Permalänk
Medlem

Byta fläkt i ett nätaggregat

Hejsan! hade tänkt och byta ut fläktarna i min dator då dem ger ifrån sig alldeles gör mycket ljud. Har aldrig bytt fläkten i ett nätagg förut, är det väldigt komplicerat?

eddit: vilka fläktar 120mm/140mm är att rekommendera ifall man vill ha så tyst men också kyler till bästa pris?

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Medlem

Vet inte hur man byter fläkten, men du ska se till att agget är helt urladdat innan du hittar på något. Typ dra ur sladden och kortsluta startstiften, vänta ett bra tag, och sedan byta fläkten.
Vi vill ju inte ha en grillad Zodiaz.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Vet inte hur man byter fläkten, men du ska se till att agget är helt urladdat innan du hittar på något. Typ dra ur sladden och kortsluta startstiften, vänta ett bra tag, och sedan byta fläkten.
Vi vill ju inte ha en grillad Zodiaz.

verkar simpelt, är nog nyttigt att få igång pulsen lite

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Medlem

hmm du vill nog ha en temperaturstyrd fläkt isf så att det inte överhettar eller kolla med en ir-termometer på olika punkter när du belastar det hårt med den ersatta fläkten under en lång stund att temperaturerna är godtagbara (typ under 70 grader)... eller så kollar du hur många cfm den nuvarande fläkten levererar och skaffar en fläkt som flyttar minst lika mycket luft, du kanske behöver löda om kontakten inte passar där den gamla satt så att du utnyttjar dess inbyggda fläktkontroller och se till att det är urladdat när du tar isär det (sätter på datorn när stömkontakten inte är ikopplad).

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Skrivet av Zodiaz:

Hejsan! hade tänkt och byta ut fläktarna i min dator då dem ger ifrån sig alldeles gör mycket ljud. Har aldrig bytt fläkten i ett nätagg förut, är det väldigt komplicerat?

eddit: vilka fläktar 120mm/140mm är att rekommendera ifall man vill ha så tyst men också kyler till bästa pris?

Om du inte har mycket goda kunskaper om el och elektronik bör du inte ge dig på att öppna nätaggregat på grund av risken för potentiellt dödliga stötar, även efter vad som kan tyckas lång tid efter urkoppling.
Till din fråga hur komplicerat det är att byta fläkt så beror det på vilket nätagg det gäller. I vissa så kan det vara att bara skruva loss den gamla och lossa kontakten och sedan i med den nya. I andra kan det vara udda dimensioner på fläktar eller icke normala kontaktdon.

Angående fläktar så tycker jag att BeQuiet gör bra produkter.
Vad du ska använda fläktarna till kan dock påverka valet en del. Ska det vara på en kylare/radiator så är statiskt tryck en viktig egenskap, medans det är viktigare med luftflöde för en chassifläkt.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Om du inte har mycket goda kunskaper om el och elektronik bör du inte ge dig på att öppna nätaggregat på grund av risken för potentiellt dödliga stötar, även efter vad som kan tyckas lång tid efter urkoppling.

bara en side note ifall han inte läste riktigt!

bra att highlighta för personen

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Om du inte har mycket goda kunskaper om el och elektronik bör du inte ge dig på att öppna nätaggregat på grund av risken för potentiellt dödliga stötar, även efter vad som kan tyckas lång tid efter urkoppling.
Till din fråga hur komplicerat det är att byta fläkt så beror det på vilket nätagg det gäller. I vissa så kan det vara att bara skruva loss den gamla och lossa kontakten och sedan i med den nya. I andra kan det vara udda dimensioner på fläktar eller icke normala kontaktdon.

Angående fläktar så tycker jag att BeQuiet gör bra produkter.
Vad du ska använda fläktarna till kan dock påverka valet en del. Ska det vara på en kylare/radiator så är statiskt tryck en viktig egenskap, medans det är viktigare med luftflöde för en chassifläkt.

Blev osäker nu, är ju sensor i som ska hålla koll på värmen som man ska klippa osv, köpa nytt nätagg kanske är mera värt..

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiaz:

Blev osäker nu, är ju sensor i som ska hålla koll på värmen som man ska klippa osv, köpa nytt nätagg kanske är mera värt..

Om du inte har bra kunskaper inom el eller har läst på massa om ditt nätagg och hur man byter fläkt etc så rekommenderar jag det inte. Men om du hittar en exakt video om just ditt nätagg så kanske... Men om det inte är ett dyrt agg som du har idag så skulle jag bara köpt ett nytt, livet känns mer värt än pengar.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Gör som föreslagits, att ladda ur primärkondensatorn/erna ordentligt innan du öppnar nätagget, så ska det vara lugnt. Det enklaste sättet torde vara att rycka ur datorns strömkabel, och sedan hålla in startknappen en stund. Låt sedan datorn stå över natten (givetvis kopplar du inte in den igen), så ska det inte vara någon restladdning kvar. Känner du dig osäker kan du ju hålla in startknappen en stund till innan du monterar loss nätagget och öppnar det.

Väl inne i nätagget kan du kortsluta primärkondingens poler med en skruvmejsel eller något annat med ett icke ledande handtag en stund om du verkligen vill ha hängslen till livremmen, och kan komma åt polerna under kretskortet. Primärkondingen är den stora, plastöverdragna prytteln påminner om ett batteri. Något i denna stil, men givetvis fastlödd i kretskortet, och kanske en annan färg på plasten. Primärkondingen kommer vara den största, och den är förmodligen rated för 400 volt, det står på den. Ibland är det två eller flera som är parallellkopplade.

Skulle det visa sig att fläkten är ansluten till kretskortet med lödda kablar (vilket den med största sannolikhet är), så kan du om du vill ha ytterligare hängslen skippa att skruva loss kretskortet och inte röra något annat än fläkten och dess kablar, även om jag personligen tycker snacket här i tråden om risk för restladdning i kondingarna är högeligen överdrivet. Kapa av den gamla fläktens kablar lagom långt upp. Skala dem och tvinna ihop med motsvarande ledare på den nya fläkten. Smält på lite tenn om du har en lödkolv. Isolera skarvarna ordentligt, bäst är förstås krympslang, men lite el- eller vulktejp duger också. Sedan är det bara att smälla ihop det hela igen och köra.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Gör som föreslagits, att ladda ur primärkondensatorn/erna ordentligt innan du öppnar nätagget, så ska det vara lugnt. Det enklaste sättet torde vara att rycka ur datorns strömkabel, och sedan hålla in startknappen en stund. Låt sedan datorn stå över natten (givetvis kopplar du inte in den igen), så ska det inte vara någon restladdning kvar. Känner du dig osäker kan du ju hålla in startknappen en stund till innan du monterar loss nätagget och öppnar det.

Väl inne i nätagget kan du kortsluta primärkondingens poler med en skruvmejsel eller något annat med ett icke ledande handtag en stund om du verkligen vill ha hängslen till livremmen, och kan komma åt polerna under kretskortet. Primärkondingen är den stora, plastöverdragna prytteln påminner om ett batteri. Något i denna stil, men givetvis fastlödd i kretskortet, och kanske en annan färg på plasten. Primärkondingen kommer vara den största, och den är förmodligen rated för 400 volt, det står på den. Ibland är det två eller flera som är parallellkopplade.

Skulle det visa sig att fläkten är ansluten till kretskortet med lödda kablar (vilket den med största sannolikhet är), så kan du om du vill ha ytterligare hängslen skippa att skruva loss kretskortet och inte röra något annat än fläkten och dess kablar, även om jag personligen tycker snacket här i tråden om risk för restladdning i kondingarna är högeligen överdrivet. Kapa av den gamla fläktens kablar lagom långt upp. Skala dem och tvinna ihop med motsvarande ledare på den nya fläkten. Smält på lite tenn om du har en lödkolv. Isolera skarvarna ordentligt, bäst är förstås krympslang, men lite el- eller vulktejp duger också. Sedan är det bara att smälla ihop det hela igen och köra.

Nja tycker det låter lite överdrivet med elen ja med, men visst. Jag har ett cooler master 550w nätagg, det sitter i en 120mm fläkt som låter som bara den. Men kommer det att fungera ifall jag byter till en bequit fläkt ( den håller fortfarande graderna osv.)

eddit: kollade lite i bios o hittade något som hette "power fan speed" är det nätaggets fläkt? isf så ligger den på 4600 rpm... hehe

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60