Permalänk

Råkade förstöra min kylpasta...

Edit:
För att rengöra datorn använde jag mig oventande av en damsugare, som leder statisk elektrisitet. Jag visste inte att detta var ett problem. Notera dock att jag INTE petade på moderkortets kretsar med varken damsugare eller händer, det som dasugdes var fläktar som är inbggda i chassit, botten av chassit & processor fläkten då den var fortfarande kopplad i moderortet och senare när jag ovetande om konsekvenser, hade tagit bort den (andra gången nogranare). Jag har nu, fått reda på att detta kan orsaka mitt problem att datorn inte startar.

Närmare beskrivning av start-processen i nuläget: Datorn påbörjar sin start men dör efter ca 7 sekunder igen, sedan är den död i ca 4 sekunder innan den försöker samma sak igen utan framgång.

Orginal problem:
Hallå, jag är inte så insatt i datorbyggande då jag fick hjälp av en kompis att bygga min. Och idag kom jag på den brillianta idéen att rengöra min dator, vilket jag hört att man ska göra då och då. Så, jag plockade i all hast bort fläkten som sitter på processorn. Detta var tydligen inte bra för då förlorade jag/ gick kylpastan sönder och det lämnade min dator i ett tillfälligt 'obrukbart' tillstånd. Så, vad är nästa steg för att fixa mitt lilla nybörjar problem?

(Edit) Efter att kylpastan bytts ut så vägrade datorn att starta, så det finns en möjlighet att något annat även gått fel. Har dock inte koll på vad <- nybörjare. (Bytte även titel på tråden för att bättre beskriva problemet. Second edit: lyckades inte med detta, men ny rubrik i alla fall...)

Permalänk
Medlem

Applicera ny kylpasta möjligtvis, eller vad tror du?

Permalänk
Medlem

Ta bort den gamla kylpastan med aceton, kemiskt ren bensin först ... använd t ex en bomullstops ...

Permalänk
Skrivet av careau:

Applicera ny kylpasta möjligtvis, eller vad tror du?

Inte riktigt svaret jag hoppades på, men jag hittade en tråd med svar på mina problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackop195:

Inte riktigt svaret jag hoppades på, men jag hittade en tråd med svar på mina problem

Jag svarade på vad du skulle göra åt ditt problem? Jag förstår inte riktigt vad du vill ha svar på?

Permalänk
Medlem

Köp ny kylpasta, applicera en bit pasta stort som ett okokt riskorn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tvätta bort kylpastan på både fläkt och cpu, sen applicera nytt på CPU ( en klick stort som ett riskorn) och sen åter montera fläkten.

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Medlem

som ovan, ta bort pastan från processorn och kylflänsen med något lösningsmedel som inte lämnar rester efter sig, kemisk ren bensin exempelivs. Finns att köpa i närmaste livsmedelsbutik. Använd en bit kaffefilter för att ta bort pastan.

Applicera ny pasta genom att lägga en klick i mitten av processorn, ca storleken av ett riskorn. När du sedan monterar kylaren så kommer trycket att sprida pastan.

edit: sorry för återupprepning. kom fyra nya svar medan jag skrev.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna ha ett svar på vad du ville ha hjälp med eftersom det inte står i din beskrivning.

Permalänk

Tack för svar people Jag lyckades applicera kylpastan som instruerad. Tyvärr verkar det inte ha gått enligt plan, datorn startar upp men dör några få sekunder efter start, troligen pga att processorn överhettas & stänger av sig själv. med andra ord fungerar inte min nya kylpasta, måste jag vänta innan jag den börjar fungera igen eller ska jag vänta och försöka imorgon?

För att ta bort den gamla kylpastan så använde jag mig av 'topsar' och t-röd - som en annan tråd rekomenderade. Sedan lade jag på kylpasta (som ett riskorn) - även det rekomenderat.

Permalänk
Medlem

Då beror det nog på att du inte fått fast kylaren riktigt.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackop195:

Tack för svar people Jag lyckades applicera kylpastan som instruerad. Tyvärr verkar det inte ha gått enligt plan, datorn startar upp men dör några få sekunder efter start, troligen pga att processorn överhettas & stänger av sig själv. med andra ord fungerar inte min kylpasta, måste jag vänta innan jag försöker igen eller ska jag vänta och försöka imorgon?

För att ta bort den gamla kylpastan så använde jag mig av 'topsar' och t-röd - som en annan tråd rekomenderade. Sedan lade jag på kylpasta (som ett riskorn) - även det rekomenderat.

Hoppas du inte tänkt "ETT" riskorn som någon rekommenderat här ... . Då skiter det sej garanterat ....

