Eizo Foris FG2421 – gaming med hög uppdateringsfrekvens och VA-panel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CGD:

Vad krävs det för grafikkort för att driva denna skärm? Räcker det med ett GeForce GTX 650.

Om du nöjer dig med att spela på low i alla spel, så kanske.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av livetsgoda:

Har inte orkat läsa allt det tekniska men borde man inte kunna göra speciella skärmar för konsoler? Next-gen ska ju försöka få 60 fps på alla spel, borde man inte då kunna boosta 60 till 120 på samma sätt?

Det finns en sån skärm från Eizo, men det är en proffsskärm som kostar 60-70k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Det finns en sån skärm från Eizo, men det är en proffsskärm som kostar 60-70k.

Skickades från m.sweclockers.com

Sonys nyare LCD-modeller har något som heter motionflow impulse, som är scannande backlight som fungerar i gamemode.
60hz är dock lite väl lågt att köra strobing/scanning i, ger lätt flimmer som syns etc. Finns även i 4k.

Panasonics nyare plasmor har snabb fosfor-decay vilket är ungefär samma sak (bilden visas några millisekunder/frame). så bra rörelseskärpa man kan få i 60hz i princip. Många upplever flimmer vid vita/ljusa färger, exakt som med 60hz CRT:.

Panasonic har även en 4k-LCD-TV med scannande backlight, 60hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Har nog också jobb men inte spontant att pissa ut 20k bara sådär...

Folk tjänar olika mycket pengar och har olika prioriteringar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Wow vilken skärm

Men hur tänkte dem när de designade skalet? Lite enklare baksida och gärna ett vesa-fäste med en rejälare fot tycker jag man bör få för ett så högt pris? Om man ska vara extra gnällig så tycker jag de borde lämnat 1080p för högre dimensioner också... 23.5" och 16:9 blir väldigt litet... En 27"-modell tror jag mer på

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woods:

Wow vilken skärm

Men hur tänkte dem när de designade skalet? Lite enklare baksida och gärna ett vesa-fäste med en rejälare fot tycker jag man bör få för ett så högt pris? Om man ska vara extra gnällig så tycker jag de borde lämnat 1080p för högre dimensioner också... 23.5" och 16:9 blir väldigt litet... En 27"-modell tror jag mer på

Det är ju en gamingskärm.

Permalänk
Medlem

Köpte en sån här skärm idag, är helt klart bland de sämsta köp jag någonsin gjort! Skärmen har sån sinnessjuk bleeding i kanterna så allt som inte är svartaste svart blir grådassigt och mycket ljusare än resten av bilden. Är nästintill omöjligt att se på film och serier tack vare detta då det känns som att man tittar på skärmen genom en halvtransparent strut.

Även gjort en del försök att spela Metro Last Light men det är bara att glömma då betraktningsvinkel tyvärr verkar ligga på 1 grad detta gör att ögonen ser helt olika saker vilket ger en jävligt obehaglig känsla. Tittar man på ett svart område så är endast den absoluta mitten, kanske 5-10% av skärmens yta, svart resten ser nästintill ut som om det vore dag.
Känns även som att ytan reflekterar ljus även om man sitter i ett kolsvart rum, det beror nog även det på betraktningsvinkeln.
Sen har den yttersta centimetern runt om hela skärmen en mycket högre brightness, är också nog skum sorts bleeding, men är spikrakt längst med sidorna så är inga difusa blaffor som resten av bleedingen.
Till det positiva så är det svarta verkligen svart, men känns inte motiverat att köpa en sån här skärm för att få bra svärta när man surfar, för det är ungefär det enda som skärmen faktiskt funkar till, att surfa på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt_C:

Köpte en sån här skärm idag, är helt klart bland de sämsta köp jag någonsin gjort! Skärmen har sån sinnessjuk bleeding i kanterna så allt som inte är svartaste svart blir grådassigt och mycket ljusare än resten av bilden. Är nästintill omöjligt att se på film och serier tack vare detta då det känns som att man tittar på skärmen genom en halvtransparent strut.

Även gjort en del försök att spela Metro Last Light men det är bara att glömma då betraktningsvinkel tyvärr verkar ligga på 1 grad detta gör att ögonen ser helt olika saker vilket ger en jävligt obehaglig känsla. Tittar man på ett svart område så är endast den absoluta mitten, kanske 5-10% av skärmens yta, svart resten ser nästintill ut som om det vore dag.
Känns även som att ytan reflekterar ljus även om man sitter i ett kolsvart rum, det beror nog även det på betraktningsvinkeln.
Sen har den yttersta centimetern runt om hela skärmen en mycket högre brightness, är också nog skum sorts bleeding, men är spikrakt längst med sidorna så är inga difusa blaffor som resten av bleedingen.
Till det positiva så är det svarta verkligen svart, men känns inte motiverat att köpa en sån här skärm för att få bra svärta när man surfar, för det är ungefär det enda som skärmen faktiskt funkar till, att surfa på.

Försök trolla bättre nästa gång.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JBE:

Tror inte de flesta håller med om det, kvalitetsrankingen har alltid varit VA>IPS>TN, där VA's massiva nackdel varit att det tills denna panelen kom var den långsammaste paneltypen, och nästan oduglig för spel.
IPS har nästan enbart varit populärare än VA pga snabbhet, samma sak som gjort TN populärare än IPS för gaming etc.

Det där stämmer inte. IPS har bättre färger. Det är därför alla skärmar för färgkritiska saker är IPS sen flera år tillbaks.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

har min att hämta idag hoppas jag blir nöjd

Du borde ju bli portad från återförsäljarna snart, hur många av dina senaste köp har du behållit? Du kan inte räkna med att bli nöjd och bör nöja dig om prylarna ser ut och presterar som alla andras med de skavanker du kan förvänta dig. Hur skärmen på din återlämnade Sony Vaio Pro såg ut beror bland annat på tekniken Sony köpt in och kallat Triluminos (som de varken utvecklat eller tillverkar) och pga andra val de gjort såklart, egenskaper på skärmar kommer skilja sig och det finns vits med att olika typer har olika egenskaper eller olika behandlingar för glare eller reflektioner, samt olika preferenser vad det gäller detta såklart.

Hur är det för den delen att gå ner i storlek, till större pitch och lägre upplösning? Behöver inte vara något negativt, men det är alltid så svårt att veta vad du vill få ut av skärmen. För kontorsarbete och spel bör nästan vad som helst vara bättre än dina gamla slitna CRT-skärmar, kör du fortfarande med cleartype avslaget för den delen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där stämmer inte. IPS har bättre färger. Det är därför alla skärmar för färgkritiska saker är IPS sen flera år tillbaks.

Det där stämmer absolut inte, referensmonitors för tex professionell videoredigering används ofta(st) plasma/OLED
Här är ett par exempel på en sådana modeller, med referenskvalitet:
http://www.panasonic.com/business/plasma/th-50bt300u.asp
http://panasonic.net/prodisplays/products/homecinema/vx300.ht...
Här är exempel på sonys professionella OLED-monitor
http://pro.sony.com/bbsc/ssr/cat-monitors/cat-oledmonitors/pr...

Detta är en professionell VA eizo med samma teknik som denna konsumentmodell, till för sattelitbilder (dvs, du skall kunna scrolla bilder och fortfarande se något annat en en suddig soppa).
http://www.eizo.com/global/products/duravision/fdf2405w/index...

IPS kan inte visa svart (och har därmed problem med mörka toner av alla färger) pga extremt låg kontrast (kan endast ge illusion av svart, i belyst miljö), och kan inte visa snabba rörelser skarpt pga långsam responstid.
Pga i övrigt bra skärpa och färgåtergivning och lågt pris är IPS är däremot vanligt vid redigering av stillbilder i ljuskontrollerade miljöer, men även där är det inte "alla".

Men det var egentligen orelaterat till vad jag menade, vilket var den kvalitet som upplevs.
Vad som används professionellt är trots allt inte nödvändigtvis det som är populärast eller bäst upplevd kvalitet.
Om vi exkluderar plasma och OLED som är i en egen division, och ställer en TN, IPS, och en VA av motsvarande kvalitet bredvid varandra, så kommer nästan alla uppleva VA som bäst, då den har liknande färger som en IPS, men mångdubbelt bättre kontrast som ger lite "wow"-känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

haha, turbo 240. samarbete med Volvo racing team?

Tänkte precis samma sak när jag läste namnet.:D

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara skillnaden mellan LightBoost och BFI för en lekman? Och fungerar denna skärm med 3D?

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

När kommer en 27" version? Köper direkt då.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Ja en 27" hade setat jävligt fint. Vad bör man köpa för skärm idag om man vill ha minst en 27'a som är snarlik denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Det där stämmer absolut inte, referensmonitors för tex professionell videoredigering används ofta(st) plasma/OLED
Här är ett par exempel på en sådana modeller, med referenskvalitet:
http://www.panasonic.com/business/plasma/th-50bt300u.asp
http://panasonic.net/prodisplays/products/homecinema/vx300.ht...
Här är exempel på sonys professionella OLED-monitor
http://pro.sony.com/bbsc/ssr/cat-monitors/cat-oledmonitors/pr...

Detta är en professionell VA eizo med samma teknik som denna konsumentmodell, till för sattelitbilder (dvs, du skall kunna scrolla bilder och fortfarande se något annat en en suddig soppa).
http://www.eizo.com/global/products/duravision/fdf2405w/index...

IPS kan inte visa svart (och har därmed problem med mörka toner av alla färger) pga extremt låg kontrast (kan endast ge illusion av svart, i belyst miljö), och kan inte visa snabba rörelser skarpt pga långsam responstid.
Pga i övrigt bra skärpa och färgåtergivning och lågt pris är IPS är däremot vanligt vid redigering av stillbilder i ljuskontrollerade miljöer, men även där är det inte "alla".

Men det var egentligen orelaterat till vad jag menade, vilket var den kvalitet som upplevs.
Vad som används professionellt är trots allt inte nödvändigtvis det som är populärast eller bäst upplevd kvalitet.
Om vi exkluderar plasma och OLED som är i en egen division, och ställer en TN, IPS, och en VA av motsvarande kvalitet bredvid varandra, så kommer nästan alla uppleva VA som bäst, då den har liknande färger som en IPS, men mångdubbelt bättre kontrast som ger lite "wow"-känsla.

IPS används ofta inom kreativa yrken där färger är viktigt. Referensmonitorer (nåja inte riktigt) från Panasonic finns i plasma för att de tillverkar (-de) plasma. Dessa du länkar är ju monitorer du kör ut video på och inte sitter och redigerar på däremot. Referens/prodmonitorer från Sony har använt IPS en längre tid nu. Sonys LMD-serie kör IPS. Sonys PVM 4k 10-bit 30" monitor kör IPS. Många av Panasonics professionella monitorer för broadcast och post kör IPS möjligen eftersom de tog över Hitachis, Toshibas och Panasonics tidigare gemensamma IPS Alpha-fabrik och teknik, och därför är betydligt mer investerade i IPS än de är i plasma. Flera av deras monitorer inom medicin är IPS-paneler tillverkade av de själva. IPS är med andra ord bra nog när man producerar för biografer och ska färgkorrigera mot d-cinema så väl som Rec.709. Eizo har definitivt gått från S-PVA/VA till IPS på proffsskärmarna och Samsung verkar ha övergett PVA mer eller mindre, MVA från AUO och CMO är inte några som legat inom high-end. ASV och UV2A (som finns i RGBY) från Sharp är visserligen inte dåligt bland TVs så är det enda de har bland monitorer för arbetsstationer deras 31.5" 4k IGZO-panel. Pga priset används inte OLED ofta. De flesta kommer sitta på t ex kalibrerade Dell med LGs A/H-IPS(eller S-IPS/P-IPS vad nu användaren vill kalla dem)-panel, eller Eizo, eller NEC, eller Asus, eller nya 4k skärmar på IPS. Kolla bara vad post-pro-sviterna som går att hyra kör. Det är i princip bara vid grading som du kan se dyrare varianter (som oftast är LCD, men där BVM-E/F OLED förekommer fast de finns också bara upp till 24.5-tum) bredvid de billigare skärmarna, men vid grading behövs också ofta projektorer i biokvalité. Jobbar du med 3D kan du glömma OLED proffs-monitorer också.

Det blir ju faktiskt bakgrundsbelysningen och ASIC som styr om skärmarna verkligen klarar wide-gamut. Skärmar inom broadcast, post och master/referens handlar mest om att de kan hantera video i SDI, på ett korrekt sett.

Eizoskärmen du länkar till är exakt samma skärm, samma panel, annat chassi och för GIS. Som FG2421 då. Så vill man ha Vesa är det bra alternativ, men den kostar därför också därefter.

Permalänk
Medlem

Utan att gå in på detaljer, riktigt bra recension! Trevlig att läsa och du verkar kunna ämnet bra.

Priset är väl denna produkts akilleshäl. Jag kan visst tänka mig att lägga denna summa pengar på en skärm av bra kvalité som jag ska ha ett antal år. Problemet jag har med denna är dock upplösningen, 1920x1080 är nog inget jag är nöjd med om 2-3år...

Permalänk
Medlem

Men va i helv...

"höjdpunkter som 240 Hz uppdateringsfrekvens"

"Skärmen ska inte enbart leverera 120 Hz uppdateringsfrekvens utan även ge en upplevelse motsvarande 240 Hz med tekniken Turbo240"

:-/

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3090 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: Skoda Enyaq IV80 RS

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Funkforce:

Jag köpte en VA skärm som använde denna teknik redan 2007.

Benq FP241WZ hette den:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=131708

och en länk om dess BFI:
http://www.tftcentral.co.uk/articles/content/benq_fp241w_3.ht...

Tackar! BenQ var lite före sin tid där. Synd att det inte slog igenom.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bengt_C:

Eftersom känslan går emot all rimlighet (att reflektera ljus från ett kolsvart rum) så har du i alla fall, satt fingret på orsaken.

Testexemplaret av FG2421 visade inte på någon bleeding eller andra uniformitetsproblem. Däremot ger betraktningsvinkeln upphov till något som kan misstolkas som bleeding. Som beskrivet i testet får du en ovalformad yta av bra bild i mitten som gradvis blir blaskigare ju längre ut mot kanten du kommer. Mätningen vid 25 graders vinkling visar att gamma är ner på 1,4 och kontrastförhållandet nere på 1/4-del av det ursprungliga, kring 1000:1 där det mesta orsakas av uppljusad svärta.

Storleken på ovalen minskar med avståndet och är det som du upplever, endast 5% av ytan är svart, måste du sitta med skärmen någonstans runt 10 cm ifrån ögonen. På det avståndet kommer FG2421 tyvärr vara rätt usel.

Kantblödning och effekter från betraktningsvinklar blandas ofta ihop, men det är lätt att se skillnad. Jämför bilden på olika avstånd. Ifall ljusläckaget minskar eller ökar med avståndet till skärmen är det betraktningsvinkeln. Ifall ljusläckaget är lika tydlig oavsett avstånd är det en kantblödning.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av BoZo:

Jag har en 27" 120hz 1440p IPS skärm, nästan det du vill ha.

Catleap DIY med import och mekade drivrutiner med en "kanske" 120Hz räkas inte. Vill ha det out of the box

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Aldrig mera Eizo, om ni får en halvtrasig pixel dvs inte helt död bara någon av färgerna så ersätter de inte skärmen!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tackar! BenQ var lite före sin tid där. Synd att det inte slog igenom.

Hej Thomas

Grattis till att ha skrivit vad som mycket väl kan komma att bli referensartikeln om skärmar och att till att ha satt en ny standard för skärmrecensioner här på Swec! Mycket intressant och lärorik läsning!

Då en del verkar störa sig på ditt något lättsammare språkbruk (vilket kan underlätta läsningen av sådana här tekniska artiklar), får jag föreslå att den stramas upp något, utifall den skulle börja refereras till i andra sammanhang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Det är ju en gamingskärm.

Ja, en skärm som riktar sig till gamers behöver ju inte vara designad till att se ut som ett rymdskepp med disco eller julgransbelysning.

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Bra artikel

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Catleap DIY med import och mekade drivrutiner med en "kanske" 120Hz räkas inte. Vill ha det out of the box

Men det fungerar ju jättebra!

Dock blir det extremt dyrt om man vill spela i 1440p 120Hz...

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av bojaka:

Men va i helv...

"höjdpunkter som 240 Hz uppdateringsfrekvens"

"Skärmen ska inte enbart leverera 120 Hz uppdateringsfrekvens utan även ge en upplevelse motsvarande 240 Hz med tekniken Turbo240"

:-/

En av anledningarna att det inte finns någon 1080p+ skärm som hanterar över 144Hz är att varken DisplayPort eller DVI-D kan hantera mer än 144Hz. Så inte nog med att det inte finns skärmar som hanterar den inputten så har du inte möjlighet att skicka det från grafikkortet eller transportera det via någon kabel (annat än möjligtvis ThunderBolt).

Att man har en panel som hanterar 240Hz är en ganska fin start iofs, och om man skall vara ärlig ser jag inget behov av 240 olika bilder per sekund annat än att det är ballt (bio går på 24Hz btw), men att få full skärpa på varje av de 120 olika bilderna per sekund är knepet och det lyckas Turbo 240 med sin black fram insertion väldigt väldigt bra.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Grym skärm, kommer den att passa de som kör konsol hur mycket input lag blir det då?

Varför ska du köpa en 120Hz skärm för konsol? Du får ju aldrig mer än 30FPS med nuvarande konsoller och bara 60FPS med nästa.

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av femkantig:

den andra punkten då (eftersom att du empiriskt konstaterat att snabba tn paneler är kattskit vilket uppenbarligen inte kräver någon förklaring), vad har du att säga om dina mätningar om responstider? brydde du dig ens om att kolla hur seriösa siter brukar mäta responstider (övergångar mellan grått, svart, vitt) innan du valde turkos och rosa?

Nja, turkosa är då bilderna inte. Kanske att det ser turkost ut på TN-skärm eftersom termen ”kattskit” syftar på TN-panelernas färgåtergivning: alla färger är fel. Turkos är en blandning främst blått och grönt. Det du ser på bilderna är magenta och purpur, det vill säga olika nivåer av blått och rött. Rosa kan jag hålla med om då magenta kan se rosa ut (dvs mer grönt i blandningen) på en TN-panel. Fast det varierar med betraktningsvinkeln på en TN-panel. Fram med en färgkarta, rör på huvudet och vad som borde vara rött går i faser mellan orange och rosa. VA-panelen hos FG2421 är allt annat än optimal, men den håller fortfarande kvar färgerna i vinkel.

Som den förklarande bilden visar, där man också ser CRT:n, används en färgskala av gult och blått och det är på inrådan av skaparen av SMTT som den bästa kombinationen, något jag också verifierat. Det gå att köra valfri färgkombo men just kombinationen blått/gult visar tydligast kristallernas övergångsfaser.

Denna bild ger också en tydlig ledtråd till varför bilden är rosa/magenta/purpur på LCD:n men inte på CRT:n. Hur är bilden fångad? Med en systemkamera. Det är alltså kameran som färgar LCD:n mot magenta. Förklaringen ligger troligtvis i vinklarna med vilken bilden är tagen, vidvinkeloptik i kombination med polariserat ljus. Ytterligare en tänkbar förklaring är att kamerans bildsensor plockar upp små energispikar i infrarött som ögat inte uppfattar. Hursomhelst har jag inte undersökt det så noga. Det är siffrorna är som är det väsentliga när deadline är passerad och Andreas piska börja vina.

Termen gray-to-gray, svart-till-vitt-till-svart är snarare generella termer för att beskriva kristallernas fasförändring från olika nivåer av ljusgenomsläpp, inte att det är någon slags optimal färgblandning. Och som skrivet, jag kallar det för ”kvalificerad gissning”. Det skulle aldrig falla mig in att specificera latensen som ”12,3 ms” som vissa testsajter gör med vad som i grunden är samma kamerametod. Den nivån av decimalprecision skulle kräva en sekvens av 1000 bilder och halv dag att sortera igenom dem.

Apropå sponsring: du som kan så mycket om sponsring, kan du inte få Visionresearch att sponsra oss med en Phantom och Konica-Minolta att sponsra oss med CS2000? Där kan vi snacka om mätningar!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TobiasJ:

Då en del verkar störa sig på ditt något lättsammare språkbruk (vilket kan underlätta läsningen av sådana här tekniska artiklar), får jag föreslå att den stramas upp något, utifall den skulle börja refereras till i andra sammanhang?

Mindre av "kattskit" och mer av ”suboptimerad prestanda"?

Kan nog ordnas.