Säljare som vill skriva papper med alla ens uppgifter i butik

Permalänk
Medlem

Säljare som vill skriva papper med alla ens uppgifter i butik

Tjänar det en själv på något sätt eller detta enbart för deras egen skull? oftast påstår de att de "måste" skriva in varan eller något liknande och frågar då efter ens adress och all möjlig skit som gör att det tar 10 år att komma därifrån, jag vill bara köpa varan och inte beskriva min livssituation tack..

Antar att det är för säljarens provision eller liknande skräp? med tanke på att man får ett riktigt kvitto i kassan i vilket fall som hellst.

Jag är inte speciellt road över att gå in och hämta något i en butik, så är man på väg till kassan och så kommer det en nisse springades efter en "Hallå! jag måste skriva in den!".

Permalänk
Medlem

Var det en TV-mottagare? Svenska återförsäljare har anmälningsplikt till Radiotjänst för alla TV-mottagare som säljs.

Permalänk
Hjälpsam

Låter som det är en TV, dator, surfplatta, mobiltelefon eller annan enhet som /kan/ aggera som tv-mottagare.

Då är uppgifterna till Radiotjänst i Kiruna.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Du löser problemet genom att säga "detta är en gåva, så du behöver inte mina uppgifter".

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av oobum:

Du löser problemet genom att säga "detta är en gåva, så du behöver inte mina uppgifter".

Problemet är att det är anmälningsplikt på den typen av utrustning. Är det då en gåva, så får du anmäla personen som det är en gåva till.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Problemet är att det är anmälningsplikt på den typen av utrustning. Är det då en gåva, så får du anmäla personen som det är en gåva till.

Skrivet av oobum:

Du löser problemet genom att säga "detta är en gåva, så du behöver inte mina uppgifter".

Skrivet av Fluf:

Låter som det är en TV, dator, surfplatta, mobiltelefon eller annan enhet som /kan/ aggera som tv-mottagare.

Då är uppgifterna till Radiotjänst i Kiruna.

Var i någon lagtext står det att det är anmälningsplikt? Säger inte emot er, vill bara veta.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OskarW90:

Var i någon lagtext står det att det är anmälningsplikt? Säger inte emot er, vill bara veta.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Tv-handlare-och-oper...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Problemet är att det är anmälningsplikt på den typen av utrustning. Är det då en gåva, så får du anmäla personen som det är en gåva till.

Enligt Radiotjänst själva så blir du inte automatiskt tvungen att betala TV-avgift bara för att du köper en TV. Sedan om det betyder att de inte längre samlar in uppgifterna eller att de inte använder dem vet jag inte. Detta svar fick jag när jag inte hade TV och blev uppringd av Radiotjänst. Jag menade på att om jag köpte en TV skulle de ju få reda på det, men hon hävdade envist att de inte skulle signa upp mig eller höra av sig automatiskt utan att jag skulle höra av mig till dem om så skedde.

Jag tycker också att det är ett jäkla ofog att de ska ha så mycket uppgifter. Fick lämna namn och adress när jag köpte en tvättmaskin också och jag är rätt säker på att den inte skulle rapporteras till Radiotjänst. Tror att det beror på att ingen sparar kvitton längre. Så de har kvittot sökbart i datorn så är det inget snack.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det brukar inte vara några problem att säga att man inte är intresserad av att föras in i deras system. Eventuellt tjatar dom lite om hur mycket smidigare garantiärenden blir när du inte behöver hålla koll på kvittot men tvinga fram uppgifter gör dom inte. Gör dom det är det bara att gå därifrån.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Var i någon lagtext står det att det är anmälningsplikt? Säger inte emot er, vill bara veta.

Snabb sökning på "Köpt tv anmäld innehav" gav följande citat;

"Anmälningsplikten styrs av "Lagen om TV-avgift" (1989:41) 8 §."

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasBoot_swe:

Problemet är att det är anmälningsplikt på den typen av utrustning. Är det då en gåva, så får du anmäla personen som det är en gåva till.

Fel, du har ingen civilplikt att anmäla någon annan. Av samma anledning gillas aldrig ett ärende där en representant från Radiotjänst "sett" en TV från ett fönster, det är bara polistjänsteman (och liknande) som har befogenhet till en okulär husrannsakan, eller hur fan det nu stavas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tråden handlar inte om detta, kan ni sluta tjöta nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Problemet är att det är anmälningsplikt på den typen av utrustning. Är det då en gåva, så får du anmäla personen som det är en gåva till.

"Anders Andersson, jag vet tyvärr inte adress eller personnummer."

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tycker också att det är ett jäkla ofog att de ska ha så mycket uppgifter. Fick lämna namn och adress när jag köpte en tvättmaskin också och jag är rätt säker på att den inte skulle rapporteras till Radiotjänst. Tror att det beror på att ingen sparar kvitton längre. Så de har kvittot sökbart i datorn så är det inget snack.

SIBA har rationaliserat detta- begär nu enbart kundens personnummer. Vid fråga varför, så svarade dom att dom lätt hittar adress osv. (gällde ingen TV eller relaterad TV-tjänstprodukt)

ELGIGANTEN frågar efter epostadress. Vid fråga varför så svarade dom att det är en fördel för kund om kund tappar bort kvittot. Men dom erkände att det också innebär att kunden får reklam via sin epostadress.

Jag tror också att elgiganten börjat smyga bort garantin. För vid köp tillfrågas kund om denne vill ha försäkring. Säljaren fyller noga i en kryssruta- "kund avböjer försäkring".

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk

Business Intelligence, statistik, kartläggning av köpgrupper, samma anledning som google scannar alla mail för att kunna utforma intressanta annonser när man söker på google.
Kan dom få en geografisk spridning på hur kunder är fördelade, vilka områden som köper vad så kan dom utforma erbjudanden och produkter lättare som får in folk i butiken.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

SIBA har rationaliserat detta- begär nu enbart kundens personnummer. Vid fråga varför, så svarade dom att dom lätt hittar adress osv. (gällde ingen TV eller relaterad TV-tjänstprodukt)

ELGIGANTEN frågar efter epostadress. Vid fråga varför så svarade dom att det är en fördel för kund om kund tappar bort kvittot. Men dom erkände att det också innebär att kunden får reklam via sin epostadress.

Jag tror också att elgiganten börjat smyga bort garantin. För vid köp tillfrågas kund om denne vill ha försäkring. Säljaren fyller noga i en kryssruta- "kund avböjer försäkring".

Försäkringen påverkar inte den lagstadgade garatin.

De försöker få merförsäljning på försäkringen för det är grova pengar i det, det är där de stora kedjorna tjänar sina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Försäkringen påverkar inte den lagstadgade garatin.

De försöker få merförsäljning på försäkringen för det är grova pengar i det, det är där de stora kedjorna tjänar sina pengar.

Missförstå mig inte- jag gillar Elgiganten helskarpt.
Den sista utposten när det gäller garantier. Vem har 30 dagars äkta bytesrätt eller retur idag?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av grabben!:

Missförstå mig inte- jag gillar Elgiganten helskarpt.
Den sista utposten när det gäller garantier. Vem har 30 dagars äkta bytesrätt eller retur idag?

Dold text

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:
Dold text

dom är bäst! men elgiganten är elgiganten

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Försäkringen påverkar inte den lagstadgade garatin.

De försöker få merförsäljning på försäkringen för det är grova pengar i det, det är där de stora kedjorna tjänar sina pengar.

Det finns ingen lagstadgad rätt till garanti, det är ett friviliigt åtagande från leverantören (eller i vissa fall butiken). Däremot finns det en lagstadgad reklamationsrätt på 3 år.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Finns väll ingen lag på att du måste visa leg när du köper dina prylar hos elektronikmarknaderna. I så fall uppger du nått vanligt namn på någon random adress. Fråga varför det behöver dina upgifter och vad de ska använda dessa samt om det finns något lagstöd för detta nästa gång det hånder.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Finns väll ingen lag på att du måste visa leg när du köper dina prylar hos elektronikmarknaderna. I så fall uppger du nått vanligt namn på någon random adress. Fråga varför det behöver dina upgifter och vad de ska använda dessa samt om det finns något lagstöd för detta nästa gång det hånder.

Jag har som sagt handlat mycket på elgiganten. Jag gillar dom helskarpt.
men försök att köpa en TV eller mobil utan att nämna namnet. Har dock aldrig behövt lämna leg, utan när jag säger namnet så hittar man detta direkt i systemet. Det verkar som företagen kopplar namnet vid köptillfället, som en ingrediens i köpvilkoret ( med tanke på framtida reklamation och generös returrätt.

SIBA har hårddragit detta till sin fulländning (redan nämnt i tråden) när man frågar (kräver) personnumret. Men gör inte vissa bussbolag samma? SJ, TELIA....

Nästa steg är att skjuta in ett chip i nacken på alla kunder. kanske staten gör detta i framtiden? Reinfeldt skulle gilla detta!

EDIT
Kallekulspruta har en poäng. Uppge grannens namn och så klarar man sig. Men vill vi verkligen behöva göra detta. Känns det inte lite väl fegt..? Kanske falskt leg på SIBA vore något..?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Skrivet av grabben!:

Jag har som sagt handlat mycket på elgiganten. Jag gillar dom helskarpt.
men försök att köpa en TV eller mobil utan att nämna namnet. Har dock aldrig behövt lämna leg, utan när jag säger namnet så hittar man detta direkt i systemet. Det verkar som företagen kopplar namnet vid köptillfället, som en ingrediens i köpvilkoret ( med tanke på framtida reklamation och generös returrätt.

SIBA har hårddragit detta till sin fulländning (redan nämnt i tråden) när man frågar (kräver) personnumret. Men gör inte vissa bussbolag samma? SJ, TELIA....

Nästa steg är att skjuta in ett chip i nacken på alla kunder. kanske staten gör detta i framtiden? Reinfeldt skulle gilla detta!

EDIT
Kallekulspruta har en poäng. Uppge grannens namn och så klarar man sig. Men vill vi verkligen behöva göra detta. Känns det inte lite väl fegt..? Kanske falskt leg på SIBA vore något..?

Du behöver inte ens ta din grannes adress. Blanda hejvillt så att det inte "drabbar" någon oskyldig. Det är enbart om deras formulär söker på folkbokföringen som det kan bli problem. Vad syftet med uppgifterna verkligen är vet vi inte säkert.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk

För att nu verkligen ta upp trådskaparens fråga, som faktiskt inte har med anmälan om tv-innehav att göra.

Varför säljare vill skriva in den vara man valt på egen hand och man oftast får ett nummer att säga till kassan, beror helt enkelt på att den varan nu är såld av den personen och som fick provision av det.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

För att nu verkligen ta upp trådskaparens fråga, som faktiskt inte har med anmälan om tv-innehav att göra.

Varför säljare vill skriva in den vara man valt på egen hand och man oftast får ett nummer att säga till kassan, beror helt enkelt på att den varan nu är såld av den personen och som fick provision av det.

Det låter som en bra förklaring, men inte hela orsaken.
Jag ångrar att jag lämnade personnummer till SIBA. Tyvärr så var dom väldigt trevliga och hjälpsamma. (och hade dessutom lägst pris) synd att man inte kan handla där mer!

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Det har dels med provision att göra i stora butiker. Men främst för garantins skull. Tyvärr är det så att standardkunden inte kan ta ansvar för sitt kvitto och när då denne kommer in för garantiärenden så underlättar det att man kan söka upp kunden i datorbasen.

Ofta kräver kunden att man ska lösa garantiproblem oavsett om kunden har något kvitto eller ej.

Förstår inte varför folk är så paranoida över en sådan sak som att lämna sitt namn och adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

För att nu verkligen ta upp trådskaparens fråga, som faktiskt inte har med anmälan om tv-innehav att göra.

Varför säljare vill skriva in den vara man valt på egen hand och man oftast får ett nummer att säga till kassan, beror helt enkelt på att den varan nu är såld av den personen och som fick provision av det.

Här har ni svaret.
Sen beror det även som tidigare skrev att det är lättare att söka efter kvitton i systemen.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk

Netonnet brukar ju ta lite uppgifter för statistiken, för att se var kunderna kommer från.. Ifall dom skulle få för sig att bygga ut.
Det är helt frivilligt att delta, dom säger bara inte det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Råkade ut för det när jag köpte en rakapparat. Sa att jag inte kunde min address och var allmänt jobbig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

DTyvärr är det så att standardkunden inte kan ta ansvar för sitt kvitto och när då denne kommer in för garantiärenden så underlättar det att man kan söka upp kunden i datorbasen.

Jag frågade Elgiganten, om det fanns några nackdelar- tex. om man får reklam via epostadressen. -Svaret var ja. Därför lämnade jag inte ut epostadressen.

Skrivet av dwain:

Ofta kräver kunden att man ska lösa garantiproblem oavsett om kunden har något kvitto eller ej.

Ja, men då borde företaget neka. Jag har sett folk försöka reklamera samma vara både på SIBA och Elgiganten. Sannolikt inte ens köpt på någon av dessa butiker.

Jag kände igen personen som nyss varit på SIBA och snackat skit. Nästa minut dök han upp på Elgiganten också, med sin laptop och klagade. Hoppas han blev genomskådad.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...