lurad! vem ska jag kontakta?

Permalänk
Medlem

lurad! vem ska jag kontakta?

tjena jag köpte ett par mobiler för ett tag sedan och jag hade tänkt och reparera dem. kvinnan som sålde mobilerna sa att det enda som behövdes var nya batterier. så jag köpte dem och och öppnade dem och då ser jag att delar saknas och det är inte batteriets fel. då skriver jag till henne direkt efter att jag vill lämna tillbaka mobilerna men då säger hon att jag får vänta en vecka, veckan har gått och då kontaktar jag henne men då svarar hon inte, efter några månader så skriver jag till henne på fb och då svarar hon och säger att hon vägrar betala tillbaks.
vad ska jag göra? jag vill ha mina tillbaks mina pengar!

edit: jag har kvar alla meddelanden på citiboard som bevis
och nu så ser jag att hon blockera mig på facebook med.

Permalänk
Medlem

Skrev ni köpekontrakt? Om inte så kan det bli svårt.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nccish:

Skrev ni köpekontrakt? Om inte så kan det bli svårt.

vi skrev inte på något köpekontrakt, men ska jag polisanmäla det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

tjena jag köpte ett par mobiler för ett tag sedan och jag hade tänkt och reparera dem. kvinnan som sålde mobilerna sa att det enda som behövdes var nya batterier. så jag köpte dem och och öppnade dem och då ser jag att delar saknas och det är inte batteriets fel. då skriver jag till henne direkt efter att jag vill lämna tillbaka mobilerna men då säger hon att jag får vänta en vecka, veckan har gått och då kontaktar jag henne men då svarar hon inte, efter några månader så skriver jag till henne på fb och då svarar hon och säger att hon vägrar betala tillbaks.
vad ska jag göra? jag vill ha mina tillbaks mina pengar!

edit: jag har kvar alla meddelanden på citiboard som bevis
och nu så ser jag att hon blockera mig på facebook med.

Varför kollade du inte mobilerna, undersökte dem innan du köpte dem?

Skrivet av 007onex:

vi skrev inte på något köpekontrakt, men ska jag polisanmäla det?

Du lär inte ha så stor framgång, om det inte ens finns kvitto mellan er.

Permalänk
Avstängd

Så du köpte mobiler från denna kvinna utan att kolla om allt var ok???

Visa signatur

Intel Core I3 2120 3.3ghz, Geforce gtx 670, 4GB ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Varför kollade du inte mobilerna, undersökte dem innan du köpte dem?

ditto.

man testar ju saker, speciellt elektronik bilar osv innan man köper dem.

du kan prova polisanmäla, men det lär inte hända något.

OT: Har en as grym dator som har det bästa i sig. men du får inte öppna chassit eller starta den, "bara" 12000 ;).

När du polisanmäler skriv ut hela konversationen också, sen meddela henne detta och anmäl henne genom fb också.

värt å prova om du vill lägga ner masssor med tid på det.

Permalänk

Den viktigaste tumregeln att leva med. Köp ALDRIG produkter utan kvitto!

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Varför kollade du inte mobilerna, undersökte dem innan du köpte dem?

Du lär inte ha så stor framgång, om det inte ens finns kvitto mellan er.

Skrivet av skådaxx:

Så du köpte mobiler från denna kvinna utan att kolla om allt var ok???

Skrivet av Qwal:

ditto.

man testar ju saker, speciellt elektronik bilar osv innan man köper dem.

du kan prova polisanmäla, men det lär inte hända något.

OT: Har en as grym dator som har det bästa i sig. men du får inte öppna chassit eller starta den, "bara" 12000 ;).

När du polisanmäler skriv ut hela konversationen också, sen meddela henne detta och anmäl henne genom fb också.

värt å prova om du vill lägga ner masssor med tid på det.

vi skrev via nätet och då kom hon och åkte förbi staden och då köpte jag dem

Permalänk

Hur mycket betalade du ? Om det var en stor summa så kan det vara värt att lägga ner sin tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

vi skrev inte på något köpekontrakt, men ska jag polisanmäla det?

Du ska alltid göra en polisanmälan om du blivit utsatt för brott. Alltid. Sen att det känns som bortkastad tid och ofta är meningslöst är en annan femma. Men som sagt gör en polisanmälan. Har du tur så tex kanske flera personer anmält personen och att nåt av ärendena leder vidare till åtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Hur mycket betalade du ? Om det var en stor summa så kan det vara värt att lägga ner sin tid.

600kr
alltså hon ljög hela tiden, hon sa att endast ett batteribyte krävs men det var inte så, man såg att de hade varit öppnade och saknade en skruv tom

Permalänk
Medlem

Synd att du blivit lurad men 600kr är inte mycket att slåss om men ta det som en livsläxa även om det är tråkigt det som hänt.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Hur mycket betalade du ? Om det var en stor summa så kan det vara värt att lägga ner sin tid.

Skrivet av Pinkn00b:

Synd att du blivit lurad men 600kr är inte mycket att slåss om men ta det som en livsläxa även om det är tråkigt det som hänt.

alltså jag tycker att det inte ska finnas sådana personer! de ska bestraffas!

Permalänk
Medlem

Läropengar..... Nu kanske du är mer kritisk nästa gång.....

//Lasse

Permalänk
Medlem

när man skriver ett köpekontrakt, vad kör man då? vad är det för kontrakt man skriver?

Permalänk
Skrivet av 007onex:

när man skriver ett köpekontrakt, vad kör man då? vad är det för kontrakt man skriver?

Som ett kvitto i en affär. Det står vad du får, vem som säljer och hur mycket du betalat. Om något inte står rätt till så kan man kolla upp kontraktet och polisanmäla om det behövs.

Dock så jobbar aldrig polisen med sådana fall i stort sett, krävs att det antingen är staten, ett stort betalande företag eller polisen själva som utsatts för ett brott.

Dold text
Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Att skriva ett köpekontrakt är inget krav utan spelar större roll som bevismaterial i en domstol då det är lättare för dig att hävda något som du påstår.

Inom köprätten, där köplagen kontrollerar området privatperson-privatperson ställs ganska stora krav på dig som köpare att undersöka varan du köper. Det kan tyckas fånigt men i praktiken ska du göra en mycket noggran undersökning (något man som köpare inte vill då man naturligtvis inte på plats vill börja mecka med varan och analysera varje enskrild vrå). Gör du inte det får då stå för risken för sånt en person borde ha upptäckt vid en sådan undersökning. Av omständigheterna kan man inte dra slutsatsen av om sådant är fallet här, men det finns naturligtvis en risk att sådant är fallet.

Samtidigt ges du som köpare ett skydd om säljaren bagatelliserar saker och utfäster sig att någonting är på ett sätt som det inte är. sådana områden kan man säga att du har ett mindre långtgående krav på att undersöka.

Köplagen 20§ säger följande:

Undersökning av varan före köpet
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

Även 17§ kan vara av intresse.

17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens sakkunskap och bedömning,
3. ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.
Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig.

Permalänk
Medlem

Kan lova dig att det kommer kosta dig mer tid (pengar) med att gå vidare med detta..

Lägg ner det, och gör inte om det.

Permalänk
Medlem

Varför köper man saker som "är bara att" av folk utan att kunna verifiera det först ?

Lite som alla bilar på blocket: "det är bara att lufta bromsarna" "det är bara en säkring" "det är bara att.." etc

Varför har inte säljaren gjort detta själv då och kan tjäna 5000kr mer på en timmes jobb ?

Om det nu bara är batteri som krävs, varför kränger man mobilen utan om den är värd mycket mer med ett batteri ?

Nä, polisanmälan är nog rätt futtigt, ser det som en lärdom.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Läropengar
Tror inte du tar dig någonstans med en polisanmälan, och den lär kosta dig mer i tid och krångel än 600kr.

Du kan ju alltid lura någon annan! haha.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur folk ens vågar lura andra. På många håll i världen blir man omedelbart likviderad om man gör såna saker. Nu rör det sig inte om så stora pengar, men det går aldrig att veta att det är en sansad människa man försöker lura.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Att skriva ett köpekontrakt är inget krav utan spelar större roll som bevismaterial i en domstol då det är lättare för dig att hävda något som du påstår.

Inom köprätten, där köplagen kontrollerar området privatperson-privatperson ställs ganska stora krav på dig som köpare att undersöka varan du köper. Det kan tyckas fånigt men i praktiken ska du göra en mycket noggran undersökning (något man som köpare inte vill då man naturligtvis inte på plats vill börja mecka med varan och analysera varje enskrild vrå). Gör du inte det får då stå för risken för sånt en person borde ha upptäckt vid en sådan undersökning. Av omständigheterna kan man inte dra slutsatsen av om sådant är fallet här, men det finns naturligtvis en risk att sådant är fallet.

