Officiellt: Panasonic slutar med plasma-tv

Permalänk

Sitter med en gammal plasma hemma här, fungerar perfekt. Kommer hålla några år till.

Permalänk
Medlem

Jag har en Panasonic Viera TX-P65ST50Y, underbar panel. Tråkigt för fansen att detta försvinner.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

En del av LG:s plasmor är faktiskt riktigt bra, medans andra har en bild som inte hänger med när det börjar hända saker.

Permalänk
Avstängd

så min zt60 blir deras absolut sista plasma tv

Permalänk
Medlem

Äntligen.....hoppas nu att LG med flera följer efter och fokuserar till 110% på framtidens teknik.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

Det var på tiden, de drar för mycket ström helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Panasonic 2013 (Plasma) till vänster, Panasonic 2014 (IPS LCD) till höger. Tack för det Svenssons!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Raffe:

Och hela swec gråter av sorg...

Jag gör det i alla fall.

http://www.youtube.com/watch?v=yKCBWRU59zk

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

http://img1.lesnumeriques.com/test/77/7740/panasonic-st60-con...

Panasonic 2013 (Plasma) till vänster, Panasonic 2014 (IPS LCD) till höger. Tack för det Svenssons!

Nuf said

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem

LED-LCD är väl den största bluffen på länge. Jag har aldrig märkt att det är på något sätt bättre bild jämförd med traditionella LCD:er med CCFL-belysning. Men LED lanserades i samma veva som OLED tekniken var på tapeten i media, och alla svenssons trodde att det var (O)LED man skulle ha. Men när man kom till affären så blev man istället Vilse-LED och gick hem utan OLED.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Vilken plasma är det man ska ha om man vill köpa en idag, 40 tum eller mer? ZT60 kostar ju 40 papp

Permalänk
Avstängd

Då var det alltså dags att byta tv till våren då min pannasonic fyller 3 år, dock fortfarande galet nöjd och men vetskapen att inte kunna köpa en ny bättre plasma gör att valet blir förtidspensionering och ett köp av deras sista plasma.

LED/LCD känns inte som något alternativ då många vänner sitter på samsungs och lgs "värstingar" med samma bildkvalite men med sämre svärta och bleeding.
Visst den drar lite mer kräm men det är det värt enligt mig iaf, samt dessa 400w skräcksiffror är ju inget som stämmer då det sällan är vitt konstant i timmar

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Vilken plasma är det man ska ha om man vill köpa en idag, 40 tum eller mer? ZT60 kostar ju 40 papp

De billigare LG-plasmorna är ganska bra bang for the buck, om man inte behöver massa "Smart" funktioner osv. Bildmässigt skiljer det inte mkt mellan deras billigare modeller och topsegmentet, dock skiljer det i features, inställningsmöjligheter, ingångar osv.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kommer inte befatta mig med Led/Lcd någonsin. Knepiga halos och artefakter på top-of-the-line maskiner som kostar 15-20k 2013 är inte ok! Satt hemma hos polarn med hans nya LED som kostade nästan 20k och allt såg ut som skit!?! Detta trots att jag stängde av alla "bildförbättrare". En Plasma för 8k har ju sjukt bättre bild än detta.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

LED-LCD är väl den största bluffen på länge. Jag har aldrig märkt att det är på något sätt bättre bild jämförd med traditionella LCD:er med CCFL-belysning. Men LED lanserades i samma veva som OLED tekniken var på tapeten i media, och alla svenssons trodde att det var (O)LED man skulle ha. Men när man kom till affären så blev med istället Vilse-LED och gick hem utan OLED.

Klockrent!!
Lite så är det, alla blev upphetsade av eller hade hört något om OLED och sedan lät LED rätt bra det också.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

...Bildmässigt skiljer det inte mkt mellan deras billigare modeller och topsegmentet...

Det skiljer väldigt mycket i bildkvalité mellan toppserien och de lite billigare! Man måste ta hem och ställa in tv:n för att se skillnaden. Har själv lämnat tillbaka 3st Plasma tv:n innan jag köpte den dyraste, inte för allt lull lull utan för bilden.

Visa signatur

®©

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Vilken plasma är det man ska ha om man vill köpa en idag, 40 tum eller mer? ZT60 kostar ju 40 papp

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=183280

Den kostar just nu 11990:- där på hembiobutiken, SJUKT prisvärd!

Fick hem den för ett par dagar sen och det är helt sjukt bra bild på den!

Otroligt mycket bättre än den billiga lg-plasma jag hade hemma precis innan..

Ontopic:

Jag tror de gör ett misstag att sluta tillverka Plasma då OLED (aldrig sett men alla säger att det är bättre?) inte finns vid rimliga prisnivåer än, vilket gör att folk tvingas gå till Samsung eller LG, eller i värsta fall köpa LCD...

rip

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Tänk på att inte posta meningslösa oneliners eller meme-bilder då det bryter mot reglerna:

Skrivet av Regel §1.6:

Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är tomciteringar, meme-bilder samt länkar utan beskrivning eller sammanhang.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Trist!

Ångrar inte en sekund att jag köpte en VT60 55" tums modellen i somras när den fanns billigt. Löjligt bra bild.. , och då är jag riktigt kräsen eftersom jag haft en Pioneer 8G plasma i 5 år innan jag köpte denna. Det finns en god anledning till att alla seriösa sajter såsom Flatpanelshd, hdtv-test och avforums gett VT60 och ZT60 "referensklass" i betyg.

Min plan är iaf att ha min VT60 i minst 3 år. Om 3 år tror jag 4k i materialväg kanske kommit lite längre än vad det gjort nu, priserna på OLED är förhoppningsvis nere på humana prisnivåer, och de barnsjukdomar som OLED fortfarande har kanske har slipats bort.

Rasmus på Flatpanels skrev en intressant sak i kommentarsfältet på deras nyhetsartikel om detta, som är värt att ta sig en funderare på..

"Are any of you guys buying one before it's too late? If Pioneer's exit is an indication we should probably expect prices to rise, especially on the VT60 / ZT60 models."

Permalänk
Medlem

Nooooooo!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

Trist!

Ångrar inte en sekund att jag köpte en VT60 55" tums modellen i somras när den fanns billigt. Löjligt bra bild.. , och då är jag riktigt kräsen eftersom jag haft en Pioneer 8G plasma i 5 år innan jag köpte denna. Det finns en god anledning till att alla seriösa sajter såsom Flatpanelshd, hdtv-test och avforums gett VT60 och ZT60 "referensklass" i betyg.

Min plan är iaf att ha min VT60 i minst 3 år. Om 3 år tror jag 4k i materialväg kanske kommit lite längre än vad det gjort nu, priserna på OLED är förhoppningsvis nere på humana prisnivåer, och de barnsjukdomar som OLED fortfarande har kanske har slipats bort.

Precis, VT60 är ju en av dom bästa tv apparaterna just nu oavsett, inget slår en plasma från panasonic just nu i bildförhållanden Min G30 får stå kvar ett tag till.. 1-2 år kanske!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olkom:

Det var på tiden, de drar för mycket ström helt enkelt.

Bra och kraftiga saker drar mer ström än andra helt enkelt.. Samma med dator, en laptop drar mindre, en speldator med prestanda drar mer...

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av spaajs:

Det skiljer väldigt mycket i bildkvalité mellan toppserien och de lite billigare! Man måste ta hem och ställa in tv:n för att se skillnaden. Har själv lämnat tillbaka 3st Plasma tv:n innan jag köpte den dyraste, inte för allt lull lull utan för bilden.

Jag vet inte hur mkt det skiljer med dagens modeller, men 2010 så var det samma panel i LG:s toppmodell som mellansegmentet, dock skillde det med annan funktionalitet. Man får forska lite Oavsett så är lg:s 50" plasma som kostar under 5000kr på komplett nu (galet) mkt bättre än en 3-4k dyrare LCD.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Bra att de slutade med det. Plasma är en föråldrad teknologi. LED och OLED är mycket bättre. Jag var på ett museum förra veckan och jag har för mig att jag såg en Plasma TV där, men i vanliga butiker brukar man inte se dom mycket.

Gillar dessa Svensson som inte kan nåt om bild! Du verkar vara en sån.. Du skulle behöva jobba med mig på HIFI-Punkten en dag.. Den dagen skulle du inse väldigt mycket och skulle BARA vilja ha Panasonics Plasma, speciellt om du gillar film och bra bild!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Bra att de slutade med det. Plasma är en föråldrad teknologi. LED och OLED är mycket bättre. Jag var på ett museum förra veckan och jag har för mig att jag såg en Plasma TV där, men i vanliga butiker brukar man inte se dom mycket.

Skrivet av Raffe:

Och hela swec gråter av sorg...

För dom som vet och fattar saker, svar ja

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Jag har prövat plasmor. Tyvärr har jag stora problem med två saker; dithering och surr från nätdelen. Surret är värst - och det verkar som om alla tillverkare kör med lika dåliga nätdelar? Även Panasonic, dock aldrig sett en Pio live.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Vilka fördelar har plasma över OLED?

Storlek - Plasmor kan i dagsläget göras större än OLED. För oss konsumenter betyder det 65" vs 55" om jag inte minns fel.

Temporal resolution - rörelseupplösningen är fortfarande bättre på plasma(med HÄSTLÄNGDER) från vad jag hört. plasma har 1080 linjer rörelseskärpa och dagens OLED har hela(lol) 320 linjer upplösning när bilden rör på sig. (http://hdguru.com/lg-55ea9800-oled-hdtv-reviewed/ , http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasonic-tx-p55vt65b-20130421...)

Input lag - kanske ingen stor skillnad men ändå.

Livslängd - livslängd av OLED är väldigt osäker. Även om den är likvärdig måste nog OLED omkalibreras väldigt mycket offtare pga blå dioden.

Pris(!!) - OLED är svindyrt.

Så jag ser det som ett steg tillbaka på sätt och vis. OLED har 320 linjer upplösning så som alla hypade "LED" och plasma har riktig upplösning på 1080 linjer för bluray.

Permalänk
Medlem

Avjunkie från highdefjunkies.com (han jobbar på Panasonic) talar ut om detta.

http://www.highdefjunkies.com/general-display-discussions/160...

"Sadly we let go of plasma. While the press release is more general I'll be a bit more forthcoming.
Unfortunately price competition made it hard to be profitable. That's true. But the untold story I'll touch on.
Internally the wrong message pr wise was being told about plasma from the beginning. Too many changes internally. Too much stubborn office politics. And not enough support when you need it. It'll be the doom of any line. The main reason we have to move on is technology hit a roadblock. We simply cannot make a 4k plasma in a reasonable manner for retail without significant investment and that'll carry a big time price tag. When the company is bleeding money a responsible business leader would choose to mitigate risk and go with established technologies and also pursue future ones. I've always said .. The company of the future. . That is ahead of everyone else. . Is SONY. Panasonic is now on that same path. As will every other Japanese company. Japanese companies will rise again stronger than ever. It will just take time but I'm very very confident that the most innovative products the world has ever seen will only come from japan.

So yes. The line is Led and no pdp for 2014.ive hinted it for as long as i can. But I can finally let that out. And we originally had pdp on the table as a big option .. But mgmt said no go. I do as I'm told. Many will be laid off today as a result of this news. My prayers are with all of us here at Panasonic."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olkom:

Det var på tiden, de drar för mycket ström helt enkelt.

Nu ska vi inte överdriva, jag märkte själv ingen större ökning på elräkningen när jag gick från LED till plasma.
Så det köper jag inte. Några öre mer helt klart. Men vi snackar inga hundralappar eller tjugor.
Svärtan är helt klart värt dom extra örena

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=FXy2jHNpv_0

Offtopic: Jag har alltid drömt om att köpa en panasonic (National) dammsugare. hmm