i7 2600k -vilket VGA-kort?

Permalänk
Medlem

i7 2600k -vilket VGA-kort?

Som rubriken...
Vad är det bästa jag kan ersätta mitt Asus 580GTX Platinum med utan att det flaskar med min cpu?

Tack för svar...

Visa signatur

Game On!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grogg:

Som rubriken...
Vad är det bästa jag kan ersätta mitt Asus 580GTX Platinum med utan att det flaskar med min cpu?

Tack för svar...

Så dyrt som plånboken tillåter Din processor kommer inte flaska något kort. Vet ej om du har klockat den eller ej men gör det i så fall.
Hade jag varit du hade jag väntat till 780Ti kommer och se hur det presterar gentemot R9 290x

Permalänk
Medlem

Finns fyra intressanta alternativ 780, 780 Ti, 290X och 290. 780 är billigast än så länge, 780 Ti kommer inkommande vecka, 290X med ordentliga kylare kommer i december eller så och när 290 med ordenliga kylare kommer är osäkert.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Finns fyra intressanta alternativ 780, 780 Ti, 290X och 290. 780 är billigast än så länge, 780 Ti kommer inkommande vecka, 290X med ordentliga kylare kommer i december eller så och när 290 med ordenliga kylare kommer är osäkert.

Exakt så jag hade skrivit

Permalänk
Medlem

Sitter

precis som du på en i7 2600k men med ett MSI Gtx 570oc, efter lite efterforskning föll mitt val på Asus R9 280x Top.
2300kr med 15% rabatt kod på cdon känns helt ok.

kod:
http://cdon.se/hemelektronik/expoerbjudanden/?utm_source=news...

kort:
http://cdon.se/hemelektronik/asus-radeon-r9-280x-3gb-ddr5-2xd...

Ps koden går ut idag 3/11

mvh

Permalänk
Medlem

Grymma ni e!
Snabba konkreta svar, stort tack alla!
Trodde min två gamla CPU var helt ur tiden, men den hänger alltså med?
Hur är det med mitt mobo då? Asus P8P67 Pro 3.1 rev b eller nåt sånt... gissar att PCI-bussen för vga-kortet bara har 2.0-stöd och då är det igentligen mobot som kommer flaska? Då är frågan om det är megastor skillnad på 2.0 och 3.0?

Visa signatur

Game On!

Permalänk
Medlem

Låter ju inte så dumt...apoh, har kortet CF-stöd?
Tar det upp 2 el. 3 slottar på mobot?

Visa signatur

Game On!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogg:

Grymma ni e!
Snabba konkreta svar, stort tack alla!
Trodde min två gamla CPU var helt ur tiden, men den hänger alltså med?
Hur är det med mitt mobo då? Asus P8P67 Pro 3.1 rev b eller nåt sånt... gissar att PCI-bussen för vga-kortet bara har 2.0-stöd och då är det igentligen mobot som kommer flaska? Då är frågan om det är megastor skillnad på 2.0 och 3.0?

Den hänger fortfarande med väldigt bra. i7 4770k är bara ca 25% bättre än din 2600k.
Med lite överklockning så hänger den med ännu bättre Och Sandy Bridge är ju väldigt bra när det gäller OC

Skillnaden mellan PCI-e 2.0 och 3.0 är några få FPS, du behöver inte fundera över det

Skrivet av grogg:

Låter ju inte så dumt...apoh, har kortet CF-stöd?
Tar det upp 2 el. 3 slottar på mobot?

Ja, det har stöd upp till Quad-SLI och Crossfire.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grogg:

Grymma ni e!
Snabba konkreta svar, stort tack alla!
Trodde min två gamla CPU var helt ur tiden, men den hänger alltså med?
Hur är det med mitt mobo då? Asus P8P67 Pro 3.1 rev b eller nåt sånt... gissar att PCI-bussen för vga-kortet bara har 2.0-stöd och då är det igentligen mobot som kommer flaska? Då är frågan om det är megastor skillnad på 2.0 och 3.0?

Du kommer knappast märka någon skillnad på ett singelkort mellan 2.0 och 3.0. Däremot om du kör CF/SLI med fler än 2 kort kommer 2.0 flaska desto mer.

Permalänk
Medlem

hum... hittar ingen kod på kodlänken?

Visa signatur

Game On!

Permalänk
Medlem

aha... så även i CF med 2 kort duger det med 2.0 på bussen
Fan vad glad jag blir, spar ju massa pengar här
Skulle ju vara överlägset med en liten tutorial/URL hur ja klockar min i7:a

Visa signatur

Game On!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grogg:

aha... så även i CF med 2 kort duger det med 2.0 på bussen
Fan vad glad jag blir, spar ju massa pengar här
Skulle ju vara överlägset med en liten tutorial/URL hur ja klockar min i7:a

Finns klistrad i OC-forumet (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grogg:

aha... så även i CF med 2 kort duger det med 2.0 på bussen
Fan vad glad jag blir, spar ju massa pengar här
Skulle ju vara överlägset med en liten tutorial/URL hur ja klockar min i7:a

Det är superenkelt att klocka din processor. Du borde utan problem komma upp i en 4.5GHz. Klocka gärna med offset mode så går den ner i spänning när den är i idle.
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogg:

Trodde min två gamla CPU var helt ur tiden, men den hänger alltså med?

Absolut inte. Din CPU hänger med flera år till ska du se.
Min egna Phenom II:a från 2009 hänger med än i de spel jag spelar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Discokungen

Jag har själv en 2600K, riktig best fortfarande! Med mitt gamla moderkort (P67 UD5) så låg jag på runt 4,2-4,3 med 1,25V. Nu ligger den stabilt på 4,5GHz med 1,29V med nya moderkortet (och då har jag inte haft tid att pressa inställnignar och så)! Riktigt enorm skillnad! Så det finns potential!

Jag beställde ett 290X i förrgår med de där 15% rabatt på datorkomponenter. 3986kr för ett Asus 290X! Riktigt trevligt att få ett 290X med vattenblock för ungefär samma pris som alla andra 290X kostar. 280X är däremot ett MYCKET bättre val om man ser prestanda per krona då 290X bara är drygt 30% snabbare men kostar 100% mer. De verkar också ha fått liiiite mer ordning på drivrutiner för Crossfire, så det är troligen ett okej alternativ om något år när du känner att det börjar bli gammalt. Själv vet jag inte riktigt om jag gillar det då det känns vettigare att byta ett gammalt kort mot ett nytt.

Skrivet av anon172162:

Du kommer knappast märka någon skillnad på ett singelkort mellan 2.0 och 3.0. Däremot om du kör CF/SLI med fler än 2 kort kommer 2.0 flaska desto mer.

Det är väl inte direkt något som säger att PCI-E 3.0 flaskar mindre än 2.0 när man kör fler än två kort? Eller? Du har fortfarande rätt seriöst mycket bandredd, även med PLX-brygga. Möjligen att PCI-E-lanesen från processorn inte räcker till, men det har inte så stor inverkan på Crossfire eller SLI, vad jag vet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Möjligen att PCI-E-lanesen från processorn inte räcker till, men det har inte så stor inverkan på Crossfire eller SLI, vad jag vet.

När man kommer upp till 3-way SLI/CF borde man kolla på x79 för fler lanes, och även i 2-way så ökar det prestandan, men kör man 2-way så behöver man inte fundera på det

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Discokungen
Skrivet av FreddieT:

När man kommer upp till 3-way SLI/CF borde man kolla på x79 för fler lanes, och även i 2-way så ökar det prestandan, men kör man 2-way så behöver man inte fundera på det

Freddie

Jaså? Det var mer än jag visste. Har man tre portar 8x PCI-E 2.0 så borde det räcka med grov marginal..?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

Det är väl inte direkt något som säger att PCI-E 3.0 flaskar mindre än 2.0 när man kör fler än två kort? Eller? Du har fortfarande rätt seriöst mycket bandredd, även med PLX-brygga. Möjligen att PCI-E-lanesen från processorn inte räcker till, men det har inte så stor inverkan på Crossfire eller SLI, vad jag vet.

Det håller jag absolut med om att det förmodligen är PCI E lanesen som blir den största flaskhalsen. Hade det gått köra CF/SLI i 2/3 x 16 @ 2.0 hade det inte varit några problem. Nu har jag för mig att de flesta moderkort från SB/IB kör denna setup i x8/x8 och tri i x8/x8/x4. Har man då bara PCI-E 3 flaskar det inte lika mycket då en PCI-E 3 i x8 motsvarar en PCI-E 2 i x16 osv rent bandbressmässigt

Skrivet av Flamso:

Jaså? Det var mer än jag visste. Har man tre portar 8x PCI-E 2.0 så borde det räcka med grov marginal..?

