Eizo Foris FG2421 – gaming med hög uppdateringsfrekvens och VA-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av HENKZ92:

släpp den i 27 och 30 så köper ja dirr!

Finns den här också i 27":

http://www.benq.com/product/monitor/xl2720z/

TN panel men annars precis ny och med anti-flicker backgrundsbelysning.

Permalänk
Medlem

Någon var visst lite för ivrig tror jag: http://www.blocket.se/vi/50365430.htm

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

En sån i 21.5" och med Vesamount tjackar jag dirr. Men det lär väl aldrig hända att dom släpper i nått under 23"

Permalänk
Medlem

Hur står sig tekniken i den här skärmen mot kommande G-Sync från nVidia? Är det någon som sett båda in action?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smalband:

Hur står sig tekniken i den här skärmen mot kommande G-Sync från nVidia? Är det någon som sett båda in action?

G-Sync är bättre för dom som inte kan uppnå den maximala FPS som skärmen klarar av (60, 85, 100, 120, 144) och eliminerar screen tearing som värst. LightBoost/BFI som är innbygd i Eizo är bättre för dom som värkligen kan hålla sig kvar på 120 FPS i princip hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

G-Sync är bättre för dom som inte kan uppnå den maximala FPS som skärmen klarar av (60, 85, 100, 120, 144) och eliminerar screen tearing som värst. LightBoost/BFI som är innbygd i Eizo är bättre för dom som värkligen kan hålla sig kvar på 120 FPS i princip hela tiden.

Från det jag läst verkar G-Sync ge bra effekt även i "max-FPS" (120 fps för 120hz-skärm t.ex.), så om vi tänker bästa scenario - upplevs G-sync eller BFI som bäst/mjukast?

Och vad händer om man har både G-Sync och BFI - blir det bara kaka på kaka?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smalband:

Från det jag läst verkar G-Sync ge bra effekt även i "max-FPS" (120 fps för 120hz-skärm t.ex.), så om vi tänker bästa scenario - upplevs G-sync eller BFI som bäst/mjukast?

Och vad händer om man har både G-Sync och BFI - blir det bara kaka på kaka?

BFI/LighBoost, utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Mindre av "kattskit" och mer av ”suboptimerad prestanda"?

Kan nog ordnas.

Nej ändra inte på någonting!!

Själv föredrar jag raka rör!

Är det "kattskit" så är det "kattskit", inga jobbiga Suboptimeringsord tack!

Exempel på Suboptimering @

• Exempel 1: Man gör ett IT-nätverk mycket säkert, men samtidigt så begränsat att användaren inte kan använda det.

• Exempel 2: Man maximerar vridmomentet i en motor genom att manipulera laddtryck och insprutningstider, men samtidigt så försämras körbarhet, bränsleförbrukning, livslängd och miljöpåverkan.

= Kattskit.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JBE:

Det där stämmer absolut inte, referensmonitors för tex professionell videoredigering används ofta(st) plasma/OLED
Här är ett par exempel på en sådana modeller, med referenskvalitet:
http://www.panasonic.com/business/plasma/th-50bt300u.asp
http://panasonic.net/prodisplays/products/homecinema/vx300.ht...
Här är exempel på sonys professionella OLED-monitor
http://pro.sony.com/bbsc/ssr/cat-monitors/cat-oledmonitors/pr...

Detta är en professionell VA eizo med samma teknik som denna konsumentmodell, till för sattelitbilder (dvs, du skall kunna scrolla bilder och fortfarande se något annat en en suddig soppa).
http://www.eizo.com/global/products/duravision/fdf2405w/index...

IPS kan inte visa svart (och har därmed problem med mörka toner av alla färger) pga extremt låg kontrast (kan endast ge illusion av svart, i belyst miljö), och kan inte visa snabba rörelser skarpt pga långsam responstid.
Pga i övrigt bra skärpa och färgåtergivning och lågt pris är IPS är däremot vanligt vid redigering av stillbilder i ljuskontrollerade miljöer, men även där är det inte "alla".

Men det var egentligen orelaterat till vad jag menade, vilket var den kvalitet som upplevs.
Vad som används professionellt är trots allt inte nödvändigtvis det som är populärast eller bäst upplevd kvalitet.
Om vi exkluderar plasma och OLED som är i en egen division, och ställer en TN, IPS, och en VA av motsvarande kvalitet bredvid varandra, så kommer nästan alla uppleva VA som bäst, då den har liknande färger som en IPS, men mångdubbelt bättre kontrast som ger lite "wow"-känsla.

Så som exempel på att IPS inte är bättre än VA tar du upp att plasma och OLED är bättre än IPS? Hur fick du ihop det? Jag sa inte att IPS var det absolut bästa som finns och någonsin kommer finnas.

Här är Eizos profsserier: http://www.dustinhome.se/product/5010656974/eizo-coloredge-cg...
http://www.dustinhome.se/product/5010656974/eizo-coloredge-cg...
Notera IPS. Kolla igenom toppsegmentet från Eizo och NEC och se vad du hittar för paneler. Sen vet väl alla att IPS förr eller senare helt kommer ersättas av OLED. Det är bara en tidsfråga men det förändrar ju inte det faktum att IPS har ersatt VA.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Foris FG2421 är nu inne på min andra...

Som rubriken antyder så köpte jag en så fort den släpptes. Först kanske jag ska berätta att jag är grymt petig när det kommer till ljud och bild så
jag hoppades denna skärmen skulle leva upp till mina förväntningar.

Bilden är Mycket bra för att vara spelskärm men bara OK som datorskärm vad gäller färger och betraktningsvinklar. Svärtan är mycket bra och mycket lite
backlight bleed. Värt att notera är att vad gäller betrakningsviklarna så räcker det med att sitta rakt framför skärmen och titta ut mot kanterna på bilden för
att märka att kontrasten ändras och bilden ser lite "urtvättad ut"

Spelupplevelsen är GRYM responsen från skärmen är helt otrolig och färgerna/svärtan gör massor för hur ett spel känns.

Nu till det MYCKET tråkiga: Första skärmen jag fick hade en helt död pixel vilket man inte förväntar sig av en skärm från Eizo, Pratade med Eizo och
dom ringde samma dag och berättade att jag kunde komma och hämta en ny skärm. MYCKET bra service av dom! DOCK så blev det tråkigt igen när
man kommer hem och upptäcker samma sak med denna skärmen... som sagt vissa kan tycka att man kan leva med en trasig pixel men själv
stör jag mig till vansinne på sånt. Skulle lätt kunna betala extra för en helt "frisk" skärm.

Så nu återstår det att se hur hög nivå på support Eizo har och om jag får en ny testad skärm.

Permalänk

Jag är nyfiken på hur skärmen är att se film på. VA-paneler är ju vanligtvis bättre till det jämfört med IPS pga den överlägsna svärtan hos VA. Men det låter ju som minsta lilla betrakningsvinkel på denna skärm ger blaskigare färger.

Permalänk

Endast 23,5'', har inga inbyggda högtalare och ingen fjärrkontroll?!? Herregud.... Baksidan av den är däremot rätt nice men en gamer vill ha minst 27'' (som jag), inbyggda högtalare och HELST fjärrkontroll så man slipper kladda ner skärmens knappar!

Min M2700HD gav jag ~3400kr för när jag köpte den och den är så mycke mer prisvärd.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tackar! BenQ var lite före sin tid där. Synd att det inte slog igenom.

Inte alls samma, den kördes I 60hz

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så som exempel på att IPS inte är bättre än VA tar du upp att plasma och OLED är bättre än IPS? Hur fick du ihop det? Jag sa inte att IPS var det absolut bästa som finns och någonsin kommer finnas.

Här är Eizos profsserier: http://www.dustinhome.se/product/5010656974/eizo-coloredge-cg...
http://www.dustinhome.se/product/5010656974/eizo-coloredge-cg...
Notera IPS. Kolla igenom toppsegmentet från Eizo och NEC och se vad du hittar för paneler. Sen vet väl alla att IPS förr eller senare helt kommer ersättas av OLED. Det är bara en tidsfråga men det förändrar ju inte det faktum att IPS har ersatt VA.

"Det där stämmer inte. IPS har bättre färger. Det är därför alla skärmar för färgkritiska saker är IPS sen flera år tillbaks."
"Jag sa inte att IPS var det absolut bästa som finns"

Jo, det ser visst ut som att du gjorde exakt det

Sedan kan jag bara copy-pasta det jag skrev sist, detta är en diskussion av en gamingskärm, så jag ser inte varför du alls blandar in vad du (trodde) gällde professionellt.

Men det var egentligen orelaterat till vad jag menade, vilket var den kvalitet som upplevs.
Vad som används professionellt är trots allt inte nödvändigtvis det som är populärast eller bäst upplevd kvalitet.
Om vi exkluderar plasma och OLED som är i en egen division, och ställer en TN, IPS, och en VA av motsvarande kvalitet bredvid varandra, så kommer nästan alla uppleva VA som bäst, då den har liknande färger som en IPS, men mångdubbelt bättre kontrast som ger lite "wow"-känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Eftersom känslan går emot all rimlighet (att reflektera ljus från ett kolsvart rum) så har du i alla fall, satt fingret på orsaken.

Testexemplaret av FG2421 visade inte på någon bleeding eller andra uniformitetsproblem. Däremot ger betraktningsvinkeln upphov till något som kan misstolkas som bleeding. Som beskrivet i testet får du en ovalformad yta av bra bild i mitten som gradvis blir blaskigare ju längre ut mot kanten du kommer. Mätningen vid 25 graders vinkling visar att gamma är ner på 1,4 och kontrastförhållandet nere på 1/4-del av det ursprungliga, kring 1000:1 där det mesta orsakas av uppljusad svärta.

Storleken på ovalen minskar med avståndet och är det som du upplever, endast 5% av ytan är svart, måste du sitta med skärmen någonstans runt 10 cm ifrån ögonen. På det avståndet kommer FG2421 tyvärr vara rätt usel.

Kantblödning och effekter från betraktningsvinklar blandas ofta ihop, men det är lätt att se skillnad. Jämför bilden på olika avstånd. Ifall ljusläckaget minskar eller ökar med avståndet till skärmen är det betraktningsvinkeln. Ifall ljusläckaget är lika tydlig oavsett avstånd är det en kantblödning.

Har inte varit hemma idag men det från det lilla jag använt skärmen idag så har jag kommit fram till att det stora problemet med just det här är exemplaret är just bleeding, förutom att skärmen har en ljus ram runt om så finns det även en hel del riktiga bleeding bloffor. Blandar man samman dessa bloffor, som redan är bra mycket ljusare, med den ganska kassa betraktningsvinkeln så får man något som är väldigt tråkigt att titta på.

Jag sitter på ungefär 80 cm avstånd från skärmen, har även provat att sitta längre bort, mellan 1,5-2m och även om ovalen blir större så är den fortfarande ganska påtaglig enligt mig.

Har testat att ställa mig på andra sidan rummet, 4-4,5m, och det blir skillnad i hur urvattnad färgen är men den större delen av problemet finns kvar. Nu kan det ju självklart vara så att jag fått ett måndags exemplar, men det här exemplaret har helt klart kantblödning och faktiskt mer än vad min förra skärm från 2005 hade.
Kan även tillägga att det inte märks av speciellt mycket i ljusa spel som tex BF3, men spelar man mörkare spel som Metro Last Light eller liknande så känner man av det rätt mycket i början men samtidigt så vänjer man sig ganska fort. Däremot så är det väldigt jobbigt att se på film och serier och det är inget som går att vänja sig vid då färgerna blir så extremt urvattnade i kanterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt_C:

Har inte varit hemma idag men det från det lilla jag använt skärmen idag så har jag kommit fram till att det stora problemet med just det här är exemplaret är just bleeding, förutom att skärmen har en ljus ram runt om så finns det även en hel del riktiga bleeding bloffor. Blandar man samman dessa bloffor, som redan är bra mycket ljusare, med den ganska kassa betraktningsvinkeln så får man något som är väldigt tråkigt att titta på.

Jag sitter på ungefär 80 cm avstånd från skärmen, har även provat att sitta längre bort, mellan 1,5-2m och även om ovalen blir större så är den fortfarande ganska påtaglig enligt mig.

Har testat att ställa mig på andra sidan rummet, 4-4,5m, och det blir skillnad i hur urvattnad färgen är men den större delen av problemet finns kvar. Nu kan det ju självklart vara så att jag fått ett måndags exemplar, men det här exemplaret har helt klart kantblödning och faktiskt mer än vad min förra skärm från 2005 hade.
Kan även tillägga att det inte märks av speciellt mycket i ljusa spel som tex BF3, men spelar man mörkare spel som Metro Last Light eller liknande så känner man av det rätt mycket i början men samtidigt så vänjer man sig ganska fort. Däremot så är det väldigt jobbigt att se på film och serier och det är inget som går att vänja sig vid då färgerna blir så extremt urvattnade i kanterna.

Måndagsex, (eller så har jag fått ett guld-ex), min är en av de mest uniforma LCD-monitors jag någonsin sett. Skicka tillbaks, imo.

Nedan är en bild jag tog i totalt mörker. (contrast 50, brightness 50, strobemode on, gamma 2.2, 6500k temp).
Har ställt Foris FG2421 bredvid macbook pro retina 2012 - samsung-panel (som faktiskt är den LCD med bäst uniformitet jag någonsin sett).
Nästan hela bakgrunden är en Panasonic VT60 plasma (smälter helt in i mörkret), och i hörnet mellan macbook och eizon står det en 7.7" OLED (smälter också in helt).
Alla visar en svart bild i fullscreen.

Som man kan se är macbook-skärmen väldigt jämn, men trots att den har faktiskt har väldigt bra kontrast för en IPS-laptop (ca 836:1), så ser även de sämsta delarna på eizon bättre ut.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JBE:

"Det där stämmer inte. IPS har bättre färger. Det är därför alla skärmar för färgkritiska saker är IPS sen flera år tillbaks."
"Jag sa inte att IPS var det absolut bästa som finns"

Jo, det ser visst ut som att du gjorde exakt det

Sedan kan jag bara copy-pasta det jag skrev sist, detta är en diskussion av en gamingskärm, så jag ser inte varför du alls blandar in vad du (trodde) gällde professionellt.

Jag var nog för otydlig för jag lever i en egen värld bland fotografer, grafiker och dylikt. De använder inte plasma och väntar fortfarande på OLED. Där är IPS standard sedan flera år. Videoredigering på hög nivå har jag ingen koll på. Går det ens att bygga en datorskärm med plasma när pixlarna är så stora?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Tack för en i mitt tycke lysande recension av Thomas Ytterberg, djuplodande men ändå lättsam. Mer så!
Jag har vridit mina händer och funderat på en 120mhz tn-panel men de är ju som alla vet katt-skit. Då dyker den här upp. Låter mycket intressant och hade nog beställt en redan om det inte vore för avsaknaden av vesa-fästen. Tyvärr något av en dealbreaker för mig på grund av hur mitt skrivbord ser ut.
Thomas eller någon av er som har skärmen; går det att ta loss foten på ett enkelt sätt? Jag gissar att så är fallet men vore bra med att få verifierat innan jag beställer hem en och börjar modda med vinkelslipen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dr.Franke:

Thomas eller någon av er som har skärmen; går det att ta loss foten på ett enkelt sätt? Jag gissar att så är fallet men vore bra med att få verifierat innan jag beställer hem en och börjar modda med vinkelslipen.

Själva plattformen till foten fäster med en skruvgänga botten och det kanske går att konstruera något den vägen utan att slipa bort något. Men hur man plockar bort hela fästet har jag inte undersökt.

Permalänk
Medlem

27 tum så blir det antagligen ersättaren för min crt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Riktigt bra artikel.

Permalänk
Skrivet av Bengt_C:

Jag sitter på ungefär 80 cm avstånd från skärmen, har även provat att sitta längre bort

Menar du att du sitter 80cm bort ifrån skärmen :O? Jag sitter ungefär 30-40cm ifrån och det är ju det som är poängen med större skärm, att sitta nära den så man ser och upplever allt på den.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Menar du att du sitter 80cm bort ifrån skärmen :O? Jag sitter ungefär 30-40cm ifrån och det är ju det som är poängen med större skärm, att sitta nära den så man ser och upplever allt på den.

Passa dig. Min mamma har sagt att man kan få fyrkantiga ögon om man sitter för nära skärmen.

Permalänk
Skrivet av jika:

Passa dig. Min mamma har sagt att man kan få fyrkantiga ögon om man sitter för nära skärmen.

Det gäller enbart om man har en tjockskärm... Dessutom som jag, har Senseye inställningar på skärmen så ögonen inte bli för ansträngda.

Och på kvällstid använder jag f.lux.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Det gäller enbart om man har en tjockskärm... Dessutom som jag, har Senseye inställningar på skärmen så ögonen inte bli för ansträngda.

Och på kvällstid använder jag f.lux.

Baserat på vad du skrivit i andra trådar skulle jag nog rekommendera ett besök hos optikern ändå... Fyrkantögdhet är något man ska ta på allvar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bengt_C:

Nu kan det ju självklart vara så att jag fått ett måndags exemplar, men det här exemplaret har helt klart kantblödning och faktiskt mer än vad min förra skärm från 2005 hade.

Låter faktiskt som att du har fått hem en riktig citron. 80 cm till skärmen är ett långt avstånd och vid det avståndet upplevde jag inte ”ovalen” på testexemplaret som ett problem annat än att de allra sista centimetrarna i hörnen blev ljusare.

Permalänk
Skrivet av jika:

Baserat på vad du skrivit i andra trådar skulle jag nog rekommendera ett besök hos optikern ändå... Fyrkantögdhet är något man ska ta på allvar

Hur kan du tycka att det är illa att jag sitta nära EN 27tummare när det finns dom här i forumet bl.a som har TRE 24tummare eller större??

Man bli inte fyrkantig.. det är bara ett påhitt för att skrämma barn att inte låta tv'ns värld ta över för mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Hur kan du tycka att det är illa att jag sitta nära EN 27tummare när det finns dom här i forumet bl.a som har TRE 24tummare eller större??

Jag tror det är högst ovanligt att någon skulle sitta så nära som 30-40cm från tre stycken 24".

Citat:

Man bli inte fyrkantig.. det är bara ett påhitt för att skrämma barn att inte låta tv'ns värld ta över för mycket.

Du milde tid... Hej och välkommen till internet? Här är vi alltid seriösa i precis allt som vi skriver.

FYI

Dold text

Edit: Snart kommer du väl och påstår något i stil med att tomten inte finns....

Permalänk
Skrivet av jika:

Jag tror det är högst ovanligt att någon skulle sitta så nära som 30-40cm från tre stycken 24".

Du milde tid... Hej och välkommen till internet? Här är vi alltid seriösa i precis allt som vi skriver.

FYI

Dold text

Jaså? Vad är då detta?

Det är det avståndet jag sitter ifrån med min skärm iaf..

Och man kan INTE sitta längre bort ifrån skärmen som du menar, för då ser man ju INGENTING vad som händer i spelet... Jag lovar, jag får sitta o titta noga på vart min fiende sitter o skjuter för det är så svårt att se nånting i 1080p DX11 med hi-res textures.....

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jika:

Det där är iofs offtopic, men det är inte nice att försöka framprovosera saker hos någon annan på det sättet som du gör.

Visa signatur