Hur man inte bli blåst när man köper begagnat?

Permalänk

Hur man inte bli blåst när man köper begagnat?

Så jag behöver köpa en bok. Och nu är det en så rolig bok som kostar 800-900 kr, och finns inte att köpa online eller liknande, så jag hittade en begagnad för 1/3 del av priset. Så är det någon som har tips om hur man inte blir blåst på affären.

Jag köper den från kurslitteratur.org och säljaren vill att köparen betalar porto samt att säljaren bor långt ifrån, så det kan inte bli en p2p affär. Finns det något bra sätt att försäkra sig om att man får det man köper utan att det kostar mer än att köpa den som ny?

Permalänk
Lego Master

Många seriösa sidor har rating-system för att motverka missbruk av annonssystemet. Annars är det väl bara att hålla i hatten och dyka i den djupa änden och hoppas att livbojen håller. ^^

Hade det skiljt mindre i pris hade jag nog inte chansat, men för 250-300kr kan det vara värt att prova. Går det så går det, och då har du sparat motsvarande en hyfsad utekväll med studentpriser.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Är inte postförskott en möjlig lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Är inte postförskott en möjlig lösning?

Betala mer för att fortfarande kunna bli precis lika lurad?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Be om bilder på typ legitimation bredvid boken och sen sök upp människan så att hen inte ljuger för dig, utan allt stämmer. Det garanterar inte att du inte blir lurad, men risken borde vara mindre. Samt att du har bra info att gå med till polisen i så fall.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

En bra regel är: Är det för bra för att vara sant??..så är det förmodligen det!

Permalänk
Medlem

Blocket paketet är helt säkert så kör på detta.

https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Blocket paketet är helt säkert så kör på detta.

https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

Jag förstår inte det där riktigt.

Scenario 1:
Här är det omvänt, här kan köparen lura säljaren genom att när han kontrollerar varan säger att det är en tegelsten istället och sänder tillbaka paketet med en tegelsten. Hur fångar man upp det?

Scenario 2:
Säljaren lägger i tegelsten. Köparen öppnar och säger att detta stämmer inte och skickar tillbaka det. Säljaren säger att det visst var en telefon där i, köparen måste lagt i stenen och returnerat det.

Som jag ser det måste en oberoende part, kanske postombudet kontrollera att det stämmer det som skickas - annars kan man anklaga eller bli anklagad.

Permalänk

Jag hitta en på blocket som kostar lite mer än det dubbla från kurslitteratur.org men har blocket någon rating? Hittar ingen, samt gjorde en sökning på personens namn, och det finns ingen som heter det i området som säljaren skriver att den bor.

Hemlig information? eller låter det mysko?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Betala mer för att fortfarande kunna bli precis lika lurad?

Förlåt, tänkte på detta egentligen.
https://www.payson.se/tj%C3%A4nster/paysongaranti

Permalänk
Medlem

Vad för anledning säljaren än har så låter det mycket skumt att hen vill ha en köpare som bor långt bort.

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Skrivet av Jagheter:

Vad för anledning säljaren än har så låter det mycket skumt att hen vill ha en köpare som bor långt bort.

Vet inte om hen bryr sig var köparen bor, då jag inte har kontaktat någon. Och jag hittade bara 7 i Sverige som säljer denna bok då den är så dyr.

Men det är bara be om bild med ID och bok och hoppas att man inte blir lurad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Vet inte om hen bryr sig var köparen bor, då jag inte har kontaktat någon. Och jag hittade bara 7 i Sverige som säljer denna bok då den är så dyr.

Men det är bara be om bild med ID och bok och hoppas att man inte blir lurad?

Addera sunt förnuft och känsla på det.

Permalänk
Skrivet av Jagheter:

Vad för anledning säljaren än har så låter det mycket skumt att hen vill ha en köpare som bor långt bort.

För säljare prioriterar folk som bor långt bort och måste hålla på med frakt och dylikt.

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Vet inte om hen bryr sig var köparen bor, då jag inte har kontaktat någon. Och jag hittade bara 7 i Sverige som säljer denna bok då den är så dyr.

Men det är bara be om bild med ID och bok och hoppas att man inte blir lurad?

Okej men den säljare du nämner i första inlägget ville ha en köpare långt borta.

Skrivet av Mickelit00:

För säljare prioriterar folk som bor långt bort och måste hålla på med frakt och dylikt.

Ja det låter konstigt.

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Jag förstår inte det där riktigt.

Scenario 1:
Här är det omvänt, här kan köparen lura säljaren genom att när han kontrollerar varan säger att det är en tegelsten istället och sänder tillbaka paketet med en tegelsten. Hur fångar man upp det?

Scenario 2:
Säljaren lägger i tegelsten. Köparen öppnar och säger att detta stämmer inte och skickar tillbaka det. Säljaren säger att det visst var en telefon där i, köparen måste lagt i stenen och returnerat det.

Som jag ser det måste en oberoende part, kanske postombudet kontrollera att det stämmer det som skickas - annars kan man anklaga eller bli anklagad.

Mycket intressant, är det nån som har koll på hur Posten hanterar paket/brev typ om dom scannas eller liknade?
En sak man skulle kunna göra som säljare, är att ta kort på telefonen med uppgifter och kanske om möjligt vikt på paketet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc