Redigera AVI filer, svart bild på samtliga

Permalänk
Medlem

Redigera AVI filer, svart bild på samtliga

Har suttit i drygt 3 jävla timmar och försökt att fixa detta utan att komma framåt. Både i Vegas och Premiere så får AVI-filmerna jag importerade alltid svart bild. Det enda som spelas upp är ljudet, har googlat och försökt med codec efter codec utan att lyckas. Har någon en lösning på detta (som inte involverar att konvertera, det vet jag hur man gör och vill ordna det utan detta) så skulle jag uppskatta att ni delar med er av tips och information.

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
Medlem

Är det enbart videoredigeringsprogrammen du saknar bild eller även när du dubbelklickar på filen i filhanteraren?

Kolla på filen med MediaInfo så kan du klura ut vilken videocodec som behövs.
Standardlösningen på Windows för att få stöd för massa filformat är att installera ffdshow.

Permalänk
Hedersmedlem

Du ger för lite info. Importera från vad? Vilken videokodning används? .avi är bara en container, det kan innehålla lite vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Är det enbart videoredigeringsprogrammen du saknar bild eller även när du dubbelklickar på filen i filhanteraren?

Kolla på filen med MediaInfo så kan du klura ut vilken videocodec som behövs.
Standardlösningen på Windows för att få stöd för massa filformat är att installera ffdshow.

Jag kunde göra det när jag hade tankat alla mina codecs (se det i mappen). Så tycker verkligen att det borde fungera i videoredigeringsprogrammen.

Skrivet av widL:

Du ger för lite info. Importera från vad? Vilken videokodning används? .avi är bara en container, det kan innehålla lite vad som helst.

Från min hårddisk, videkodning? Vad menar du med det, jag har använt Dxtory för att skapa filmerna om det är vad du söker. Den innehåller en film det vet jag, spelade in den själv och har kollat på den..

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk

vilket codec använder du i dxtory? Jag använder x264vfw och det funkar prima i vegas.

Ladda ner både 32-bitars och 64-bitarsversionen.

http://sourceforge.net/projects/x264vfw/

Kolla även nån guide på YT för rätt inställningar.

Permalänk
Medlem

troligen har väl programmen inte inbyggda codecs för det format du försöker spela upp. Som nämnts ovan så är .AVI endast ett filformat och inte filMformat för att uttrycka det på annorlunda vis. Filmformat kan vara mpeg2/4, VC1 m.m. medan .avi är ett filformat precis som .mp4 eller .mkv - det vill säga skillnaden är som att jämföra äppelsorter med päronsorter.

Själv kör jag med K Lite Codec pack (FULL) inte något codec den inte klarat av än iaf.

Permalänk
Medlem

AVI är som en tom låda som kan innehålla olika video och ljud format så man måste veta mer exakt vad det är för video format i AVI filerna.

Som redan nämnt så har nog inte Vegas och Premiere stöd för video formatet i AVI filerna. Om inte programmen har stödet så får du konvertera eller byta program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

troligen har väl programmen inte inbyggda codecs för det format du försöker spela upp. Som nämnts ovan så är .AVI endast ett filformat och inte filMformat för att uttrycka det på annorlunda vis. Filmformat kan vara mpeg2/4, VC1 m.m. medan .avi är ett filformat precis som .mp4 eller .mkv - det vill säga skillnaden är som att jämföra äppelsorter med päronsorter.

Själv kör jag med K Lite Codec pack (FULL) inte något codec den inte klarat av än iaf.

Skrivet av panpo98:

AVI är som en tom låda som kan innehålla olika video och ljud format så man måste veta mer exakt vad det är för video format i AVI filerna.

Som redan nämnt så har nog inte Vegas och Premiere stöd för video formatet i AVI filerna. Om inte programmen har stödet så får du konvertera eller byta program.

Tack för informationen, nu fattar jag vad ni menar med container. Kör med x264 i Dxtory men saknar alternativet att göra andra outputs än AVI eller filändelsen rawcap (vad det nu innebär). Så det är bara att conventera som gäller då?

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
Medlem

Installera quicktime på datorn!

efter det så borde iallafall vegas läsa alla filer utan problem..