Behöver hjälp med att få bort hårddisken! --- Problem löst! ---

Permalänk

Behöver hjälp med att få bort hårddisken! --- Problem löst! ---

Hej!
Jag har en drygt fyra år gammal HP Pavilion DV5-1240eo laptop. Den har efter flera års krånglande nu troligtvis lagt av för gott. Jag får bara svartskärm och fläktljud, sen händer inget mer. Blinkningarna från caps lock och num lock indikerar troligtvis på processorfel (enligt HP's felsignalguide).
Har någon tips eller lösning på detta problem så är jag idel öra, men jag har inte alltför stora förhoppningar.

Jag måste åtminstone försöka rädda hårddisken (den borde väl fortfarande funka då datorn inte visar på att det är nåt fel på den).
Tänkte därför köpa ett enkelt hårddiskkabinett och på det viset komma åt disken. Jag antar att detta borde funka med följande kabinett: http://www.inet.se/produkt/8906306/hd-kabinett-2-5-ide-till-u... alt en med USB3, så det går lite snabbare.

Det första jag behöver hjälp med är att ta reda på hur jag tar bort hårddisken från datorn. Har aldrig gjort detta på en laptop och jag vill inte på något vis riskera innehållet på disken. Enligt de guider jag läst är det busenkelt, men det ser lite annorlunda ut på min dator än det jag sett och läst om, så det skadar inte att fråga...

I flera fall ska man dra hårddisken 45 grader upp och sen lyfta ut. Här ser det snarare ut som att stiften kommer ryka om jag gör det. Man måste kanske skjuta disken "nedåt" i bild för att den ska släppa från den breda kontakten till vänster om de fyra stiften. Ska jag då plocka bort de blå fyrkantiga klossarna i bildens nederkant och sen dra disken däråt? Behöver jag bry mig om kabeln/kontakten "ovanför" de fyra stiften eller är det bara kabeln från "hårddiskanslutningen" vidare till moderkort?

Sen undrar jag hur disken kopplas i själva kabinettet. Brukar det vara en jättekort kabel eller sitter den fast direkt på stift eller liknande?
Mycket tacksam för snabbt svar!

Permalänk
Medlem

Precis som du säger så ska disken skjutas neråt för att tas ur SATA-kontakten. Lite speciell konstruktion men tror att de blå "plupparna" ska bort för att hårddisken ska kunna rubbas.

Kabinettet du länkat är för IDE-disk, av bilderna att döma så är det en SATA-disk i din dator. Du behöver med andra ord ett kabinett med SATA -> USB. Ang installation så brukar det bara bara att skjuta in disken alternativt sätta den på kretskortet och sedan sätta höljet över. Busenkelt

EDIT: Passande kabinett: http://www.inet.se/produkt/8906375/hd-kabinett-2-5-sata-6gb-s...

Permalänk
Medlem

De blå "plupparna" är gummibussningar som fjädrar, de bjuder lite motstånd när man drar ner disken men det skall gå utan att man tar bort dem.

Permalänk
Medlem

Verkar bara vara att pilla upp plastbiten och dra snett bak/upp... http://www.youtube.com/watch?v=Fl8C2sH2F9g

Permalänk
Medlem

Har gjort det som du nu försöker göra (fast i mitt fall så monterade jag en SSD), det är inte speciellt svårt.

Du ser att den sitter inklämd med fyra blå plastploppar? varav två (överst i din första bild) sitter fast i några plasthål. I den änden där de är helt frilagda finns en likadan plastflik som den som du viker undan i bild två. Ta upp denna plastflik, dra uppåt och bakåt några centimeter tills de andra två blå plastplopparna åker ut från sina hål. Dra därefter ut den kombinerade ström och data-kabeln från hårddisken (den är ganska kort men du riskerar inte att förstöra något, du behöver ju ändå inte kabeln sen).

Lycka till!

EDIT: kom på att plastplopparna inte nödvändigtvis sitter fast i konstruktionen, spelar dock mindre roll, dra i motsatt ände till bild två (samma som jag beskrev ovan) för att inte riskera någon åverkan på hårddisk/datakabeln.

Permalänk

Det funkade!!
Hur enkelt som helst att göra, men man blir lite nojjig när det handlar om värdefull data. Det enda jag behövde göra var att byta ägare på mappen jag behövde. F*N va skönt att allt inte försvann!

KiWo, kerbo, Aene och DarkCC - Tusen tack!

Permalänk

Antar att det inte är någon idé att försöka vidare med datorns svartskärm...
Kan ju öppna upp se om jag ser nåt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starsailor:

Antar att det inte är någon idé att försöka vidare med datorns svartskärm...
Kan ju öppna upp se om jag ser nåt intressant.

gör det du ^^
du kan ju möjligtvis lägga ut minnena på tradera och lägga till säljes i befintligt skick ifall de nu skulle visa sig att de är döda
vilket kan ge det där processorfelet om minnena i datorn dött efter ett par år (om ena stickan dör (om det nu sitter två st i så kan det orsaka instabilitet i program, hängningar och bluescreens) medans det andra driver på fungerande innan datorn upptäcker att något är fel.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb