AMD följare VS Nvidia följare. (?)

Permalänk
Medlem

AMD följare VS Nvidia följare. (?)

Har hamnat i fällan med datorinköp på grund av "åhå, nya grafikkort snart. Jag väntar tills dess".

Sitter och försöker läsa på med den iqbefriade hjärna jag har och tycker att det är mer AMD VS Nvidia. Att det just inte spelar roll vad det "andra laget" har för jag håller på mitt!

När jag en gång i tiden trodde mig kunna datorer, stenåldern, så var jag Nvidiaboy. Har sedan dess haft mest AMD och varit nöjd. Vilken av de två som sitter i datorn är för mig numera inte viktigt.

Viktigt för mig är strömförbrukning, prestanda, "pålitlighet" för att använda felaktigt ord, hittar inte rätt ord för att förklara.

Vill inte att det ska kastas skit. Undrar bara om jag är ensam om att känna mig vilsen i djungeln?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Inaktiv

Det är ju bara att titta på senaste testerna här på Sweclockers så får du en humm om vad som passar dig bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Du är definitivt inte ensam, från vad jag förstår är det ingen skillnad alls förutom att dom presterar olika bra i olika spel. Verkar bara vara lite fanboys vs fanboys över det hela. själv har jag ett nVidia kort och kan inte hitta några nackdelar med det alls.

Permalänk
Medlem

Lättast är att kika på sweclockers tester. Om du inte spelar så många olika spel så kan det ju vara en tanke att kika på tester i specifika titlar. Generellt så har ju AMD hållt pris/prestanda-kronan medan nVidia har varit prestandakung.

Men som sagt, kika på testerna, oavsett märke så kommer du bli nöjd, tricket är ta ett informerat beslut.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

AMD har de senaste åren i alla fall haft en del problem med långa renderingstider vilket kunnat ge en hackig spelupplevelse i vissa spel. nVidia sägs ha bättre drivruninsstöd men jag har med mitt gamla nVidia kort haft problem med alla nyare drivrutiner än de som är ½ år gamla.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Har hamnat i fällan med datorinköp på grund av "åhå, nya grafikkort snart. Jag väntar tills dess".

Sitter och försöker läsa på med den iqbefriade hjärna jag har och tycker att det är mer AMD VS Nvidia. Att det just inte spelar roll vad det "andra laget" har för jag håller på mitt!

När jag en gång i tiden trodde mig kunna datorer, stenåldern, så var jag Nvidiaboy. Har sedan dess haft mest AMD och varit nöjd. Vilken av de två som sitter i datorn är för mig numera inte viktigt.

Viktigt för mig är strömförbrukning, prestanda, "pålitlighet" för att använda felaktigt ord, hittar inte rätt ord för att förklara.

Vill inte att det ska kastas skit. Undrar bara om jag är ensam om att känna mig vilsen i djungeln?

har aldrig varit nöjd med ett AMD kort i mer än spelkonsoler, haft både laptops och stationära baserade på AMD och alla har strulat på något sätt, däremot får man ju lägre prestanda oftast med nvidia korten men själv bryr jag mig inte eftersom nu när jag köpte GTX 780 så valde jag efter kvalitet på kylaren och ljudnivån där 290x förlorade stenhårt och sen kan ju GTX 780 överklocka rätt friskt, har redan ökat med 300mhz på GPU'n utan några som helst problem!

och jag är verkligen ingen fanboy, blev riktigt glad när nu AMD skulle släppa nya kort men det kontrade nvidia rätt bra ändå, fick mig ett GTX 780 Windforce3 rev 2.0 med bättre strömförsörjning och knäpptyst kylare för 3990kr medans ett jetplan vid namn 290x kostade 4990kr och fanns inte i lager

om det stod mellan GTX 760 och 280x skulle jag valt 280x iaf

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Inte ofta jag köper grafikkort men när det väl är dags vill jag ha det som ger bäst prestanda för pengarna. Förra kortet blev ett Nvidia som kortet innan oxå var. Men innan dess var det ATI/AMD.

Känns inte som det spelar roll vad det är för märke. Grafikkortet sitter ändå i en datorlåda under skrivbordet:) Men bästa för stunde för den budgeten man har...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

har aldrig varit nöjd med ett AMD kort i mer än spelkonsoler, haft både laptops och stationära baserade på AMD och alla har strulat på något sätt, däremot får man ju lägre prestanda oftast med nvidia korten men själv bryr jag mig inte eftersom nu när jag köpte GTX 780 så valde jag efter kvalitet på kylaren och ljudnivån där 290x förlorade stenhårt och sen kan ju GTX 780 överklocka rätt friskt, har redan ökat med 300mhz på GPU'n utan några som helst problem!

som med mig o nvidia, alltid strular nvidia kort. Speciellt deras mobila serie (dvs för laptops) där är det fanemig inte nånting alls som står rätt till.

Väljer AMD pga pris/prestanda och detta om sämre drivrutiner och renderingstider för det mesta är skitsnack och högst subjektivt. Jonas och Emil (sweclockers alltså) säger sig som sagt kunna mäta att AMD fortfarande har problem med renderingstiderna men att det ändå subjektivt känns som AMD flyter bättre än Nvidia så ja vad ska man säga.

Men jag förstår väl att titanboysen är ledsna att deras titan kanske inte var värt 8k.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

som med mig o nvidia, alltid strular nvidia kort. Speciellt deras mobila serie (dvs för laptops) där är det fanemig inte nånting alls som står rätt till.

Väljer AMD pga pris/prestanda och detta om sämre drivrutiner och renderingstider för det mesta är skitsnack och högst subjektivt. Jonas och Emil (sweclockers alltså) säger sig som sagt kunna mäta att AMD fortfarande har problem med renderingstiderna men att det ändå subjektivt känns som AMD flyter bättre än Nvidia så ja vad ska man säga.

Men jag förstår väl att titanboysen är ledsna att deras titan kanske inte var värt 8k.

jo har hört att optimus är rätt värdelöst, kör nuförtiden bara integrerad intel grafik i laptops min förra laptop med ett diskret grafikkort hade ett 5450m som hade sina problem om vi säger så

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

2x 280x? Känns ju som att det ger otroligt mycket prestanda för pengarna. Jag satt i samma sits som du gör och väntade in recensionen på 290 som skulle kommit igår. Orkade inte vänta längre nu så jag slängde iväg en beställning på 290x som sntagligen kommer idag. Känns (för mig) ganska framtidssäkert.

Mvh

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU