Call of Duty: Ghosts endast 720p för Xbox One – 1080p med Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

XBONE blir överkört redan innan release, hur fan lyckas dom

för att de la x antal miljoner dollar i utvecklingen av kinect 2 och struntade i resten hårdvaran

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Next gen consoles kommer ut och klarar inte nya COD i 1080p? Hade inte stor koll i förväg men trodde verkligen inte det var så illa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Nej.

Enkelt exempel som illustrerar skillnaden mellan native 192x108 och upskalad 128x72:

http://i.imgur.com/dN9lwNS.png

(Inte helt perfekt, men kunde inte göra det bättre på så kort tid.)

Men du gjorde fel jämförelse. Vi pratade inte om native 1920x1080. Vi pratade om skillnaderna mellan uppskalat från 1280x720 till 1920x180 och native 1280x720.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att xboxen kommer att om ett år eller två kunna köra spel med samma upplösning/flyt som PS4. problemet nu är nog snarare att de har en lösning som är svårare att programmera för än PS4 (tvärt emot xbox 360 och ps3 alltså) men när deras molntjänst kommer igång och utvecklarna lär sig använda esram på ett smartare sätt så kommer det nog att vara relativt lika. De spelen som kommer ut nu har varit i utveckling ett tag och troligen inte speciellt optimerade för varken xbox eller ps4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Folk har ju hela tiden klagat på att t.ex BF4 på PS4 kommer se ut som low inställningar på PC för att klara 60 fps i 1080p. Nu har det ju kommit flertal tester där det faktiskt visas att man knappt ser skillnad mellan PS4 och en PC med högsta inställningar (dock 60fps, 1080p). Det får väl faktiskt anses ganska bra om man jämför vad en PS4 kostar gentemot en PC som ska driva runt dom inställningarna kostar?

Edit: Är absolut ingen ps4 fanboy. Har tidigare kört xbox samt har en PC jag mer än gärna spelar på. Dock blir det solklart PS4 denna generationen konsoler

Alltså allt detta snack om vad som krävs för att få samma prestanda. Jag tittade runt lite och satte ihop en lista med i3 (klarade 60fps i 1080p medium (antar att PS4 lägger sig där ungefär)), HD7850, 8 GB RAM, 500 GB 7200RPM HDD, micro-ATX, skitchassi med 350W nätagg (borde klara driva allt, om än lite tveksamt) och detta stannade på knappt 3600. Nu blir det väl närmare 4000 med frakt och något skittangentbord med mus, men detta lilla bygge skulle klara att driva runt spelet i ungefär samma upplösningar. Skillnaden blir väl att mitt paket blir fult, stort, troligen lite mer högljutt (inte säkert dock) och så krävs det licens av Windows utöver kostnaden för komponenterna. Dessutom måste man bygga ihop allt själv men spelen blir billigare och delarna går att uppgradera i efterhand.

Sammanfattningsvis, spelen kommer optimeras för hårdvaran men i dagsläget kan man få ut likvärdig prestanda för samma peng rent hårdvarumässigt på PC-marknaden. Blir ju inte riktigt samma spel men med Steam Big Picture och motsvarande för andra tillverkare kanske det ändå är där framtiden ligger.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd

ser man skillnad?

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem

Ms kommer bygga in ett chip i kinect sensorn som kommer öka prestandan, så att man blir "tvingad" till att använda den!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det är helt klart så att PS4 är den kraftfullare av dom två och dessutom billigare i pris. Att Xbox One bara kan köra i 720P är riktigt dåligt. Sen verkar PS4 klara 1080P men inte i alla spel vilket är synd. Dessa konsolerna lär aldrig klara av att rendera spelen i 4K upplösning sen när det blir mer prisvärt att skaffa sig.

Verkar klara? Finns bara ett enda bekräftat spel som inte körs i 1080p än så länge på PS4. The order, vilket ska gå i 1920x800 eller liknande. Fast då med resterande pixlar i höjd bortskurna så du får samma detaljrikedom fast med mindre yta.

Shadow Fall. Ser bättre ut än valfri annan shooter (helt opartisk när jag säger det), körs i native 1080p och 60fps i multiplayer, vilket ser extremt bra ut. I single player ännu bättre, men då också i 30fps istället. Konstanta 30 är i sig silkeslent för ögonen och görs det rätt känns det även lika responsivt.

Att COD ghosts, vilket i sanningens namn faktiskt inte ser mycket annorlunda ut från tidigare delar av serien inte går i 1080p på den ene är riktigt dåligt.
Det finns inga visuella drag som rättfärdigar det, inga nya renderingstekniker, features etc. Gammal motor som om något borde ha iaf upplösningen på sin sida idag.

Det här med att 60fps borde vara krav är skitdumt. Finns inte som krav på någon annan platform och hur skulle vi kunna gå framåt om vi hela tiden var tvungna att dra tillbaka på allt ögongodis för att bibehålla högre framerate? Upplösningen dock. Den borde vara standardiserad på 1080p 2013.
Xbone har tråkigt nog nästan inga spel än så länge som går i 1080p. Finns en kul tråd över Neogaf som visar att majoriteten av dem går i 720p.

Kommer inte få se 4k på någon av dem, men att se det som besvikelse är i sig skitdumt. Det är inte spelbart idag på en påkostad pc heller. Betalar du väldigt mycket pengar kanske 30fps går att nå stabilt, men då kostar det också. Är det inte först snart som vi börjar få se hårdvara som siktar på 30fps just för att det är så pass dyrt och för att inte nämna krävande?

Permalänk
Medlem

Så mycket kärlek har samlats på ett och samma ställe här! Nae men synd att det är så. Känns ju lite konstigt om Xbox One inte kan driva ett spel som CoD i 1080 när det kommer ut, vad händer med spel som GTA IV, Crysis eller Battlefield då?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Verkar som många klagar lite väl mycket på Microsoft här, känns snarare att det är spelutvecklarna man ska klaga på. Det är inga problem att få en titel att gå i 1080p och 60fps på de nya konsolerna, men alla AAA-utvecklare verkar ha fått för sig att ögongodis är det som säljer bäst (särskilt nu då det är en ny generation och man gärna vill visa hur mycket snyggare/bättre den nya versionen är). Ville man skulle det inte vara några större problem att lägga lite av den beräkningskraft som används för mer ögongodis till att beräkna större bildrutor istället.

Känns som det är läge för ett kvalitetsreglage på konsolerna, förstår inte varför man inte infört något sånt tidigare, t.ex. låt användaren välja mellan två inställningar (eller fler), antingen 720p med allt ögongodis på eller 1080p med något minde högupplösta texturer/lite färre trianglar för att rita upp världen. Eventuellt kan sådana inställningar kompletteras av skalningsreglage för de spel som har bra stöd i motorn för att skala upp/ner. Varför ska inte konsolerna kunna ha viss frihet, vad olika personer upplever som den bästa avvägningen prestanda/bildkvalité varierar.

Sen bör man också ha i åtanke att det här är de första spelen som släpps för den nya generationen, jämför med hur 360 och PS3 spel såg ut vid konsol-release och hur de som släpps nu ser ut till samma hårdvara! Med tiden kommer förmodligen utvecklarna lära sig samarbeta bättre med xbone.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Xbox 720 confirmed.

Som sagt ingen kan väl på allvar vara förvånade. Titta på specifikationerna. Det är tydligt att PS4 har kraftfullare hårdvara.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av strejf:

Men du gjorde fel jämförelse. Vi pratade inte om native 1920x1080. Vi pratade om skillnaderna mellan uppskalat från 1280x720 till 1920x180 och native 1280x720.

Nej. Originalfrågan var:

Skrivet av Rocklets:

Kan något förklara skillnaden mellan 1080p native och 720p uppskalad till 1080p?

Min bild visar (i princip*) skillnaden mellan native 1080p och 720p uppskalat till 1080p.

* Strecken är tjockare i den uppskalade versionen. Min dator fick slut på batteri innan jag hann fixa det. EDIT: Detta är nu åtgärdat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Playstation 4

Battlefield 4 = 1600x900 (60fps)
The Order: 1886 = 1920x800
KillZone: Shadow Fall = 1920x1080 (MP=60fps, SP=30fps)
Infamous: Second Son = 1920x1080
DriveClub = 1920x1080 (Targeting 60fps)
Resogun = 1920x1080 (60fps)
Knack = 1920x1080 (Variable - 30-60fps)
Assassin's Creed 4: Black Flag = 1920x1080
Thief = 1920x1080
Blacklight: Retribution = 1920x1080
Warframe = 1920x1080
Call of Duty: GHOSTS = 1920x1080 (60fps)
Flower = 1920x1080 (60fps)
FIFA = 1920x1080
DC: Universe Online = 1920x1080 (60fps)
NBA 2K14 = 1920x1080 (60fps)

Xbox One

Killer Instinct = 1280x720 (60fps)
Battlefield 4 = 1280x720 (60fps)
Ryse: Son of Rome = 1600x900 (30fps)
Call of Duty: GHOSTS = 1280x720 (60fps)
Titanfall = 1280x720 (to be confirmed)
Forza 5 = 1920x1080 (60fps)
FIFA = 1920x1080
NBA 2K14 = 1920x1080 (60fps)
Dead Rising 3 = "Dynamic" Resolution (30fps)

Wii U

Pikmin 3 = 1280 × 720
Super Smash Bros = 1920x1080
The Legend of Zelda: The Windwaker HD = 1920x1080 (30fps)
Scribblenauts = 1920 × 1080
Assassin’s Creed 3 = 1280x720 (post-AA)
Batman: Arkham City Armoured Edition = 1280x720 (FXAA)
Carl on Duty: Black Ops 2 = 880x720 (2xAA)
Darksiders 2 = 1152x640 (post-AA)
Mass Effect 3: Conrad Edition = 1280x720 (FXAA)
Monster Hunter 3G HD = 1920x1080 (no AA)
Need For Speed: Most Wanted (2012) = 1280x704 (post-AA)
New Super Mario Bros. U = 1280x720 (no AA on world map, post-AA in-game)
Ninja Gaiden: Razor’s Edge = dynamic up to 1280x720 (dynamic 2xAA)
Rayman: Legends = 1920x1080 (no AA)
Sonic & All-Stars Racing Transformed = 1024x576 (post-AA)
Splinter Cell: Blacklist = 1280x720 (post-AA)
ZombiU = 1280x720 (post-AA)

http://neogaf.com/forum/showthread.php?t=680237

Permalänk
Skrivet av kitanii:

Verkar klara? Finns bara ett enda bekräftat spel som inte körs i 1080p än så länge på PS4. The order, vilket ska gå i 1920x800 eller liknande. Fast då med resterande pixlar i höjd bortskurna så du får samma detaljrikedom fast med mindre yta.

Shadow Fall. Ser bättre ut än valfri annan shooter (helt opartisk när jag säger det), körs i native 1080p och 60fps i multiplayer, vilket ser extremt bra ut. I single player ännu bättre, men då också i 30fps istället. Konstanta 30 är i sig silkeslent för ögonen och görs det rätt känns det även lika responsivt.

Att COD ghosts, vilket i sanningens namn faktiskt inte ser mycket annorlunda ut från tidigare delar av serien inte går i 1080p på den ene är riktigt dåligt.
Det finns inga visuella drag som rättfärdigar det, inga nya renderingstekniker, features etc. Gammal motor som om något borde ha iaf upplösningen på sin sida idag.

Det här med att 60fps borde vara krav är skitdumt. Finns inte som krav på någon annan platform och hur skulle vi kunna gå framåt om vi hela tiden var tvungna att dra tillbaka på allt ögongodis för att bibehålla högre framerate? Upplösningen dock. Den borde vara standardiserad på 1080p 2013.
Xbone har tråkigt nog nästan inga spel än så länge som går i 1080p. Finns en kul tråd över Neogaf som visar att majoriteten av dem går i 720p.

Kommer inte få se 4k på någon av dem, men att se det som besvikelse är i sig skitdumt. Det är inte spelbart idag på en påkostad pc heller. Betalar du väldigt mycket pengar kanske 30fps går att nå stabilt, men då kostar det också. Är det inte först snart som vi börjar få se hårdvara som siktar på 30fps just för att det är så pass dyrt och för att inte nämna krävande?

Okej bra att de körs i 1080P då! Angående 4K tycker jag det är synd men som du säger krävs det kraftfull hårdvara för att köra det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av xapa112:

Men alltså, konsol pls.

Vad var tanken med den bilden?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Inaktiv

Vi sweclockare är så jävla söta ibland alltså. Talar om flopp innan konsolen ens har släppts, på resten av jordklotet används ordet flop när man inte lyckas gå med vinst på produkten; på sweclockers när den inte kan hålla en viss upplösning. Vilken fråga tror ni försäljarna får höra på elgiganten mest? "Vilken maskin har flest streamprocessorer?" eller "Vilken konsol ska jag köpa åt min son för att han ska kunna spela nya halo med sina vänner?"

Wii klarade sig ganska bra trots att den var marginellt snabbare än gamecube.

//En glad PC-gamer

Permalänk

Allt är hundens fel.

Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Vad var tanken med den bilden?

http://knowyourmeme.com/memes/the-glorious-pc-gaming-master-r...

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk

I slutändan kommer folk iaf att välja den plattformen som de har fastnat för mest och dessa marginala grafik skillnader kommer inte att spela så stor roll, ni som tycker att pc är lika bra investering som konsol skulle vilja ha sett er att plocka ihop en pc 2005 för 4k (som 360n kostade) som klarar av gta v så pass bra som 360n gör 2013!
Får själv en x1 i slutet av månaden, då jag tycker xbox live har mycket mer att erbjuda. Men skall definitivt skaffa mig en ps4 när nu de kommer in på lager!

Permalänk
Medlem

Mer ammunition för console bashing åt PC-spelarna, gött.

Vet inte ens om jag orkar bry mig längre...

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Kan något förklara skillnaden mellan 1080p native och 720p uppskalad till 1080p?

Som någon annan svarade blir det precis så att man skalar upp 720p till 1080p i konsolen. Kvalitén blir då enhetlig ovasätt hur bra / dålig uppskalning din TV / monitor har. Apple har gjort något liknande med hur Retina-skalningen sker i deras laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eggi8finger:

I slutändan kommer folk iaf att välja den plattformen som de har fastnat för mest och dessa marginala grafik skillnader kommer inte att spela så stor roll, ni som tycker att pc är lika bra investering som konsol skulle vilja ha sett er att plocka ihop en pc 2005 för 4k (som 360n kostade) som klarar av gta v så pass bra som 360n gör 2013!
Får själv en x1 i slutet av månaden, då jag tycker xbox live har mycket mer att erbjuda. Men skall definitivt skaffa mig en ps4 när nu de kommer in på lager!

*ironi* Jo vist dom marginala skillnaderna finns ju knappt...

Skillnaden mellan 720p och 1080p är inte marginell, den är stor.
Jämförelsen med pris och hur bra GTA 5 flyter idag är inte riktigt rätt då dom har optimerat det riktigt bra för dom konsolerna vilket inte finns till PC. GTA 5 ändå på tok får låg FPS för att man inte ska bli irriterad och dom kör med grymt aggressiva i och ur laddningar av saker.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

1080p? Det spela man på sin PC för 3 år sedan.

Nopes, de flesta GPU'er klarar inte ens hålla 60fps med maxinställningar i en del nya spel. Men väldigt coolt skrivet annars!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eggi8finger:

I slutändan kommer folk iaf att välja den plattformen som de har fastnat för mest och dessa marginala grafik skillnader kommer inte att spela så stor roll, ni som tycker att pc är lika bra investering som konsol skulle vilja ha sett er att plocka ihop en pc 2005 för 4k (som 360n kostade) som klarar av gta v så pass bra som 360n gör 2013!
Får själv en x1 i slutet av månaden, då jag tycker xbox live har mycket mer att erbjuda. Men skall definitivt skaffa mig en ps4 när nu de kommer in på lager!

Problemet är att One är både långsammare och betydligt dyrare.
Priset är ett problem. De bör dumpa den inkluderade kinecten och sälja konsollen för några hundralappar lägre än Sony annars är de chanslösa.
Det kommer hända nästa år gissar jag på.

Permalänk
Avstängd

Haha, en jäkla hund var det ja..

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av elajt_1:

Nopes, de flesta GPU'er klarar inte ens hålla 60fps med maxinställningar i en del nya spel. Men väldigt coolt skrivet annars!

Så om man inte håller max inställningar på 60fps så har man inte spelat spelet?

Skumt...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Intressant att folk kastar skit på "dem" och "de" som tillverkar nästa generations konsoler för de kör i 720 etc. Artikeln handlar om Ms och inte Sony, ps4 körs i 1080 så läs om och klaga rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Så om man inte håller max inställningar på 60fps så har man inte spelat spelet?

Skumt...

Enligt Sweclockare är det så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wave_85:

Fick nyss reda på att PayStation-4 inte kommer kunna connecta med PC...eller kunna ha media saker, så som mp3's m.m...

Var Ps4 en sak som utspelade sig ''för bra''?

Jag menar ju närmare realese man kommer desto mer skit kommer fram från under mattan...

Dom kommer ju ha 1080P...men under vilka grafikinställningar? Low eller Ultra? Nåt måste dom offra pga den tillbakahållande hårdvaran.

Här är källan
http://www.computerandvideogames.com/436113/playstation-4-wil...

Den kommer tydligen inte rosta mina frukostmackor heller fick jag nyligen reda på. Vafan Sony?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TittaEnGet:

Intressant att folk kastar skit på "dem" och "de" som tillverkar nästa generations konsoler för de kör i 720 etc. Artikeln handlar om Ms och inte Sony, ps4 körs i 1080 så läs om och klaga rätt

Tänk...dom har haft ca 10år att ta fram en konsol...Nu presenterar dom ''next gen'' Och dom kan inte leverera 1080P som standard.

Knappast att Ps4 kan skryta med att vissa speltitlar har 1080P...det ska vara standard på _ALLA_ spel....Det ska vara Native 1080P. Det är 2013, inte 2006..

Visa signatur

-Ny på Swec! Var snäll :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Man kan ju fråga sig varför i detta fallet de satt 720p på Xbox men 1080p på PS4?
Det borde vara hårdvarurelaterat, Xbox klarar helt enkelt inte att driva runt just detta spelet i 1080p.
Sen till det mindre sannolika att Sony skrivit 1080p-exklusivt avtal, inte deras stil riktigt, mer Microsoft-stil.

ja om XBone har färre GPU pipes än PS4 så är ju de flaskhalsen för XBone och där med inte kan köra 1080p när kravet om 60FPS finns.
om man tar bort kravet eller sänker kravet om 60FPS så kommer GPUn kunna köra 1080p, men då med lägre FPS. Dock vet vi inte vad för FPS den skulle få, de vore intressant å se hur mycket lägre FPS det skulle innebära.

om det innebar mellan 5 till 10 FPS lägre, 50 till 55 FPS då skulle jag nog säga att jag skulle nog inte märka skillnaden som gammal gubbe och vore lika nöjd ändå när man kör 1080p i 50-55 FPS

men innebär det ett större dropp i FPS så som mellan 30 till 40 FPS med 1080p för XBone, ja nej då har de gjort rätt val i att köra 720p.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.