FedEX maffian kräver pengar

Permalänk
Inaktiv

FedEX maffian kräver pengar

short story long

gjorde en liten beställning för 234kr inkl frakt från kina
Fedex begör 180kr i tullavgift, 55kr importmoms, 100kr administrationsavgift, 25kr moms på administrationsavgiften

ringt deras kundservice gång på gång att jag vill själv deklarera varan, men nekas med hänvisning att det är redan gjort.
MEN jag har inte beställt tjänsten av fedex att deklarera åt mig. jag har inte get medgivande att fedex ska deklarera åt mig.

vist 180kr betalar för en halvbra lunch men jag hatar och bli påtvingad något jag inte beställd utan möjlighet att häva skiten.

skall man bestrida eller låta de ta pengarna och hoppas att de kväver på det

förbannad som fan...........

Permalänk
Medlem

Bara att betala. Om du har företag får du dra av momsen senare istället antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

short story long

gjorde en liten beställning för 234kr inkl frakt från kina
Fedex begör 180kr i tullavgift, 55kr importmoms, 100kr administrationsavgift, 25kr moms på administrationsavgiften

ringt deras kundservice gång på gång att jag vill själv deklarera varan, men nekas med hänvisning att det är redan gjort.
MEN jag har inte beställt tjänsten av fedex att deklarera åt mig. jag har inte get medgivande att fedex ska deklarera åt mig.

vist 180kr betalar för en halvbra lunch men jag hatar och bli påtvingad något jag inte beställd utan möjlighet att häva skiten.

skall man bestrida eller låta de ta pengarna och hoppas att de kväver på det

förbannad som fan...........

Har paketet skickats med FedEX? alltså om det är ett fraktsätt som du valt?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KeVVa:

Har paketet skickats med FedEX? alltså om det är ett fraktsätt som du valt?

paketet är skickad med fedex fanns ingen annan alternativ

Permalänk
Medlem

Hör med Tullverket om inte annat. De borde ju veta vad som verkligen gäller.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kan man tulla saker själv? Skulle det bli en massa fusk i så fall, man "råkar glömma" att betala sakerna?
Fedex har helt sjukt höga avgifter när det gäller detta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Varan anländer till EU/Sverige
Steg 1 - Varan anländer till EU/Sverige
När den beställda varan anländer till EU/Sverige läggs den i regel upp på ett lager.

Varan ska användas för kommersiellt bruk
Transportföretaget informerar dig om att varan har anlänt och var den finns. Du eller av dig anlitat ombud ska nu lämna in en tulldeklaration till Tullverket. Först när denna har klarerats, det vill säga godkänts av Tullverket, får du hämta ut varan från lagret.

Om du själv transporterar varan är du skyldig att kontakta en tullklareringsexpedition i direkt anslutning till att du för in varan i landet.

Varan ska användas för privat bruk
Om du beställer varor för privat bruk via till exempel internet, gör transportföretaget, exempelvis Posten, tulldeklarationen åt dig. Dock är du som importör alltid ansvarig för att korrekta uppgifter lämnas i deklarationen.

Från tullverkets hemsida.
http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/importguide/varananlandertilleusverige.4.230c8d84122d2a4008e80006025.html

Permalänk
Inaktiv

pratade just med tullen, vist det går väldigt bra och deklarera själv

ont i huvudet för något så litet, det är bara principen att man påtvingas något man inte beställt.
betalade just avgiften men tycker det är åt skogen i norr att betala 125kr för en 8 siffrig HS-kod som står på följesedeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

short story long

gjorde en liten beställning för 234kr inkl frakt från kina
Fedex begör 180kr i tullavgift, 55kr importmoms, 100kr administrationsavgift, 25kr moms på administrationsavgiften

ringt deras kundservice gång på gång att jag vill själv deklarera varan, men nekas med hänvisning att det är redan gjort.
MEN jag har inte beställt tjänsten av fedex att deklarera åt mig. jag har inte get medgivande att fedex ska deklarera åt mig.

vist 180kr betalar för en halvbra lunch men jag hatar och bli påtvingad något jag inte beställd utan möjlighet att häva skiten.

skall man bestrida eller låta de ta pengarna och hoppas att de kväver på det

förbannad som fan...........

Om du begärde ett paket med leverans inom sverige så förstår jag inte hur du kan tro att du skall slippa att fedex utför tulldeklarationen i och med att det då åligger transportören att föra in varan i landet.
Vill du deklarera den själv så får du ju betställa den till deras tulllager och hämta den där och föra den till tullen för kontroll.
Sen finns det information du kunde bifogat vilket hade gjort att fedex hade haft möjligheter att göra annorlunda gällande den faktiska kostnaden.

Permalänk
Inaktiv

ja transportören kan deklarera åt dig, men man kan göra det själv med

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att fedex inte skickar från kina, är du säker på att det inte skickades från USA?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Rätt säker på att fedex inte skickar från kina, är du säker på att det inte skickades från USA?

Jo, Fedex skickar från Kina också, har själv ett paket som ska komma idag från Kina med Fedex som transportör.

Permalänk

Tycker inte 125kr i administrationsavgift låter för saftigt, det är väl därikring posten och alla andra ligger prismässigt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Universalia:

Tycker inte 125kr i administrationsavgift låter för saftigt, det är väl därikring posten och alla andra ligger prismässigt?

man får en burgare med de pengarna, så nej det är inte alls mycket, utan principen att man blir påtvingad något man inte begärt.

Permalänk
Medlem

eBay har blivit ännu värre nu med FedEx.

Köper man något från USA så måste det gå via internfrakt till FedEx där de tullar och sätter värde på varan, sen skickar vidare till landet den ska till. Allt med saftiga kostnader som läggs emellan och hamnar på mig som kund i slutändan.

Finns ingen möjlighet för säljarna att göra annorlunda heller, då både jag och säljaren tvingas gå igenom eBays system.
Slutade med att min dator för ~3000kr kom med en FedEx faktura på ~1600kr.

Kul.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

eBay har blivit ännu värre nu med FedEx.

Köper man något från USA så måste det gå via internfrakt till FedEx där de tullar och sätter värde på varan, sen skickar vidare till landet den ska till. Allt med saftiga kostnader som läggs emellan och hamnar på mig som kund i slutändan.

Finns ingen möjlighet för säljarna att göra annorlunda heller, då både jag och säljaren tvingas gå igenom eBays system.
Slutade med att min dator för ~3000kr kom med en FedEx faktura på ~1600kr.

Kul.

Det kanske bara gäller över vissa summor men min flickvän beställde nyss hem 5 parfymer för ca 500kr ifrån USA. Skickat med FeedEX och USPS och det tillkom inga ytterligare avgifter. Frakten gick totalt på 27$!

edit: Kan tillägga att det är köpt på ebay.

vill också lägga till att min far köpte en vattenskoter motor genom mitt ebay konto. Samma sak där, inga ytterligare avgifter. Lådan var skickade endast med USPS då.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Universalia:

Tycker inte 125kr i administrationsavgift låter för saftigt, det är väl därikring posten och alla andra ligger prismässigt?

Ja det är ungefär samma avgifter som posten tar. Så antingen krånglar man med tullen själv och slipper den administrativa avgiften eller så låter man den som skickar prylarna göra det och betalar deras avgift. Generellt så brukar ju folk skita i att fixa med tullen själva och istället bara hoppas på att det går igenom utan att tullen märker något.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KeVVa:

Det kanske bara gäller över vissa summor men min flickvän beställde nyss hem 5 parfymer för ca 500kr ifrån USA. Skickat med FeedEX och USPS och det tillkom inga ytterligare avgifter. Frakten gick totalt på 27$!

edit: Kan tillägga att det är köpt på ebay.

vill också lägga till att min far köpte en vattenskoter motor genom mitt ebay konto. Samma sak där, inga ytterligare avgifter. Lådan var skickade endast med USPS då.

Varor under 1300 kr är tullfria men det gäller inte alkohol, tobak och parfymer. På parfym tillkommer tull på 6,5 %.

Edit: förtydligade inlägget lite.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Varor under 1300 kr är tullfria men det gäller inte alkohol, tobak och parfymer. Där tillkommer tull på 6,5 %.

tullfri men inte momsbefriad, moms skall betalas på allt tydligen. enda undantaget är varor med total värde under 100kr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon160366:

tullfri men inte momsbefriad, moms skall betalas på allt tydligen. enda undantaget är varor med total värde under 100kr

Är det inte under 300Kr nu. http://www.tullverket.se/innehallao/l/lagvardeforsandelser/lagvardeforsandelser.4.20d5037f11c21cc27c280002888.html

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ja det är ungefär samma avgifter som posten tar. Så antingen krånglar man med tullen själv och slipper den administrativa avgiften eller så låter man den som skickar prylarna göra det och betalar deras avgift. Generellt så brukar ju folk skita i att fixa med tullen själva och istället bara hoppas på att det går igenom utan att tullen märker något.

Är det inte så också att ska man förtulla själv så måste man göra det i förväg? Det är ju det som är problemet här att TS säger att han vill göra det själv, efter att fedex redan har skött det administrativa.

Permalänk
Medlem

fedex har väll inga tjänster där dom inte förtullar internationella paket?, så om man skickar paket med Fedex så får man nå leva med att dom även förtullar paketen.

Permalänk
Medlem

hur kan det bli tull för en sån liten summa? har beställt massor med saker genom åren budfirmor och allt och har aldrig behövt betala för små summor, har själv blivit förvånad vissa paket stod det fullt värde och inte en krona i avgifter...

Permalänk

Uj uj, det var en riktig skräckhistoria alltså. Och eftersom det är FedEx så är man väl rätt körd. Om du inte kan skapa opinion och skämma ut dem offentligt. Jävligt onödigt att ge sig på så små försändelser. Skulle vara intressant att veta hur de brukar göra. Men allt handlar ju om vinst idag och det fräter sönder samhället.

Själv är jag livrädd för "bättre" fraktföretag. China post + ingen faktura i paketet. Deklarationen utanpå som ser ut som något från moderna museet. Så ska det vara.

Kommer ihåg när Arlandaposten försökte sätta dit mig på den tiden det var inne att importera dvd. Var nån produkt under 100-lappen. Skickat från Play tror jag. De tyckte väl att den skulle vara värd mer så de la på mer än 100% inkl spedition o allt sånt. Slutade med att jag ringde nån chef på tullverket (inte posten alltså), skickade in faktura och fick pengarna tillbaka. Men lycka till att göra det med FedEx.

Permalänk
Medlem

Lät ju väldigt skumt. Administrationsavgiften borde ju vara samma sak som tullavgiften. Känns som de fakturerat samma sak två gånger. Aldrig sett detta tidigare. Personligen hade jag överklagat och hade det fortfarande gällt de där summorna hade jag inte tagit emot paketet när det gällde den summa du beställt för. Fedex kan rimligen begära runt 100:- i administrationsavgift för att de förtullar åt dig, men de kan inte gärna hitta på en tullavgift som är precis samma sak.

Permalänk
Skrivet av bjornhallberg:

Uj uj, det var en riktig skräckhistoria alltså. Och eftersom det är FedEx så är man väl rätt körd. Om du inte kan skapa opinion och skämma ut dem offentligt. Jävligt onödigt att ge sig på så små försändelser. Skulle vara intressant att veta hur de brukar göra. Men allt handlar ju om vinst idag och det fräter sönder samhället.

Anledningen att de "ger sig på" så små försändelser är att alla paket som är momspliktiga måste förtullas ordentligt av de företag som sköter tullen själv, eftersom de annars kan åka dit på smuggling av gods om det missköts för mycket. Att sen paket som kommer genom posten/tullen missas till höger och vänster är en annan femma.

Permalänk

Se till att få allt redovisat, den summan är extrem för vad det kostade. Och håll dig borta från de "finare" frakföretagen då även fast du betalar ett "all inclusive" så gäller inte detta inom sveriges gränser av någon dum anledning.
Har varit i bråk med flera stora bolag om att jag inte gått med på något avtal som säger att jag ska betala detta, inte heller står det i deras terms of service heller!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

vist 180kr betalar för en halvbra lunch men jag hatar och bli påtvingad något jag inte beställd utan möjlighet att häva skiten.

hm? Tullavgift är något du måste betala, inte en tjänst.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

hm? Tullavgift är något du måste betala, inte en tjänst.

nu är det ju inte tullavgiften (momsen förresten och inte tullavgiften) han klagar på utan avgiften frakt bolaget tar ut för att tulldeklarere som i detta fall låg på 125kr (rakt till fraktbolaget och inte till "tullen") om jag förstod rätt, 35kr fick han betala i moms och det skulle han troligtvis gladeligen betalat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

nu är det ju inte tullavgiften (momsen förresten och inte tullavgiften) han klagar på utan avgiften frakt bolaget tar ut för att tulldeklarere som i detta fall låg på 125kr (rakt till fraktbolaget och inte till "tullen") om jag förstod rätt, 35kr fick han betala i moms och det skulle han troligtvis gladeligen betalat.

Det var ju summan 180 kr han klagade på tyckte jag. Men han skrev så jävla luddigt så det är svårt att veta.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595