Permalänk
Medlem

"Effektmätning för hela systemet" Menas det som "watt usage" för hela systemet?? Kan någon förklara.

För det låter lite, enligt mig.

Visa signatur

Once a gamer always a gamer.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Halfow:

Fast enl testerna är ju 290oc snabbare än 780 oc båda med stockkyl och ref....

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju helt på vilket spel du spelar. I BF3 och FC3 verkar det onekligen som att 780 är snabbare, och det är de enda spelen jag bryr mig om. (Även rent objektivt tycker jag BF3 är mer relevant än t ex Metro: LL, då det förstnämnda är mycket populärare bland målgruppen för dessa grafikkort.)

Och återigen: Jämför ljudnivån, temperaturen, kvalitetskänslan och utseendet. Jag gillar som sagt AMD, men deras nya referenskylare är både dålig, högljudd, ful och (synbarligen) plastig i jämförelse med 780:s kylare. Jag är besviken. De lyckas inte alls få mig att känna att jag vill ha deras nya grafikkort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Master of Overkill

God all this war ^^

Köp vad ni vill och va nöjda

Bra att båda släpper bra kort så vi får ner priserna

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennig:

"Effektmätning för hela systemet" Menas det som "watt usage" för hela systemet?? Kan någon förklara.

För det låter lite, enligt mig.

Ja, man brukar mäta effekt i Watt i datorsammanhang. Så det är mätt mellan väggurtaget och datorn, minus bildskärm med egen strömmatning, skulle jag förmoda..
Så med ca. 90% effektivitet med agget Swec använder så drar systemet med AMD 290 ungefär 360W i max belastning, och en 340W i medelvärde.. Du får tänka på att det är testat med en överklockad i7 4960X. Mao kan du driva ett system med ett överklockat värstinggrafikkort med ett bra 550W nätagg.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

En bra recension som var värd att vänta på! Tack AMD för grafikkortslanseringen. Den möjliggjorde att jag kunde köpa mitt GTX 780 för ~3600kr

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

AMDs referenskylare är katastrofal

Tror inte det är någon som säger emot dig på den punkten.

Skrivet av zhrooms:

Renderingstiderna är fortfarande horribla i hälften av titlarna, redan här blir dessa kort helt uteslutna från att köpas över Nvidia

Bf3:

Citat:

En snabb titt på grafen ovan visar ovanligt ojämna värden i början av testslingan, vilket är något vi även såg hos flaggskeppet Radeon R9 290X. Den subjektiva bedömningen av upplevelsen är dock ett jämnt flyt i nivå med konkurrenten Nvidias Geforce GTX 780.

Far cry 3:

Citat:

Precis som vi såg i vår genomgång av Radeon R9 290X har inte AMD filat särskilt mycket på renderingstiderna i Far Cry 3, med en relativt ojämn graf som dessvärre bjuder på en del stora spikar. Den subjektiva bedömningen av sekvensen är dock inte alls lika illa som grafen ovan vill framställa upplevelsen, även om det flyter på något bättre med Nvidias Geforce GTX 780.

Bioshock:

Citat:

Radeon R9 290 presenterar en riktigt fin graf när vi kikar närmare på renderingstiderna i Bioshock Infinite, med endast ett fåtal mindre spikar. Vår subjektiva bedömning av sekvensen är väldigt positiv med jämnt flyt och en generellt bättre upplevelse än med Geforce GTX 780.

Metro:

Citat:

Renderingstiderna är nästintill exemplariska med Radeon R9 290 i Metro: Last Light, med en extremt fin graf utan spikar. Detta reflekteras även i vår subjektiva bedömning, där sekvensen flyter på helt utan anmärkningar.

Tomb Raider:

Citat:

Även i Tomb Raider uppmäter vi fina renderingstider tillsammans med Radeon R9 290, där endast ett fåtal minimala hack kan urskiljas i grafen. Den subjektiva upplevelsen är i princip fläckfri med bra flyt utan tillstymmelse till hack.

Hitman:

Citat:

Vid en första anblick ser grafen för renderingstider helt katastrofal ut i Hitman: Absolution. Här stämmer dock återigen inte mätningarna tidigt i pipelinen med det subjektiva slutresultatet.