Samtidigt ges du som köpare ett skydd om säljaren bagatelliserar saker och utfäster sig att någonting är på ett sätt som det inte är. sådana områden kan man säga att du har ett mindre långtgående krav på att undersöka.

Köplagen 20§ säger följande:

Undersökning av varan före köpet
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

Även 17§ kan vara av intresse.

17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens sakkunskap och bedömning,
3. ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.
Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig.

alltså jag kollade aldrig på varan men som det står i andra lagen så ljög kvinnan att endast batteri behövdes byta ut. och jag fråga henne så allt är perfekt förrutom batteriet som behöver bytas ut, så svarade hon ja men det var inte så

Permalänk
Medlem
Skrivet av careau:

Kan lova dig att det kommer kosta dig mer tid (pengar) med att gå vidare med detta..

Lägg ner det, och gör inte om det.

alltså jag vill att kvinnan ska bli straffad så att hon inte drar och lurar någon annan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Varför köper man saker som "är bara att" av folk utan att kunna verifiera det först ?

Lite som alla bilar på blocket: "det är bara att lufta bromsarna" "det är bara en säkring" "det är bara att.." etc

Varför har inte säljaren gjort detta själv då och kan tjäna 5000kr mer på en timmes jobb ?

Om det nu bara är batteri som krävs, varför kränger man mobilen utan om den är värd mycket mer med ett batteri ?

Nä, polisanmälan är nog rätt futtigt, ser det som en lärdom.

alltså det var iphone och de är rätt så krångliga för en vanlig person att byta batteri på

Permalänk
Medlem

Hon har uppenbarligen medvetet lurat köparen. Visst att köparen har ett ansvar att undersöka varorna men är det tillåtet att vilseleda och ljuga som säljare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

alltså jag vill att kvinnan ska bli straffad så att hon inte drar och lurar någon annan

Absolut, jag förstår dig! Men du kommer inte komma någon vart med det hela..

Permalänk
Rekordmedlem

Du har alltså köpt telefonerna som renoveringsobjekt medveten om att de inte fungerade och sedan har de varit i sämre skick än du trott, du betalade dessutom närmast "skrotpris" 300kr/styck och saknar skriftligt köpeavtal.
Du får nog se det som läropengar, summan är låg och ord står mot ord så att processa om det kommer inte att leda nånstans.
Försöka sälja dem som reservdelstelefoner så kanske du kan få tillbaka lite pengar för dem om du inte fixar dem själv.
Edit: Om det dessutom var en relativt dyr telefon som iphone och du betalade 300kr så borde du inte anse dig så särskilt lurad med tanke på priset, du har verkligen bara betalt för en reservdelsapparat, det räcker ju att tex displayen fungerar för nån ska se 300kr värde i den som reservdel om man kan pilla med bytet själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 007onex:

alltså jag vill att kvinnan ska bli straffad så att hon inte drar och lurar någon annan

Men det kommer aldrig att hända. Du förstår väl att ingen lägger ner tid för 600kr? Det krävs ett par rejäla tusen.

Det kanske låter hårt men du har 100% dig själv att skylla. Klaga inte på att du blev lurad när du är så lätt att lura.

Om hon nu åkte förbi dig och du köpte utan något större problem så förtjänar hon väl ändå pengarna.

Permalänk
Medlem

tack för svaren folks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Jag förstår inte hur folk ens vågar lura andra. På många håll i världen blir man omedelbart likviderad om man gör såna saker. Nu rör det sig inte om så stora pengar, men det går aldrig att veta att det är en sansad människa man försöker lura.

Välkommen till sverige, landet där bedrägerier inte räknas som brott. Dvs om man går efter vad polisen tycker.
Själv blev jag utsatt för att någon öppnade ett telefonabonnemang i mitt namn över nätet. Och sen ringde något betalnummer för en jävla massa pengar.

Som tur var höll telefonbolaget med mig (sim kortet hade inte skickats till min adress) och jag slapp betala, polisen gjorde inte ett skit utan la ner utredningen veckan efter.