Permalänk
Medlem

Gängade vinkeljärn eller dylikt?

Att bygga egna konstruktioner är ju lättare med vinkeljärn och liknande, men finns det något sådant som redan har maskingängor?
Någon som vet om det finns något sådant? Hur lätt är det att göra något eget att gänga?
Vore ju assmidigt om man slapp använda muttrar på trånga utrymmen, bara dra fast en vinkel, på med nästa vägg och dra i nästa skruv.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Att bygga egna konstruktioner är ju lättare med vinkeljärn och liknande, men finns det något sådant som redan har maskingängor?
Någon som vet om det finns något sådant? Hur lätt är det att göra något eget att gänga?
Vore ju assmidigt om man slapp använda muttrar på trånga utrymmen, bara dra fast en vinkel, på med nästa vägg och dra i nästa skruv.

En gängtapp kostar från 16:90 på biltema:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats/Gangtapp-18160/

För att göra en egen gänga så behöver du även borra ett hål. Det finns borrar i rätt dimensioner, t ex finns det 3.2mm borr för att gänga M4. Det funkar med 3mm också, men klart enklare med 3.2mm. Läs under avsnittet 'borrdiameter':
http://sv.wikipedia.org/wiki/M-g%C3%A4nga

Sedan kan du behöva någon typ av skärvätska vid gängning, jag använder rostlösning från biltema för 34:90kr:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Rostlosning-364505/

Det är bra att hålla i gängtappen med någonting, en gängtappshållare från biltema kostar 44:90kr:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats/Gangtappshallare-18142/

Slutsats: det är busenkelt att göra egna gängor!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

En gängtapp kostar från 16:90 på biltema:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats/Gangtapp-18160/

För att göra en egen gänga så behöver du även borra ett hål. Det finns borrar i rätt dimensioner, t ex finns det 3.2mm borr för att gänga M4. Det funkar med 3mm också, men klart enklare med 3.2mm. Läs under avsnittet 'borrdiameter':
http://sv.wikipedia.org/wiki/M-g%C3%A4nga

Sedan kan du behöva någon typ av skärvätska vid gängning, jag använder rostlösning från biltema för 34:90kr:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Rostlosning-364505/

Det är bra att hålla i gängtappen med någonting, en gängtappshållare från biltema kostar 44:90kr:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats/Gangtappshallare-18142/

Slutsats: det är busenkelt att göra egna gängor!

Tack! Grymt bra svar!
Då behöver jag bara lista ut vad jag ska borra och gänga för något att använda vid vinklarna då.
Tänkte bygga en liten box i plexi, men vill inte ha massa aluminiumprofiler eller muttrar i bygget.

Permalänk
Medlem

Borra inte 3mm för att gänga M4 bara, mycket lätt att bryta av tappen då. Borra hellre 1 eller 2 tiondelar större så minska du risken för gängtappsbrott.

M3=Borr 2.5
M4=Borr 3.3
M5=Borr 4.2
M6=Borr 5.0
M8=Borr 6.8
M10=Borr 8.5
M12=Borr 10.2
M16=Borr 14.0
M20=Borr 17.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Borra inte 3mm för att gänga M4 bara, mycket lätt att bryta av tappen då. Borra hellre 1 eller 2 tiondelar större så minska du risken för gängtappsbrott.

M3=Borr 2.5
M4=Borr 3.3
M5=Borr 4.2
M6=Borr 5.0
M8=Borr 6.8
M10=Borr 8.5
M12=Borr 10.2
M16=Borr 14.0
M20=Borr 17.5

Smidigt! Tackar!

Permalänk
Medlem

Riktigt bra info, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tack! Grymt bra svar!
Då behöver jag bara lista ut vad jag ska borra och gänga för något att använda vid vinklarna då.
Tänkte bygga en liten box i plexi, men vill inte ha massa aluminiumprofiler eller muttrar i bygget.

Ska den va i plexi så bockar du givetvis en vinkel i plexi som du borrar och gängar

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

Ska den va i plexi så bockar du givetvis en vinkel i plexi som du borrar och gängar

Och använd riktad värme när du bockar så är det enklare.

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

Ska den va i plexi så bockar du givetvis en vinkel i plexi som du borrar och gängar

Skrivet av Lasse468:

Och använd riktad värme när du bockar så är det enklare.

//Lasse

Och där så behöver jag genast mer prylar och verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och där så behöver jag genast mer prylar och verktyg.

Det är alltid skoj att handla (om inte garaget är fullt redan..)

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Det är alltid skoj att handla (om inte garaget är fullt redan..)

//Lasse

Bor man i en fullproppad hyresrätt så är det inte lika roligt längre.
Hela bygget är ju till för att spara plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och där så behöver jag genast mer prylar och verktyg.

Kan du inte lima boxen då? Eller du vill att man skall kunna skruva isär den med.
Smältlim hade väl funkar om man gjort det rätt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Dock så kan det bli svårt att få ett bra förband, man brukar säga att man vill ha tre hela varv för att få ett bra förband och så att man inte drar sönder gängan när man drar åt skruven.
Det betyder att för en m4 som ha delningen/stigningen 0.75mm skulle materialet behöva vara minst 2,25mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Dock så kan det bli svårt att få ett bra förband, man brukar säga att man vill ha tre hela varv för att få ett bra förband och så att man inte drar sönder gängan när man drar åt skruven.
Det betyder att för en m4 som ha delningen/stigningen 0.75mm skulle materialet behöva vara minst 2,25mm

Det är därför jag funderar på vad man ska dra borren i för något. Funderar på om man kan köpa transparenta plasstärningar någonstans och borra upp.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Hjälper väl inte vid vinklar? Eller ska jag använda dem plus vinkeljärn menar du? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Dock så kan det bli svårt att få ett bra förband, man brukar säga att man vill ha tre hela varv för att få ett bra förband och så att man inte drar sönder gängan när man drar åt skruven.
Det betyder att för en m4 som ha delningen/stigningen 0.75mm skulle materialet behöva vara minst 2,25mm

ja vad är problemet? tar man en 300x300x4mm plexiskiva från biltema så kan man göra hur breda eller smala vinklar man vill och har då 4mm att gänga i vilkte så vitt jag vet är mer än 2,25mm?

om du kollar min bygglogg Plexiglas så har jag gjort "U" vinklar av 4mm plexi som jag förvisso fäst med m3 + mutter men går utmärkt att gänga i 4mm plexi också. dock bör man ha en större bit än man behöver för att göra vinkeln och sedan kapa den till lämplig storlek då det kan vara VÄLDIGT varmt att bocka en liten bit plexi.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt hur du har tänkt dig att din box ska se ut, det vara bara ett exempel på hur man kan göra föra att få gängor i tunt gods.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

ja vad är problemet? tar man en 300x300x4mm plexiskiva från biltema så kan man göra hur breda eller smala vinklar man vill och har då 4mm att gänga i vilkte så vitt jag vet är mer än 2,25mm?

om du kollar ...

Ja, då är det ju löst!
Han får bara tänka på att inte dra skruvarna lika hårt, 3 varv är ju något vi räknar med i stål konstruktioner, plast behöver du egentligen ännu längre gänga i godset för att klara ta upp samma kraft. Men det är kanske lite OKill då det bara är ett chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Jag vet inte riktigt hur du har tänkt dig att din box ska se ut, det vara bara ett exempel på hur man kan göra föra att få gängor i tunt gods.

Men vad spelar det för roll att jag kan ha gängor i en platt skiva? Utan någon form av vinkel så kan jag ju inte göra hörn eller hur? Det enda jag kan göra utan vinkel är att sätta ihop skivor lager på lager, men det blir det ju ingen box av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Ja, då är det ju löst!
Han får bara tänka på att inte dra skruvarna lika hårt, 3 varv är ju något vi räknar med i stål konstruktioner, plast behöver du egentligen ännu längre gänga i godset för att klara ta upp samma kraft. Men det är kanske lite OKill då det bara är ett chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

fast om 3 varv är 2,25 mm så blir det ju 5,3 varv och det borde räcka för plexit alternativet är ju att göra mindre hål typ m3 och fästa med mutter kommer ju bli mindre metall än med vinkeljärn iaf.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

fast om 3 varv är 2,25 mm så blir det ju 5,3 varv och det borde räcka för plexit alternativet är ju att göra mindre hål typ m3 och fästa med mutter kommer ju bli mindre metall än med vinkeljärn iaf.

Så då sitter man med mutter trots att jag vill kunna fästa skruven utifrån utan att hålla emot muttrar på insidan, SAMTIDIGT som jag bara kan stapla plattor på varandra eftersom jag inte längre kan göra vinklar. Så nu sitter jag med en platt stapel plexiplattor ihopskruvade med muttrar, när jag ville ha en kub ihopskruvad utan muttrar... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

fast om 3 varv är 2,25 mm så blir det ju 5,3 varv och det borde räcka för plexit alternativet är ju att göra mindre hål typ m3 och fästa med mutter kommer ju bli mindre metall än med vinkeljärn iaf.

Eller så sätter man dit fler skruv, det är det lättaste för att öka styrkan i förbandet
allt går ju att lösa, tyckte bara det var värt att nämna att gängor faktiskt ställer en del krav för att fungera om man vill ha något hållbart.
Sen är ju vinkelbeslag som man anpassat till chassit bra mycket snyggare än byggvinklar från Jula

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så då sitter man med mutter trots att jag vill kunna fästa skruven utifrån utan att hålla emot muttrar på insidan, SAMTIDIGT som jag bara kan stapla plattor på varandra eftersom jag inte längre kan göra vinklar. Så nu sitter jag med en platt stapel plexiplattor ihopskruvade med muttrar, när jag ville ha en kub ihopskruvad utan muttrar... :/

Varför tar du inte bara en fyrkantsprofil i valfritt material, borrar hål i, gängar och sätter i hörnen på chassit på insidan?
Eller kapar upp den i kuber som du sedan använder som vinkeljärn, fast att dom är kubiska?
M4 är ingen stor skruv, kuberna skulle kunna vara stora som vanliga speltärningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Varför tar du inte bara en fyrkantsprofil i valfritt material, borrar hål i, gängar och sätter i hörnen på chassit på insidan?
Eller kapar upp den i kuber som du sedan använder som vinkeljärn, fast att dom är kubiska?
M4 är ingen stor skruv, kuberna skulle kunna vara stora som vanliga speltärningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, det är något sådant jag funderar på.
Men jag vill ju kunna skruva från x, z och y led. Så måste vara något massivt eller har en yta åt alla håll. Så Lutar åt att göra någon form av tärning av något men fortfarande få hyfsat exakta vinklar..
Idéer på vad? Ska man köra på speltärningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tack, det är något sådant jag funderar på.
Men jag vill ju kunna skruva från x, z och y led. Så måste vara något massivt eller har en yta åt alla håll. Så Lutar åt att göra någon form av tärning av något men fortfarande få hyfsat exakta vinklar..
Idéer på vad? Ska man köra på speltärningar?

Har du transparent plexi till chassit så kan det ju bli ganska coolt med tärningar i hörnen, om du inte orkar gänga klossarna och inte vill ha tärningar går det ju göra i trä, bara använda en vinkelkake eller något son du vet är 90 grader, såga så rakt du kan, sedan fila så att den blir helt kantig genom att hela tiden kolla med vinkelhaken (kolla mot en ljuskälla så att det inte blir en allt för stor springa mellan klossen och vinkelhaken) träklossar går ju förborra och sedan använda vanliga träskruv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

det absolut lättaste sättet för os var om vi fick en ritning eller en ingående förklaring på vad det är du tänkt göra och vart du vill skruva. är det ett helt chassi i plexiglas du skall göra likt mitt projekt som jag länkade högre upp? då måste det absolut snyggaste och enklaste vara att göra egna vinkar av plexi minst 4mm för att kunna göra en bra och hållbar gängning. går utmärkt att böja plexi ovh göra en 3d liknande vinkel alternativt letar du rätt på en tjock spillbit i plexi som går att borra och gängai. men som sagt är det lättaste om du kan ge oss en ritning eller ingående förklaring avvad det är du vill göra.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

det absolut lättaste sättet för os var om vi fick en ritning eller en ingående förklaring på vad det är du tänkt göra och vart du vill skruva. är det ett helt chassi i plexiglas du skall göra likt mitt projekt som jag länkade högre upp? då måste det absolut snyggaste och enklaste vara att göra egna vinkar av plexi minst 4mm för att kunna göra en bra och hållbar gängning. går utmärkt att böja plexi ovh göra en 3d liknande vinkel alternativt letar du rätt på en tjock spillbit i plexi som går att borra och gängai. men som sagt är det lättaste om du kan ge oss en ritning eller ingående förklaring avvad det är du vill göra.

Absolut, fast nu sa ju ts att han inte hade verktyg för att värma/vinkla plexi...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Absolut, fast nu sa ju ts att han inte hade verktyg för att värma/vinkla plexi...

Skickades från m.sweclockers.com

sant men skal man ändå handla vinkeljärn eller liknande kan en värmepistol för 129/299:- tilsammans med plexi för 39:90 vara ett bra alternativ tycker iaf jag. en vinkelhake är allt som behövs när man vinklar för att se att det just är en rak vinkel.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk

Nu tycker jag inte att du ska använda plexiglas som bärande element i en konstruktion. Riktiga män bygger saker i metall!

Du köper givetvis 3mm vinkeljärn i aluminium och gängar M4 direkt i det.

http://www.maskindelen.se/aluminium-vinkelstang-15x15x3/212-0

Lätt att få tag på, billigt, och tillräckligt starkt för att hålla en skruv.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64