Datorn stängs av!?

Permalänk
Medlem

Datorn stängs av!?

Hej!

*Datorn stängs av när ja spelar wow och fable 3. Surfa och annat går bra.
Helt random hur lång tid de tar innan datorn stängs av. Skärmen blir svart och sen stängs datorn bara av.
*Märks iallafall att fläkten är igång mer än vanligt under spelandet.
*Har haft detta problem i några veckor nu.

Sitter och gamear på en Msi gt 780 laptop. Garantin för den går ut i december (2013). (köpt hos cdon, så vart kan man lämna in datorn för kontroll?)

Vad det kan vara, och vad man kan göra åt de?

Permalänk
Medlem

Den går för varmt, dags att damma av insuget.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det hör ihop men sedan ca 1,5 månader tillbaka har datorn börjat frysa när webläsaren är uppe. Det händer då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Den går för varmt, dags att damma av insuget.

Antar att du menar insuget man måste skruva isär datorn för att komma åt. Tror du bara de räcker som åtgärd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av limneson:

Antar att du menar insuget man måste skruva isär datorn för att komma åt. Tror du bara de räcker som åtgärd?

Kontakta kundservice och få ut det på garanti innan du börjar skruva med den själv.

Permalänk
Skrivet av limneson:

Antar att du menar insuget man måste skruva isär datorn för att komma åt. Tror du bara de räcker som åtgärd?

Ta och öppna hela datorn finns säker en video på youtube hur man gör. Ta och ta bort damm mm.. Sätt på ny kylpasta på processorn ta bort den gamla först. Rekommenderar Arctic Silver 5!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Kontakta kundservice och få ut det på garanti innan du börjar skruva med den själv.

På cdon eller MSI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClumpyAbbe:

Ta och öppna hela datorn finns säker en video på youtube hur man gör. Ta och ta bort damm mm.. Sätt på ny kylpasta på processorn ta bort den gamla först. Rekommenderar Arctic Silver 5!

Funkar de som lösning på laptops då, läste nån annan tråd om att dammsugning bara var effektivt på stationära datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av limneson:

Funkar de som lösning på laptops då, läste nån annan tråd om att dammsugning bara var effektivt på stationära datorer.

öh, det måste du väl förstå hur idiotisk det låter?
Damm hindrar luftflödet och måste tas bort för att datorn ska kunna kylas!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av limneson:

På cdon eller MSI?

På cdon.
De flesta företag brukar erbjuda gratis dammrensning av laptops, eftersom det minskar garantiärendena. Kanske kluddigare med cdon dock, då de inte har någon fysisk butik. Men ring och fråga.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

öh, det måste du väl förstå hur idiotisk det låter?
Damm hindrar luftflödet och måste tas bort för att datorn ska kunna kylas!

Verkar iallafall kunna vara skadligt? Man borde kanske vänta med att öppna datorn och sånt när garantin fortfarande gäller.
Har i vilket fall dammat av från utsidan, men brukar vanemässigt hålla rent på skrivbordet och runt datorn, så va inte typ inget damm där nu ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av limneson:

Verkar iallafall kunna vara skadligt? Man borde kanske vänta med att öppna datorn och sånt när garantin fortfarande gäller.
Har i vilket fall dammat av från utsidan, men brukar vanemässigt hålla rent på skrivbordet och runt datorn, så va inte typ inget damm där nu ändå.

Ja, damm är skadligt.
Det förhindrar luftflödet och är en vanlig orsak till att datorer överhettar, eftersom du har garanti kvar så borde du kontakta CDON och skicka in den.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

På cdon.
De flesta företag brukar erbjuda gratis dammrensning av laptops, eftersom det minskar garantiärendena. Kanske kluddigare med cdon dock, då de inte har någon fysisk butik. Men ring och fråga.

Lite störande bara att Cdon verkar köra med mailkundsupport. Hittar inget nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av limneson:

Funkar de som lösning på laptops då, läste nån annan tråd om att dammsugning bara var effektivt på stationära datorer.

Du ska aldrig dammsuga i en dator, blås rent med tryckluft.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Du ska aldrig dammsuga i en dator, blås rent med tryckluft.

Och glöm ej att spärra fläktarna så att de inte snurrar av luftsuget/trycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av limneson:

Verkar iallafall kunna vara skadligt? Man borde kanske vänta med att öppna datorn och sånt när garantin fortfarande gäller.
Har i vilket fall dammat av från utsidan, men brukar vanemässigt hålla rent på skrivbordet och runt datorn, så va inte typ inget damm där nu ändå.

Du kan självklart skada datorn om man är oförsiktig... om man slår med dammsugaren på komponenter och så. Men poängen är inte att du ska använda dammsugaren utan att rengöra kylare/ventilationshål från damm som hindrar luftflödet och att värme flyttas ur datorn. Många använder dammsugare för de är lätt metod att få mycket damm, inget annat. Använder du bomullspinnar och städar så är de lika bra.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Du kan självklart skada datorn om man är oförsiktig... om man slår med dammsugaren på komponenter och så. Men poängen är inte att du ska använda dammsugaren utan att rengöra kylare/ventilationshål från damm som hindrar luftflödet och att värme flyttas ur datorn. Många använder dammsugare för de är lätt metod att få mycket damm, inget annat. Använder du bomullspinnar och städar så är de lika bra.

+1

Kan ändå tänka mig att det är mer än bara damm. När datorn var ny körde ja skyrim på high, nu ligger ja på under 25 fps(med sämsta inställningarna) på wow,( i battleground/ instanser) Testade installera fable 3 igår för att se om de funkade bättre, krånglar ändå på lägsta inställningarna.

Permalänk
Medlem

Ladda ner HWMonitor och kolla dina temps skulle ju vara ett till tips

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Ladda ner HWMonitor och kolla dina temps skulle ju vara ett till tips

Tack!

Med bara webbläsaren uppe:

Hardware monitor ACPI
Temperature 0 28°C (82°F) [0xBC2] (TZ00)
Temperature 1 30°C (85°F) [0xBD6] (TZ01)
Temperature 2 48°C (118°F) [0xC8C] (THRM)

Hardware monitor Battery
Voltage 0 12.50 Volts [0x30D8] (Current Voltage)
Capacity 0 86580 mWh [0x15234] (Designed Capacity)
Capacity 1 77711 mWh [0x12F8F] (Full Charge Capacity)
Capacity 2 77711 mWh [0x12F8F] (Current Capacity)
Level 0 11 pc [0x59] (Wear Level)
Level 1 100 pc [0x64] (Charge Level)

Hardware monitor NVIDIA NVAPI
Voltage 0 0.82 Volts [0x334] (VIN0)
Temperature 0 55°C (131°F) [0x37] (TMPIN0)

Efter några minuters spelande(fable 3 på lägsta inställningar):

Hardware Monitors
-------------------------------------------------------------------------

Hardware monitor ACPI
Temperature 0 28°C (82°F) [0xBC2] (TZ00)
Temperature 1 30°C (85°F) [0xBD6] (TZ01)
Temperature 2 58°C (136°F) [0xCF0] (THRM)

Hardware monitor Battery
Voltage 0 12.50 Volts [0x30D6] (Current Voltage)
Capacity 0 86580 mWh [0x15234] (Designed Capacity)
Capacity 1 77711 mWh [0x12F8F] (Full Charge Capacity)
Capacity 2 77711 mWh [0x12F8F] (Current Capacity)
Level 0 11 pc [0x59] (Wear Level)
Level 1 100 pc [0x64] (Charge Level)

Hardware monitor NVIDIA NVAPI
Voltage 0 1.00 Volts [0x3E8] (VIN0)
Temperature 0 66°C (150°F) [0x42] (TMPIN0)

Permalänk
Medlem

Någon som har haft liknande problem med en msi dator eller en köpt dator från cdon. Undrar mest vem man ska vända sig till och vad man kan förvänta sig när det gäller undersökning/reparation när garantin fortfarande gäller. Blir de komplikationer om företaget har datorn och garantin går ut?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av limneson:

Någon som har haft liknande problem med en msi dator eller en köpt dator från cdon. Undrar mest vem man ska vända sig till och vad man kan förvänta sig när det gäller undersökning/reparation när garantin fortfarande gäller. Blir de komplikationer om företaget har datorn och garantin går ut?

Du börjar med att vända dig till butiken där du köpt den, CDON i ditt fall. Om du anmäler felet inom garantitiden spelar det ingen roll om garantin går ut under tiden CDON har datorn, felet har uppstått under garantitiden och du har anmält det i tid.

MEN. Damm i en fläkt går inte på garantin. Det räknas som handhavandefel, och de kommer skicka tillbaka den med en faktura på undersökningsavgiften. Damma av skiten själv, det är inte svårt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Du börjar med att vända dig till butiken där du köpt den, CDON i ditt fall. Om du anmäler felet inom garantitiden spelar det ingen roll om garantin går ut under tiden CDON har datorn, felet har uppstått under garantitiden och du har anmält det i tid.

MEN. Damm i en fläkt går inte på garantin. Det räknas som handhavandefel, och de kommer skicka tillbaka den med en faktura på undersökningsavgiften. Damma av skiten själv, det är inte svårt.

Har testat dammsugning på alla ventiler nu, med vet inte om de blev så stor skillnad. Kanske att att fläkten växlade mellan att vara tystare än vanligt till att gå igång som den brukar när jag startade datorn första gången. Hade vädrat rummet före också så det kan ha spelat in.Temperaturen på grafikkortet låg då på runt 30 grader( I value enligt HWMonitor) Sen starta jag fable 3 på optimerade inställningar (med Nividia geforce experience) och efter några minuter låg värdet på 88 grader. Fläkten gick också på mer än vanligt, och den låter redan ganska högt normalt.

Tror ni det kan vara ett annat problem än damm eller tycker ni jag ska öppna datorn på undersidan och testa dammsuga så med?

Hur ser garantin ut för problem relaterade till överhettning by the way?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av limneson:

Har testat dammsugning på alla ventiler nu, med vet inte om de blev så stor skillnad. Kanske att att fläkten växlade mellan att vara tystare än vanligt till att gå igång som den brukar när jag startade datorn första gången. Hade vädrat rummet före också så det kan ha spelat in.Temperaturen på grafikkortet låg då på runt 30 grader( I value enligt HWMonitor) Sen starta jag fable 3 på optimerade inställningar (med Nividia geforce experience) och efter några minuter låg värdet på 88 grader. Fläkten gick också på mer än vanligt, och den låter redan ganska högt normalt.

Tror ni det kan vara ett annat problem än damm eller tycker ni jag ska öppna datorn på undersidan och testa dammsuga så med?

Hur ser garantin ut för problem relaterade till överhettning by the way?

Jag har aldrig sett en garanti som täcker damm. Under alla år jag jobbade i hemelektronikbranschen har samtliga serviceanmälda dammfyllda datorer returnerats som handhavandefel.

Om det hade varit min dator skulle jag vänt den uppochner, öppnat den och kontrollerat kylflänsar osv. Bara att dammsuga lite i utblåset hjälper inte alltid. Prova att alternera med tryckluft på burk åtminstone, för att "backa" luftflödet från hur det normalt går. Förhoppningsvis lossar det dammtussarna mer effektivt.

Om du öppnar den, dammsug inte. Använd tryckluft på burk, finns på Kjell&Co och en drös andra ställen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av limneson:

Har testat dammsugning på alla ventiler nu, med vet inte om de blev så stor skillnad. Kanske att att fläkten växlade mellan att vara tystare än vanligt till att gå igång som den brukar när jag startade datorn första gången. Hade vädrat rummet före också så det kan ha spelat in.Temperaturen på grafikkortet låg då på runt 30 grader( I value enligt HWMonitor) Sen starta jag fable 3 på optimerade inställningar (med Nividia geforce experience) och efter några minuter låg värdet på 88 grader. Fläkten gick också på mer än vanligt, och den låter redan ganska högt normalt.

Tror ni det kan vara ett annat problem än damm eller tycker ni jag ska öppna datorn på undersidan och testa dammsuga så med?

Hur ser garantin ut för problem relaterade till överhettning by the way?

Skicka ett mail till CDON och fråga hur du ska göra. Antingen går det på garantin att den börjar bli långsam och överhettad, eller så får du byta kylpasta och damma av själv.

Här är en tutorial:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag har aldrig sett en garanti som täcker damm. Under alla år jag jobbade i hemelektronikbranschen har samtliga serviceanmälda dammfyllda datorer returnerats som handhavandefel.

Om det hade varit min dator skulle jag vänt den uppochner, öppnat den och kontrollerat kylflänsar osv. Bara att dammsuga lite i utblåset hjälper inte alltid. Prova att alternera med tryckluft på burk åtminstone, för att "backa" luftflödet från hur det normalt går. Förhoppningsvis lossar det dammtussarna mer effektivt.

Om du öppnar den, dammsug inte. Använd tryckluft på burk, finns på Kjell&Co och en drös andra ställen.

Skrivet av biorrith:

Skicka ett mail till CDON och fråga hur du ska göra. Antingen går det på garantin att den börjar bli långsam och överhettad, eller så får du byta kylpasta och damma av själv.

Här är en tutorial:
http://www.youtube.com/watch?v=5pvVTgN0xZM

Tack för svaren. Kände, halvt noob som man är, att det inte var läge att skruva upp datorn själv och pilla. Lämnade in den på en lokal firma som bytte kylpasta och gjorde rent den. Får se om den funkar för spel nu.