Ny rMBP - Skönhetsfel?

Permalänk
Medlem

Ny rMBP - Skönhetsfel?

Hejsan!

Efter ha använt datorn i några dagar har jag märkt att tangenten A ger ifrån sig ljud, här har ni exemplet. Inget större fel, dock ett väldigt stort irritationsmoment i vardagen. Har man betalt över 20.000 kr tycker jag nästan att detta borde täckas av garantin? Min fråga lyder, är det någon som har varit med något liknande förut om så är fallet, bytte de ut tangenten helt enkelt?

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Hejsan!

Efter ha använt datorn i några dagar har jag märkt att tangenten A ger ifrån sig ljud, här har ni exemplet. Inget större fel, dock ett väldigt stort irritationsmoment i vardagen. Har man betalt över 20.000 kr tycker jag nästan att detta borde täckas av garantin? Min fråga lyder, är det någon som har varit med något liknande förut om så är fallet, bytte de ut tangenten helt enkelt?

http://www.youtube.com/watch?v=SYpn0j11vsI

Jag tycker det verkar bäst att prata med dem och se vad de säger innan du börjar oroa dig.

(Det är inte så att det kommit in något skräp under tangenten?)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tycker det verkar bäst att prata med dem och se vad de säger innan du börjar oroa dig.

(Det är inte så att det kommit in något skräp under tangenten?)

Det är tangenten som skrapar mot metallen. Har mailat butiken, får se vad de har att säga. Förhoppningsvis får jag en ny dator tillbaka, dock inget jag tror är realistiskt men vafan, man kan ju alltid hoppas.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Entusiast

De lär inte skicka dig en ny dator utan de kommer ta in den och reparera den, det vill säga byta ut tangentbordet. Det är mycket billigare än att ge dig en ny dator.

Konsumentköplagen är generellt väldigt generös mot köparen och är i mångt och mycket formulerad baserat på vad man kan vänta sig av en viss vara. Konstiga missljud på en specifik tangent är ju inte riktigt vad man väntar sig av en dyr laptop. Hade det varit en av Elgigantens egna för 2990 kr hade det däremot varit betydligt svårare att hävda sig.

Enklast brukar alltid vara att vända sig till säljaren och lägga fram problemet och se vad de erbjuder. Med tanke på Apples rykte har jag svårt att tänka mig att de skulle krångla. De flesta seriösa aktörer har koll på vad som gäller.

Om de mot all förmodan skulle börja bråka är det däremot svårt att hävda sin rätt på ett sådant halvt subjektivt ärende. I så fall är det bara att vända sig till ARN så får de titta på saken, men det tar många månader och är en lite stökig process.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24