De kommer förmodligen köras i x8/x8/x4. Så är det iaf med mitt moderkort.

Permalänk
Medlem

Vga-kort är lite missvisande. Då det absolut inte är ett vga-kort du vill ha.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon172162:

Det håller jag absolut med om att det förmodligen är PCI E lanesen som blir den största flaskhalsen. Hade det gått köra CF/SLI i 2/3 x 16 @ 2.0 hade det inte varit några problem. Nu har jag för mig att de flesta moderkort från SB/IB kör denna setup i x8/x8 och tri i x8/x8/x4. Har man då bara PCI-E 3 flaskar det inte lika mycket då en PCI-E 3 i x8 motsvarar en PCI-E 2 i x16 osv rent bandbressmässigt

De kommer förmodligen köras i x8/x8/x4. Så är det iaf med mitt moderkort.

Det är visserligen ganska ointressant då ingen lär köra tre kort med ett moderkort utan PLX-brygga. Jag kan köra fyra kort i 8x på mitt moderkort, och det räcker rätt långt. 4x är lite snävt dock, men 8x på PCI-Express 2.0 borde inte vara några problem ALLS. Speciellt inte med två kort!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Jaså? Det var mer än jag visste. Har man tre portar 8x PCI-E 2.0 så borde det räcka med grov marginal..?

Skrivet av llrobbanll:

Det håller jag absolut med om att det förmodligen är PCI E lanesen som blir den största flaskhalsen. Hade det gått köra CF/SLI i 2/3 x 16 @ 2.0 hade det inte varit några problem. Nu har jag för mig att de flesta moderkort från SB/IB kör denna setup i x8/x8 och tri i x8/x8/x4. Har man då bara PCI-E 3 flaskar det inte lika mycket då en PCI-E 3 i x8 motsvarar en PCI-E 2 i x16 osv rent bandbressmässigt

De kommer förmodligen köras i x8/x8/x4. Så är det iaf med mitt moderkort.

Kommer köras x4/x4/x4. på grund av få cpu line på cpu:n (om man kör med intel 4 kärniga modeller). Om jag inte fått matten fel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

Det är visserligen ganska ointressant då ingen lär köra tre kort med ett moderkort utan PLX-brygga. Jag kan köra fyra kort i 8x på mitt moderkort, och det räcker rätt långt. 4x är lite snävt dock, men 8x på PCI-Express 2.0 borde inte vara några problem ALLS. Speciellt inte med två kort!

Så sant så. Som någon föregående sa så kör man förmodligen en x79 setup om man ska kosta på sig 3 kort som möjligen kommer att flaskas. Sa bara att OM man överväger 3 kort på en SB/IB setup bör man köra PCI-E 3 för att vara på den säkra sidan. Om man inte har som ditt moderkort med x8/x8/x8 vilket verkar höra till ovanligheterna.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon172162:

Så sant så. Som någon föregående sa så kör man förmodligen en x79 setup om man ska kosta på sig 3 kort som möjligen kommer att flaskas. Sa bara att OM man överväger 3 kort på en SB/IB setup bör man köra PCI-E 3 för att vara på den säkra sidan. Om man inte har som ditt moderkort med x8/x8/x8 vilket verkar höra till ovanligheterna.

Fast det gör inte direkt någon skillnad egentligen. Mellan 2.0 och 3.0 menar jag då. Mitt moderkort är helt överdrivet överdimensionerat på portarna, men det är väl inte helt fel det heller!

Om två 290X kan köras i crossfire helt utan brygga och AMD säger att det inte behövs eller gör skillnad i 2.0 så får jag förmoda att det gäller för fler än två kort också. Men visst, körs en port i 4x är det väl lite tvek. 8x bör räcka för väldigt mycket däremot.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

sork01, men du förstår uppenbarligen vad jag vill ha eller?

Visa signatur

Game On!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogg:

sork01, men du förstår uppenbarligen vad jag vill ha eller?

http://en.wikipedia.org/wiki/Vga

Permalänk
Discokungen
Skrivet av grogg:

sork01, men du förstår uppenbarligen vad jag vill ha eller?

Ett styck grafikkort!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld