Eizo Foris FG2421 – gaming med hög uppdateringsfrekvens och VA-panel

Permalänk
Medlem

Tack för en riktigt bra recension! Hade den här skärmen funnits i 27tum så hade jag beställt idag. Bara hoppas att "proppen gått ur" så att vi får se många fler skärmar som denna inom en snar framtid.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd

Fick just reda på att mina tre exemplar kommer imorgon. Fan vad jag längtar efter att testa Battlefield 4 och jämföra med min QNIX som körs i 120Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oi:

Vad jag vet så lider VA av en för de flesta negativt avgörande begränsning. Jag har både läst och sett youtube video; när man tittar rakt framifrån så finns bra svärta och allt SER ok ut..... tills man ändrar betraktningvinkeln, då framkommer detaljer som inte var syngliga innan, samtidigt som svärtan försämras. Även om svärtan hadde kvarstått så vill iaf inte jag betrakta en skärm från sidan för att se max detaljer.
Vad säger ni om det ?

En del VA speciellt av lite äldre datum kan lida av det du beskriver dvs black crush, nyare brukar vara betydligt bättre och är inget som jag tycker är störande, på bra moderna VA skärmar.
Och fortfarande VA är vida överlägsen i bildkvalitet på alla sätt en TN skärm.
Själv föredrar jag nog nästan VA framför IPS som kan lida av andra mer störande problem, som white glow, vilket kan vara mer påtagligt än VAs black crush.

Då du skriver läst och sett youtube, tror jag inte du har tittat på TN, IPS och VA sida vid sida
Gör det och du vill aldrig se åt en TN skärm igen, oavsett Hz.

Så väldig intressant att det nu finns en snabb 120Hz VA skärm, vill ha

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Oj vad arg du är. Problemet är att oavsett kalibrering är en TN-panel usel på färgåtergivning.

Jag lirade en del BF4 på denna och det ser mycket bra ut, särskilt i grå/mörka miljöer där det lätt blir grötigt på vanliga skärmar. Så gott som CRT-klass på rörelseskärpan.

tycker att en undermålig recension som uppenbarligen är sponsrad på en site man annars tycker om motiverar en viss... förbittring. menar sweclockers brukar ha en hög standard på sina recensioner, inte många som mäter t ex frametime i grafikkortsrecensioner.

den andra punkten då (eftersom att du empiriskt konstaterat att snabba tn paneler är kattskit vilket uppenbarligen inte kräver någon förklaring), vad har du att säga om dina mätningar om responstider? brydde du dig ens om att kolla hur seriösa siter brukar mäta responstider (övergångar mellan grått, svart, vitt) innan du valde turkos och rosa?

ps. anlita bättre frilansare i fortsättningen eller kalla reklamannonser för vad de är

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Intressant skärm.. får hoppas på en 27" variant.
svårt val inför nästa skärm dock

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Grym. Eizo är toppklass.

Men som många andra sitter jag och väntar på 2560x1440 eller 2560x1600 i över 60Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

En del VA speciellt av lite äldre datum kan lida av det du beskriver dvs black crush, nyare brukar vara betydligt bättre och är inget som jag tycker är störande, på bra moderna VA skärmar.
Och fortfarande VA är vida överlägsen i bildkvalitet på alla sätt en TN skärm.
Själv föredrar jag nog nästan VA framför IPS som kan lida av andra mer störande problem, som white glow, vilket kan vara mer påtagligt än VAs black crush.

Då du skriver läst och sett youtube, tror jag inte du har tittat på TN, IPS och VA sida vid sida
Gör det och du vill aldrig se åt en TN skärm igen, oavsett Hz.

Så väldig intressant att det nu finns en snabb 120Hz VA skärm, vill ha

TN vill jag inte ta i med tång; returnerade en nyinköpt laptop för några månader sedan just på grund av tn panelen. Ljusa pixlar blev mörka och mörka blev ljusa, bara vid några graders vertical betraktning. Jag syftade snarare på VA mot IPS/PLS. Jag känner till IPS Glow, men jag känner att jag skulle få (ytterligare ) psykiska problem med VA problemet som jag beskrev. Av din kommentar så verkar det som det problemet kvarstår även om som du säger, att det är mindre än hos äldre paneler.

EDIT:

I och med att VA paneler är något billigare än IPS/PLS så är ett användningsområde där ovannämnda problem blir ett billigare icke-problem: skärm för Visual Pinball kabinett.

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Själv sitter man på en 27 tum skärm 2560x1440p 120Hz S-IPS, allt gick på under 4000 kr.

Vad heter skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OptimusRex:

Vad heter skärmen?

Hmm? Jag har en med PLS och samma specs för under 3000

Han har säkert en Crossover eller nåt

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Entusiast
Skrivet av femkantig:

tycker att en undermålig recension som uppenbarligen är sponsrad på en site man annars tycker om motiverar en viss... förbittring. menar sweclockers brukar ha en hög standard på sina recensioner, inte många som mäter t ex frametime i grafikkortsrecensioner.

den andra punkten då (eftersom att du empiriskt konstaterat att snabba tn paneler är kattskit vilket uppenbarligen inte kräver någon förklaring), vad har du att säga om dina mätningar om responstider? brydde du dig ens om att kolla hur seriösa siter brukar mäta responstider (övergångar mellan grått, svart, vitt) innan du valde turkos och rosa?

ps. anlita bättre frilansare i fortsättningen eller kalla reklamannonser för vad de är

Läste du verkligen igenom hela artikeln ordentligt? SMTT är ett av de bättre verktygen för att mäta skärmar. TFT central går igenom programmet här: http://www.tftcentral.co.uk/articles/content/input_lag.htm
Ska man ha bättre värden krävs det, som TFT central själva använder och som nämndes i artikeln, dyra oscilloskop. Just TFT central använder sig dessutom av en specialbyggd ljussensor i sina mätningar.

Sen är fortfarande TN kattskit ur färgsynpunkt. Det går inte att få TN bra. TN har andra bra egenskaper som lågt pris och kort responstid men den klarar inte färger bra.

Vad är det som gör att den är uppenbart sponsrad? Är det för att skärmen får bra betyg? I så fall har Eizo betalat fler sidor. Eller är det för att de inte behövde köpa skärmen? I så fall är nästan alla artiklar sponserade. Var även de andra artiklarna av Thomas Ytterberg sponsrade?

Var kommer ilskan ifrån? Är det något personligt eller har du bara svårt för herr Ytterbergs sätt att skriva?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Tack Swec för en trevlig recension Gott att ni kommit igång med skärmtester.

Jag tror stenhårt på denna skärmen och glädjer mig till att det är den första som ha fattat grejen med att man skall inte behöva tvingas välja RTS eller FPS när man väljer skärm utan att det finns en allround som fixar allt inkl.. hobbyredigering av foto.

Personligen tror jag inte så mycket på 4K i sig utan drömskärmen för gaming för mig är;
-27"
-2560x1440 (ja 16:9 eller bredare för FoV i shooters, rpg med mera för min del)
-VA-panel för den djupa svärtan och skyhöga kontrasten kombinerat med OK fäger
-120+ Hz
-Obefintlig ghosting eller andra knepiga artefakter
-Med alla ovan nämnda funktioner ca. pris 5000kr

Nu har det svåraste steget överbryggats officiellt, bra bild med hög hastighet

Varje gång jag pratar med skärmleverantörer och tillverkare pushar jag för att komma närmare det målet.

Jag har en 27" 120hz 1440p IPS skärm, nästan det du vill ha.

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Avstängd

Liten review av skärmen från Morkrai på HardForum.

Skrivet av Morkrai:

Got it today, set it up, and its great overall.
The first and only LCD so far i'd call good enough for anything, with no big flaws that affect any type of use. The first lcd monitor possible to recommend to people, without knowing what they will use it for.

Here is a picture and some points (have to go out for a while, can test input lag later or tomorrow):

*Can count the windows at the maximum speed on the testufo.com - moving photo. Photo looks just as sharp as lightboost. No ghosting at the fastest speed on bright content. (Mark, if you read this, can't you add faster speeds to the tests?).
*Great overall quality, quality still great in strobemode. (simply used calibrated settings from the review for now).
*Mild coating, it is mildly reflective. I do not personally feel the need to remove it.
*Blacks really look black, as long as there is anything else to contrast with. A pure black screen in a dark room looks dark gray/purplish (ips/tn look bright gray in the same room).
*Does not flicker to my eyes in strobemode (lightboost 120 does flicker for me, mildly - i suspect lightboost just has too short strobes?)
*Uniformity is great, but not perfect. Minor clouding top right corner, only visible in a dark room. Still one of the most uniform lcds i've seen. The macbook pro retina (samsung panel) is still the most uniform LCD i have seen, probably hard to see in this bad picture.

