Uppgradera från Nikon D80 men behålla alla objektiv?

Permalänk
Medlem

Uppgradera från Nikon D80 men behålla alla objektiv?

Tja SweC.

Har länge suttit på en Nikon D80.
Har ett stort gäng med olika objektiv, och tänker nu i uppgraderingstankar..

Finns det någon möjlighet att uppgradera kameran till en annan, men behålla alla objektiv och
då kunna använda dessa med den nyare kameran?

Isåfall, vad bör man uppgradera till?
Är ingen proffsfotograf, utan fotar bara privat och som ren hobby, så någon 40-tusen-kronors kamera behövs ej.

Fotar i princip allt möjligt.
Akvarier, macro, landskap, fester etc.
Ofta i miljöer som är lite mörkare.

Vad för typ av kamera skall man söka efter?
Fullformat?

Tips någon?

Permalänk
Medlem

Då D80 inte är fullformat så är det inte garanterat att alla dina gamla objektiv passar en fullformatare. Frågan som infinner sig först är budget och vilka funktioner du anser är viktigare än andra, men sedan gäller det också lite vilken optik du sitter på. Själv sneglar jag på antingen en D7000 eller en D7100 då jag tycker att vädertätning och lcd-display på ovansidan av huset är viktiga detaljer. D7000 som är en utgående modell är annars väldigt prisvärd i dagsläget. Har du mindre pengar så är ju 5200/5300 och 3200 enklare modeller som ändå presterar väldigt bra, speciellt om du är van vid din D80 (själv har jag en D70).

Då jag har äldre optik utan inbyggd fokusmotor så är D7000 också den enklaste modellen jag kan välja, annars tappar jag autofokus. Inte ett jätteproblem, men allt sammantaget gör att jag lägger min lägstanivå där.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Räcker med att du håller dig till Nikon så passar objektiven, om du går i fullformatstankar börjar du nog komma upp ganska mycket i pris dock, har inte så bra koll längre men när jag jobbade med det så kostade ett fullformatshus rätt saftigt, dock kan du ju köpa en nyare begagnad typ på Blocket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Räcker med att du håller dig till Nikon så passar objektiven, om du går i fullformatstankar börjar du nog komma upp ganska mycket i pris dock, har inte så bra koll längre men när jag jobbade med det så kostade ett fullformatshus rätt saftigt, dock kan du ju köpa en nyare begagnad typ på Blocket

Skickades från m.sweclockers.com

Då DX-objektiven är anpassade för en mindre sensor och mindre spegel så finns det ingen garanti för att spegeln på en fullformatare går fritt med ett DX-objektiv monterat i bajonettfattningen. Viss DX-optik passar tydligen, och jag har läst om en del som kör en fuling genom att fälla upp spegeln innan de monterar optiken för att sedan köra liveview istället för den optiska sökaren. Inget jag skulle ge mig på dock.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

kolla efter en D7000. är du nöjd med din D80..så lär du garanterat bli nöjd med D7000. o alla dina objektiv kommer att funka till den kameran då det är fortfarande en DX kamera o ingen fullformat (fx). ser ingen anledning för dig att skaffa Fx nu.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av whisky:

Då DX-objektiven är anpassade för en mindre sensor och mindre spegel så finns det ingen garanti för att spegeln på en fullformatare går fritt med ett DX-objektiv monterat i bajonettfattningen. Viss DX-optik passar tydligen, och jag har läst om en del som kör en fuling genom att fälla upp spegeln innan de monterar optiken för att sedan köra liveview istället för den optiska sökaren. Inget jag skulle ge mig på dock.

Det ska gå fritt på alla objektiv som nikon har tillverkat. Borde även gälla andra tillverkare men svårt att garantera det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Då DX-objektiven är anpassade för en mindre sensor och mindre spegel så finns det ingen garanti för att spegeln på en fullformatare går fritt med ett DX-objektiv monterat i bajonettfattningen. Viss DX-optik passar tydligen, och jag har läst om en del som kör en fuling genom att fälla upp spegeln innan de monterar optiken för att sedan köra liveview istället för den optiska sökaren. Inget jag skulle ge mig på dock.

Nikons egna DX-objektiv funkar på alla hus, även fullformatare. Det finns ingen risk att spegel slår i eller liknande. Skillnaden mellan DX-gluggar (avsedda för cropsensor) och fullformats-gluggar är att DX-gluggarna har en mindre bildcirkel och kommer att vinjettera _oerhört_ om man sätter dem på ett FX-hus.

Det innebär att om du har byggt ett stort förråd av DX-objektiv och köper fullformatshus (D600 och uppåt) så kommer de att vara mer eller mindre värdelösa eftersom alla bilder kommer att ha svår vinjettering i FX-läge. En kompromiss är att köra kameran i DX-läge (mig veterligen kan alla FX-hus göra detta) men det är ganska meningslöst att köpa fullformatshus och sedan slänga bort stora delar av bildytan - så i praktiken blir det att sälja alla dina DX-objektiv om du köper FX-hus.

Infogar nedan ett exempel. Det är en bild tagen i FX-läge med min D600. Objektivet är Nikons superplastiga 18-55/3.5-5.6 DX som är kitgluggen som kommer med de flesta billigare kameror, i det här fallet tillhör den min fars D40x. Jag fick tvinga kameran att fota i FX-läge eftersom de flesta automatiskt känner av om man kör med en DX-glugg och växlar till crop-läge. Notera den mycket svåra vinjetteringen.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Det beror ju, som sagt, på vad du sitter med för objektiv nu och vad du värdesätter för egenskaper. Det mest logiska är väl, IMO, att kolla på D7000 eller D7100, annars kommer du, funktionsmässigt att gå ner ett steg. Däremot är ju bildkvaliteten bättre på även de enklaste instegshusen av idag.
Har du objektiv som inte har egen fokusmotor är det ju inte mycket att snacka om, utan då är det ju D7000 eller D7100 som gäller.

Skrivet av whisky:

Då DX-objektiven är anpassade för en mindre sensor och mindre spegel så finns det ingen garanti för att spegeln på en fullformatare går fritt med ett DX-objektiv monterat i bajonettfattningen. Viss DX-optik passar tydligen, och jag har läst om en del som kör en fuling genom att fälla upp spegeln innan de monterar optiken för att sedan köra liveview istället för den optiska sökaren. Inget jag skulle ge mig på dock.

Detta stämmer inte. Alla objektiv passar på alla kameror, annars skulle knappast Nikon haft ett DX-läget på sina FX-kameror. Däremot var/är det så med Canon. Det gick inte att använda EF-S-objektiv på 10D, tex, för då slog spegeln, som vad fullstor trots den mindre sensorn, i objektivet. Canons EF-S-objektiv sticker in längre i kamerahuset än EF-objektiven. Canon valde däreför att särskilja de båda med en modifiering av fattningen på EF-S-objektiven så att de inte, av misstag, ska gå att montera.

Permalänk

Håller med att d7000 el d7100 låter som de logiska valen, frågan är då vilken?

(+) d7100
bättre på flera punkter (speciellt i svagt ljus pga fler korspunkter och af som fungerar på 1 EV mindre ljus är det som jag tycker är viktigast)

(+) d7000
Några tusenlappar billigare, och sen finns EN punkt som för mig sticker ut som viktig om du fotar action. Serietagningsbufferten i RAW är bättre på d7000 än på d7100, dvs antal bilder du kan ta snabbt innan buffert minnet är fullt och den myste skyffla till minneskortet. Troligen hänger det ihop med att 24Mpixel ger större bilder än 16Mpixel och Nikon har inte matchat/utökat buffertminnet i d7100 för att matcha den större bilderna.

Fotar du inte action med serietagning är ju d7100 bäst, om du har råd.
Fotar du action mycket är det tveksamt val, jag skulle nog vlja d7000 ändå oavsett mellanskillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Håller med att d7000 el d7100 låter som de logiska valen, frågan är då vilken?

(+) d7100
bättre på flera punkter (speciellt i svagt ljus pga fler korspunkter och af som fungerar på 1 EV mindre ljus är det som jag tycker är viktigast)

(+) d7000
Några tusenlappar billigare, och sen finns EN punkt som för mig sticker ut som viktig om du fotar action. Serietagningsbufferten i RAW är bättre på d7000 än på d7100, dvs antal bilder du kan ta snabbt innan buffert minnet är fullt och den myste skyffla till minneskortet. Troligen hänger det ihop med att 24Mpixel ger större bilder än 16Mpixel och Nikon har inte matchat/utökat buffertminnet i d7100 för att matcha den större bilderna.

Fotar du inte action med serietagning är ju d7100 bäst, om du har råd.
Fotar du action mycket är det tveksamt val, jag skulle nog vlja d7000 ändå oavsett mellanskillnaden.

Jag skulle inte köpa D7000 idag om det inte va så att jag absolut inte hade råd med 7100an. Bättre af, mycket högre ISO kännslighet, vädertätat kamerahus (tror inte 7000 är det, osäker), inget lågpassfilter på sensorn m.m

Djupare jämförelse här mellan modellerna:
http://www.nphotomag.com/2013/02/21/nikon-d7100-vs-d7000-13-t...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag tackar så innerligt för samtliga era svar.
Har kikat närmare på dessa två kameror och en D7100 verkar perfekt för mina behov, så det får bli en sådan!
Återigen, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag skulle inte köpa D7000 idag om det inte va så att jag absolut inte hade råd med 7100an. Bättre af, mycket högre ISO kännslighet, vädertätat kamerahus (tror inte 7000 är det, osäker), inget lågpassfilter på sensorn m.m

Djupare jämförelse här mellan modellerna:
http://www.nphotomag.com/2013/02/21/nikon-d7100-vs-d7000-13-t...

sen ska man ju jämföra med hans D80..men visst har man råd tar man den senaste..men rent generellt är båda betydligt bättre än den han har nu hur som helst, så med lite pengar kan man få betydligt mkt bättre kamera

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Det vart till slut en D7100. Jag älskar den!

Permalänk
Medlem

Gratulerar till ett mycket bra köp!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu blev jag sugen på ny kamera också. Har sneglat på SONY SLT-A77 rätt länge nu, så jag kan ta med alla mina Minolta objektiv

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm