Blåst på blocket, hittade gärningsmannens facebook.

Permalänk
Medlem

Blåst på blocket, hittade gärningsmannens facebook.

För ungefär en vecka sedan så köpte jag en Xperia Z-platta på blocket för 2500kr. Korkat nog så gick jag med på att betala i förväg i utbyte mot personuppgifter och innan ni säger det, ja det var pantat av mig. Jag fick saker som namn, personnr, adress, sambons efternamn och ort, men inget telefonnummer. Nu i efterhand har jag lust att gräva ner mig i ett hål instängd i en garderob för att inte ha frågat om det.

Jag gick och väntade och väntade utan att min platta kom, och mina misstankar som jag hade redan vid köpet förvärrades. Jag kollade upp namnet på eniro vilket matchade adressen han hade gett mig. På adressen bodde även sambon han talade om. Inget hemnummer dock och inget nummer till den eventuella säljarens namn, däremot till sambon. Så jag bestämde mig för att ringa till henne. Inget svar, utan i stället ett sms. Efter väldigt få meddelanden sa hon att hon inte hade någon sambo, trots att eniro vittnade om detta. Skumt? Skumt.

Jag gick några dagar och var lite sur över att vara 2500kr fattigare, men inte någon surfplatta rikare, innan jag kom på en sak. Jag hade namnet, ett relativt ovanligt förnamn kombinerat med ett relativt ovanligt efternamn. Dessa tillsammans blir ju ganska ovanligt, eller hur? Så jag gick in på facebook och sökte på personen. En person på hela facebook hade namnet, och han bodde i samma ort som säljaren uppgett sig ha gjort.

'Nå' säger du säkert, 'Han kanske hittade på namnet?'. Men skulle en blocket-bedragare, om än dum, vara dum att man uppger ett så ovanligt namn? Skulle det i så fall inte vara vettigare med något i stil med Magnus Carlsson eller något liknande som det finns en hel del av på facebook?
Ännu en anledning, som jag tycker är ganska talande, är att jag faktiskt skrev till honom på fejan i förrgår. Han har läst det, men inte svarat. Om det vore någon annan så skulle situationen ligga i hans intresse också eftersom någon använder både hans namn och personnummer.

Det jag nu ber om är råd. Vad föreslår ni att jag bör göra med detta? Jag har anmält till polisen, men upptäckte profilen först efter det och har tänkt att ringa in med den nu ikväll och lägga till i anmälan. Men borde jag utnyttja denna nyfunna profil på något sätt?

Permalänk
Medlem

Som i 100000 tidigare trådar så gör polisen absolut ingenting!
Det du kan göra är att åka dit och konfrontera personen "utan våld inblandat" och prata lugnt och sansat och säga du jag vill ha mina pengar tillbaka! det sätter nog dem flesta bedragare i en ytterst skrämmande och obekväm situation och kanske får du pengarna tillbaka vem vet? när han nu vet att du vet var han bor och har knackat på hans dörr och konfronterat honom så sätter det sig nog en en stor tankeställare hos denna personen.

Annars får du bita i det sura äpplet tyvärr för polisen skiter i vilket.

Permalänk

Varför skulle han uppge sina faktiska personuppgifter om ändamålet var att lura dig? Personen du hittat kan vara vem som helst.

Visa signatur

[Intel i5 2500K][Corsair 1600 Mhz][EVGA GTX 780][Corsair TX750][WD Black 750GB][Intel 510 SSD 128GB][Lian Li PCV-1020A][ASUS PB278Q]

Permalänk
Medlem

Varför letade du upp hans facebook när du redan hade hans adress?
Åkt dit och knacka på.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Som i 100000 tidigare trådar så gör polisen absolut ingenting!
Det du kan göra är att åka dit och konfrontera personen "utan våld inblandat" och prata lugnt och sansat och säga du jag vill ha mina pengar tillbaka! det sätter nog dem flesta bedragare i en ytterst skrämmande och obekväm situation och kanske får du pengarna tillbaka vem vet? när han nu vet att du vet var han bor och har knackat på hans dörr och konfronterat honom så sätter det sig nog en en stor tankeställare hos denna personen.

Annars får du bita i det sura äpplet tyvärr för polisen skiter i vilket.

Jo, jag tänkte på detta. De nackdelar jag kan finna med detta är att
1. Jag bor i andra sidan landet, och då jag samtidigt studerar så finns det svårigheter att hitta tid till att göra detta.
2. Jag vet inte om det är samma person till 100%

Skrivet av iProtocol:

Varför skulle han uppge sina faktiska personuppgifter om ändamålet var att lura dig? Personen du hittat kan vara vem som helst.

Jag har funderat över detta, men har dessvärre inte hittat något svar. Av denna anledning är jag fortfarande osäker på vad jag ska göra.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt skulle du kunna dra nytta av att det namn en person utger sig för att ha, vilket mycket väl kan vara falsk angivet, även råkar ha en profil på fejjan?
Du har (förutsätter jag) i polisanmälan redovisat de personuppgifter du känner till, som återigen inte behöver tillhöra personen du skickat perngar till, det är knappast så att polisen har någon som helst nytta av att denna person även har en facebookprofil.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Alternativt skickar du dit din kompis som bryter på något häftigt språk, som förespråkar att du vill ha tillbaks dina pengar.

Permalänk
Medlem

Läste om en person här som hade killens adress massor utav bevis osv och han stod utanför hans dörr och hade ringt polisen för att komma dit o göra nåt.

Förundersökning nerlagd får han som svar! go figure.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

På vilket sätt skulle du kunna dra nytta av att det namn en person utger sig för att ha, vilket mycket väl kan vara falsk angivet, även råkar ha en profil på fejjan?
Du har (förutsätter jag) i polisanmälan redovisat de personuppgifter du känner till, som återigen inte behöver tillhöra personen du skickat perngar till, det är knappast så att polisen har någon som helst nytta av att denna person även har en facebookprofil.

Vad man kan göra är att eftersom han har förskottsbetalat, gå till denna personens bank och säga något i stil med att du ska sätta in pengar på en persons konto och vill bara dubbelkolla att det är rätt konto. Du säger konto nr och personens namn (det han givit TS), nu brukar banken bara säga ja eller nej då de ej får lämna ut denna information egentligen. Men det är ett litet sätt att runt gå det.

EDIT: jag vet att de blev dubbelinlägg nu, skyller på tajmingen

Permalänk
Medlem

Inte råkar det vara den som var till salu i Boden (Norrbotten) för en liten tid sedan?
Jag kontaktade en säljade som sålde just en Tablet Z för 2500kr, jag fick kontonr där jag skulle sätta in pengar och plattan var visst kvar och den var reserverad. Kontakten med säljaren upphörde då jag uppgav att jag bor i Boden och kommer och hämtar plattan.

Sedan kontaktade jag säljaren från en annan e-post och uppgav ett annat namn, då var säljaren snabb att svara att plattan fanns minsann kvar och att jag skulle sätta in pengar på tidigare nämnda konto.

Förstår att detta inte hjälper dig ett dugg, men bara nyfiken om det kan röra just den annons jag sett?

Permalänk
Medlem

Klart du ska polisanmäla personen och tillhanda alla bevis du har.Han kan ju faktiskt ha lurat fler personer.Så polisanmäl snubben och hoppas att det är fler som gör detsamma..

Tror inte du är den första och sista han lurar tyvärr.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Och om du vill ha lite mer info så är folket på flashback förvånansvärt duktiga på att hitta info

Permalänk
Medlem

Men, du har ju betalat in i förväg? Alltså borde du ha ett bankkonto att gå på? Anmäl till polisen och uppge kontot du betalat in till. Alternativt kontakta banken och förklara situationen.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Jag har gett bankkonton till polisen. Att jag kunde kontakta banken visste jag dock inte? Ska kolla upp det imorgon!

Permalänk
Medlem

Sherlock Holmes?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Hitta hans sambos nummer och fråga om bedrägerier är något han ofta sysselsätter sig med? Hota med att du går till Polis om du inte får pengar omedelbart. Fungerar inte det, kontakta andra närstående till honom. Föräldrar, osv.

Bra råd. Utöva utpressning mot en person som mycket väl kan vara oskyldig och trakassera dennes umgängeskrets. Det kommer säkerligen sluta lyckligt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Polisen har en uppklaringsprocent på denna typ av brott på under 15%. Att nämna orten här i tråden bryter väl inte mot någon regel?

Permalänk

Polis anmäl du har ju bevis att du betalat honom stor risk för att han kommer åka fast för bedrägeri att polisen inte gör något åt detta är skitsnack!

Permalänk
Medlem

Paypal

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

För det första, ta inte på dig en för stor skuld för att ha blivit bedragen av en kriminell med ont uppsåt. Om alla slutade lita på varandra hade samhället inte varit så trevligt.

Jag tycker det låter som att du snällt skulle kunna be Mögel ta en sväng till den förmodade säljarens bostad och prata med denne. Kanske också kolla upp en eventuell arbetsplats, läroverk eller annan släkting.

Permalänk
Skrivet av bobcat031:

Polis anmäl du har ju bevis att du betalat honom stor risk för att han kommer åka fast för bedrägeri att polisen inte gör något åt detta är skitsnack!

Helt fel, jag och en till blev blåsta här på sweclockers och hade personens namn och bankkonto och polisen visste precis vem det var. Fallet las ner.

Permalänk
Skrivet av mackan_93:

Helt fel, jag och en till blev blåsta här på sweclockers och hade personens namn och bankkonto och polisen visste precis vem det var. Fallet las ner.

Jag vet en kille som fick fängelse för flera bedrägerier på blocket så vad finns det mer att diskutera?

Permalänk
Skrivet av bobcat031:

Jag vet en kille som fick fängelse för flera bedrägerier på blocket så vad finns det mer att diskutera?

Jag vet en kille som gick fri från flera bedrägerier... Men kul att höra att det finns undantag och att polisen faktiskt ibland väljer att göra nåt.

Permalänk
Medlem

Du har precis gått kursen "Hur man inte låter sig luras av internetbedragare".

Den kostar 2500kr. Men är grymt effektiv! (jag har gått den själv.)

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Skrivet av mackan_93:

Jag vet en kille som gick fri från flera bedrägerier, vad finns det mer att diskutera?

Jo men vad är det du försöker säga att alla går fri från att göra bedrägerier på internet hur gammal är du egentligen!

Permalänk
Medlem

Bolisen har inte tid för sånt, det är allmänheten som gör jobbet åt dem, vänd dig till de istället. Den lagliga maffian måste dricka upp sin kaffe först. Efter en blir det en till, sen en till och en till och klockan är redan 16. Dags att gå hem. Det blev samma för mig med en som blåste mig på 150 spänn en gång i tiden - fallet lades ner, min SGS III blev stulen - samma sak, min morsa blev bestulen på kreditkort och bedragarna tog ut drygt över 10 lax från hennes konto på en ICA butik, med hjälp av hennes bestulna ID-kort och trots att det fanns övervaknings kameror på ICA och staden är på dryga 70.000 invånare och bevis fanns svart på vit - fallet lades nerven här efter 2 dagar med anledning - kan inte lösas eller något sånt. Jävla kass system.

Permalänk
Skrivet av bobcat031:

Jo men vad är det du försöker säga att alla går fri från att göra bedrägerier på internet hur gammal är du egentligen!

Verkar som du försöker säga motsatsen? Ditt obevisade påstående är det enda som talar för att någon skulle åka dit för sån sorts brottslighet någonsin.

Permalänk
Skrivet av mackan_93:

Verkar som du försöker säga motsatsen? Ditt obevisade påstående är det enda som talar för att någon skulle åka dit för sån sorts brottslighet någonsin.

Precis! du tror inte att någon åker fast för bedrägeri på internet det är ju ditt problem.

Permalänk
Medlem

Ring till Efterlyst

Permalänk
Skrivet av bobcat031:

Precis! du tror inte att någon åker fast för bedrägeri på internet det är ju ditt problem.

Men läs min post igen: mindre än 15% av bedrägerierna klaras upp. Din polare tillhörde dem, grattis till honom. För de andra 85% däremot...
Du argumenterar mot fakta baserat på en enda händelse.