Two cons I can come up with:
*Mild ghosting or overdrive trailing of bright objects on black (such as the testufo). Not visible unless its bright on dark background.
* [Edit: It does tilt. Just offered some resistance the first time]

Awarded with the first time ever LCD "bah, it's good enough until OLED" reward!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Läs först.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

tycker att en undermålig recension som uppenbarligen är sponsrad på en site man annars tycker om motiverar en viss... förbittring. menar sweclockers brukar ha en hög standard på sina recensioner, inte många som mäter t ex frametime i grafikkortsrecensioner.

den andra punkten då (eftersom att du empiriskt konstaterat att snabba tn paneler är kattskit vilket uppenbarligen inte kräver någon förklaring), vad har du att säga om dina mätningar om responstider? brydde du dig ens om att kolla hur seriösa siter brukar mäta responstider (övergångar mellan grått, svart, vitt) innan du valde turkos och rosa?

ps. anlita bättre frilansare i fortsättningen eller kalla reklamannonser för vad de är

Men, tn paneler är ju kattskit. Det kvittar hur man vänder och vrider på det och kalibrerar, det blir kattskit.

Får man fråga varför du tar så illa vid dig? Själv tycker jag att det vart en väldigt bra genomgång av Thomas!

Sitter du på flera olika paneler, och har kommit på ett sätt att göra alla likvärdiga? Så får du gärna dela med dig.

Eller är du bara bitter för att du sitter med tn panel?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

VESA-alternativ

Skrivet av Mars SSX:

Redan beställt tre stycken av den här skärmen. Nu fattas det bara två R9 290X till.

Hade varit riktigt fint med tre st av denna skärm men med en sådan setup är inte steget långt till att sätta upp alla på ett tre-armat skärmfäste. Vad finns det för möjligheter till det när skärmen inte har VESA-fäste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Omg, tänk mobilerna om 5 år!

4.7" 2560*1440 @ 380Hz och 15 minuters batteritid!

Du menar 47", 7680×4320 @ 3,80 Hz och 15 nanosekunders batteritid. Glöm inte den övriga hårdvaran. Snapdragon 82000 - 12 kärnor @ 5 GHz, 64 GB RAM och Adreno med stöd för DirectX 15.1

(Ja, överdriften är extrem...men så är det ju mobilmarknaden vi pratar om också)

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Ögnade igenom artikeln och som vanligt är den massiv / i mitt fall för massiv, jag litar på att proffsen gör det dom skall och vad de sedan säger om "saken" är det viktiga... det lilla jag såg/läste gör mig ändock förbryllad över femkantig's kommentar...
Om det enda han kan använda som "Bevis" på att det är en dålig och sponsrad recension så bör han nog tänka en eller två gånger till
och dessutom fråga sig själv.... varför det skall skrivas i kommentators fältet !
Dessutom tycker jag han kan göra en själv och visa skillnaden... på en bra och en "dålig" recension.
Till den person som nu gjorde recensionen och till Sweclockers säger jag dock, Tack ! bra jobbat. - As always -

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av midi:

Hade varit riktigt fint med tre st av denna skärm men med en sådan setup är inte steget långt till att sätta upp alla på ett tre-armat skärmfäste. Vad finns det för möjligheter till det när skärmen inte har VESA-fäste?

Man kan alltid använda gummisnoddar och tejp.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Skrivet av mezzo_:

Jag ser gärna en djupgående jämförelse mellan denna skärmen och de 144Hz-skärmar som finns på marknaden. Hur mycket skillnad gör turbo 240 mot 'äkta' 144Hz? Självklart är VA något som genast skjuter upp den här skärmen till toppen av kvalitativa gaming-skärmar. Det är också en annan prisliga vi pratar om här och när jag införskaffade min 144Hz-skärm så visste jag att jag offrade mycket men som jag har det nu så har jag den som spelskärm med en Dell U2312HM (e-IPS) som primär arbetsskärm. Jag märker skillnad mellan 120 och 144Hz, speciellt tearing i FPS-spel.

En strikt jämförelse av allmän skärmrespons utan att lägga samma vikt vid färgåtergivningen är ett kapitel jag saknar i denna recension. För somliga är det inte lika viktigt om färgerna är sämre om det innebär snabbare respons i realtid.

Har de du lite siffror. Prad.de kommer mäta input lag med ocsilloscope.

Här en film på klockat korea 1440 120hz jämfört med lightboost som denna Eizo har.

https://www.youtube.com/watch?v=v8BbVBrCVW4

Permalänk
Avstängd

En bra recension tycker jag med som sitter med en tnpanel.Tyvärr är dom ändå för slöa med inputlag och liknande så jag kan leva med dåliga färger bara jag har hög 120hz respons och input,betraktningsvinkel bryr jag mig inte om ens,det är ju inte så att man åker fram och tillbaka på sin stol när man spelar direkt:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Högst intressant. Även om VA inte är riktigt når upp till IPS så är den ändå bättre än TN.

Tror inte de flesta håller med om det, kvalitetsrankingen har alltid varit VA>IPS>TN, där VA's massiva nackdel varit att det tills denna panelen kom var den långsammaste paneltypen, och nästan oduglig för spel.
IPS har nästan enbart varit populärare än VA pga snabbhet, samma sak som gjort TN populärare än IPS för gaming etc.

Permalänk
Medlem

släpp den i 27 och 30 så köper ja dirr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Jag ser gärna en djupgående jämförelse mellan denna skärmen och de 144Hz-skärmar som finns på marknaden. Hur mycket skillnad gör turbo 240 mot 'äkta' 144Hz? Självklart är VA något som genast skjuter upp den här skärmen till toppen av kvalitativa gaming-skärmar. Det är också en annan prisliga vi pratar om här och när jag införskaffade min 144Hz-skärm så visste jag att jag offrade mycket men som jag har det nu så har jag den som spelskärm med en Dell U2312HM (e-IPS) som primär arbetsskärm. Jag märker skillnad mellan 120 och 144Hz, speciellt tearing i FPS-spel.

En strikt jämförelse av allmän skärmrespons utan att lägga samma vikt vid färgåtergivningen är ett kapitel jag saknar i denna recension. För somliga är det inte lika viktigt om färgerna är sämre om det innebär snabbare respons i realtid.

"Hur mycket skillnad gör turbo 240 mot 'äkta' 144Hz?"
Då ingen skärm kan köra lightboost i 144hz, så är svaret att denna skärmen i strobemode har nästan 10x klarare bild än 144hz-skärmarna i 144hz mode. Det är en extrem skillnad.
Om man däremot jämför denna mot en av 144hz-skärmarna som körs i 120hz lightboost, så är den istället marginellt sämre i rörelseskärpa, men den är fortfarande den skärm som har bäst bildkvalitet i snabb rörelse av alla som existerar. (möjligt att någon plasma som accepterar 120hz input kan slå den, det skulle bli ett väldigt subjektivt test dock).
Notera att denna skärm gör exakt samma sak som en 120hz lightboostskärm. Den visar 120fps, med svarta frames emellan, vilket eizo valt att kalla 240hz. (dvs de släcker backlight).
Om du inte kör skärmen i 120hz lightboost, så är det bara att följa dessa instruktioner och testa:
http://www.blurbusters.com/zero-motion-blur/lightboost/#tabs-...

Ett av de bästa exemplen är att tex räkna fönstren på det lilla slottet i denna bild (eller försöka läsa texten i den scrollande kartan), på en lightboostmonitor eller denna eizo går det att göra i både 3000 och 3840 pixels/s. Det går inte på någon annan typ av panel, utom CRT eller kanske, kanske klockad plasma.
http://testufo.com/#test=photo&photo=quebec.jpg&pps=3840&purs...

Permalänk
Medlem

Grym recension! Skärmen är väl det sista man ska snåla in på då det är den man faktiskt tittar på konstant när man använder datorn. Just denna skärm går dock bort då den "bara" är i 1920x1080. Hade velat haft den i 1920x1200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OptimusRex:

Vad heter skärmen?

Står i min signatur, men Yamakasi

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Absolut inget ont sagt om Sweclockers övriga tester men detta var bland det mest intressanta reportage som jag läst på denna sajt. Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Har nog också jobb men inte spontant att pissa ut 20k bara sådär...

Allt har väl med prioriteringar att göra? Ifall man kan hantera pengar samt att man inte bor för dyrt så är det väldigt lätt att spontant kunna spendera 20k bara sådär.

ONTOPIC: Dags att byta ut 2233RZ då

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Vad krävs det för grafikkort för att driva denna skärm? Räcker det med ett GeForce GTX 650.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars SSX:

Du behöver bara 120FPS med tanke på att det ändå bara körs i 120Hz.

Det är i grund och botten en 120Hz VA skärm med innbygd och förbättrad LightBoost.

Nej, det är BFI vilket kom långt före lightboost.
Lightboost är dessutom rena skräpet.

Strobed backlight har funnits väldigt länge i TV-världen tex.

Skickades från m.sweclockers.com