Borde jag vara orolig? (betalning gjord till Apple, försvunnen)

Permalänk
Inaktiv

Borde jag vara orolig? (betalning gjord till Apple, försvunnen)

Hej, För ca 6 bankdagar sedan så gjorde jag en betalning till Apple för en macbook pro retina. Betalningen gjordes som en banköverföring via mitt internetbank. Än så länge har de inte fått betalningen, och igår så började dom en "process" där dom skickade vidare mitt ärende till deras finansavdelning som skulle kolla vidare på detta.

Mina båda kontaktpersoner på Apple försäkrar mig om att inget har hänt, och att de bara måste "ta in betalningen manuellt", och att en betalning som försvunnit aldrig har hänt tidigare, så de de bad mig att inte oroa mig.

Väntar fortfarande på svar från Apple om hur vi skall gå vidare, men vad säger ni om detta? Skall jag göra en reklamation hos min bank, eller är det deras uppgift?

Än så länge har de varit supertrevliga mot mig, och min kontaktperson hos Apple har hjälpt mig med allt sedan beställningen, så deras kundservice är det inget fel på alls, bara att jag hade otur nu med min beställning. Vad kan jag göra? Eller är det bara att vänta kvar?

Permalänk
Medlem

Apples affärsmodell är att lura sina kunder att tro att deras produkter och tjänster faktiskt är värda de absurda priser Apple tar för dem, inte att blåsa folk på slantar utan att leverera någonting, så särskilt orolig behöver du knappast vara.
Det finns naturligtvis ingenting som hindrar dig från att kontakta din bank och få en verifikation på att pengarna faktiskt förts över till Apple.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Apples affärsmodell är att lura sina kunder att tro att deras produkter och tjänster faktiskt är värda de absurda priser Apple tar för dem, inte att blåsa folk på slantar utan att leverera någonting, så särskilt orolig behöver du knappast vara.
Det finns naturligtvis ingenting som hindrar dig från att kontakta din bank och få en verifikation på att pengarna faktiskt förts över till Apple.

Håller med om att apple är dyra, men nu så betalade jag utan moms, så det blev bättre än resterande datorer ute på marknaden för det priset, så jag uppskattar om vi kan hålla oss borta från ämnet "apple är dyra".

Jag skickade dom en printscreen över mitt konto, där de såg att betalningen har gjorts, jag tror att detta duger än så länge, men vad skall jag göra? Sitta och vänta, eller borde jag ta kontakt med min bank och göra en anmälan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Håller med om att apple är dyra, men nu så betalade jag utan moms, så det blev bättre än resterande datorer ute på marknaden för det priset, så jag uppskattar om vi kan hålla oss borta från ämnet "apple är dyra".

Jag skickade dom en printscreen över mitt konto, där de såg att betalningen har gjorts, jag tror att detta duger än så länge, men vad skall jag göra? Sitta och vänta, eller borde jag ta kontakt med min bank och göra en anmälan?

det är ett väldigt stort företag, ta det lugnt. sitt lugnt i båten, ta det piano, is i magen osv osv

de tänker inte blåsa dig. sålänge du betalade åt rätt ställe så är du safe n sound. vänta tills fredag innan du ringer och tjatar på din bank.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pokelia:

det är ett väldigt stort företag, ta det lugnt. sitt lugnt i båten, ta det piano, is i magen osv osv

de tänker inte blåsa dig. sålänge du betalade åt rätt ställe så är du safe n sound. vänta tills fredag innan du ringer och tjatar på din bank.

Jag har inte ens satt tanken åt att de skulle lura mig på något sätt, har inte påstått detta =). Jag undrar mer bara om det är möjligt att en betalning kan försvinna? Eftersom detta är första gången det händer mig. Är 100% på att jag betalat rätt samt rätt OCR nr, har dubbelkollat 5 gånger nu, så problemet ligger inte hos mig.

Permalänk
Medlem

Känt problem vid direktbetalningar företagen får pengar men något i deras system funkar inte och din order registreras inte. Man måste då ta kontakt med företaget och påpeka det ifall det är stora företag så burkar det lösa sig.

Apple kommer förmodligen lägga ordern manuellt eller betala tillbaka dina pengar.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv

Hade jag lagt ut så mycket pengar hade jag gått till ett bank kontor och fått bekräftat att pengarna har skickats och mottagits av apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Håller med om att apple är dyra, men nu så betalade jag utan moms, så det blev bättre än resterande datorer ute på marknaden för det priset, så jag uppskattar om vi kan hålla oss borta från ämnet "apple är dyra".

