Hjälp med att överklocka AMD Phenom II x4 965BE

Permalänk
Medlem

Hjälp med att överklocka AMD Phenom II x4 965BE

Har en 965be som jag skulle vilja klocka. Är nybörjare på det här med att klocka sin CPU så jag vänder mig till er på sweclockers istället.
Jag har läst lite om klockning här på SC, och förstår det mesta men inte allt.

Vet inte om jag gjort rätt men jag gick in i bios och ändrade bara multipliern till 18x. Gjorde inget annat.

VIlket gör att jag klockat den till 3600MHz. Och jag har testat CPUn i OCCT och den verkar stabil. Men skulle vilja gå ännu högre, vad ska jag ändra då?

Här är bilder på senaste testet i OCCT 40min:
Viloperioder Första 1min och sista 5min.

Ska jag fortsätta att höja multipliern lite i taget och göra test hela tiden? Blir det ostabilt och jag får bluescreen eller vad det nu är, vad ska jag höja/sänka i bois? Vcore höja? Vad mer?

Rubrik smått förtydligad.
Permalänk
Rekordmedlem

Ja i princip, öka multipeln tills det tar stopp och håll koll på tempen, om du inte är nöjd med resultatet så öka spänningen lite o testa igen men som sagt håll hela tiden koll på tempen för du får inte överhetta cpun, kolla maxtemp på den du har, jag tror det är 62C men sök reda på det så du vet. Blir cpun för varm så måste du backa för att inte skada den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej tack för snabbt svar. Är just nu uppe i 3700MHz och inte några error än så länge på testet. Tempen ligger runt 37C och runt 50C när jag kör stresstest. Ska öka lite till och se vad som händer.

E: Startade BF4 och han spela i kanske 15 min innan jag fick bluescreen. Vad ska jag ändra på nu?

Permalänk
Medlem

Antingen sänker du multiplier om du är nöjd eller så höjer du volt om du vill gå uppåt.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

okej tack!