Kylpastan ska täcka processorn som ett tunt jämnfördelat täcke över HELA CPU-ytan , ett riskorn är i praktiken som en piss i Missisippi i sammanhanget ... misslyckad kylning/höga temp på CPU leder per automatik till att systemet - d v s din dator stängs ner automatiskt av BIOS ...

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Då beror det nog på att du inte fått fast kylaren riktigt.

Om jag skulle vilja ta bort kylaren, undersöka om jag förstod hur den fungerar etc. Kan jag sedan rensa kylpastan och försöka igen utan problem?

Permalänk
Skrivet av root123:

Hoppas du inte tänkt "ETT" riskorn som någon rekommenderat här ... . Då skiter det sej garanterat ....

Kylpastan ska täcka processorn som ett tunt jämnfördelat täcke över HELA CPU-ytan , ett riskorn är i praktiken som en piss i Missisippi i sammanhanget ... misslyckad kylning/höga temp på CPU leder per automatik till att systemet - d v s din dator stängs ner automatiskt av BIOS ...

Tack xD fixar problem på en gång..

Permalänk
Medlem
Skrivet av root123:

Hoppas du inte tänkt "ETT" riskorn som någon rekommenderat här ... . Då skiter det sej garanterat ....

Kylpastan ska täcka processorn som ett tunt jämnfördelat täcke över HELA CPU-ytan , ett riskorn är i praktiken som en piss i Missisippi i sammanhanget ... misslyckad kylning/höga temp på CPU leder per automatik till att systemet - d v s din dator stängs ner automatiskt av BIOS ...

Förutom att du har helt fel så har du rätt i det du säger.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackop195:

Tack för svar people Jag lyckades applicera kylpastan som instruerad. Tyvärr verkar det inte ha gått enligt plan, datorn startar upp men dör några få sekunder efter start, troligen pga att processorn överhettas & stänger av sig själv. med andra ord fungerar inte min nya kylpasta, måste jag vänta innan jag den börjar fungera igen eller ska jag vänta och försöka imorgon?

För att ta bort den gamla kylpastan så använde jag mig av 'topsar' och t-röd - som en annan tråd rekomenderade. Sedan lade jag på kylpasta (som ett riskorn) - även det rekomenderat.

Inte riktigt det problemen som jag hoppades på, men jag hittade en annan tråd med problem som verkar intressant.

Permalänk
Skrivet av root123:

Hoppas du inte tänkt "ETT" riskorn som någon rekommenderat här ... . Då skiter det sej garanterat ....

Kylpastan ska täcka processorn som ett tunt jämnfördelat täcke över HELA CPU-ytan , ett riskorn är i praktiken som en piss i Missisippi i sammanhanget ... misslyckad kylning/höga temp på CPU leder per automatik till att systemet - d v s din dator stängs ner automatiskt av BIOS ...

Struntprat, har i flera år använt mig av den metoden, precis som flera andra här utan problem med vare sig utspridning av pastan eller höga temperaturer. Smeta ut kylpastan kan snarare skapa luftbubblor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Struntprat, har i flera år använt mig av den metoden, precis som flera andra här utan problem med vare sig utspridning av pastan eller höga temperaturer. Smeta ut kylpastan kan snarare skapa luftbubblor.

Håller med , men alla har vi olika metoder.
Det VIKTIGA är att det blir ordentligt rent och att du inte köper kylpastan på loppis

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd

Datorn ska starta oavsett om där är kylpasta eller inte. Såna mirakel för temperaturen, särskilt på en nystartad dator, gör det inte.
Antingen *** raderat *** har han haft sönder något. Är fläkten inkopplad?

Redigerat
Permalänk
Medlem

känns som om du gör något fel som du inte nämner, har bara den känslan...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackop195:

Om jag skulle vilja ta bort kylaren, undersöka om jag förstod hur den fungerar etc. Kan jag sedan rensa kylpastan och försöka igen utan problem?

ja sålänge du ser till att det finns pasta när du återmonterar, vilken kylare använder du?, är det kylaren som följde med processorn, liten och rund?
Om så se till så låsklackarna är hela och vridna åt rätt håll, åt vänter för o släppa och höger för att låsa.

Skrivet av root123:

Hoppas du inte tänkt "ETT" riskorn som någon rekommenderat här ... . Då skiter det sej garanterat ....

Kylpastan ska täcka processorn som ett tunt jämnfördelat täcke över HELA CPU-ytan , ett riskorn är i praktiken som en piss i Missisippi i sammanhanget ... misslyckad kylning/höga temp på CPU leder per automatik till att systemet - d v s din dator stängs ner automatiskt av BIOS ...

Nej det är fel och ett envist ryckte som funnits länge, det bästa sättet är att använda en sträng eller ett stort riskkorn, du behöver inte täcka hela ytan då cpun enbart finns i mitten:

http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-heat-sink-h...

Permalänk

Bytte nu ut kylpastan ännu en gång, och applicerade mer än tidigare. Alla fläktar i systemet snurrar och proseccor fläkten är korrekt inkopplad. Fortfarande inga positiva reslutat.
Det är förövrigt en i5 34 50 stockkylare det handlar om, om det hjälper
Och kylpastan är Artic Silver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackop195:

Bytte nu ut kylpastan ännu en gång, och applicerade mer än tidigare. Alla fläktar i systemet snurrar och proseccor fläkten är korrekt inkopplad. Fortfarande inga positiva reslutat.
Det är förövrigt en i5 3450 stockkylare det handlar om, om det hjälper

Du gör nog något fel.

Vad exakt är problemet? blir den för varm,startar den om sig, låser den sig eller får du ingen bild?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jackop195:

Tack xD fixar problem på en gång..

Nej, du har gjort rätt men satt på kylaren dåligt. Kylpastan är till för att leda värme från processorn till kylaren. Kylpasta är en mycket bättre ledare än luft men den är mycket sämre än metallerna som har kontakt. Kylpastans syfte är alltså att jämna ut eventuella ojämnheter, repor eller sprickor i kylaren. Genom att lägga lite i mitten och klämma dit kylaren kan man vara säker på att inte få ett överflödigt lager.

Hur gjorde du när du satte på kylaren?

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Du gör nog något fel.

Vad exakt är problemet?

Datorn startar inte och stänger av sig själv efter ett par sekunder :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Förutom att du har helt fel så har du rätt i det du säger.

Gött.. då vet jag precis vad du menar ... Starta en dator utan kylpasta mellan CPU och kylare samt rapportera här hur länge den lever utan okontrollerad omstart ... Hoppas du har en dator i reserv för rapporteringen ..

Dessutom , utsmetning/luftbubblor: Ajjabajja (visste inte att jag skrev att du skulle "smeta" ... )

Gör ett X eller kryss med kylpastan över CPU:n (tunna strängar ) , så att det finns ca 30 % kvar till kanterna . Tryck sedan ner kylaren över CPU:n och montera..

Kom dock ihåg att ytan både på CPU och kylare när ny kylpasta appliceras ska vara 100% ren (använd Aceton, kemiskt ren bensin+tops )

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Nej, du har gjort rätt men satt på kylaren dåligt. Kylpastan är till för att leda värme från processorn till kylaren. Kylpasta är en mycket bättre ledare än luft men den är mycket sämre än metallerna som har kontakt. Kylpastans syfte är alltså att jämna ut eventuella ojämnheter, repor eller sprickor i kylaren. Genom att lägga lite i mitten och klämma dit kylaren kan man vara säker på att inte få ett överflödigt lager.

Hur gjorde du när du satte på kylaren?

Placerade det rakt ovanifrån och vickade den lite (så att kylpastan sprids ut något, detta var tydligen rekomenderat av en guide) och sedan så tryckte ner fästena eller låsningen och vred dem så att de låste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackop195:

Bytte nu ut kylpastan ännu en gång, och applicerade mer än tidigare. Alla fläktar i systemet snurrar och proseccor fläkten är korrekt inkopplad. Fortfarande inga positiva reslutat.
Det är förövrigt en i5 34 50 stockkylare det handlar om, om det hjälper
Och kylpastan är Artic Silver...

Ring din polare. Artic Silver breder förövrigt ut sig ganska dåligt vid kompression.

Permalänk
Medlem

1. Köp Arctic Silver 5 - http://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-3...

2. Ta bort den gamla kylpastan genom att ta en pappershanduk och lägga Alsolsprit på den och sedan ta bort kylpastan och gnugga lite på processorn med pappershanduken som har Alsolsprit på, efter att allt är borta.

3.Ta bort kylpastan ifrån kylflänsen (den stora metall biten ovan på processorn med en fläkt på) (om det är riktigt svårt att få bort använd dig utav aceton (bara för kylflänsen INTE processorn)

4. Applicera genom att SMETA ut den med en tandpetare (fungerar galant jag lovar, eftersom att Arctic är så flytande så skapar den EJ luft bubblor som folk påstår att ALLA kylpastor gör, och gör ett JÄVLIGT tunt lager då menar jag TUNT) http://www.youtube.com/watch?v=fGRLaFv3hZw

http://www.youtube.com/watch?v=WvIdecOvSSM

5. lägg på kylflänsen och whoops du har en fungerande dator som inte stängs av varje gång du startar den

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jackop195:

Placerade det rakt ovanifrån och vickade den lite (så att kylpastan sprids ut något, detta var tydligen rekomenderat av en guide) och sedan så tryckte ner fästena eller låsningen och vred dem så att de låste sig.

Hmm, då borde den definitivt fungera. Hur ser det ut om du tar loss den igen? Verkar kylpastan ha spridit sig jämt över både kylaren och processorn?