Hur flashar jag mitt 7970 till 7970 Ghz edition ?

Permalänk

Hur flashar jag mitt 7970 till 7970 Ghz edition ?

Har ett Radeon 7970 referens modellen som jag vill göra till ett Ghz edition, men vet inte riktigt hur.
Skulle någon kunna förklara steg för steg och länka till prylarna som behövs, det vore jätte snällt ?

Om något går fel kan jag ändra min bios switch då så det funkar igen ?
Sen efter de, måste man flasha tillbaka de gamla bioset då och hur går de till ?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte flasha nytt BIOS. Bara överklocka med exempelvis MSI Afterburner.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag har väl inte hunnit sätta mig in i om det skulle vara någon speciell fördel med GHz-BIOS. Det är väl bara att klocka själv?

Permalänk
Antielefant

**Tråd städad**

Tänk på §1 i reglerna.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Har ett Radeon 7970 referens modellen som jag vill göra till ett Ghz edition, men vet inte riktigt hur.
Skulle någon kunna förklara steg för steg och länka till prylarna som behövs, det vore jätte snällt ?

Om något går fel kan jag ändra min bios switch då så det funkar igen ?
Sen efter de, måste man flasha tillbaka de gamla bioset då och hur går de till ?

Har du en bios switch på kortet? Den brukar vara nära Cross Fire kontakten. Om du inte har så skulle jag inte försöka flasha.

Det går som andra nämt att överklocka kortet till samma nivå som ett GHz. Men om du ändå vill göra det så följde jag i princip denna guiden http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1131316-guide-las... för att flasha mitt kort. Jag slutade efter steg 10 då flashningen var klar och gjorde ingen överklockning.

Själv använde jag dock ATIflash i DOS istället för ATIWinflash i Windows då det sist nämnda inte fungerade för mig. För att komma in i DOS så gjorde jag en Bootable DOS USB Drive. Det finns flera guider på nätet hur man gör en.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk

Flasha grafikbios kan vara aningen invecklat och mycket riskabelt, misslyckas du med din flash så förbrukar du ett av dina två BIOS så jag avråder dig att göra det. Gå in i CCC och dra upp core Clock till 1ghz istället så har du samma frekvens som ett GHz-edition.