Bästa sluta vattenkylningen för processor?

Permalänk
Medlem

Bästa sluta vattenkylningen för processor?

Någon som känner till vad det bästa och mest optimala är?

Permalänk
Medlem

Vad är du ute efter då?

Maximal kylning eller ett tyst system?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Alla slutna vattenkylare kommer med dåliga fläktar, ingen har någon vidare imponerande garanti, de kommer garanterad att gå sönder långt tidigare än en luftkylare till följd av många rörliga delar och de kostar mycket i förhållande till hur bra de presterar.
Bry dig inte kom kylare med en radiator som är mindre än två 120mm, de presterar sämre än luftkylare. Kylare som t.ex H100 kan prestera bättre än luft om du byter fläktarna som följer med, de kostar dock flera hundra kronor mer än en luftkylare som du med största sannolikhet hade kunnat klocka exakt lika långt med.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Har en himla massa nocula fans på min nuvarade cpu kylare.

Asså hade gärna velat använda den jag har men jag har en gammal i7 920 processor, Men håller på att beställa ny dator och tror inte den kylaren har fästanordning till det nya moderkortet?

Annars är det så tyst som möjligt men ändå effektiv.

Grejen är att jag inte är sugen på att få hem datordelarna och inte ha en kylare att kunna montera för de inte passar haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Har en himla massa nocula fans på min nuvarade cpu kylare.

Asså hade gärna velat använda den jag har men jag har en gammal i7 920 processor, Men håller på att beställa ny dator och tror inte den kylaren har fästanordning till det nya moderkortet?

Annars är det så tyst som möjligt men ändå effektiv.

Är det en Noctua kylare du har så kommer den funka, Noctua skickar kostnadsfritt nytt fäste till dig om den inte skulle passa. Vad heter kylaren?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre köpa en ny bra luftkylare än en "färdig" vattenkylning, dom kyler ungefär lika förutom att du får en pump som kan gå sönder.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Är det en Noctua kylare du har så kommer den funka, Noctua skickar kostnadsfritt nytt fäste till dig om den inte skulle passa. Vad heter kylaren?

oj det var många år sedan jag köpte den men denna tror jag

http://cdon.se/hemelektronik/noctua-nh-u14s-cpu-kylare-s1155-...

Permalänk

Har de senaste åren testat både Corsai h100, H80i och H100i och har inte upptäckt några fördelar jämfört med en bra tornkylare. Fläktarna är i regel högljudda och dåliga, man ska ha tur med pumpar så att de inte ger missljud och priserna är förhållandevis höga. Kör nu på en Noctua NH-U14S, och visst cpun är runt 2-3 grader varmare jämför mot H100i, men är samtidigt totalt ljudlös och jag slipper strul rent allmänt. Kommer hålla mig till luftkylning om inget revolutionerande händer med de slutna systemen.

Permalänk
Medlem

Största fördelen är väl egentligen platseffektivitet. En bra luftkylare tenderar ta mycket plats och väga mycket.

Skrivet av Cruentusa:

.... de kommer garanterad att gå sönder långt tidigare än en luftkylare till följd av många rörliga delar och de kostar mycket i förhållande till hur bra de presterar.

Lite överdrivet, endast en rörlig del mer. Eller ingen egentligen, om man ändå använder utluftsfläkten.

Visa signatur

-- FubbHead