finna sig i att bli mera sjuk skulle inte bli så många sjuka & åldringar kvar.. :/

ja skulle nog göra som hon som hoppa från balkongen när hon trodde hon inte skulle få bo med sin man hon varit gift med i 50år

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

en väldigt enkel lösning på problemet , ge faan i o betala skiten om du anser dig inte andvända datorn för tv tittande. svårare än så är de inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I förarbetet till paragrafen står det fortfarande att datorer med enbart internetuppkoppling är undantagna, så det handlar bara om att rätten inte kan ta till sig lagen som inte ändrats sedan 2006. En ny ensidig omtolkning 2013 från radiotjänst förändrar inte lagen. Att den är teknikneutral syftar till att den är neutral till vilken teknik för sändning och vidaresändning av TV som används, alltså att det inte spelar någon roll om det är en IPTV-box enligt TV-standarder, en satellitbox enligt TV-standarder, en box för marksänd TV enligt TV-standarder. HTTP-strömmning är ingen TV-standard eller ens plattform för att vidaresända TV, därför undantog de datorer utan särskilt TV-mottagare (TV-kort). Radiotjänst kan dessutom inte göra något fören det prövats i HD. Allt kommer ligga på hög till dess.

Ibland blir man verkligen förbluffad över hur domstolar tolkar lagtexter. Samma med copyswede kassettavgift och dess lagstöd.

Jag kan inte dra annan slutsats än att:
1.) Domstolar och nämndemän är mutade/duperade.
eller
2.) Domstolar och nämndemän tar på sig ett annat ansvar än att på bästa vis tillämpa lagtexterna som de är formulerade. (Typ: "Skit i exakt vad det står i lagtexten, vad tycker vi i denna domstol är "rätt beslut" ur vårt samhällsperspektiv.")

Permalänk
Skrivet av christer99:

en väldigt enkel lösning på problemet , ge faan i o betala skiten om du anser dig inte andvända datorn för tv tittande. svårare än så är de inte

Nej, du har rätt, det är ganska enkelt att hamna hos kronofogden

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av christer99:

en väldigt enkel lösning på problemet , ge faan i o betala skiten om du anser dig inte andvända datorn för tv tittande. svårare än så är de inte

Amen! (troende ateist) kan inte fatta mig på personer som ska försöka sig på, få mig få skuldkänslor för att ja inte sponsrar Robinson/melodifestivalen/Go'kväll, allt annat skit bara för att X tror att svt är bra..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644