När vi jämför de Radeon- och Geforce-utrustade testsystemen bredvid varandra upplevs båda som lika följsamma. Det är med andra ord uppenbart att drivrutinerna slätar ut upplevelsen senare i renderingsprocessen och maskerar ojämnheterna för användaren.

Sleeping Dogs:

Citat:

Grafen som presenteras när vi mäter renderingstider i Sleeping Dogs är i det stora hela väldigt jämnt, med undantag för de stora spikarna vid scenbytet i sekvensen. Subjektivt flyter allt på fint utan något att anmärka på.

Anno 2070:

Citat:

AMD har länge lidit av ojämna renderingstider i Anno 2070 och detta fortfarande inte åtgärdats. Grafen ovan uppvisar rejäla spikar i kurvan, vilket även subjektivt syns när sekvensen spelas upp i form av hack och allmänt skakigt flyt. Sanningen kan vara att AMD helt enkelt anser Anno 2070 vara för gammalt för att lägga tid på att åtgärda det.

Med andra ord så är det i Far Cry 3 och Anno 2070 som renderingstiderna upplevs som ett problem men i Bioshock Infinite är renderingen bättre än med ett 780. Läs texten och titta inte bara på bilderna....

Skrivet av zhrooms:

AMD uppdaterar sina drivrutiner med sinnessjuka mellanrum, kända för betydligt mer krångel dessutom, Nvidia har inte varit perfekta dom heller men extremt mycket bättre i jämförelse

Amd har varit krångliga men senaste åren har de bättrat sig mycket när det kommer till drivrutiner. Använder två datorer där en är med amd kort och en med nvidia, lika mycket problem med båda under de senaste 2 åren vad gäller drivrutiner (dvs nästan inga problem alls).

Skrivet av zhrooms:

Nvidia ger mer prestanda per krona vid överklockning

Bara taget från det här testet (referens 290 mot referens 780) så går 290 förbi 780 i 4 av 8 titlar. Detta med ett kort som kostar ~500-800kr mindre. Hur får du det till mer prestanda per per krona? Vad ett msi 780 lightning kort kan klocka upp i är helt ointressant då det är referens mot referens som gäller här.

Skrivet av zhrooms:

AMD har mer videominne som inte behövs, skulle inte köpa AMD om det hade 32GB, du skulle ändå aldrig använda mer än 2GB, det är garanti på att inga spel drar över 3GB om ett år

Citat:

När upplösningen skruvas upp ökar även kravet på grafikminnet drastiskt. Ännu en gång klarar man sig med 2 GB videominne i de tre lägre nivåerna, men vid "Ultra" blir det helt enkelt för mycket och användningen toppar ut vid cirka 2,5 GB. Detta syns även i våra prestandadiagram, där kort med endast 2 GB grafikminne bitvis åker på rejäla prestandaförluster med upplösning och detaljnivå i topp.

Resterande punkter känns onödigt att svara på det det bara är spekulationer.

Permalänk
Medlem

Ja nu denna, och snart 780ti.. HÄRLIGT! Bra prestanda för en inte alltför tokig prislapp, ja allt är relativt men ni förstår vad jag menar..

Detta blir verkligen en riktigt intressant höst vad gäller grafik kort, härligt att se Sweclockers testa dessa år oss.

Snälla grabbar/tjejer låt oss INTE göra detta till ytterligare en av de urlöjliga fanboi trådar där folk attackerar varandra och känner sig personligt påhoppade för att någon sa något om "deras" tillverkare? Vem vet vi kanske får en riktigt trevlig stämning på köpet?

Permalänk
Avstängd

290 + arctic extreme 3. Det är det enda svaret som behövs. Lås nu tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Beror ju helt på vilket spel du spelar. I BF3 och FC3 verkar det onekligen som att 780 är snabbare, och det är de enda spelen jag bryr mig om. (Även rent objektivt tycker jag BF3 är mer relevant än t ex Metro: LL, då det förstnämnda är mycket populärare bland målgruppen för dessa grafikkort.)

Och återigen: Jämför ljudnivån, temperaturen, kvalitetskänslan och utseendet. Jag gillar som sagt AMD, men deras nya referenskylare är både dålig, högljudd, ful och (synbarligen) plastig i jämförelse med 780:s kylare. Jag är besviken. De lyckas inte alls få mig att känna att jag vill ha deras nya grafikkort.

Skulle säga att uppföljarna är viktigare då dessa kort är tänkta för ex bf4, i vilket amd kortet borde få stor fördel när mantle till det rullas ut i december . Samt om du kollar fps i spelen så ser du ju att de de blir samma inställningar oberoende av vilket av korten man väljer, skillnaden är inte så stor även i bf3 och fc3 (inget av korten klarar 60+ FC3 i ultra båda klarar de i bf3 stock).

Så för mig hade priset avgjort vilket gör att 290 vinner förtillfällt

sen kan man ju se 290 omogna drivers som för eller nackdel

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Ljuuuudnivån på standardkylaren omg...

kan ju nämna att var 3:e db är en fördubbling av upplevt ljud.
Alltså kommer en 290 låta ungefär 4 gånger gå högt som ett 780.

Att AMD lägger tempen på 94Grader visar ju också på att antingen är kylaren riktigt riktigt kass, eller så har de redan överklockat skiten ur den för att tävla med 780/titan.

Vag jag gillar är ju dock att de har lyckats börja pressa Nvidia lite så saker händer i grafikkortsvärlden! 780 ti blir intressant att se!

Kan ju nämna att var 3e d B inte är en fördubbling av upplevt ljud. Dubbelt ljudtryck upplevs inte som dubbelt så högt ljud av örat, tror att det är närmre 6dB som gäller för ljudnivåerna vi pratar om här.
Temperaturen kan läggas var som helst utan att betyda någonting av det du skrivit, snarare är det en indikation på att GPUn klarar hög temp och därför har potential till låg ljudnivå (med en bättre kylare då såklart). Har du samma GPU och samma kylare, låter du då GPUn jobba i en högre temperatur så kommer kylaren att kunna jobba mindre och därav vara tystare.

Permalänk
Medlem

Blev en order. Ser att mitt kort redan är skickat! Go webhallen! Ska bli intressant imorgon.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Lite sugen är man ju nu på ett R9 290 och slänga på ett vattenblock.
Dags att sälja av mitt Asus OC 680 med vattenblock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Typ 10 pers har citerat mig, ingen har kommit med minsta motbevis, undrar varför, kanske för att det inte går?

Men jösses, är det inte lättare att säga att du kanske överdrev lite och att allt du vräkte ur dig inte kanske var helt faktabaserat? Du brukar ju skriva rätt sansade inlägg och det var därför jag reagerade på överdrifterna och användade av ordet "fakta" på din egen åsikt. Men om du måste ha det i klartext:

Påstående: AMDs referenskylare är katastrofal
Ja, alla är rätt rörande överens om att den är ineffektiv och högljudd även om katastrofal är din egen värdering.
Slutsats: Semifakta baserat på majoritetens uppfattning.

Påstående: Renderingstiderna är horribla:
Knappast horribla då vare sig normalanvändare eller Sweclockers testare rent subjektivt inte kan märka något. Rimligtvis borde "horribla" rendreringstider åtmistone märkas annat än i syntetiska test.
Slutsats: En icke märkbar skillnad är inte horribel. Ej fakta

Påstående: AMD uppdaterar sina drivrutiner med sinnessjuka mellanrum och krånglar.
AMD har längre frekvens mellan sina uppdateringar men om detta är bra eller anus är åter igen en persons personliga åsikt. och intervallerna är knappast "sinnessjuka" Att drivrutinerna är sämre eller bättre är inte heller bevisat utan en personlig åsikt.
Slutsats: Personlig åsikt, inte fakta

Påstående: Nvidia ger mer prestanda per krona vid överklockning.
Jaså, gör dom det? Är det referenskort vi pratar om, tredjepartskort, vattenkylning, kväve eller vad? Vilken serie kort? Variablerna är många och beror på hur man använder sitt kort.
Slutsats: Ej bevisat, därför inte fakta.

Påstående: AMD har mer videominne som inte behövs och inga spel drar över 3GB om ett år
Beroende på vilken upplösning man använder så är detta rent felaktigt. Det räcker med att köra flera högupplösta skärmar så behövs det mer minne direkt.
Slutsats: Felaktigt och definitivt inte fakta.

Påstående: AMD's Mantle är helt onödigt, kommer i ett fåtal titlar inom dom kommande 2 åren
Spekulation, ingen vet i dagsläget hur bred acceptans Mantle kommer att få. De flesta spelutvecklare är själva osäkra på just detta så det är ju väldigt intressant att du ensam har koll på detta.
Slutsats: Spekulation och personlig åsikt, inte fakta

Påstående: Nvidia G-Sync kommer vara extremt användbart,
Mycket intressant att du fullständigt dissar en proprietär teknologi, Mantle, men hissar G-Sync. Jag skulle säga att det är exakt samma som med Mantle. Vi vet inte idag hur väl även denna teknik kommer bli accepterad av industrin.
Slutsats: Spekulation och personlig åsikt, inte fakta

Påstående: GTX 780 utpresterar ett R9 290X enkelt med överklockning
Se svaret på "Nvidia ger mer prestanda per krona vid överklockning"
Slutsats: Ej bevisat, därför inte fakta.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Discokungen

*** raderat ***

Sen är det lite drygt att kalla 780 bättre på att överklocka när 290 uppenbarligen är snabbare efter överklockning även om kylaren suger mycket mer än Nvidias hyllade Titan-kylare...

Edit: I alla fall hos Sweclockers. Tom's Hardware har ju fått rätt oroväckande resultat när det gäller skillnaden mellan 290X som de fick direkt av AMD och det kortet de fixat från retail. Det beror nog mer på att retail kan ha sämre krets, bli varmare och därmed klockas ner. Men ändå trist.

§ 1.6
Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Om man ser på konkurrensen i övre segmentet så finns det flera anledningar att välja samtliga kort:
Modell - Prestandaindex (1080/1440) - Lägstapris Prisjakt
290X - 133/134 - 4590kr
290 - 124/123 - Inget pris (rek.pris 3590kr)
780 - 123/121 - 3895kr
770 - 102/100 - 2495kr
7970Ghz - 100/100 - 2690kr
280X - 98/98 - 2299kr

Generellt sett är Nvidia dyrare per prestanda. Men Nvidia åtnjuter också generellt sett bättre kylare. Även med andra kylare tyder mycket på att Nvida-korten är något lättare att kyla. Å andra sidan tyder också mycket på att AMD-korten har mer att vinna på ökad kylning. Shadowplay är en intressant funktion. G-sync är intressant för dem som måste ha den bästa latensen (något jag skulle säga är mestadels placebo). Mantle kan ge AMD en extra prestandaökning i vissa motorer. Skillnaden mellan tillverkare är liten och det hela bottnar egentligen i vilken vikt du lägger inom olika områden. Det såg inte ut så här för några månader sedan där 7970Ghz var kungen av prestanda/krona och Titan var prestandakungen.

Att påstå att något val är dåligt är dumt och det skiljer som mest några hundra mellan märkena oavsett vilka preferenser du har. Jag känner redan en ägare av 290X som inte alls stör sig på ljudnivån. Att då försöka argumentera med han att kortet visst låter för mycket är bara dumt. Som att försöka övertala en ko att köttbullar visst är nyttigare än gräs och peka på proteininnehållet.

§ 1.2
Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Nej, referens 290X mot referens 780 i överklockning, då vinner 780, det är fakta.

290X vinner 5-3 i swecs (OC) speltester. Dessutom vinner det över 780 (OC) i 1080p firestrike. Eller menar du att referens 290x (ej oc) förlorar mot referens 780 oc?

I Swecs prestandatest av bf4 så får 290x 59/44 fps medans 780 ligger på 52/35. Detta är iof inte OC värden, men det ger ändå en fingervisning.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Fortfarande en skandal att hdmi 2.0 saknas. Känns inte alls särskilt framtidssäkert .

Särskilt när dom marknadsför produkten till att den ska vara så bra på 4k. När skärmar och tv apparater med 60hz kommer så sitter man där med bara 24/30hz

Permalänk
Medlem

Ontopic: R9 290 imponerar stort på mig, då jag håller hårt i plånboken och är på jakt efter mycket prestanda för pengarna. Fläktljudet stör mig inte alls, då jag har datorn bakom en vägg Men jag har inga planer på att köpa, fast jag skulle vilja. Får plåga mitt 6990 lite till

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Nu väntar man bara på tester med annan kylare...vill också se hur mycket prestanda man tjänar med Mantle i spel.

