Gör ACE jävligt bra nätaggegat eller har jag bara haft tur/otur?

Permalänk
Medlem

Gör ACE jävligt bra nätaggegat eller har jag bara haft tur/otur?

Köpte för 5 år sedan ett 500W ACE nätaggregat som fungerade perfekt de 3 år som jag använde det i min gaming dator men eftersom sweclockers klagade på att det kan börja brinna köpte jag ett Corsair CX till min dator för 2 år sedan, denna höll i 6 månader innan coil whine uppstod och jag köpte en FSP istället från en annan butik. För en vecka sedan började FSP PSU:n tjuta lite random, inte alltid men ibland. Alla nätaggregaten jag köpt har legat i 500 kronors prisklassen.

Nu undrar jag om det är en myt att ACE nätaggregaten är skit för min har ju faktiskt fungerar bättre än Corsair och FSP's budgetmodeller. Notera att min "gaming" dator är gammal och det finns ingen chans att den kräver mer än 300W under full load. Funderar starkt på att sätta fast ACE PSU:n igen...

EDIT: jag blandade mellan seasonic och FSP

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Köpte för 5 år sedan ett 500W ACE nätaggregat som fungerade perfekt de 3 år som jag använde det i min gaming dator men eftersom sweclockers klagade på att det kan börja brinna köpte jag ett Corsair CX till min dator för 2 år sedan, denna höll i 6 månader innan coil whine uppstod och jag köpte en Seasonic istället från en annan butik. För en vecka sedan började Seasonic PSU:n tjuta lite random, inte alltid men ibland. Alla nätaggregaten jag köpt har legat i 500 kronors prisklassen.

Nu undrar jag om det är en myt att ACE nätaggregaten är skit för min har ju faktiskt fungerar bättre än Corsair och Seasonic's budgetmodeller. Notera att min "gaming" dator är gammal och det finns ingen chans att den kräver mer än 300W under full load. Funderar starkt på att sätta fast ACE PSU:n igen...

Du har tyvärr haft otur
Men ja, ACE är faktiskt väldigt dåligt. Det kan lätt ta med sig hela datorn.

Synd att du haft problem med dina andra nätagg men att använda ACE igen är inte ett bra alternativ.
http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-ace-of-sweden

Permalänk
Medlem

Hade ditt ACE agg brunnit hade du nog inte varit lika imponerad

"Även en blind höna kan hitta ett frö" så kanske fick du ett exemplar som var ok. Fast jag kan inte hela historien om det var alla deras gamla agg som var kassa eller bra n modell...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Moderator
Moderator

Tja det är ju lite som en tickande tidbomb som inte exploderat än, ja du har inte märkt något ännu, du märker det inte förrän det är för sent.

Jag skulle inte rekommendera att du sätter in den igen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

På samma sätt som ett företag som gör bra nätaggregat kan råka göra några värdelösa kan väl ett företag som gör dåliga nätaggregat råka lyckas få till det någon gång. Att du har en bra PSU från Ace of Sweden behöver inte alls betyda att det är en myt att de gör kassa PSU:er.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Du har tyvärr haft otur
Men ja, ACE är faktiskt väldigt dåligt. Det kan lätt ta med sig hela datorn.

Synd att du haft problem med dina andra nätagg men att använda ACE igen är inte ett bra alternativ.
http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-ace-of-sweden

Läste den artikeln men mitt ACE ser inte alls ut på samma sätt utan den är grå och på den står det bara ACE på ena sidan och inte alls på fläkten

Permalänk
Medlem

Bara sa det ar supertydligt, nar du pratar om ACE sa ar det inte "Ace of Sweden" som figurerat i t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=4iwqurzOQpo utan ett marke som faktiskt heter bara just ACE, antar jag?

Om sa ar fallet misstanker jag att det kan forekomma en viss forvirring mellan dessa.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Läste den artikeln men mitt ACE ser inte alls ut på samma sätt utan den är grå och på den står det bara ACE på ena sidan och inte alls på fläkten

Hmm. Är det denna du har då?
http://www.sweclockers.com/recension/14768-ace-of-sweden-ac-fsp460/2#pagehead

Permalänk
Medlem

Tror inte det för de finns ingen FSP logga nånstans på den

Permalänk
Medlem

Det är ju inte coil whine som är problemet, det är att nätagget pajjar långt innan det ska, klarar inte det det står att den ska klara och ofta dessutom tar andra saker med sig när det pajjar som gör att folk rekommenderar att man ska göra sig av med skiten.

Coil whine har inte med kvaliteten att göra.

http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Tror inte det för de finns ingen FPS logga nånstans på den http://i.imgur.com/RiK99Sw.jpg

Antagligen en äldre version då.
Ännu värre. Använd den inte. Inte värt att få sin dator förstörd pga det.

Coilwhine går på garantin Så lämna tillbaka ditt fsp om det är sönder så får du ett nytt. Det agget är hästlängder bättre än ACE.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror man behöver kunna mer om statistik innan man säger något. Tre stickprov säger egentligen ingenting alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Inte? Det är jävligt störande när det pipar, kan inte ha ett sånt nätaggregat

Permalänk
Medlem

ser ace logon ut såhär ?

då är det ett nätagg som är budget fortfarande (inte lika allvarligt budget som ace of sweden dock )

Det blev godkänt att säljas i Sverige den korta tiden de fanns innan de blev uppköpta utav ace of sweden (var några butiker som fick in de nätaggen som hade märket ace som var lite bättre men säkra att använda i datorn iallafall)
sen blev det dock annan ägare och nätaggen som verkligen blev budget kom ut...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Inte? Det är jävligt störande när det pipar, kan inte ha ett sånt nätaggregat

lämna in de andra nätaggen av bättre kvalitet som har coilwhine tills du får ett exemplar som inte låter om det är så noga heh.

Mitt nätagg lät också men det slutade när jag tog bort fläktarna från grafikkortet och körde på med dubbla 120 mm (bytte senare dem två mot en ensam 140 mm fläkt )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Min brors dator klarade sig i 3,5-4 år med ett av Ace aggen. Varnade både honom och resten av familjen för att allting skulle brinna upp en dag. Det höll tills han uppgraderade datorn nu i somras, då passade vi på att byta nätagget också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

ser ace logon ut såhär ?
http://i.ebayimg.com/t/A-500BR-ACE-500W-24-Pin-ATX-Power-Supp...

då är det ett nätagg som är budget fortfarande (inte lika allvarligt budget som ace of sweden dock )

Det blev godkänt att säljas i Sverige den korta tiden de fanns innan de blev uppköpta utav ace of sweden (var några butiker som fick in de nätaggen som hade märket ace som var lite bättre men säkra att använda i datorn iallafall)
sen blev det dock annan ägare och nätaggen som verkligen blev budget kom ut...

Ser ut som ACE of Sweden loggan i alla fall. Kan hända att det är Raw Deal 1 istället för 2an som sweclockers testade

Skrivet av Massy:

Min brors dator klarade sig i 3,5-4 år med ett av Ace aggen. Varnade både honom och resten av familjen för att allting skulle brinna upp en dag. Det höll tills han uppgraderade datorn nu i somras, då passade vi på att byta nätagget också.

Skrivet av brajonk:

men men agget kostade ju bara nån hundring så funkade ju till mitt ati 4770 o en C2duo e7400

Så tydligen fungerar ACE aggen bra för andra också

Permalänk
Medlem

haha visste ej ace aggen var så dåliga! provade sätta ut en annons på mitt ace agg, var ett 630w ace, kanske klarar 400w max.. var inte roligt höra haha blev i princip hotad hur jag kudne vara så dum att lura folk men men agget kostade ju bara nån hundring så funkade ju till mitt ati 4770 o en C2duo e7400

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

ACE Rawdeal nätaggen två modeller där blev det säljförbud på och en av de modellerna var inte säkra att använda i en vanlig dator ens som drar 160w max...

resten är väldigt mkt budget och ska man behålla sin dator längre än ett år så ska man fixa ordentligt nätagg inom en månad om man nu inte har något val än att köpa ace nätagg som tillfälligt nätagg...

själv så skulle jag inte ha det i min dator eller ens i någon dator med dedikerat grafikkort som behöver en eller flera pci e kontakter från nätagget.

Bortrensat citat.
Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

haha visste ej ace aggen var så dåliga! provade sätta ut en annons på mitt ace agg, var ett 630w ace, kanske klarar 400w max.. var inte roligt höra haha blev i princip hotad hur jag kudne vara så dum att lura folk men men agget kostade ju bara nån hundring så funkade ju till mitt ati 4770 o en C2duo e7400

det du hade var inte törstiga komponenter direkt heh.
630w nätagget om det var rawdeal var så kasst att det fick säljförbud av elverket

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är tomciteringar, meme-bilder samt länkar utan beskrivning eller sammanhang.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Köpte ett chassi från Ace (of Sweden) på Netonnet för att testa lite gamla delar jag hade liggande. Chassit var ok, men nätagget (som ingick) dödade en hårddisk, innan det gick sönder på första uppstarten. Jag avråder alla att använda Ace.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Så tydligen fungerar ACE aggen bra för andra också

Kan ju ha att göra med hur man belastar nätagget. Att nätaggen pajjar vid 75% av belastningen som det står att de ska klara är katastrofalt dåligt, men det betyder inte nödvändigtvis att ditt nätagg som du max belastar till 40% kommer att pajja vilken sekund som helst.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Nätagg ska man inte såla på köpa gärna seasonic/flextronic som éxempel. Corsairs skulle jag enbart köpa ax 860 i 760 i annars hade jag valt seasonic egna

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Känns som att du har otrolig otur (fast tur med ACE), det kanske är en ovanlig och oturlig kombination av hårdvara som ger coilwhinet?
Corsair hör man ju då och då att de tjuter men jag har nog aldrig läst om ett FSP som gjort det. Har själv FSP-agg i två av mina servrar, tror att det är åttonde eller nionde året som de kör utan problem 24/7.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Hahha, är AoS aggen faktiskt så fruktansvärt skit? Skrattretande hur nåt kan hålla sån kvalité :S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Känns som att du har otrolig otur (fast tur med ACE), det kanske är en ovanlig och oturlig kombination av hårdvara som ger coilwhinet?
Corsair hör man ju då och då att de tjuter men jag har nog aldrig läst om ett FSP som gjort det. Har själv FSP-agg i två av mina servrar, tror att det är åttonde eller nionde året som de kör utan problem 24/7.

8-9 års 24/7 körning med budget kondingar den orena strömmen skulle jag då inte vilja ge mina hårddiskar kanske dax att byta:P

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

köpte ett nytt Be quiet 430w. Tog isär hela nätagget och sleevade + justerade kabellängder. När jag sedan testade det så märkte jag att det pep något bedrövligt, inge vidare det! Håller mej till FD i framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eldfan:

Köpte för 5 år sedan ett 500W ACE nätaggregat som fungerade perfekt de 3 år som jag använde det i min gaming dator men eftersom sweclockers klagade på att det kan börja brinna köpte jag ett Corsair CX till min dator för 2 år sedan, denna höll i 6 månader innan coil whine uppstod och jag köpte en FSP istället från en annan butik. För en vecka sedan började FSP PSU:n tjuta lite random, inte alltid men ibland. Alla nätaggregaten jag köpt har legat i 500 kronors prisklassen.

Nu undrar jag om det är en myt att ACE nätaggregaten är skit för min har ju faktiskt fungerar bättre än Corsair och FSP's budgetmodeller. Notera att min "gaming" dator är gammal och det finns ingen chans att den kräver mer än 300W under full load. Funderar starkt på att sätta fast ACE PSU:n igen...

EDIT: jag blandade mellan seasonic och FSP

Öhh nej? Ace of Sweden gjorde tidigare budgetskit som dessutom bröt mot en hel del regler och lagar. Sedan deras Raw skit agg togs bort så har de valt att använda sig av en annan mer välkänd OEM och sedan klistrat sitt märke på agget. De kommer dock aldrig bli av med budget stämpeln. Speciellt inte efter hur de ignorerade folk fram till Sweclockers gjorde en artikel om det.

Skrivet av evil penguin:

Bara sa det ar supertydligt, nar du pratar om ACE sa ar det inte "Ace of Sweden" som figurerat i t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=4iwqurzOQpo utan ett marke som faktiskt heter bara just ACE, antar jag?

Om sa ar fallet misstanker jag att det kan forekomma en viss forvirring mellan dessa.

Ace of Sweden hade en serie tidigare som hette bara Ace. Den håller generellt något högre klass än deras Rawpower men det är knappt.

Skrivet av pompa_kumla:

Nätagg ska man inte såla på köpa gärna seasonic/flextronic som éxempel. Corsairs skulle jag enbart köpa ax 860 i 760 i annars hade jag valt seasonic egna

Kan inte hålla med mer. Två saker ska man aldrig snåla med i ett bygge. Det ena är nätagget. Det andra är moderkortet. Allt annat kan experimenteras med beroende på budget och annat. Nätagg ska man ABSOLUT inte snåla med eftersom det kan leda till döden för hela din dator.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

8-9 års 24/7 körning med budget kondingar den orena strömmen skulle jag då inte vilja ge mina hårddiskar kanske dax att byta:P

Som sagt, FSP är good shit

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730