Utan moms? Köpte du den av Apple i Norge?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av palleralla:

Hade jag lagt ut så mycket pengar hade jag gått till ett bank kontor och fått bekräftat att pengarna har skickats och mottagits av apple.

Kommer nog vänta 2 dagar till innan jag går över med detta till min bank.

Skrivet av Ludenben:

Utan moms? Köpte du den av Apple i Norge?

Nej Apple business store. Du får köpa varan utan moms om du har ett giltigt VAT nr

Skrivet av Anders9110:

Känt problem vid direktbetalningar företagen får pengar men något i deras system funkar inte och din order registreras inte. Man måste då ta kontakt med företaget och påpeka det ifall det är stora företag så burkar det lösa sig.

De sa samma sak, de skall gå in och kolla manualt, för att leta fram mina pengar. Jag är mer orolig över pengarna än datorn just nu, eftersom detta är första gången det händer mig, så länge pengarna inte är försvunna så kan jag vara tålmodig
Apple kommer förmodligen lägga ordern manuellt eller betala tillbaka dina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Nej Apple business store. Du får köpa varan utan moms om du har ett giltigt VAT nr

Jo, men då ska ju du betala momsen själv i Sverige. Du måste ju ta upp den i bokföringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Jo, men då ska ju du betala momsen själv i Sverige. Du måste ju ta upp den i bokföringen.

Second that, dessutom ska du momsa inte bara på hela datorn utan på frakten också
Räkna ut den får du se hur bra pris det blev.

Ang. betalningen så har den säkert slaskbokförts, d.v.s de kan inte automatiskt koppla den till någon beställning, så de får ta upp den manuellt och sedan bocka av. Så länge du angett korrekta betalningsdetaljer så är allt safe.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Köper han den till företaget behöver han inte betala moms. Egentligen blir det ingen skillnad i slutändan eftersom man får tillbaka momsen vid deklaration om man betalat moms vid köptillfället.
Enda skillnaden när man gör såhär blir ju att man slipper ligga ute med momsen. Sen att ha de som argument för att köpa från Apple är ju helt fel. Du får ju dra av momsen oavsett vilken dator du köper även om du kanske i de flesta fall behöver ligga ute med momsen till nästa deklaration.

Är köpet som privatperson så ska moms betalas och det är felaktigt att uppge ditt företags VAT-nr om du tänkte använda datorn privat. Uppger du ditt VAT-nr så bör du bokföra datorn på lämpligt konto och sedan göra ett uttag ur företaget och därmed betala moms på hela värdet.

Permalänk
Medlem

Banköverföring är ett av de sämsta sätten att betala på nätet för övrigt, noll säkerhet.
Kreditkort ska användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av archen:

Köper han den till företaget behöver han inte betala moms. Egentligen blir det ingen skillnad i slutändan eftersom man får tillbaka momsen vid deklaration om man betalat moms vid köptillfället.
Enda skillnaden när man gör såhär blir ju att man slipper ligga ute med momsen. Sen att ha de som argument för att köpa från Apple är ju helt fel. Du får ju dra av momsen oavsett vilken dator du köper även om du kanske i de flesta fall behöver ligga ute med momsen till nästa deklaration.

Är köpet som privatperson så ska moms betalas och det är felaktigt att uppge ditt företags VAT-nr om du tänkte använda datorn privat. Uppger du ditt VAT-nr så bör du bokföra datorn på lämpligt konto och sedan göra ett uttag ur företaget och därmed betala moms på hela värdet.

Moms betalar man alltid, som privatperson och företag. Att du sen kvittar momsen och får in överskottet på ditt momskonto är en helt annan sak. Momsen kan du dra av för saker som i detta fallet inventarier, gäller dock att du får ett överskott för att få tillbaks momsen. Apple drar aldrig av momsen, utan är själva skyldighet att redovisa momsen vid försäljning.

Permalänk
Medlem

De va just de jag skrev. Man ligger ute med momsen men den är aldrig någon kostnad. Att räkna moms som en kostnad är helt fel, oavsett om du har ett överskott eller inte på momskontot.

Permalänk
Medlem

Ah, just ja, det köptes in något men momsen måste läggas på och redovisas. Omvänd skattskyldighet.
Köpte du den från ett EU-land alltså?