Permalänk
Avstängd

*** raderat ***

Skrivet av Orici:

Wow.. drar mer än Titan, låter mer och idlar på en högre tempratur men presterar sämre. Känns som AMD försöker pressa kortet till max utan att ta någon hänsyn till annat.

Drar mer vad? W? Ohh 5W kommer du ju att märka?

Temperaturen beror helt på kylaren samma gäller Idle. Det är allmänt känt att AMD R9 290/290X kylarna är kassa. Kortet kostar nästan 3000:- mindre än Titan också.

§ 1.2
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hennig:

"Effektmätning för hela systemet" Menas det som "watt usage" för hela systemet?? Kan någon förklara.

För det låter lite, enligt mig.

Ja det är ju precis det som står. De mäter vilken effekt hela systemet drar. De mäter helt enkelt effekten vid väggen, det vill säga de har satt en effektmätare på sladden till nätagget. Så det är precis så mycket ström datorn drar vid den lasten. Det är inte bara grafikkortet utan hela datorn. Eller för att citera artikeln:

"Mätningarna sker direkt vid vägguttaget för själva datorsystemet, vilken bland annat innebär vissa förluster i nätaggregatet."

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

När kan man vänta sig att det kommer 290 kort med bättre kylare?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Detta såg intressant ut måste jag säga, fick dock mina 780s för 3600 styck och för det priset tar jag faktiskt hellre Nvidia pga Shadowplay med mera.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jearom:

När kan man vänta sig att det kommer 290 kort med bättre kylare?

Antagligen när 290X får det alltså i början av December.

Skrivet av KniFF:

Detta såg intressant ut måste jag säga, fick dock mina 780s för 3600 styck och för det priset tar jag faktiskt hellre Nvidia pga Shadowplay med mera.

Ganska sjukt hur mycket ett kort från AMD (eller två) kan få till en sådan impakt på marknaden att Nvidia sänker sina kort med över 1000:- i pris. 3600:- för ett GTX 780 är sjukt bra pris.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

När kan man vänta sig att det kommer 290 kort med bättre kylare?

slutet av året, i början av nästa år... annars finns det redan kylare som går att montera som är bättre än tillverkarnas varianter, men jag förstår de som inte vill/vågar pilla med kylar byte.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Detta med strömförbrukning, är det verkligen något man märker av på elräkningen? eller är det bara smådetaljer? )

25w skillnad mot ett 780 så efter 40 timmars spelande så har du sparat en kw med nvidia, det är nästan en hel krona.
Inget jobb och spelar på heltid? då kan du spara hela 50 kronor per år med att välja ett 780 istället.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Var hittar ni ett 780 för 3600kr? Prisjakt visar 3895 kr för mig :/

Visa signatur

PC: i7 2600k @ 4.6Ghz, Corsair H100, MSI P67A-GD55, Corsair 8GB XMS 1600Mhz, Gigabyte 780 Ti GTX, Fractal Design Newton R2 1000W, OCZ SSD Agility 3 240GB, 1TB Samsung F3, Ljudkort: Asus Xonar DX
Mac: 27" iMac, 13" Macbook Air, 13" Macbook Pro, iPhone 6S Plus
Android: Nexus 7, HTC One M8

Permalänk
Medlem

Ingen som har mer info om tomshardwares notis om att recensions korten är bättre än dom som säljs i affär? Mkt snack om kylaren , men det som borde oroa folk mer är om man köper ett kort baserat på felaktiga recensioner.... Jävligt lurigt.
För enligt tom så är 290x anmärkningsvärt mkt sämre från butik än det kort dom recenserat?!

edit:stavning

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Presterar jämt med GTX 780 stock (vem köper ens stock). Låter mer, drar mer ström.
Man får inget shadowplay.

Jadu.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Presterar jämt med GTX 780 stock (vem köper ens stock). Låter mer, drar mer ström.
Man får inget shadowplay.

Jadu.

Presterar hyfsat mot GTX 780 OC. Visst vem köper stock (förutom de som planerar CF/SLI)? Däremot borde man dras ifrån apokalyspskyltarna innan 290/290X får en bättre kylare. Med Arctic så klockar 290 betydligt bättre och då är 3500:- ett ganska överkomligt pris.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds