Tappat datorn nu stänger den av sig ibland

Permalänk
Medlem

Tappat datorn nu stänger den av sig ibland

Hej! :/
Påväg hem från ett Lan så skulle jag just gå in i huset, jag fick skjuts av min vän och hans mamma skulle just öppna bagaget, då kom såklart min dator ut eftersom den tydligen stod lutandes emot luckan, tillsammans med min skärm.
Fallet kan väl ha varit 40-50 cm och den landade "cleant" uppochned, jag tog upp den så fort som möjligt och borstade av snölagret som nu visade si på toppen av chassit, jag tog in datorn, skärmen och resten av mina grejor.
Senare på kvällen när jag kopplat ihop allting, började jag spela lite LoL, och se på serier ungefär vad jag gjort hela lanet, då hände något oväntat, min dator bar stängdes av från ingenstans, gripen av panik som man blir när man är i ett ranked game startar jag upp den igen, och allt verkar helt normalt, men detta verkar nu hända lite då och då, den har aldrig stängts av när jag inte spelat LoL... Och inget av detta hände mig på lanet, där jag i stort sett gjorde samma sak i 3 dagar sträck, min gissning är att nätagget fick en smäll, beter sig konstigt och bör bytas ut... men vad tror ni problemet kan vara, kan det vara grafikkortet som fått en rejäl smäll.
Jag har tittat på temperaturer i SpeedFan, men allt ser ut som det gjorde innan smällen, kanske även värt att säga att någpn försäkring finns det ingen talan om, då operativsystemet inte är äkta Windows och varje enskild del är köpt var för sig, nätdelen är cirka 1 år och 7-8 månader, kom ihåg att alla specs finns i signaturen, men jag tillägger ändå att nätdelen är av märket Chieftec och det är kapabelt av 650W.

Visa signatur

Main Rigg - Ryzen 5600X, 3.2 ghz 32gb, RTX 2070, 370gb ssd, 500gb m.2, Noctua U12S.
Alt rigg - i5 6600K, 2.4 ghz 16gb, GTX 960, 500gb SSD, Noctua U9-B.

Spelar just nu: För mycket LoL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zneeze:

Hej! :/
Påväg hem från ett Lan så skulle jag just gå in i huset, jag fick skjuts av min vän och hans mamma skulle just öppna bagaget, då kom såklart min dator ut eftersom den tydligen stod lutandes emot luckan, tillsammans med min skärm.
Fallet kan väl ha varit 40-50 cm och den landade "cleant" uppochned, jag tog upp den så fort som möjligt och borstade av snölagret som nu visade si på toppen av chassit, jag tog in datorn, skärmen och resten av mina grejor.
Senare på kvällen när jag kopplat ihop allting, började jag spela lite LoL, och se på serier ungefär vad jag gjort hela lanet, då hände något oväntat, min dator bar stängdes av från ingenstans, gripen av panik som man blir när man är i ett ranked game startar jag upp den igen, och allt verkar helt normalt, men detta verkar nu hända lite då och då, den har aldrig stängts av när jag inte spelat LoL... Och inget av detta hände mig på lanet, där jag i stort sett gjorde samma sak i 3 dagar sträck, min gissning är att nätagget fick en smäll, beter sig konstigt och bör bytas ut... men vad tror ni problemet kan vara, kan det vara grafikkortet som fått en rejäl smäll.
Jag har tittat på temperaturer i SpeedFan, men allt ser ut som det gjorde innan smällen, kanske även värt att säga att någpn försäkring finns det ingen talan om, då operativsystemet inte är äkta Windows och varje enskild del är köpt var för sig, nätdelen är cirka 1 år och 7-8 månader, kom ihåg att alla specs finns i signaturen, men jag tillägger ändå att nätdelen är av märket Chieftec och det är kapabelt av 650W.

Kan du kolla Windows log och se vad som står där?

Permalänk
Medlem

Dunsen kanske kan ha rubbat cpukylaren och brutit kontakten av kylpastans så den kanske överhettar på någon kärna när du spelar.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

kolla alla kablar i datorn, kolla så inget luktar bränt osv, tex nätag>moderkorts sladdarna osv

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Ska se till att felsöka om den stänger av sig igen, ingenting luktar bränt, cpukylaren är av stockmodell och FX8150:S stockkylare är känd för att låta sjukt mycket, och jag upplever inte att den låter mer än vad den gjort förut, som sagt har temperaturerna inte ändrat på sig heller.

Visa signatur

Main Rigg - Ryzen 5600X, 3.2 ghz 32gb, RTX 2070, 370gb ssd, 500gb m.2, Noctua U12S.
Alt rigg - i5 6600K, 2.4 ghz 16gb, GTX 960, 500gb SSD, Noctua U9-B.

Spelar just nu: För mycket LoL

Permalänk
Medlem

Hmm, idag har jag spelat LoL sedan klockan 4 till nu (Klockan 10) och absolut ingenting har hänt, väldigt konstigt...

Visa signatur

Main Rigg - Ryzen 5600X, 3.2 ghz 32gb, RTX 2070, 370gb ssd, 500gb m.2, Noctua U12S.
Alt rigg - i5 6600K, 2.4 ghz 16gb, GTX 960, 500gb SSD, Noctua U9-B.

Spelar just nu: För mycket LoL